Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Zikmund   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 715 857

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 32 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: KATOLICKÁ BOHOSLUŽBA - MŠE
Posted on Čtvrtek, 05. červen 2008 @ 22:32:43 CEST Vložil: Mainstream

Studie poslal BohemianAnonymus

POJETÍ KATOLICKÉ BOHOSLUŽBY – MŠE

PRAMENY, ZÁKLADNÍ POJMY
 
I.) MŠE

1) Podle katolického chápání není slavení eucharistie pouhou připomínkou poslední večeře Ježíše Krista s Jeho učedníky, ale zpřítomněním oběti Ježíše Krista na kříži a oslavou jeho vzkříšení – proto je někdy označována jako mešní oběť.
 
Označení mše je zkomolením závěrečných slov mešní liturgie, kdy jáhen vysílá shromážděný lid slovy:“
Ite missa est“ (latinsky doslova „Jděte, (jste) vysláni,“ v české liturgii překládáno jako „Jděte ve jménu Páně.“  Vedle dnešní liturgie funguje ještě starší tzv. „tridentská liturgie“ (viz heslo tridentská mše).

Bohoslužba oběti (zkráceně)

Bohoslužba oběti je zahájena přípravou darů chleba a vína. Kněz si po přípravě obřadně myje ruce, což se nazývá Lavabo, a poté vyzve věřící k prosbě k Bohu za přijetí předložených darů. Přípravu darů zakončuje modlitba nad dary pronesená knězem a nazývaná též Sekreta. Přípravou k Proměňování, je Preface, neboli slavnostní zpěv kněze, vyjadřující též radost nad významem daného liturgického dne. Preface je zakončena starozákonním zpěvem věřících: Svatý, svatý, svatý…neboli Sanctus.
 
Pramen: Wikipedie, heslo Mše
http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C5%A1e_svat%C3%A1
 
2)  „Mše je ustavičná oběť Nové smlouvy ustanovená Pánem Ježíšem při poslední Večeři. On se na kříži obětoval krvavým způsobem, ale tutéž oběť konal i při Poslední večeři nekrvavým způsobem a nařídil, aby ji apoštolové a jejich nástupci v kněžské hodnosti stejným způsobem konali na Jeho památku. Konání oběti je vrcholným úkonem bohoslužby, proto Pán Ježíš nemohl křesťanství, jako nejdokonalejší náboženství nechat bez konání obětí. Ve mši svaté se totiž Kristus obětuje nekrvavým způsobem a reprezentovaný viditelným knězem, ke kterému se mají věřící aktivněji připojit.“
 
Pramen: Malý teologický lexikon, str. 332.
 
3)  
Str. 142:
 „….pro ně mohl denně obětovat kalvárskou oběť ve mši sv.     …“

 Str. 178:
 „tentýž Kristus, který byl obětován při mši sv.  …“
 
Pramen: Walter Ciszek SJ: „On mne vede.“  Zvon, 1995

 4)   Štěpán Šoltész popisuje fakta kolem ŘKC mše takto, zkráceně:
 
„Je to chléb a víno uložené na oltáři katolických chrámů, o kterém katolická církev od r. 1215  věří, že se zázračně proměnilo v tělo a krev Kristovu a proto mu vzdává božskou poctu tím, že se mu klaní. Obřad, při kterém se toto proměňování děje se nazývá mše svatá a vznikl odchýlením od původní večeře Páně.“
 
„Katolická církev věří, že ti, kteří v pobožnosti přijímají tento chléb, jsou tím spojeni s Kristem a očištěni od hříchů…Byl to především chrám, a hlavně oltář, u kterého se koná mše a kde podle přesvědčení katolíků sídlí skutečný Kristus v podobě chleba a vína. Věřili, že v chrámě je člověk blíž Bohu, než na kterémkoli jiném místě…(str. 38, 39 zkráceno).
 
Pramen: Štěpán Šoltész: „Dějiny křesťanské církve.“ Synodní rada ČCE Praha, 1948
 
(Moje pozn. učení o transsubstanciaci byl schválen 4. lateránským koncilem, který svolal papež Inocenc III Koncil schválil 70 dekretů, které se mj. zabývaly naukou o tzv. transsubstanciaci, která byla schválena v  r. 1215).
 
  
II.) EUCHARISTIE

 1)  Eucharistie (označovaná též mše, svaté přijímání, Večeře Páně, svátost oltářní, lámání chleba, božská liturgie, synaxis), je v křesťanství spolu se křtem jednou ze svátostí, kterou uznávají téměř všechny církve. Jedná se o obřad, který má vztah jednak k novozákonnímu líčení poslední večeře Ježíše s Jeho učedníky a jednak k Ježíšově smrti na kříži. Eucharistie je ústřední svátostí církve a středem její bohoslužby.
 
Pojem eucharistie pochází z řeckého eucharistein = děkovat – ústředním bodem celého slavení eucharistie je děkovná modlitba. Historicky se eucharistie vyvíjela, existují také vlastní tradice jednotlivých církví, tzv. rity. Teologické chápání eucharistie se v jednotlivých církvích různí, avšak existuje také významná  shoda o některých otázkách. Stoupenci jedné skupiny učí, že pod způsobami chleba a vína je Ježíš Kristus skutečně a reálně přítomen (reálná přítomnost) a účastníci slavení eucharistie mají prostřednictvím jídla a pití tělesnou účast na Kristu. Tento názor je vlastní katolické církvi, pravoslaví, anglikánské církvi a lutherským církvím. Slavení eucharistie je památkou, která zpřítomňuje Krista uprostřed Jeho věřících.
 
Druhá skupina učí, že způsoby chleba a vína jsou pouze znameními či symboly, které poukazují na Kristovo tělo a krev, ale nejsou jimi. Večeře Páně je tak pouhou připomínkou. Tohoto názoru se drží reformované církve, většina baptistických církví a letniční církve.
 
Pramen: Wikipedie, heslo Eucharistie
http://cs.wikipedia.org/wiki/Eucharistie

 
2)  Eucharistie je svátost oltářní (tělo a krev Kristova proměněná při katolické mši z chleba a vína), sanktissimum;
 
Pramen: Akademický slovník cizích slov. Academia Praha, 1998
 
 
III VEČEŘE  PÁNĚ
 
Večeře Páně je jedním z pojmů, jehož se užívá pro slavení eucharistie a který upřednostňují po vlivem Ulricha Zwingliho především církve, vzešlé z protestantské  reformace. Pojem činí přímý odkaz na Ježíšův příkaz slavit Večeři na Jeho památku, vyhýbá se však zároveň další teologické reflexi, která se liší u protestantských církví na straně jedné a u církví katolických a pravoslavných na straně druhé.
 
Zatímco katolická a pravoslavná teologie předpokládá, že je při slavení Večeře Páně víno a chléb FYZICKY proměněn v Kristovo tělo a krev, pak protestantské církve (historicky s výjimkou části Luteránů), chápou přijímání chleba a vína jako symbolický akt, kterým se zpřítomňuje Kristova oběť na kříži, ale nedochází při něm k jakékoli fyzické proměně chleba a vína.
 
Pramen: SEZNAM ENCYKLOPEDIE, heslo Večeře Páně

http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/180755-vecere-pane
 
 
IV). POKUS O ŘEŠENÍ PROBLÉMU

Principem  mše je tedy myšlenka, že Kristova oběť na kříži nemá stálou platnost, a proto je třeba ji při mši neustále obnovovat. Paralela s židovskou bohoslužbou je zřejmá. 
 
Z uvedených pramenů je dále zřejmé, že při katolické mši dochází ke změně fyzické podstaty chleby a vína ve skutečné tělo a krev Spasitelovu.

 
Pokud jde o roli chrámu v církvi, chtěl bych nabídnout k úvaze tato texty:
 
Sk. 7:48-50 „Avšak Nejvyšší nepřebývá v chrámech, vystavěných lidskýma rukama, jak praví prorok: „Mým trůnem je nebe a země podnoží mých nohou! Jaký chrám mi můžete vystavět, praví Hospodin, je vůbec místo, kde bych mohl spočinout? Což to všechno nestvořila má ruka?“
 
1Kor. 3:16,17 „Nevíte, že jste Boží chrám a že Duch Boží ve vás přebývá? Kdo ničí chrám Boží, toho zničí Bůh; neboť chrám Boží je svatý, a ten chrám jste vy.“
 
1Kor. 6:19 „Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě!“
 
  
BIBLICKÉ TEXTY VZTAHUJÍCÍ SE K TÉMATU

 (1) Mt. 18:20 „neboť kde jsou dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich.“
 
(2) Lk. 22:14-20 „Když nastala hodina, usedl ke stolu a dvanáct apoštolů s ním. (15) Řekl jim: „Velice jsem toužil jíst s vámi tohoto beránka, dříve než budu trpět. (16) Neboť vám pravím, že ho již nebudu jíst, dokud vše nedojde naplnění v království Božím.“ (17) Vzal kalich, vzdal díky a řekl: „Vezměte a podávejte mezi sebou. (18) Neboť vám pravím, že od této chvíle nebudu píti z plodu vinné révy, dokud nepřijde království Boží.“ (19) Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.“ (20) A právě tak, když bylo po večeři, vzal kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva zpečetěná mou krví, která se za vás prolévá.“
 
(3) J. 6:51 „Já jsem chléb živý, který sestoupil s nebe; kdo jí z tohoto chleba, živ bude na věky. A chléb, který já dám, je mé tělo dané za život světa.“
 
(4) Kol. 1:24 „Proto se raduji, že nyní trpím za vás a to, co zbývá do míry utrpení Kristových, doplňuji svým utrpením za jeho tělo, to jest církev.“
 
(5) Žd. 7:26,27 „To je ten velekněz, kterého jsme potřebovali: svatý, nevinný, neposkvrněný, oddělený od hříšníků a vyvýšený nad nebesa, který nemusí jako dřívější velekněží denně přinášet oběti napřed za vlastní hříchy a pak teprve za hříchy lidu. Ježíš to učinil JEDNOU PROVŽDY, KDYŽ OBĚTOVAL SEBE SAMA.“
 
(6) Mt. 9:13 „Jděte a učte se, co to je: „Milosrdenství chci a ne oběti….“
 
(7) J.6:56 „Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.“
 
(8) Ef. 1:22,23 „Všechno podrobil pod jeho nohy a ustanovil jej svrchovanou hlavou církve, která je jeho tělem, plností toho, jenž přivádí k naplnění všechno, co jest.“
 
Další texty: Mt. 26:17-29; Mk. 14:12-25; 1Kor. 11:23-26.

 KOMENTÁŘ.
 
Aby se mohla Večeře Páně vůbec realizovat, je nutné, aby se při ní sešli DVA, NEBO TŘI, V JEHO JMÉNU. Pokud se tak nestane, tak obřad sice proběhne navenek bez závad; ale Bůh se k tomuto slavení Památky Páně vůbec nepřizná. Slavení Památky je tedy speciálním případem setkávání věřících dle textu  (1).

 Text (2) nám říká, že v chlebu je při Večeři Páně Spasitel reálně přítomen, přičemž není, a nemůže být materií omezen – podobně jako je přítomen v těch, kdo Ho následují a kteří jsou Jeho duchovním tělem (texty 4,8), přičemž jejich fyzická těla zůstala beze změn, (samozřejmě pokud nešlo o uzdravení dotyčné osoby). V této souvislosti se omezím na rozbor verše 19.
  
Lk. 22:19 „Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.“
 
TATO SLOVA PRONESL SPASITEL V MINULOSTI S TÍM, ŽE BUDOU OD TOHOTO OKAMŽIKU PLATIT TAK DLOUHO, DOKUD BUDE JEHO CÍRKEV NA ZEMI EXISTOVAT.
 
Tento text proto nemohl nabýt tvaru:
 
„Toto jest mé tělo, které se za vás vydá.“ (v budoucnu). A to z toho  důvodu, že vydání těla se dosud neuskutečnilo. Budoucnost, která vyvěrá z přítomnosti, tvoří širokou paletu možností, z nichž si člověk může vybrat pouze jednu. Z této formulace by pak bylo možno vyvodit s jistotou pouze to, že obětovat se, měl Spasitel v úmyslu.
 
Text nemohl nabýt ani tohoto tvaru:

 „Toto jest mé tělo, které se za vás vydalo.“ Protože oběť Spasitelova měla teprve následovat. Šlo by o nepravdivý výrok.

 Výrokem
 „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává.“ Spasitel DOKONALE ZPŘÍTOMNIL svoji oběť pro své učedníky a následovníky až do konce světa, neboť věřící může Spasitelovu oběť při slavení Jeho Památky prožívat „právě teď.“
 
Tvrzení uvedené v části II. “EUCHARISTIE,“  totiž že:
 
„Slavení eucharistie je památkou, která zpřítomňuje Krista uprostřed jeho věřících“ 
-
 
nemohu přijmout, neboť je to Kristus, který se sám v Památce zpřítomňuje (texty 1, 2) – tedy nikoli památka zpřítomňuje Krista. Eucharistie prostě nemá tu moc zpřítomnit Spasitele. Proto je takové pojetí Památky modlářské.
 
KNĚZ TEDY NEMÁ MOC ZPŮSOBIT TO, ABY BYL SPASITEL V CHLEBU DUCHOVNĚ PŘÍTOMEN – TUTO MOC MÁ JEN BŮH: VIZ TEXT (2).

 Je požehnání chleba uvedené v Mt. 26:26 totožné s proměňováním? 
 
Text Mt. 26:26 kde je řeč o tom, jak Spasitel vzal chléb, požehnal , lámal a dával učedníkům má asi tento smysl:
 
Jde o SZ a židovský zvyk žehnání před jídlem, který překládají Kraličtí dobrořečiti (Mk. 6:41; Lk. 24:30) nebo požehnati (Mt. 14:19; Mk. 8:7) ve smyslu děkovati. Stejně tomu bylo u poslední Večeře Páně (Mt. 26:26; Mk. 14:22); Kraličtí: „dobrořečil“; Žilka: „požehnal“; srov. 1Kor. 10:16, kde Pavel připomíná, že při Večeři Páně „dobrořečíme kalichu dobrořečení“, protože se stáváme účastni na krvi Kristově.
 
(Novotný, Biblický slovník, heslo Požehnání). 
 
V textu Lk. 22:19 stojí na ekvivalentním místě: „vzdal díky.“
Tedy požehnání nelze ztotožnit s proměňováním, jak tvrdí ŘKC.
 
Náš Spasitel je duchovně chlebem z nebe (text 3); a církev je Jeho tělo, viz texty (4, 8). Text (7) nás nevybízí ke kanibalismu, ale k přijetí duchovního pokrmu z těla Spasitelova – tedy tento verš je nutno chápat duchovně, podobně jako text (2), kde je Spasitel v materii duchovně přítomen, aniž by změnil její fyzickou podstatu.
 
Duchovní přítomnost Spasitelova pro nás nemá znamenat realitu nižšího řádu, než Jeho přítomnost fyzická, neboť až do Jeho druhého příchodu na tuto zem Ho zřejmě nikdo z nás, ani z našich současníků nepozná.

 Texty (5, 6) svědčí o tom, že se náš Spasitel za nás obětoval jednou provždy; požaduje po nás milosrdenství, a ne oběti. Nikde v Písmě sv. nečteme o tom, že by před podáváním chleba Spasitel tento chléb proměňoval. Rozhodující je tedy Jeho AKTIVNÍ přítomnost (uvažujeme-li Jeho nekonečnost) – viz text (1). Tedy mše svatá, koncipovaná jako oběť, je úchylkou od Božího Slova. 
 
Citát člena ŘKC na GRANOSALIS jako reakce na můj příspěvek stejného názvu:
 
„Ježíš platnost proměněného chleba ve své tělo nijak neomezil pouze na dobu večeře. Takovéto závěry jsou fantasmagorií bez biblického základu.“

 Já jsem se ve svém příspěvku o tomto problému vůbec nezmínil; Večeře Páně je neproniknutelným tajemstvím (alespoň pro mne). Zatím jsem – a to říkám naprosto otevřeně, nehledal biblický text, na jehož základě bych si o této době platnosti udělal nějaký názor. Mě bohatě postačí fakt, že je Spasitel přítomen v podávaném chlebu po dobu Večeře. Žasnu nad tím, jaké soudy si tento římský katolík osobuje pronášet bez toho, že by uvedl jen jediný biblický text pro podporu svého tvrzení.
 
K úvaze:

„Toto jest mé tělo, které se za vás vydává.“
 
V tomto textu je obsažen přesný popis slavení Večeře Páně a není zde řeč o transsubstanciaci (která je lidským výmyslem) – tedy o tom, že něco nastává (transsubstanciace), nýbrž o tom, že něco již existuje, (náš Spasitel jako chléb z nebe a jeho vydání se, tedy v tajemném smyslu již probíhající oběť) – viz texty (2, 3). Tedy nemůže jít v tomto procesu o změnu kvality, neboť náš Pán, který se za nás vydává (teď!) – viz text (2) je nekonečný, vše pronikající, trvající od věčnosti, neproměnný.
 
Jinak řečeno: TAM, KDE JE PÁN, JE VŠE NARÁZ PROMĚNĚNO (TEDY CHLÉB I VÍNO) A DALŠÍHO AKTU Z LIDSKÉ STRANY JIŽ NENÍ ZAPOTŘEBÍ. Samotný okamžik, kdy Pán mezi nás při slavení Jeho Památky přijde a pronikne vše svým Duchem, není pro nás důležitý – neboť jen málo z nás dokáže pocítit vanutí Ducha.
 
Důležitá je pro nás JEHO PŘÍTOMNOST (za níž můžeme a máme prosit), protože bez ní vše ztrácí smysl, neboť bez Boha by se Památka stala prázdným obřadem, formalitou, de facto modloslužbou. JEHO PŘÍTOMNOST JE AKTEM JEHO MILOSTI, přičemž platí, že tomu, kdo Ho prosí dává (např. J.15:7) a kdo Ho hledá, nalézá, a tomu, kdo tluče, otevírá (Mt. 7:7,8).
 
Neschopnost přijmout fakt, že Spasitel je ve hmotě (v chlebu) při slavení Památky přítomen, aniž by změnil podstatu hmoty, svědčí dle mého soudu o tom, že obě skupiny, na jedné straně ŘKC a na druhé straně Reformovaní – jsou zakotveny pevně ve svých teologických systémech a nikoli v Kristu – prostě nedokáží biblický text přijmout bez spekulací tak, jak nám ho Bible podává.

ZÁVĚREM:

Výše uvedená interpretace biblických textů mne, myslím, opravňuje k obecnému názoru, že pravdu nemají ti, kdo tvrdí, že při Památce Kristova ukřižování dochází k fyzické přeměně obětin v tělo Kristovo (ŘKC, ortodoxie, anglikáni,luteráni) – ale nemají pravdu ani ti, kteří tvrdí, že chléb a víno jsou pouhými symboly, tj. jsou bez vnitřního obsahu (reformovaní, letniční). Kdyby totiž měli pravdu, pak by nepatřičný přístup ke slavení Památky (Večeře Páně) nebyl spojen s postihem, o kterém nám hovoří 1Kor. 11:28,29.
 
Snažil jsem se o to, aby všechny prameny byly pokud možno co nejvíce dostupné, přístupné, z důvodu transparentnosti a snadné ověřitelnosti čtenářem. Proto jsem citoval materiály z internetu, které, ač psány populárně, dle mého názoru pro základní představu o tomto problémovém okruhu zcela postačí.

 BohemianAnonymus
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
Příbuzné odkazy
· Více o Studie
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Studie:
Základní rozdíly mezi Koránem a Biblí. Část 2.


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3.33
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"KATOLICKÁ BOHOSLUŽBA - MŠE" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: KATOLICKÁ BOHOSLUŽBA - MŠE (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Středa, 16. červenec 2008 @ 22:55:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doplněný a upřesněný článek s názvem "Pojetí katolické mše" se nachází na portálu sboru Zelená louka (www.zelo.cz) na této adrese:
http://www.zelo.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Srdečně všechny zdraví
BohemianAnonymus



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds