poslal Nepřihlášený Stejně, jako když jdete stále na západ, ocitnete se nakonec na východě
oproti místu, ze kterého jste vyšli a stejně, jako když se krajní pravice
shodne s krajní levicí, tak i krajní teologické pozice mají mnoho
společného. Je tomu tak zřejmě i u římského katolicismu a soudobého
kalvinismu, ač oba systémy stojí ve vzájemném protikladu.
Augustin, otec katolicismu i kalvinismu
Oba směry mají ve svém rodném listu stejnou osobnost. Byl jí vynikají
biskup Aurelius Augustinus z Hippo. Ten byl asi nejznámější pozdně
antickou postavou s přesahem do středověku, ovlivněnou
novoplatonismem, který jako první použil termín peccatum originale –
prvotní hřích.
„Tridentský koncil zdůraznil nauku o prvotním hříchu a dosvědčil, že
tento hřích se přenáší na každého člověka, že člověk se zbaví
tohoto hříchu pouze znovuzrozením v Kristu – křtem, a že křest
odstraní vinu a trest prvotního hříchu., ale ponechá nedotčenou – žádostivost
(srov. Kat. 385–421). V češtině se prvotní hřích někdy méně vhodně
označuje jako »dědičný hřích«.“[1]
Je ovšem nutné podotknout, že učení o „prvotním hříchu“
je ortodoxní, tedy správné a biblicky podložené dogma, přijaté snad
všemi křesťanskými konfesemi a Augustin sám byl skvělým teologem.
Implikace, vycházející z tohoto učení, jak je a bude ještě
zřejmé, se v katolicismu i kalvinismu dále sbližují.
Predestinace, křest a svobodná vůle
Dalším učením, na které navázal kalvinismus, a které má mimo jiné
původ v učení o dědičném hříchu, je doktrína
o předurčení – tzv. predestinace. Jen pomocí ní je možné
nenapravitelně zkaženého člověka z prokletí dědičného hříchu
vysvobodit ke spáse. Augustin šel však ještě dále a uvedl, že
predestinace je dokonce Boží uspořádání budoucích skutků člověka,
jež nemůže být ani oklamáno, ani změněno. Člověk je pak –
i z daného úhlu pohledu – předurčen nejen ke spáse, ale
i k zatracení:
„Vážné a nesnadné otázky o původu světa a lidstva jsme už
zodpověděli, rovněž o původu dvou obcí, z nichž jedna je
předurčena k věčnému kralování s Bohem a druhá
k věčnému trápení s ďáblem.“[2]
Římskokatolická církev dodnes věří, že člověk je znovuzrozen skrze
vodní křest, který jej vysvobozuje z důsledků dědičného hříchu
(zpočátku i bez jeho vůle v dětském věku). I v římském
katolicismu, ač si to dnešní neokalvinisté zřejmě nepřipouštějí, je
možné zastávat dále Augustinovu doktrínu. Zde je možná třeba hledat
i podobnost toho, že křesťany se tak stávají lidé bez svého
volního rozhodnutí tím, že jsou pokřtěni. I kalvinismus učí, že
pro znovuzrození se člověk sám nerozhoduje, ale vše je již dáno předem.
Pro spasení se pak člověk podle kalvinistů dokonce ani rozhodnout
nemůže.
Vynucené pravověří
Dalším markantním společným historickým bodem je ospravedlnění
násilí k donucení k pravověří. Augustin zde uvádí, že
donatisty je třeba „přinutit vejít“ na základě biblického
podobenství hostů na svatební hostině. Od té doby měla římskokatolická
církev argument podrobit si odpůrce násilím. Násilí k sankci za
nepravověří využil (možná na jiném základě) i Kalvín a hojně se
používalo i v kalvínské Ženevě[3]. Nakonec o pozdějším
vypalování metodistických modliteben kalvinisty svědčí i John Wesley
ve svém deníku[4]. Pronásledování například novokřtěnců ze strany
kalvinistů i římských katolíků je rovněž dostatečně
doloženo[5].
I násilí je možná důsledkem Augustinova učení o
„nedobrovolné“ predestinaci a jeho použití bylo zatím
v té době v rozporu s postojem dalších církevních
otců:
„Jeho (Augustinův) velmi osobitý výklad této části Písma je
ale zcela odlišný od přesvědčení většiny církevních otců, že víra
a příslušnost do společenství věřících je věcí pouze svobodného
rozhodnutí každého člověka.“[6].
V současnosti však již kalvinisté (ale ani římští katolíci)
nikoho nepronásledují a jde pouze zatím o historický artefakt, který
však zřejmě dokresluje věroučnou linii.
Boží království na zemi
Další podobností je touha vybudovat Boží království na zemi. Tak zde
máme stát Vatikán, představující církev jako stát. O ženevské
teokracii, kde byla striktně trestána a vynucována církevní kázeň
v životě civilních obyvatel, se netřeba zmiňovat. Podobně
i dnešní kalvinisté tvoří podstatnou část hnutí teonomismu, který
chce v podstatě aplikovat teokratické principy na současnou
společnost[7].
Ostatně, jestliže vyvolený člověk zatím neprožil konverzi, ale
vlastně patří K Božímu lidu a je jen třeba, aby se obrátil, pak lze
možná lépe pochopit i kázeňská opatření pro veškeré ženevské
civilní obyvatelstvo. Principiální podobnost s Rahnerovým anonymním
křesťanstvím, které je ale bez sankcí, se zde nabízí. Na Kalvínovo
pojetí soužití církve a státu proto obdivně hledí například
dominionista, profesor C. P. Wagner, toužící společnost vést skrze
současné apoštoly[8].
Prameny podpory učení
I když soudobý kalvinismus staví striktně na Písmu a odmítá
závaznost tradice, podporu svých učení hledá zejména v dílech
Kalvína a jemu spřízněných reformátorů a kazatelů. A tak podobně,
co jsou pro římské katolíky například církevní otcové a scholastikové,
to jsou možná pro kalvinisty zejména raně novověcí reformátoři. Takovým
„andělským doktorem“ pro současné kalvinisty je již pozdější
známý a požehnaný „kníže kazatelů“ Ch. Spurgeon. Ačkoliv on
sám by se stěží vešel do soudobých hyper-kalvinistických dogmat, je až
nápadně citovanou postavou pro podporu například separatismu. Dále sem
patří například Edwards, Bunyan nebo Whitfield. Vesměs požehnaní a
obdarovaní boží muži. Nekalvinisté se sem již zřejmě nevejdou. Na
milost je ale vzat, někdy s výhradou, i Wesley.
Exklusivismus
Jak římský katolicismus tak zejména novodobý kalvinismus vytváří
rigidní teologický systém. Jeho skalní stoupenci se pak považují za ty,
kteří možná jediní káží evangelium v patřičné podobě. Oba
systémy jsou proto, jak už to u exklusivismů bývá, ve vzájemném
antagonismu a odmítání, ačkoliv mají společné věroučné kořeny,
podobnou historickou praxi a často možná i analogickou,
exklusivistickou mentalitu. Mohlo by se třeba stát, že oba systémy tudíž
možná čeká v budoucnu úzká spolupráce?
Přesto nelze kalvinismus a římský katolicismus duchovně ani
kvalitativně srovnávat nebo dokonce ztotožňovat.
Pokud ale dnes někteří kalvinisté tvrdí, že dnešní evangelikálové
káží odlišné učení od jejich pojetí, lze jim opatrně přitakat.
Závěr
Kalvinismus byl teology a historiky shledán jako součást křesťanského
pravověří a tradice, která podstatně promluvila do dějin a formovala
protestantskou teologii. Je ovšem třeba si uvědomit, že se jedná pouze
o jeden z teologických systémů. Ačkoliv kalvinismus nepatří
mezi mladé tradice (neboť mladé tradice se obvykle vyznačují svojí
radikalitou), dnes získává svojí radikalitu zejména tím, že ho tvoří
noví proselyté. Mějme proto s jeho radikalitou trpělivost a nechme se
inspirovat horlivostí, touhou po čistotě evangelia a pílí. I oni
zřejmě po pár letech zjistí, že tradice, kterou nalezli, je pouze jednou
z mnoha a že i jejich teologický systém (stejně jako jakýkoliv
jiný lidský konstrukt) má svá pozitiva a negativa.
Jen opravdu nezralé hnutí (nebo později dokonce kult) by si mohlo
například myslet, že ono samo jediné má pravdu a že by se pravost
křesťanství měla projevit v tom, že každý biblický křesťan
opustí dosavadní systém a tradici a stane se jeho radikálním stoupencem,
v tomto případě (neo)kalvinistou (rozuměj – „pravým
biblickým křesťanem“). Mám naději, že toto myšlení je ale přesto
„neokalvinistům“ vzdáleno.
Literatura
[1] Prvotní hřích: http://www.iencyklopedie.cz/prvotni-hrich/;
[2] Augustinus Aurelius, De Civitatae Dei, XV. kniha;
[3] Ward Holder, R., Crisis and Renewal: The Era of the Reformations; John
Knox Press, 2009;
[4] Wesley John, Schneeberger Vilém, Deník Johna Wesleye, Evangelická
církev metodistická, 1992;
[5] Dager Albert J., Vengeance Is Ours: The Church in Dominion, Sword
Publishers, 1990;
[6] Svatý Augustin a Donatismus: http://www.svatyaugustin.estranky.cz/…atismus.html
[7] Curt Daniel, The history and theology of Calvinism, Good Books, 2003;
[8] Wagner C. Peter, Dominion!: How Kingdom Action Can Change the World.
Grand Rapids, MI: Chosen Books, 2008.
Zdroj: www.apologet.cz