„Mše je ustavičná oběť Nové smlouvy ustanovená Pánem Ježíšem při poslední Večeři. On se na kříži obětoval krvavým způsobem, ale tutéž oběť konal i při Poslední večeři nekrvavým způsobem a nařídil, aby ji apoštolové a jejich
stejným způsobem konali na Jeho památku. Konání oběti je vrcholným úkonem bohoslužby, proto
a reprezentovaný viditelným knězem, ke kterému se mají věřící aktivněji připojit.“
str. 332.
3)
Str. 142:
„….pro ně mohl denně obětovat
kalvárskou oběť ve mši sv. …“
Str. 178:
„tentýž
Kristus, který byl obětován při mši sv. …“
Pramen: Walter Ciszek SJ
: „On mne vede.“ Zvon, 1995
4) Štěpán Šoltész popisuje fakta kolem ŘKC mše takto, zkráceně:
„Je to chléb a víno uložené na oltáři katolických chrámů, o kterém katolická církev od r. 1215 věří, že se zázračně proměnilo v tělo a krev Kristovu a proto mu vzdává božskou poctu tím, že se mu klaní. Obřad, při kterém se toto proměňování děje se nazývá mše svatá a vznikl odchýlením od původní večeře Páně.“
„Katolická církev věří, že ti, kteří v pobožnosti přijímají tento chléb, jsou tím spojeni s Kristem a očištěni od hříchů…Byl to především chrám, a hlavně oltář, u kterého se koná mše a kde podle přesvědčení katolíků sídlí skutečný Kristus v podobě chleba a vína. Věřili, že v chrámě je člověk blíž Bohu, než na kterémkoli jiném místě…(str. 38, 39 zkráceno).
Pramen: Štěpán Šoltész:
„Dějiny křesťanské církve.“ Synodní rada ČCE Praha, 1948
(
Moje pozn. učení o transsubstanciaci byl schválen 4. lateránským koncilem, který svolal papež Inocenc III Koncil schválil 70 dekretů, které se mj. zabývaly naukou o tzv. transsubstanciaci, která byla schválena v r. 1215).
II.) EUCHARISTIE
1) Eucharistie (označovaná též mše, svaté přijímání, Večeře Páně, svátost oltářní, lámání chleba, božská liturgie, synaxis), je v křesťanství spolu se křtem jednou ze svátostí, kterou uznávají téměř všechny církve. Jedná se o obřad, který má vztah jednak k novozákonnímu líčení poslední večeře Ježíše s Jeho učedníky a jednak k Ježíšově smrti na kříži. Eucharistie je ústřední svátostí církve a středem její bohoslužby.
Pojem eucharistie pochází z řeckého
eucharistein = děkovat – ústředním bodem celého slavení eucharistie je děkovná modlitba. Historicky se eucharistie vyvíjela, existují také vlastní tradice jednotlivých církví, tzv. rity. Teologické chápání eucharistie se v jednotlivých církvích různí, avšak existuje také významná shoda o některých otázkách. Stoupenci jedné skupiny učí, že pod způsobami chleba a vína je Ježíš Kristus skutečně a reálně přítomen (reálná přítomnost) a účastníci slavení eucharistie mají prostřednictvím jídla a
pití tělesnou účast na Kristu. Tento názor je vlastní katolické církvi, pravoslaví, anglikánské církvi a lutherským církvím. Slavení eucharistie je památkou, která zpřítomňuje Krista uprostřed Jeho věřících.
Druhá skupina učí, že způsoby chleba a vína jsou pouze znameními či symboly, které poukazují na Kristovo tělo a krev, ale nejsou jimi.
Večeře Páně je tak pouhou připomínkou. Tohoto názoru se drží reformované církve, většina baptistických církví a letniční církve.
Pramen:
Wikipedie, heslo
Eucharistie
http://cs.wikipedia.org/wiki/Eucharistie
2) Eucharistie je svátost
oltářní (tělo a krev Kristova proměněná při katolické mši z chleba a vína), sanktissimum;
Pramen:
Akademický slovník cizích slov. Academia Praha, 1998
III VEČEŘE PÁNĚ
Večeře Páně je jedním z pojmů, jehož se užívá pro slavení eucharistie a který upřednostňují po vlivem Ulricha Zwingliho především církve, vzešlé z protestantské reformace. Pojem činí přímý odkaz na Ježíšův příkaz slavit Večeři na Jeho památku, vyhýbá se však zároveň další teologické reflexi, která se liší u protestantských církví na straně jedné a u církví katolických a pravoslavných na straně druhé.
Zatímco katolická a pravoslavná teologie předpokládá, že je
při slavení Večeře Páně víno a chléb FYZICKY proměněn v Kristovo tělo a krev, pak protestantské církve (historicky s výjimkou části Luteránů), chápou přijímání chleba a vína jako symbolický akt, kterým se zpřítomňuje Kristova oběť na kříži, ale nedochází při něm k jakékoli fyzické proměně chleba a vína.
Pramen: SEZNAM ENCYKLOPEDIE, heslo Večeře Páně
http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/180755-vecere-pane
IV). POKUS O ŘEŠENÍ PROBLÉMU
Principem mše je tedy myšlenka, že Kristova oběť na kříži nemá stálou platnost, a proto je třeba ji při mši neustále obnovovat. Paralela s židovskou bohoslužbou je zřejmá. Z uvedených pramenů je dále zřejmé, že při katolické mši dochází ke změně fyzické podstaty chleby a vína ve skutečné tělo a krev Spasitelovu.
Pokud jde o roli chrámu v církvi, chtěl bych nabídnout k úvaze tato texty:
Sk. 7:48-50 „Avšak
Nejvyšší nepřebývá v chrámech, vystavěných lidskýma rukama, jak praví prorok: „Mým trůnem je nebe a země podnoží mých nohou! Jaký chrám mi můžete vystavět, praví Hospodin, je vůbec místo, kde bych mohl spočinout? Což to všechno nestvořila má ruka?“
1Kor. 3:16,17 „Nevíte, že jste Boží chrám a že Duch Boží ve vás přebývá? Kdo ničí chrám Boží, toho zničí Bůh; neboť chrám Boží je svatý, a ten chrám jste vy.“
1Kor. 6:19 „Či snad nevíte,
že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě!“
BIBLICKÉ TEXTY VZTAHUJÍCÍ SE K TÉMATU
(1) Mt. 18:20 „neboť kde jsou
dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich.“
(2) Lk. 22:14-20 „Když nastala hodina, usedl ke stolu a dvanáct apoštolů s ním. (15) Řekl jim: „Velice jsem toužil jíst s vámi tohoto beránka, dříve než budu trpět. (16) Neboť vám pravím, že ho již nebudu jíst, dokud vše nedojde naplnění v království Božím.“ (17) Vzal kalich,
vzdal díky a řekl: „Vezměte a podávejte mezi sebou. (18) Neboť vám pravím, že od této chvíle nebudu píti z plodu vinné révy, dokud nepřijde království Boží.“
(19) Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.“ (20) A právě tak, když bylo po večeři, vzal kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva zpečetěná mou krví, která se za vás prolévá.“
(3) J. 6:51 „Já jsem chléb živý, který sestoupil s nebe; kdo jí z tohoto chleba, živ bude na věky. A chléb, který já dám, je mé tělo dané za život světa.“
(4) Kol. 1:24 „Proto se raduji, že nyní trpím za vás a to, co zbývá do míry utrpení Kristových, doplňuji svým utrpením za
jeho tělo, to jest církev.“
(5) Žd. 7:26,27 „To je ten
velekněz, kterého jsme potřebovali: svatý, nevinný, neposkvrněný, oddělený od hříšníků a vyvýšený nad nebesa,
který nemusí jako dřívější velekněží denně přinášet oběti napřed za vlastní hříchy a pak teprve za hříchy lidu. Ježíš to učinil JEDNOU PROVŽDY, KDYŽ OBĚTOVAL SEBE SAMA.“
(6) Mt. 9:13 „Jděte a učte se, co to je: „Milosrdenství chci a ne oběti….“
(7) J.6:56 „Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.“
(8) Ef. 1:22,23 „Všechno podrobil pod jeho nohy a ustanovil jej
svrchovanou hlavou církve, která je jeho tělem, plností toho, jenž přivádí k naplnění všechno, co jest.“
Další texty: Mt. 26:17-29; Mk. 14:12-25; 1Kor. 11:23-26.
KOMENTÁŘ. Aby se mohla Večeře Páně vůbec realizovat, je nutné, aby se při ní sešli DVA, NEBO TŘI, V JEHO JMÉNU. Pokud se tak nestane, tak obřad sice proběhne navenek bez závad; ale Bůh se k tomuto slavení Památky Páně vůbec nepřizná. Slavení Památky je tedy speciálním případem setkávání věřících dle textu (1).
Text (2) nám říká, že v chlebu je při Večeři Páně Spasitel
reálně přítomen, přičemž není, a nemůže být materií omezen –
podobně jako je přítomen v těch, kdo Ho následují a kteří jsou Jeho duchovním tělem (texty 4,8), přičemž jejich fyzická těla zůstala beze změn, (samozřejmě pokud nešlo o uzdravení dotyčné osoby). V této souvislosti se omezím na rozbor verše 19.
Lk. 22:19 „Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.“
TATO SLOVA PRONESL SPASITEL V MINULOSTI S TÍM, ŽE BUDOU OD TOHOTO OKAMŽIKU PLATIT TAK DLOUHO, DOKUD BUDE JEHO CÍRKEV NA ZEMI EXISTOVAT.
Tento text proto nemohl nabýt tvaru:
„Toto jest mé tělo, které se za vás vydá.“ (v budoucnu).
A to z toho důvodu, že vydání těla se dosud neuskutečnilo. Budoucnost, která vyvěrá z přítomnosti, tvoří širokou paletu možností, z nichž si člověk může vybrat pouze jednu. Z této formulace by pak bylo možno vyvodit s jistotou pouze to, že obětovat se, měl Spasitel v úmyslu.
Text nemohl nabýt ani tohoto tvaru:
„Toto jest mé tělo, které se za vás vydalo.“ Protože oběť Spasitelova měla teprve následovat. Šlo by o nepravdivý výrok.
Výrokem „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává.“ Spasitel
DOKONALE ZPŘÍTOMNIL svoji oběť pro své učedníky a následovníky až do konce světa, neboť věřící může Spasitelovu oběť při slavení Jeho Památky prožívat
„právě teď.“
Tvrzení uvedené v části II. “EUCHARISTIE,“ totiž že:
„Slavení eucharistie je památkou, která zpřítomňuje Krista uprostřed jeho věřících“ -
nemohu přijmout, neboť
je to Kristus, který se sám v Památce zpřítomňuje (texty 1, 2) – tedy nikoli památka zpřítomňuje Krista. Eucharistie prostě nemá tu moc zpřítomnit Spasitele. Proto je takové pojetí Památky modlářské.
KNĚZ TEDY NEMÁ MOC ZPŮSOBIT TO, ABY BYL SPASITEL V CHLEBU DUCHOVNĚ PŘÍTOMEN – TUTO MOC MÁ JEN BŮH: VIZ TEXT (2).
Je požehnání chleba uvedené v Mt. 26:26 totožné s proměňováním?
Text
Mt. 26:26 kde je řeč o tom, jak Spasitel vzal chléb,
požehnal , lámal a dával učedníkům má asi tento smysl:
Jde o
SZ a židovský zvyk
žehnání před jídlem, který překládají Kraličtí
dobrořečiti (Mk. 6:41; Lk. 24:30) nebo požehnati
(Mt. 14:19; Mk. 8:7) ve smyslu děkovati. Stejně tomu bylo u poslední Večeře Páně (Mt. 26:26; Mk. 14:22); Kraličtí: „
dobrořečil“; Žilka: „
požehnal“; srov.
1Kor. 10:16, kde Pavel připomíná, že při Večeři Páně „dobrořečíme kalichu dobrořečení“, protože se stáváme účastni na krvi Kristově.
(Novotný,
Biblický slovník, heslo
Požehnání).
V textu
Lk. 22:19 stojí na ekvivalentním místě:
„vzdal díky.“
Tedy požehnání nelze ztotožnit s proměňováním, jak tvrdí ŘKC. Náš Spasitel je duchovně chlebem z nebe
(text 3); a
církev je Jeho tělo, viz
texty (4, 8).
Text (7) nás nevybízí ke kanibalismu, ale k přijetí duchovního pokrmu z těla Spasitelova – tedy tento verš je nutno chápat duchovně, podobně jako
text (2), kde je Spasitel v materii duchovně přítomen, aniž by změnil její fyzickou podstatu.
Duchovní přítomnost Spasitelova pro nás nemá znamenat realitu nižšího řádu, než Jeho přítomnost fyzická, neboť až do Jeho druhého příchodu na tuto zem Ho zřejmě nikdo z nás, ani z našich současníků nepozná.
Texty (5, 6) svědčí o tom, že se náš Spasitel za nás obětoval jednou provždy; požaduje po nás milosrdenství, a ne oběti. Nikde v Písmě sv. nečteme o tom, že by před podáváním chleba Spasitel tento chléb proměňoval.
Rozhodující je tedy Jeho AKTIVNÍ přítomnost (uvažujeme-li Jeho nekonečnost) – viz text (1). Tedy mše svatá, koncipovaná jako oběť, je úchylkou od Božího Slova. Citát člena
ŘKC na
GRANOSALIS jako reakce na můj příspěvek stejného názvu:
„Ježíš platnost proměněného chleba ve své tělo nijak neomezil pouze na dobu večeře. Takovéto závěry jsou fantasmagorií bez biblického základu.“
Já jsem se ve svém příspěvku o tomto problému vůbec nezmínil;
Večeře Páně je neproniknutelným tajemstvím (alespoň pro mne). Zatím jsem – a to říkám naprosto otevřeně, nehledal biblický text, na jehož základě bych si o této době platnosti udělal nějaký názor.
Mě bohatě postačí fakt, že je Spasitel přítomen v podávaném chlebu po dobu Večeře. Žasnu nad tím, jaké soudy si tento římský katolík osobuje pronášet bez toho, že by uvedl jen jediný biblický text pro podporu svého tvrzení.
K úvaze:
„Toto jest mé tělo, které se za vás vydává.“ V tomto textu je obsažen přesný popis slavení Večeře Páně a není zde řeč o transsubstanciaci (která je lidským výmyslem) – tedy o tom, že něco nastává (transsubstanciace), nýbrž o tom, že něco již existuje, (náš Spasitel jako chléb z nebe a jeho vydání se, tedy v tajemném smyslu již probíhající oběť) – viz texty (2, 3). Tedy nemůže jít v tomto procesu o změnu kvality, neboť náš Pán, který se za nás vydává (teď!) – viz text (2) je nekonečný, vše pronikající, trvající od věčnosti, neproměnný.
Jinak řečeno:
TAM, KDE JE PÁN, JE VŠE NARÁZ PROMĚNĚNO (TEDY CHLÉB I VÍNO) A DALŠÍHO AKTU Z LIDSKÉ STRANY JIŽ NENÍ ZAPOTŘEBÍ. Samotný okamžik, kdy Pán mezi nás při slavení Jeho Památky přijde a pronikne vše svým Duchem, není pro nás důležitý – neboť jen málo z nás dokáže pocítit vanutí Ducha.
Důležitá je pro nás
JEHO PŘÍTOMNOST (za níž můžeme a máme prosit), protože bez ní vše ztrácí smysl, neboť bez Boha by se Památka stala prázdným obřadem, formalitou, de facto modloslužbou.
JEHO PŘÍTOMNOST JE AKTEM JEHO MILOSTI, přičemž platí, že tomu, kdo Ho prosí dává (např.
J.15:7) a kdo Ho hledá, nalézá, a tomu, kdo tluče, otevírá
(Mt. 7:7,8).
Neschopnost přijmout fakt, že Spasitel je ve hmotě (v chlebu) při slavení Památky přítomen, aniž by změnil podstatu hmoty, svědčí dle mého soudu o tom, že obě skupiny, na jedné straně ŘKC a na druhé straně Reformovaní – jsou zakotveny pevně ve svých teologických systémech a nikoli v Kristu – prostě nedokáží biblický text přijmout bez spekulací tak, jak nám ho Bible podává.
ZÁVĚREM:
Výše uvedená interpretace biblických textů mne, myslím, opravňuje k obecnému názoru, že pravdu nemají ti, kdo tvrdí, že při Památce Kristova ukřižování dochází k fyzické přeměně obětin v tělo Kristovo (ŘKC, ortodoxie, anglikáni,luteráni) – ale nemají pravdu ani ti, kteří tvrdí, že chléb a víno jsou pouhými symboly, tj. jsou bez vnitřního obsahu (reformovaní, letniční). Kdyby totiž měli pravdu, pak by nepatřičný přístup ke slavení Památky (Večeře Páně) nebyl spojen s postihem, o kterém nám hovoří
1Kor. 11:28,29.
Snažil jsem se o to, aby všechny prameny byly pokud možno co nejvíce dostupné, přístupné, z důvodu transparentnosti a snadné ověřitelnosti čtenářem. Proto jsem citoval materiály z internetu, které, ač psány populárně, dle mého názoru pro základní představu o tomto problémovém okruhu zcela postačí.
BohemianAnonymus