Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Zikmund   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2937
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 715 068

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 42 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Tvorba: Vývojová teorie a původ člověka V.
Posted on Pondělí, 20. červen 2005 @ 11:00:49 CEST Vložil: Benjamin

Přednáška

Vývojová teorie a původ člověka V.

Vzpomenuli jsme, že  některé specificky lidské vlastnosti se objevovali v průběhu vývoje postupně. Rozumovost se také objevovala postupně?

Rozumovost se nemůže objevovat postupně. Když už jednou existuje, může se zdokonalovat, ale její vznik znamená skok a předpokládá i v mozku kvalitativní změny. Různé kvantitativní změny, jako zvětšení počtu nervových buněk a jejich vzájemných složitých vztahů, mohou zapříčinit kvantitativní změny už existujících funkcí a usnadnění jejich průběhu, ale nemohou vysvětlit podstatnou změnu, totiž objevení se úplně nových funkcí, kvalitativně odlišných od předešlých, jakými jsou funkce rozumové duše.

Co je tedy možné říci o vzniku lidského ducha?

Z hlediska jevového můžeme říci, že v určitém období dějin života, pravděpodobně ve starších čtvrtohorách, tedy asi před miliónem let, primát nižšího stupně než člověk s kvalitativně přiměřeným organismem na téže vývojové větvi jako pračlověk (zatímco dnešní lidoopi - orangutan, šimpanz, gorila - jsou pouze jinou souběžnou vývojovou větví) nabýval uvažující vědomí. V té chvíli se objevil člověk. Z filosofického hlediska je však třeba dodat toto: uvažující vědomí je duchovní funkcí, kterou hmota může podmínit, protože uvažující vědomí předpokládá kvalitativní změnu mozku. Ale nemůže ji vytvořit, protože nikdo nemůže dát to, co nemá. Je tedy třeba připustit jinou a to přiměřeně duchovní příčinu, která ve vysoce organizované hmotě dala vznik lidskému duchu. Tuto přiměřenou duchovní příčinu nazýváme Bohem.

Přitom nesmíme upadnout do dětských představ a myslet si, že kdesi v dalekých nebeských výšinách stvořil Bůh nejprve duši, kterou v dané chvíli vložil do připraveného organismu. Bůh je všudypřítomný a působí z nitra věcí samých, z nitra jejich bytí. Když v tomto procesu vývoje na základě Božího působení , v tom smyslu, jak jsme již vysvětlili, organismus nabyl kvalitativně přiměřenou dokonalost, Bůh působící v nitru bytí dal tomuto organismu nový, podstatně odlišný způsob existence, lidský způsob bytí, tedy lidskou duši. Tento zásah Boží stvořitelské činnosti se znovu a znovu opakuje při každém lidském plození, při každém početí člověka.

Vylučuje stvoření lidské duše Bohem jakýkoliv rozvoj psychického života?

Stvoření duše Božím zásahem neznamená, že před objevením se člověka i po něm neprobíhal žádný vývoj psychiky. Před člověkem se psychický vývoj projevoval zdokonalováním psychických schopností, zvláště tzv. praktické inteligence až po hranice možnosti hmoty. Je těžké určit tuto hranici, protože je snadnější říci, co hmota nemůže dokázat, než co může. Je zřejmé, že nemůže způsobit duchovní projevy jako jsou abstraktní pojmy, uvažování, svobodná vůle, ale nedá se přesně určit, jak daleko může zajít vysoce organizovaná hmota při řešení konkrétních problémů pomocí smyslových obrazů a jejich asociací. Toto je velmi důležité při zjišťování psychického života prvních lidí.

Jaké kritérium je tedy třeba použít při zjišťování psychického života pračlověka?

Je možné, že hominidé nižšího stupně než člověk, jako např. Australopitekus, ačkoliv měli dokonalejší mozek než dnešní lidoopi, mohli mít vyvinutější psychicko-smyslové projevy, praktickou inteligenci a proto mohli být schopni nejen používat předměty jako nástroje, ale i udělat si nějaké kamenné nástroje, i když primitivní.

Zde je však možné namítnout: copak neplatí, že jenom rozumná člověk je schopný udělat si vlastní nástroje? Antropologové a paleontologové právem tvrdí, že kritérium pro určení přítomnosti člověka v procesu vývoje je záměrné zpracování kamene za určitým účelem. Pro zjištění rozumovosti není tedy rozhodujícím fakt zpracování kamene, ale způsob, jakým se kameny zpracovávaly. Když se to dělalo pouze jednoduchým napodobováním asociativní pamětí, tak to ještě není důkazem rozumovosti. Když činitel koná za účelem dosažení cíle, což může dělat pouze použitím abstraktních principů, je třeba připustit rozumovost.

Jak je možné poznat tento rozdílný psychický mechanismus?

V případě, že zpracování kamene je jednotvárné bez známek pokroku, můžeme usuzovat, že činitel velmi pravděpodobně neznal cíl jako takový, tedy nebyl rozumový, ale konal pouze na základě velmi složitého a dokonalého instinktu. Ale když se zpracování mění podle různých účelů, zdokonaluje se a přizpůsobuje  různým okolnostem a potřebám, lze usuzovat na přítomnost rozumového činitele. Tento musel znát cíl jako takový, a také přiměřené prostředky k dosažení cíle.

Existuje i jiné kritérium ke zjišťování přítomnosti rozumového činitele v procesu vývoje?

Dalším kritériem zjišťování je kromě záměrného zpracování kamene i používání ohně. Oheň používal nejen člověk patřící do skupiny Homo sapiens, ale i někteří hominidé známí pod jménem Antropus, např. Sinantropus, nalezený v Číně.

Jak je třeba představit si psychické projevy prvních lidí?

Měli pouze ty projevy, které známe z paleontologie? Bylo by mylné myslet si, že psychický život prvních lidí byl na úrovni dítěte. Za tohoto předpokladu by první lidé nemohli přežít. Když v procesu hominizace postupně ztratili ty vlastnosti zvířat, které jim poskytovaly přiměřenou ochranu, bez vynalézavosti rozumu by se nedokázali ubránit a udržet. v procesu hominizace na místo praktické inteligence nastoupila inteligence pojmová. Při tomto přechodu, jak jsme již viděli, nešlo pouze o kvantitativní změnu, ale o kvalitativní skok. Poznamenejme dále, že o psychických projevech prvních lidí se není možné vyslovovat na základě paleontologie. Vždyť kromě kamene se určitě používalo na výrobu nástrojů i dřevo, ale takové nástroje se samozřejmě nemohly zachovat. Podobně se nemohly zachovat ani duchovní, náboženské a mravní projevy, které však není možné u nich apriori popírat. V této souvislosti vzpomeňme, že také dnešní primitivní národy, např. pigmejské kmeny v Africe nebo obyvatelé Ohňové země i když zůstali na velice nízkém stupni techniky a kultury, přece mají hluboké náboženské a mravní schopnosti a projevy. Není tedy možné přijmout názor o vzniku náboženství v průběhu vývoje jakožto snahu vysvětlit si přírodní jevy, a tvrzení, že po dlouhé období lidských dějin lidé neznali náboženství, Toto aprioristické tvrzení skutečnost sama vyvrátila.

Co tedy můžeme říci na závěr?

I když vývoj ve svém mechanismu zůstává záhadou, kterou věda přes všechny teorie dosud úplně nerozřešila, z filosofického hlediska vůbec nelze jednoznačně tvrdit, že je ve své podstatě materialistický. Naopak, jak jsme viděli, vývoj je dalším důkazem Boží existence. Biologický vývoj prostřednictvím sil a zákonů, které Bůh vložil do hmoty, když ji stvořil, je jeho dílem. Jeho dílem je i objevení se člověka na Zemi. Právem je tedy možné říci, že výrobní značka přírody a jejího vývoje je Boží. A i když v Bibli, jejímž cílem je podávat náboženské pravdy v souvislosti s dějinami spásy, nemáme hledat vědecké řešení  vysvětlení vzniku jednotlivých věcí, přece je zajímavé, že už tehdy autoři knihy Genesis ve svém popisu stvoření zachovávají jakousi přirozenou následnost, vzestupný růst, jak jej potvrzují vědy. Tím samozřejmě nechceme tvrdit, že Bible mluví o vývoji ve smyslu přírodovědecké teorie. Cílem biblického popisu, podaného řečí srozumitelnou tehdy i prostým lidem, je zdůraznit, že vznik celého stvoření je třeba připisovat jediné prvotní příčině - Bohu, který je prvním a posledním původcem všech existujících věcí. A vývojová teorie, jak jsme viděli, se vůbec nestaví proti této základní pravdě, ale spíše ji potvrzuje. I když vývoj z hlediska biologického, co se týká vzniku nových rodů a druhů se ukončil, pokračuje dále v oblasti ducha, v oblasti kultury, náboženství, lidskosti. Na nás samých nyní leží zodpovědnost za spoluutváření tohoto vývoje.

Pavel Sauer

 

Vývojová teorie a původ člověka I.

Vývojová teorie a původ člověka II.

Vývojová teorie a původ člověka III.

Vývojová teorie a původ člověka IV.

Vývojová teorie a původ člověka V.




 
Příbuzné odkazy
· Více o Přednáška
· Novinky od Benjamin


Nejčtenější článka o Přednáška:
Učednictví a církev


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.5
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Vývojová teorie a původ člověka V." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.07 Seconds