Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Matouš   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 4717, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 4345, adminů: 23, uživatelů: 2366
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 578 195

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 22 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Sportka a církevní restituce
Posted on Sobota, 20. září 2008 @ 22:27:23 CEST Vložil: Mainstream

Finance poslal Nepřihlášený

Vsadili jste si někdy sportku? Ten pocit – vyhrát několik milionů, to by mi pomohlo vyřešit spoustu problémů. Anebo alespoň těch 10 000 Kč, mohl bych alespoň to anebo ono.  Když tak nad tím přemýšlím, jaká výhra je vlastně dostatečná? Koupit si dům, auto nejlépe dvě, vybavení, investovat tak, abych již mohl žít pouze z výnosů – na to deset tisíc nestačí. Na druhou stranu, ani těch deset tisíc na ulici člověk nenajde a určitě by bylo příjemné je vyhrát.

Člověk si tak v duchu plánuje, co by s penězi udělal… Zkusili jste o tom promluvit doma („Vsadil jsem sportku, v jackpotu je sto milionů, kdybychom to vyhráli, tak bych chtěl koupit…“)? A co vám na to řekl manžel nebo manželka? Jsem přesvědčen, že jste se určitě neshodli. Určitě jste se začali dohadovat o tom, jestli bude lépe koupit tu, či onu věc. A možná u vás v rodině pak nastalo dohadování ve stylu „takové normální rodinky“: Proč by si nemohla vzít Frantu Vopičku, když to bude slušný člověk?

Chci ale připomenout příběhy lidí, kterým se poštěstilo a v loterii skutečně vyhráli. Ve značném množství případů se jedná o smutné příběhy. Možná si vzpomenete na jedny z prvních výherců po revoluci – manžele, kteří svoji výhru z obavy před sousedy a jejich pomluvami tajili, pouze manželka se neprozřetelně zmínila své mamince. Ta si to neponechala pro sebe. Výsledek? Hádky mezi manželi, rozvod, z manžela alkoholik.

Stejně tak máte určitě ve svém okolí lidí, kteří začali podnikat, zpočátku se jim hodně dařilo a z peněz takzvaně „zblbli“. Tito podnikatelé najednou získali pocit, že mají hodně peněz (to platí samozřejmě pouze do doby, než je vypracováno první přiznání) a domnívali se, že jsou něco víc než ostatní. Že si mohou dovolit různé věci, na které ostatní nemají a že už vlastně ani nemusejí pracovat. Nemusím připomínat, že toto opojení trvá krátkou dobu a mívá hodně hořké konce.

Jak to souvisí s církevními restitucemi? Mám obavy, jestli se pro dnešní církve nebude jednat o obdobnou situaci. Abychom si rozuměli: Pokud stát někomu něco ukradl, není pochyb o tom, že by se okradenému měl omluvit a ukradené vrátit. Je nepochybné, že komunistický stát církve, zejména římskokatolickou, okradl. Pokud bylo náboženství „opiem lidstva“, nemohli komunisté nechat toto „opium“ bez povšimnutí. Je jistě správné, že stát omluvil (ani vlastně nevím, jestli se tak stalo?) za krádeže. Otázka ale zní – bude církvím prospěšné, pokud jim stát vrátí to, co jim ukradl?

Mám obavy, aby zvláště protestantské církve nedopadly jako výše vzpomenutí manželé. Současné vedení církví již osobní křivdu, která se církvím udála někdy v 50. letech 20. století, nemůže pociťovat. Samozřejmě nepopírám, že jsou součástí církve, které se stala křivda. Ale je jistě něco jiného, když někdo ukradne auto mně osobně, než když ho někdo ukradl před sedmdesáti lety mému dědečkovi.

Mám obavy, aby pro současné církve nebyly církevní restituce cosi jako výhrou ve sportce. Mám obavy, zda takový jednorázový příspěvek státu církvím nezpůsobí z dlouhodobého hlediska zlo. Samozřejmě, všichni budou tvrdit, že nikoliv, ale…

Mám za to, že i z historie vyplývá, že pro církev je lépe, pokud ze světského hlediska žije v jistém mírném nedostatku anebo v mírné křivdě. Taková situace lidi nutí hledat Boha, spoléhat se jen na něj. Mám obavy,ž e pocit „dostali jsme tolik a tolik milionů korun, konečně můžeme realizovat všechny ty projekty (školy, misie, domy péče), postavit nové modlitebny, sborové budovy“ – prostě určitý pocit moci, i když samozřejmě umně maskovaný za bohulibé účely, může vést k tomu, že církve přestanou spoléhat na Boha a začnou realizovat své vlastní, dlouhou dobu plánované projekty.

Mám obavy, že málokterá protestantská, letniční či charismatická církve má takové mechanismy, které by mohly zabránit nesprávnému (nikoliv ovšem ve světském slova smyslu) nakládání s těmito penězi. Mám obavy, aby přijetí takových peněz nebylo pro církve danajským darem, který v konečném důsledku povede k osobním tragédiím, rozpadům či rozštěpením církví.

Upřímně – opravdu máme tak proměněné charaktery, že umíme tyto peníze odložit a třeba je několik měsíců či let nepoužít? Vzpomněl jsem si na životopis Tomáše Bati, který si v době prvé republiky koupil osobní automobil (pro mladší: tehdy to byla velká vzácnost), a přestože z něj měl velkou radost a těšil se na něj, nechal jej měsíc v garáži, než jej poprvé řídil…

Budou církevní restituce pro církve prospěchem? Opravdu bude pro církve dobré, aby bez vlastní zásluhy jednorázově a rychle přišly k ohromnému (ve vztahu k tomu, co vlastní v současné době) majetku? Co tento majetek udělá se vztahy uvnitř církví?

Závěrem bych chtěl připomenout ještě jeden námět k zamyšlení, a to bez hodnoceni jeho oprávněnosti, Církevní restituce by měly být zaplaceny ze současných a budoucích daní. Ptám se: Je to správné, aby na církevní restituce přispívala celá republika, všichni občané ze svých daní? Nebude tím fakticky spáchána další křivda, pokud naprostou většinu občanů ČR tvoří ateisté, resp. lidé zaměření proti církvím? Nebude rozhodnutí o církevních restitucích, resp. jejich placení proti faktické vůli skoro celého národa? Stále se nemohu zbavit obavy z toho, že vyplacení církevních restitucí bude vlastně jakousi značně vysokou sociální dávkou podvazující vlastní aktivitu, která povede k pasivitě, nečinnosti a spolehnutí se na pomoc státu.

Nebylo by pro církve z dlouhodobého hlediska lepší (katolíci prominou), aby se stát za spáchaná příkoří pouze omluvil, aniž by církvím vyplácel jakékoliv peníze?

Mgr. Miroslav Nerad
autor je advokátem a členem Křesťanského společenství Praha

časopis Život víry – září 2008



 
Příbuzné odkazy
· Více o Finance
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Finance:
Sportka a církevní restituce


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.75
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Sportka a církevní restituce" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Tři miliony dolarů z loterie pro církev (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Alan v Čtvrtek, 02. říjen 2008 @ 15:31:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Američan, který po setření losu zjistil, že drží v ruce tři miliony dolarů (asi 50 milionů korun), neváhal a výhru věnoval své církvi True North Community Church, která sídlí nedaleko New Yorku v Port Jeffersonu. Agentuře AP to řekl pastor sboru Bertrand Crabbe.

"Proto Bůh vložil tiket do mých rukou," vysvělil prý důvody šlechetného daru duchovnímu šťastný výherce s tím, že si přeje zůstat v anonymitě. Státní loterie 27. srpna oznámila, že nezávislá křesťanská církev bude ročně dostávat nejméně 102.225 dolarů (1,7 milionu korun).

Křesťané z Port Jeffersonu se mohou těšit na pravidelnou apanáž až do roku 2028. Pastor sboru Bertrand Crabbe uvedl, že by rád věnoval část výnosu z prvního roku dobročinným organizacím. "Počínaje příštím rokem půjde nejméně 20 procent na charitu. Něco si necháme na stavbu nové budovy církve," řekl Crabbe.

Prostředky nabídl křesťanské charitě "Lighthouse Mission", jež se stará o 3 tisíce chudých obyvatel New Yorku. Její vedoucí, pastor James Ryan, však dar odmítl. Jeho organizace podle něj podporuje lidi v tom, aby byli osvobozeni od závislostí, a proto nemůže přijmout peníze, jež pocházejí z loterijní hry.

Časopis Církve bratrské "Brána" 2008/10



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.14 Seconds