poslal Alan S
ohledem na pojetí teologie, které je zde předběžně načrtnuto (v předcházejícím textu - poz. překl.), se můžeme zeptat, proč společenství, která označujeme jako 'baptistická', po sobě zanechala teologie tak málo.
Již zde bylo navrženo
vysvětlení, týkající se jejich postavení ve společnosti - tyto komunity byly
natolik zaneprázdněny tvrdým zápasem o přežití, že neměly pro teologickou
reflexi dostatek klidu. Baptisté byli, například za reformace, doslova vyhnáni
z většiny Evropy včetně Británie. Většina jejich představených byla záhy
zabita, jejich literární produkce byla ostře zůžena na instrukce pro věrné,
polemická a apologetická vyznání a na historické příběhy (což je poměrně
významné).
Na jiných místech a v jiných časech ale baptisté zakoušeli také jiné obtíže. Například v Americe byly meze teologie spoluurčeny dvěma historickými, všeobsáhlými
zápasy. V osmnáctém a na počátku devatenáctého století byli baptisté a další
formováni, ne-li dokonce utvářeni probuzeneckým hnutím, které mělo nesmazatelný
vliv na jejich zbožnost (Goen, 1962). Probuzenecké hnutí je po hlavě vrhlo do
teologie zprostředkované puritánstvím, která byla tvarována reformátory -
zvláště Kalvínem, spíše než radikálním dědictvím.
Náhle se vyjevil rozpor mezi
lidskými prostředky, které probuzení vyžadovalo a učením o sola gratia striktního
Kalvinismu. Vylučuje Boží vyvolení lidské snahy, nebo je legitimuje? Je milost
partikulární (jen pro některé), nebo obecná (pro všechny)? Tyto otázky určovaly
vývoj americké teologické reflexe uvnitř i vně baptistických skupin. Byly
řešeny na půdě kalvinisticko-arminiánské polarity, bez ohledu na předešlé
anabatistické motivy, nebo na jejich tehdejší potřeby.
Později,
od devatenáctého století po současnost, dominovalo v intelektuálních sférách
(opět jak baptistů, tak ostatních) druhé dilema, které s prvním téměř
nesouviselo. Byly to zápasy o pojetí Písma zapříčiněné vývojem po-osvícenských
historicko-kritických metod, podněcované fundamentalistickým hnutím a vyhrocené
spojením těchto zápasů o pojetí Písma s dalšími fundamenalisticko-liberárními
rozbroji (Alley, 1970; Lindsell, 1976; Gaustad, ed., 1980). V těchto potyčkách modernisté obviňovali
fundamentalisty z modlářství a fundamentalisté modernisty ze selhání ve víře.
Obě strany měly v tvrdém soudu těch druhých alespoň částečně pravdu, ale ani
jedna nebyla schopná najít stanovisko mimo tento zápas, ze kterého by bylo
zřejmé, co výsledky těchto sporů křesťanům přináší (N.Mrphy, 1996).
V tomto století byli
baptisté strhnuti i dalšími závažnými problémy: revoluce, otroctví, válka,
osvícenské myšlení, touha odcizených po spasení , otevírání a uzavíraní
globální misie, ekonomické potíže, nárůst excesů, role pohlaví a rodiny,
hlubinná psychologie a mnoho dalších.
Tvrzení, že dřívější baptistický ethos a
učení poskytovalo v řešení těchto problému perspektivy, které polarizované
kalvinisticko-arminiánské a modernisticko-fundamentalistické pozice postrádaly,
by mohlo být vnímáno jako liché. Faktem totiž zůstává, že z původního materiálu
víry a praxe nevzešlo baptistům v pozdějších stoletích podobné teologické
ovoce, které požívali jiní ve srovnatelné epoše církevní historie.
Nicméně, autentické
baptistické přesvědčení žije. Překonalo bouřlivá staletí, které nazýváme
moderním věkem a do určité míry i dnes ovlivňuje životy miliónů lidí.
Teologickou otázkou tedy zůstává - proč bylo opanováno jinými přístupy? Proč tato stará přežívající
přesvědčení nedala vzniknout teologiím bohatě křesťanským, protože bohatě baptistickým?
Proč je dnes
tolik baptistických společenství kořistí ideologií politické levice a (dnes
častěji v Americe) pravice, nebo teologií, jejichž přístup je Konstantinovský a
ne původně křesťanský? A jestli si nějaký kalvinista (nebo arminián, nebo
modernista, nebo fundamentalista) myslí, že jsou to předpojaté otázky, zůstává
tu k vysvětlení stále ona původní záhada
chudoby baptistických teologií (cf. Swarley, ed., 1984)
Při odpovědi nestačí
baptistické prodlení svalovat na tvrdé prostředí (třebaže tvrdé bylo), nebo na
excesivní zaujetí scholastickými problémy u druhých (třebaže zaujatí byli).
Věřím, že je to takto: baptisté ve vší různosti a nejednotnosti nebyli schopni ve svém vlastním dědictví, ve vlastním
přístupu k Písmu, ve své vlastní praxi, ve svém orientujícím pohledu,
vidět zdroj teologie, který je jiný než současné tendence, převládající v
jejich okolí. Některé baptisty zaujaly módní směry a snažili se svou
teologii přizpůsobit určitému stylu.
Výsledky byly ubohé a zapříčinily větší nedůvěru k teologii - teologie byla
chápána jako arogantní (vůči Bohu), imperialistická (vůči běžným křesťanům), a
v každém ohledu zbytná. Základní chybou byla ale baptistická nedůvěra vůči
vlastnímu pohledu, společnému životu a samotnému evangeliu tehdy, kdy tento
pohled mohl být zdrojem teologie, a teologie prostředkem zkoumání evangelia, to
pak obnovením života a ten zase hlubším zaostřením onoho původního pohledu.
Kvůli selhání na této cestě se baptisté stali obětí ideologií levice a pravice
- stali se méně sami sebou a tak duchovně oslabili jak sebe, tak i své bližní v
jiných křesťanských církvích.
To nás přivádí zpět
k onomu obtížnému tvrzení, že teologie je zápas. Jestli jsme jej nevedli dobře,
musíme to přiznat - a zápasit dál.
James McClendon, Jr : Ethics, Abingdon Press 2002, str. 24-26
Baptismus