|
| | | Kdo je Online | Právě je 14 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Prohlášení: Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala
Posted on Neděle, 28. září 2008 @ 21:56:10 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Milé sestry a bratři,
nejprve
bych chtěl poděkovat bratru Pavlovi, za jeho odpověď na výzvu sboru v Praze 4
na Topolce. Třebaže nevybízí k dalším reakcím, chápu jeho dopis jako součást
probíhajícího rozhovoru, který nám snad může pomoci lépe porozumět situaci, ve
které se nacházíme.
Dovolte mi prosím připojit pár poznámek. V rámci rozumného rozsahu
a struktury jednoho dopisu není možné reagovat na všechny podněty, které by si
nějakou odpověď zasloužily. Pokusím se
tedy dotknout bodu, který se mi jeví jako nejpodstatnější. Začněme od té části,
ve kterém se dočítáme o "základních
otázkách věrouky, či pohledu
na duchovní život křesťana". Domnívám se, že dopis topoleckého sboru je
strukturován podle "zásad a stanovisek" právě proto, že v nich - jako
baptisté - nalézáme shrnutí společných východisek pro naše rozhovory. Tam, kde
se težiště rozhovorů, rozhodování a jednání přesouvá jinam, ztrácíme (jak se
ukazuje) jeden z důležitých základů pro vzájemné porozumění. V tom sdílím (dle
mého pozorování společně se značnou
částí Libereckého sboru) obavu Vsetínských a Topoleckých.
Dopisy Vsetínských i
Topoleckých se pokouší poukázat na pozorování určité vnitřní proměny toho, co
je pro některé sbory BJB zásadní. Zvláště pak zdůrazňují to, odkud jsme se jako
BJB posunuli (tedy baptistické zásady). Obsahem tohoto dopisu je propátrávání
toho, kam se některé sbory BJB posunuly. Tedy pokus
naznačit dojem z toho, jaké se zdají být ony "nové zásady", ke kterým
se někteří přiklání.
V těchto
souvislostech je velmi zajímavé povšimnout si Pavlova vyjádření toho, jaké
konkrétní problémy mu přicházejí na mysl tehdy, když zmiňuje "základní
otázky věrouky, či pohledu na duchovní život křesťana". Chápu, že zde
nejde o nějaké systematické pojednání, ale o spontánní vyjádření konkrétních
případů, ve kterém autor zmiňuje to, co mu připadá důležité a především - živé.
Je to zejména - (1) postoj k
registrovanému partnerství homosexuálních dvojic, (2) vyznání, že Bible je Boží Slovo a (3) členství v evangelikální alianci (misii, kterou Pavel zmiňuje
v závěru svého dopisu se budeme věnovat později (4)).
S jistou mírou nadsázky a zjednodušení by se
dalo říci, že tímto výčtem jsou velmi trefně nastíněny některé z oněch jiných,
nových "zásad". Právě k těmto "zásadám" se - jak se zdá -
některé sbory přiklánějí. Slovo zásady píši v uvozovkách proto, že správné
postoje, týkající se těchto problémů na jednu
stranu nejsou zásadami ve smyslu orientačních bodů, které vznikly
systematickým vytěžením Písma (jako právě například 1. příloha Ústavy BJB
"zásady a stanoviska"). Na druhou
stranu ale plní funkci takovýchto orientačních bodů - tedy (např.)
stávají se měřítkem pravověrnosti, jednoty a zabezpečením základu možné
spolupráce.
Dále se budu snažit
vysvětlit, proč se nemohu s těmito novými "zásadami" ztotožnit a zároveň bych chtěl
prokázat, že můj nesouhlas automaticky neznamená že usiluji o to relativizovat,
vyprazdňovat a snižovat autoritu Písma.
Má hlavní výhrada se
netýká ani tak obsahu těchto bodů, tedy
konkrétních "správných odpovědí" (moje postoje jsou spíše
konzervativní) - ale právě jejich orientující funkce,
ve které prakticky nahradily původnější
baptistické důrazy.
Nyní k jednotlivým
bodům...
(2)
Bible je Boží Slovo
Pavel (s lítostí)
konstatuje, že někteří kazatelé mají problém spontánně vyjádřit, že "Bible
je Boží Slovo". Rád bych doplnil to, že i naše zásady a stanoviska mají
podobný "problém". Otázkou zůstává, zda je to výraz neúcty, odklonu, zpovrchnění a relativizace Písma - jak to naznačuje
Pavlův dopis. Dovolím si oponovat - mám za to, že vyjádření 1. a 2. bodu zásad
a stanovisek je věrnější ke svědectví Písma a
uctivější k Božímu Slovu, než tvrzení "Bible je Boží Slovo".
Tyto úvodní body totiž berou v potaz svědectví Písma, ve kterém čteme o
"vtělení", nikoliv o "vknižení" Slova. Tak se připojují k
hlasu Písma, které nás učí, že vrcholným vyjádřením Božího Slova je Ježíš
Kristus.
Druhý bod, který
nebudu citovat, ujasňuje roli Písma, jeho normativitu a stručně naznačuje i
význam Ducha Svatého a společenství vyznávající církve pro slyšení Božího
Slova. Nahrazovat toto z pohledu
teologie a biblistiky poměrně precizní vyjádření větou "Bible je Boží
Slovo", je podle mě - přinejmenším zjednodušující.* Zvlášť tehdy, jestliže
jediným praktickým dopadem, který většinou u tohoto tvrzení pozoruji je právě
jeho sociální funkce rychlého rozdělení na ty, kteří tuto větu impulsivně
zopakují (a proto patří "k nám") a na ty ostatní. Mám za to, že podle
Písma "k nám" patří ti, kteří vyznávají "Ježíš je Pán".
(1
a 3) Postoj k homosexuálnímu partnerství a ČEA
Dalším bodem který
je vnímán jako "zásadní" je postoj k registrovanému partnerství
homosexuálů, potažmo k homosexualitě obecně. Kladu si otázku nakolik diskuse o
tomto tématu vyrůstá z konkrétních situací, na které naráží místní sbory a na
kolik je implantovanou problematikou, jejíž řešení (v obou extrémech na rozmezí
přijetí-odmítnutí) je diktováno postojem většinové společnosti. Nevím proč
bychom právě v době, kdy jsou věřící většinovou společností vnímáni především
jako ti, co jsou "proti homosexuálům", měli toto zjednodušení
povtrzovat tím, že budeme o postoji k homosexualitě uvažovat právě v souvislosti se "základními otázkami
věrouky". Rád bych ale zopakoval - mé postoje v této oblasti jsou spíše
konzervativního rázu. Netvrdím, že rozhovor na toto téma není důležitý, nemohu
se ale ztotožnit s tím, že by měl mít zásadní význam pro vnímání naší identity,
nebo vymezování hranic vzájemného přijetí.
Nicméně
- dle mého porozumění
baptistickým zásadám je nutno zmínit ještě podstatnější výtku, která se dotýká
politických důsledků našeho "vyjadřování postoje k homosexualitě", a
ještě více otázky členství v ČEA. Věnujme se nyní na okamžik (v současnosti diskutované)
zásadě "odluky církve od státu". Ta je - jak se mi zdá (v
probíhajícím rozhovoru) vnímána většinou pouze jako jednostranný princip, který
má za úkol chránit církev před státem. A vzhledem k tomu, že církvi podle
převládajícího přesvědčení v našich podmínkách od státu nic závažného nehrozí,
není k němu nyní nutné přihlížet. Dovoluji si ale upozornit na to, že tato
zásada nás varuje také před nebezpečím které se skrývá v opačném směru
tohoto vztahu - tedy
před církví využívající státní moci k dosažení svých záměrů. Toto nebezpečí je
snad ještě větší. Na rozdíl od situace ve které stát ovládá církvení organizaci
- je situace církve požívající přízně státu a užívající politických prostředků
"pro Boží království" příjemná a efektivní (nebo alespoň efektní).
Právě v době císaře Konstantina vyšlo
křesťanství (reformované do státního náboženství) z katakomb a získalo, dnes
tolik pozitivně vnímaný, "politický vliv" a širokou členskou
základnu. Jak patrně víte, radikální reformace vidí tuto událost jako jeden z
největších poklesků církve a jako zpronevěru vůči Kristu, který, pokoušen, odmítl to, že by
Božího království a jeho spravedlnosti mohlo být dosaženo s pomocí prostředků
politické moci.
A z tohoto (velmi
stručně a zkratkovitě načrtnutého) postoje pochází ona ostražitost před snahou
kontrolovat "křesťanskost" legislativy a získat (politický) vliv ve
společnosti. Zde bychom mohli doplnit ještě mnohé, ale pro přehlednost opakuji pouze
jeden podnět, který bych rád doplnil k současné diskusi - a sice právě onu obousměrnost principu odluky církve od státu.
(4)
Misie
Poslední poznámka se
bude týkat důrazu na misii, který Pavel podtrhuje jako zásadní důraz baptistů.
Zde nemohu jinak, než souhlasit. Jen
bych doporučil místo slova "misie" užít spíše výrazu, se kterým se v
Písmu setkáváme častěji - tedy "svědectví". Termín misie totiž může
svádět ke zúžení pojetí svědeckého poslání pouze na oblast tzv. "osobní
evangelizace". Takové zúžení snadno zapříčiní to, že přehlédneme další oblasti našeho jednání, které také
nesou "svědeckou výpověď".
Jednou z takových oblastí může být například postoj k "finančnímu
odškodnění církví". Za sebe i za Liberecký sbor vyjadřuji překvapení nad
tím, že se v této souvislosti věřejně vůbec neuvažovalo nad možností
vyznavačského jednání a velmi konkrétního svědectví (jak vyznání důvěry v
Hospodinovu péči, tak i svědectvím o odpuštění), která se nám nabízí v tom, že
bychom si tyto peníze nenárokovali. Myslím, že takové svědectví by naší misii
velmi prospělo.
Ve svém dopise jsem
se snažil vyjádřit k tematům, které (jak tuším) pro některé jedince a sbory
zastupují původní funkci baptistických
zásad (měly-li kdy tyto zásady ve sborech nějakou reálnou funkci) - tedy dělají
si nárok určovat střed a meze naší spolupráce a vzájemného přijetí v rámci BJB.
Pokud jsou má pozorování lichá, nebo neúplná, prosím Vás o korekci.
Děkuji za Váš čas.
B. Fajmon
(zveřejněno se
souhlasem Libereckého staršovstva)
---
*) to, že pokus o
preciznější vyjádření vztahu mezi Písmem a Božím Slovem není nějakým
"moderním", nebo "liberálním" vynálezem, dosvědčuje i
postoj staré Jednoty Bratrské. Lukáš Pražský rozděloval na věci pro spasení
člověka postatné (milost Boží, spásné
dílo Ježíše Krista a dary Ducha Svatého ze strany Boží a víra, láska a naděje
ze strany lidské) a na věci služebné
(Písmo, církev a její služebníci, kázání, křest a Večeře Páně). Písmo tedy (ač
je dle Jednoty "služebností nejpotřebnější"), není v přesném slova
smyslu tím podstatným (tedy Slovem Božím, kterým je dílo Boží v Kristu), ale je
tomuto vtělenému Slovu služebným svědectvím.
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 4.8 Hlasů: 10
|
| | | |
|
|
Re: Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: informator v Pondělí, 29. září 2008 @ 21:34:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Na rozdíl od situace ve které stát ovládá církvení organizaci
- je situace církve požívající přízně státu a užívající politických prostředků
"pro Boží království" příjemná a efektivní (nebo alespoň efektní).
Právě v době císaře Konstantina vyšlo
křesťanství (reformované do státního náboženství) z katakomb a získalo, dnes
tolik pozitivně vnímaný, "politický vliv" a širokou členskou
základnu. Jak patrně víte, radikální reformace vidí tuto událost jako jeden z
největších poklesků církve a jako zpronevěru vůči Kristu, který, pokoušen, odmítl to, že by
Božího království a jeho spravedlnosti mohlo být dosaženo s pomocí prostředků
politické moci"
Jak dlouho cestu urazili evangelikálové ve své inovaci, viz výrok Ricka Warrena na konferenci uspořádané americkým exprezidentem Clintonem:
"Musíme nejako vymyslieť, ako spojiť obchod, vládu a cirkvi, aby pracovali spoločne."
Viz čerstvá zpráva ze serveru KřesťanDnes - Rick Warren: Cirkvi majú svoju úlohu pri riešení globálnych problémov |
Re: Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Alan v Pondělí, 29. září 2008 @ 23:37:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Domnívám se, že dopis topoleckého sboru je
strukturován podle "zásad a stanovisek" právě proto, že v nich - jako
baptisté - nalézáme shrnutí společných východisek pro naše rozhovory. Tam, kde
se težiště rozhovorů, rozhodování a jednání přesouvá jinam, ztrácíme (jak se
ukazuje) jeden z důležitých základů pro vzájemné porozumění."
K výše zmíněnému viz citát ze Zásad a stanovisek BJB: Kde
existuje společná oddanost Ježíši Kristu a jsou respektovány
baptistické zásady, tam ať je vítána i rozmanitost a přijímány
odlišnosti.
Je to náhoda, že na oficiálních stránkách BJB www.baptist.cz ani na nově se formujících BJB stránkách http://www.portal.bjb.cz nenajdeme přílohu č.2 Základního dokumentu BJB - "Zásady a stanoviska"?
Podívejte se na: http://www.bjb.cz/download.php?sekce=3,/a> http://www.portal.bjb.cz/dokumenty/category/2-rady
Je to tragikomické, že veřejnost se může dočíst, jaký máme jednací nebo organizační řád, ale jaké má BJB zásady se nedozví.
|
|
| |
|
|