Celkové hospodaření fondů v BJB sice zatím není v mínusu, ale každým rokem se zvyšuje mínusové hospodaření určitých fondů (např. Sociální fond či fond Konference) a průběžně klesá až k vyprázdnění velmi důležitý fond - Platy kazatelů. Tento klíčový fond, který měl vyjadřovat solidaritu s menšími sbory, již není po několik let nikterak doplňován.
Počínaje rokem 2002 se rapidně zvyšuje objem fondů, které jsou v mínusu. Tedy už de facto nejde o fondové hospodaření ale o hospodaření operativní.
Viz přehled celkového stavu fondů k 31.12. příslušného roku a objem "mínusových" fondů v týchž obdobích:
1999:
celkem: 3.015.476
objem "mínusových" fondů: 417.118 (13,8%)
2001:
celkem: 2.634.112
objem "mínusových" fondů: 409.809 (15,5%)
2002:
celkem: 4.386.466
objem "mínusových" fondů: 1.062.823 (24,2%)
2003:
celkem: 4.071.818
objem "mínusových" fondů: 1.954.221 (47,9%)
Z výše uvedeného vyplývá, že je aktuálně omezena možnost čerpání z dvou největších fondů (stav k 31.12.2003):
Povodně: 3.231.442
Stavební fond velký: 2.182.727
A to ještě není všechno.
V roce 2001 šlo z členských příspěvků sborů do hospodaření kanceláře VV 1.073.780 (to jest 76% z členských příspěvků) a do Sociálního fondu 340.107
V roce 2002 šlo z členských příspěvků sborů do hospodaření kanceláře VV 1.191.264 (to jest 88% z členských příspěvků) a do Sociálního fondu 159.500
V roce 2003 již šlo celých 100% členských příspěvků do hospodaření kanceláře VV: 1.560.211.
V rozpočtu na rok 2004 se počítá s 1.517.100 členských příspěvků do hospodaření kanceláře VV.
Na základě analýzy současného trendu lze prognózovat stav fondů ke konci roku 2004:
a) navýšení mínusu Sociálního fondu cca přes 1 milion Kč
b) vynulování fondu Platy kazatelů
c) pokud nedojde k masivnímu přílivu příjmů, bude značně ztížena možnost výraznější distribuce z fondu Povodně (ve zprávě VV za rok 2003 jsme se o další strategii popovodňové pomoci nedozvěděli vůbec nic) a též z velkého stavebního fondu, respektive je omezeno větší čerpání z obou fondů najednou.
Snad aby pomohl hodný strýček z Ameriky nebo velmi radikální navýšení členských příspěvků.
Zřejmě proto VV nechal naprosto volný průběh diskusi o státních dotací, totiž proto, že lze předpokládat, že sbory po přijetí státní dotace budou snázeji povolnější k zásadnějšímu nárůstu svých členských příspěvků do společného hospodaření BJB.