|
| | | Kdo je Online | Právě je 26 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Názory: Místo zrnek soli jsme obchodníci dogmaty a skrutátoři Božího království
Posted on Pondělí, 10. květen 2004 @ 08:27:10 CEST Vložil: Benjamin |
poslal Baptista Namísto zrnek soli v tomto světě, stali se z baptistů obchodníci dogmaty a skrutátoři Božího království
Téma přijímání peněz od státu není problémem, který by v řadách „prostých baptistů“ vyvolal eminentní zájem bojovat za „baptistické zásady“. Mám za to, že je načase zanechat iluzí o tom, že nám českým baptistům jde o nějakou identitu. Už dávno nám z baptismu zbyl jenom křest ponořením a jakýs takýs kongregacionalismus.
Otázka financování mohla být zásadním problémem v 17. století, dnes ovšem – mimo jiné také po zkušenosti z doby totality – nehraje zdaleka tak zásadní roli. Nemyslím si ovšem, že naše sbory jsou bezzásadové, pouze přejaly zásady odjinud, staly se součástí širšího proudu, který dnes nazýváme evangelikalismus.
Namísto ostrůvků svobody, namísto zrnek soli v tomto světě, stali se z nás obchodníci dogmaty a skrutátoři Božího království. Takový je holt trend v té naší době postmoderní, tak už to je a těžko se na tom něco dá změnit.
Čeští baptisté (a ve své většině i baptisté jinde ve světě) už dávno ztratili původní šťávu a proto jim na jejich totožnosti také pramálo záleží. Zní to poněkud pesimisticky? Možná, ale není to záměr. Určitě se i v našich „téměřnebaptistických“ sborech dá dělat spoustu nadějných a smysluplných věcí.
Jen už v tom není příliš baptistické autenticity, jak tomu bývalo v onom 17. století v Anglii nebo ještě počátkem 20. století u nás. Možná jsme pro baptistickou totožnost my sami udělali moc málo, než aby to mohlo být jinak…
z archivu diskuse Notabene
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 4.35 Hlasů: 14
|
| | | |
|
|
Re: Místo zrnek soli (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Daniel v Pondělí, 10. květen 2004 @ 20:56:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Skutečně jsme Ježíšovým výrokem „Vy jste sůl země“ voláni k boji za baptistické zásady? Pokud vnímáme evangelikalismus jako něco přejatého, asi nevíme, co je to být baptisty. Nebo není baptistickou zásadou důraz na Písmo, důraz na Kristův kříž, důraz na znovuzrození, důraz na evangelizaci? Pokud by baptisté považovali zastávání těchto důrazů jako ztrátu původní šťávy, odmítal bych být nadále baptistou. Cítil bych se jako sůl, co pozbyla chuti. |
Re: Místo zrnek soli (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: fanatik v Sobota, 05. červen 2004 @ 22:04:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je to opravdu tak, jak píšeš, Danieli. V takovém případě bys jako evangelikál bezesporu pozbyl chuti. Chuť evangelikalismu nepochybně spočívá v oněch tebou vyjmenovaných zásadách. Přívlastnil si je v několika vlnách probuzenectví, která reagovala na osvícenství, racionalismus a nástup moderní vědy. Původní baptismus – a anabaptismus už vůbec – se s těmito výzvami ještě nemusel vyrovnávat. Problém, dle mého, spočívá v tom, že evangelikalismus na tyto výzvy reagoval a reaguje neadekvátně. Baptistům v počátcích šlo zejména o to být pravými Kristovci. A protože Kristus osvobozuje od hříchu, strachu a osamělosti, šlo jim o to být uvnitř i navenek svobodnou komunitou – k téhle svobodě se musí člověk přiznat sám (proto křest dospělých), je to svoboda od „víry“ předem nalajnované církevní hierarchií (kněžství všech věřících, svoboda od církevních vyznání), svoboda od poručnictví státu (odluka), svoboda k aktivnímu následování Božího Syna, který nám dal příklad. Mám za to, že právě tato svoboda a aktivní snaha podobat se poníženému, soucítícímu a obětujícímu se Ježíši byla hlavním výrazem života baptistů v jejich počátcích. Sůl země, koření ranněnovověkého světa, světlo v temnotách absolutismů všech druhů. Probuzenecké hnutí, potažmo evangelikálové, namísto následování poníženého v těle přišlého Syna člověka dosadilo „nehmotné“ dogmatické poučky. Důraz na Písmo je v těchto kruzích nezřídka chápán jako kladivo na biology, kteří si dovolují uvažovat o evoluci, nebo na historiky, kteří popisují dějiny méně nebo více jinak než svatá Písma. Také se ho rádo používá k luštění budoucnosti lidstva nebo jako modelu uspořádání společnosti či rodiny – ovšemže vhodné je jen to, co se zrovna hodí do krámu, jak jinak. Důraz na Kristův kříž zase naše milé evangelikály svádí kochat se nepřetržitě svým spasením, vykoupením, ospravedlněním, vyvolením, předzvěděním a já nevím čím ještě, což na normálního člověka může působit poněkud narcistním dojmem. Důraz na znovuzrození je jen rozšířením předchozího. Jedná se o typický produkt Wesleyánského probuzenectví, který ač měl ve své době jistě své oprávnění, chová dnes spíše ideologický nádech, kterým se „praví křesťané“ odlišují od těch druhých (viz předvolební rétorika prezidenta Bushe). Evangelizace je dnes, žel, spíše nástrojem ideologické indoktrinace než způsobem zprostředkovávání radostné, osvobozující zprávy. Evangelikálové na celé čáře podlehli invazivním způsobům novověkého západního světa a nerozpoznali, že namísto hlásání poníženého Krista provádějí spíše necitlivou indoktrinaci. Ta ovšem neosvobozuje, ale znásilňuje. Evangelikálové mají nutkavý pocit, že musí zapálit celý svět, počítají své obrácené a vykazují se čísly – v tomto smyslu jsem je nazval skrutátory. Baptistům kdysi „stačilo“ vytvářet jednotlivá společenství svobody, která jdou svobodně ve stopách svého Pána, malé pochodně víry, lásky a naděje. Pro evangelikály je něco takového zoufale málo, vyžadují jednotnou ideologii, frazeologii, dogmatiku a taktiku, a pro své „bohulibé“ cíle neváhají použít jakýchkoli metod a také dotací od kohokoli. Většina z nich to myslí nepochybně upřímně a opravdově, nic proti tomu, ale baptismus s něčím takovým příliš společného zcela určitě nemá.
No nic, proč brečet na rozlitým mlíkem. Však on si Pán Bůh ty své najde i mezi evangelikály, ač se to na první pohled zdá být skoro nemožné J…
|
]
Re: Místo zrnek soli jsme obchodníci dogmaty a skrutátoři Božího království (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: mobbyl v Úterý, 08. červen 2004 @ 20:48:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Evanjelikálne
kresťanstvo
Z
jazykového hľadiska je zaujímavé, že český ekvivalent slova "evanjelikalizmus" ("evangelikalizmus") použil Rudolf Říčan v knihe Od úsvitu reformace k
dnešku (1947), pretože ani české slovo "evangelický" (obdoba slovenského "evanjelický") nemá potrebný obsah na označenie prebudeneckého kresťanstva ako
sa vyvinulo v anglo-saskej oblasti v po 18. storočí.
V skratke je možné povedať, že evanjelikalizmus je evanjelijné kresťanstvo,
ktoré kladie dôraz na:
-
vrcholnú autoritu Písma ako Božieho Slova
-
vieru v zástupnú smrť a vzkriesenie Ježiša Krista, skrze ktorého sa hriešny
človek zmieruje s Bohom -
potrebu vedomého obrátenia od hriechov k Bohu a znovuzrodenia z Ducha
Svätého -
život zasvätený poslušnosti Krista, zvestovaniu evanjelia a pomoci blížnym aj v
medzicirkevnej spolupráci Evanjelikálny"
v modernom chápaní je všeobecný prívlastok, ktorý neoznačuje nejakú cirkevnú
skupinu, ale formu kresťanskej viery, ktorú môžeme nájsť v rôznych cirkvách a
cirkevných skupinách. Tento prívlastok neoznačuje detaily, ale len základné
teologické učenia kresťanstva. Zároveň zdôrazňuje tie prvky kresťanstva, ktoré
nevyjadruje ani jedno doteraz používané slovo. Náš prívlastok "prebudenecký" je
mu, zdá sa, obsahom najbližšie, ale chýbajú mu niektoré dôrazy, ktorými história
obohatila predovšetkým anglosaský protestantizmus (napr. snaha celý svet
podriadiť panstvu Ježiša Krista, sociálne dôrazy, politické reformy, masové
evanjelizačné hnutia ap.)
V
dnešnom chápaní tento pojem vynecháva fromu cirkevnej organizácie, formu
bohoslužieb, učenie o krste, predurčení alebo o Duchu Svätom, aby sme menovali
aspoň niektoré. Preto praktizujúci kresťan nevystačí len s tým, že ostane "evanjelikál", ale musí svoju "evanjelikálnu" vieru realizovať v nejakej
konkrétnej cirkvi, ktorá nejakým spôsobom odpovedá na tieto a ďalšie otázky. Pojem
zdôrazňuje životne dôležité (nutné k spáse) veci kresťanstva. V období, keď je
záchrana pred celosvetovou katastrofou veľmi aktuálna, je výhodné definovať a
sústrediť sa na veci absolútne nevyhnutné pre záchranu. A práve tieto veci slovo "evanjelikálny" vyjadruje.
Pavel Hanes zdroj: http://www.pdf.umb.sk/2002/edit/KETM/imagess/Evanjelikálne%20kresťanstvo.html |
|
| |
|
|