poslal Nepřihlášený Časopis Týden uveřejnil informaci o tom, že katolická církev založila
investiční fond, který by mu měl zhodnocovat finanční prostředky,
získané v rámci restitucí, do budoucna. Správcem tohoto fondu bude ČSOB
Asset Management. Nehledě na aktuálně přijaté zákony na úrovni EU a
doporučení MMF, že lze v zájmu záchrany světového finančního systému a
bankovního sektoru vkladatele o prostředky uložené u bank připravit,
naskýtá se řada otázek, kterými se zabývá i poslední vydání Herder
Korrespondenz v analýze „Právě kvůli věrohodnosti církve“
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je
investování na globálních finančních trzích dnešních dnů slučitelné
s poselstvím evangelia? Do jaké míry je církev, která věří, že peníze
plodí peníze, ještě věrohodná?
Před
časem měl páter Anselm Grün, jehož knihy o duchovním životě patří mezi
bestsellery a zajišťují jeho benediktýnskému klášteru nemalé finanční
prostředky, konflikt s věřícími v Německu, soustředěnými kolem sdružení
„Christen für gerechte Wirtschaftsordnung“ (Křesťané za spravedlivý
hospodářský řád). Ti mu vyčítali zisky z operací na finančních trzích,
kterými se tento úspěšný církevní manažer veřejně pochlubil. Páter
Anselm Grün je bezesporu požehnáním pro svůj domovský klášter, je zřejmě
vynikajícím finančním manažerem dle dnešních měřítek úspěšnosti, které
ovšem nemají co s hodnotami křesťanství nic společného. Prostě se vyzná,
jak to v tom světském prostředí chodí.
Ježíš
penězoměnce vyháněl z chrámu, dnešní jeho následovníci k nim chodí o
radu, jak „nechat pracovat peníze“, aby přinášely zisk. Tomuto bludu
jsme podléhali bohužel dlouho téměř všichni. A podle toho zřejmě, pokud
se neprobudíme, jako civilizace skončíme.
Odpovědnost kapitálu k místu svého vzniku
V encyklice Caritas in veritate,
str. 52, říká papež Benedikt XVI. jasně, že kapitál má odpovědnost
k místu, kde vznikl. Tím zpochybňuje i oslavovanou volnost pohybu
kapitálu, poněvadž ten sice může za určitých okolností přinést do
zaostalých oblastí pokrok, což je dnes prokazatelně spíš výjimka než
pravidlo.
Je-li
to však na úkor obyvatel země, kteří se v důsledku odchodu kapitálu,
který svou prací pomáhali vytvářet, propadnou do nezaměstnanosti a
chudoby, pak zde není něco v pořádku. Peníze nepracují, nejsou-li
oplodněny lidskou prací. Dnes ale investiční fondy nevydělávají díky
investicím v reálné ekonomice, poněvadž míra zisku se díky vysokému
stupni automatizace a robotizace snižuje a lidí je k tomu zapotřebí
stále méně. Problémem není nabídka, nýbrž nedostatečná poptávka při
stále snižující koupěschopnosti obyvatel. Investiční fondy jsou do
spekulací s půdou, potravinami, surovinami, zdroji vody, vydělávají na
derivátových spekulacích a podvodech a machinacích s úrokovými sazbami.
Touha po mamonu nás zničí.
I církve mohou spravovat své prostředky eticky a ve prospěch obecného dobra.
Není
to ovšem pohodlná cesta. V zahraničí lidé, pevně zakotvení v sociálním
učení katolické církve, nemlčí. Apelují na odpovědnost církve a požadují
opatrnost v zájmu její věrohodnosti. Především by se měly církve
vyhýbat současnému podvodnému finančnímu systému a hledat cesty, jak
skloubit péči o majetek s tím, aby se nedostaly do konfliktu
s poselstvím evangelia. Poptávka po etickém investování
v transparentních, a v zájmu obecného prospěchu fungujících bankách,
neustále vzrůstá. Existují i malé družstevní banky, založené samotnou
církví, pracující na etických principech. V Německu působí několik
církevních finančních ústavů, například Bank für Orden und Mission
sleduje filosofii františkánů a investovat do fondů zde nemůžete. O
dalších bankách například zde. Většina těchto etických bank jsou bankami družstevními.
Bohužel
je jich málo a jsou terčem nájezdů velkých investičních bank – žraloků,
kteří se je snaží zničit. V České republice žádná, na skutečně etických
principech fungující banka, neexistuje.
Jak nakládat s majetkem, abychom se nemuseli jednou stydět
Aby
mohl stát vyplatit církvím ono vyrovnání, na kterém se politici a
církevní představitelé dohodli, musí si stát půjčit za úroky na
„finančních trzích,“ nebo u svých vlastních obyvatel. Kvůli úrokům na
pokrytí inflace a rostoucím nákladům na dluhovou službu zkrátí stát své
výdaje nebo zvýší daně, na což prozatím Čechách doplatila sociálně slabá
většina obyvatel. Právě ta skupina, která by měla mít u církve nejvyšší
podporu.
Katolíci
Nečas a Kalousek však brali chudým, aby bohatí byli bohatšími, protože
prý pak budou vytvářet pracovní místa a náš stát pokvete a bohatství
bude prokapávat i k chudým. Prokapávalo, ale jinam: do daňových rájů.
Podpořit pilné a pracovité nebo podvodníky a zloděje?
Dnes
to malé procento věřící veřejnosti očekává, že církev tedy využívat
restituovaného majetku tak, že bude kapitál investovat ve prospěch
obecného dobra, růstu nových pracovních míst a přesvědčí, že je lepší
hospodář, než stát.
Zpráva,
že česká katolická církev prostředky investuje do světového finančního
kasina, o jehož kriminálním fungování píšeme, na rozdíl od managerů a
všelijakých poradců zadarmo už dva roky na E-republice, rozhodně
k získání důvěry nepřispěje. Náš klér o důsledcích onoho čarování
s penězi, rozmnožování peněz z ničeho, lichvě na osudy lidstva, jakoby
nevěděl. Kritika současného kapitalismu, postaveného na historicky
bezprecedentních podvodech a loupežích, je vydávána za konspirační
blábol.
V kapitalismu
by měla být prý odměňována píle, mimořádný výkon, skromnost, nasazení
pro všeobecné dobro. Výkon a úspěch spolu souvisí. Opravdu?
Dnešní kapitalismus nás přesvědčuje o opaku.
Anny
Randová to trefila přesně: „Peníze se dnes získávají nikoliv výrobou
užitečných statků, poctivým obchodem nebo službou druhým lidem, nýbrž
korupcí a kupčením s privilegii. A především lichvou“.
Zřejmě
se snažíme šířit osvětu zbytečně. Marně píše papež Benedikt XVI. v
encyklice „Caritas in veritate“ v bodě 65, str.83-84 o „chybném
fungování finančního systému,“který dusí život na této zeměkouli, a
papež František volá politiky k odpovědnosti a zásahům vůči této
globálnímu, nenasytnému Minotaurovi. Tak jako Řekové před krizí říkali
„Atény jsou daleko a Brusel ještě dál“ a nedělali si skrupule, vypadá
to, že i Řím se zdá být od Prahy příliš daleko. Varovné hlasy se k těm
uším, které by je měly slyšet, nedostávají. Sirény, slibující snadný
profit, zkrátka lákají. Svou věrohodnost však církev může kvůli
nakládání s majetkem a penězi tak velmi rychle ztratit.
V historii
církve najdeme dost dobrých příkladů, jak zacházet s majetkem, a při
tom současně plnit nároky evangelia. Vždyť první banku na pomoc chudým,
kteří trpěli pod lichvářskými úroky, založili v Itálii jako první
františkáni. „Hory slitovnosti“ (Monte Pietatis) by potřebovala celá
naše pod globální, lichvou a zlodějnou trpící západní civilizace. Ironií
osudu díky zapojení banky do velké rulety umírá dnes první banka
v Evropě, kterou založili františkáni z Monte Pietá Siena v roce 1472
pod názvem Banca Monte dei Paschi di Siena na pomoc rolníkům a malým
řemeslníkům v Sieně.
Rakovina tohoto světa
Jenom
dvě stě let není v učení katolické církve pranýřován úrok. Že byla tato
kategorie odsuzována jako nemorální po téměř celou dobu existence
křesťanství, se dnes ukazuje jako správné a jako projev moudrosti
církevních otců minulosti. Dnes však vlivem médií hloupneme všichni.
Mamon a sex, možná bude to, co položí instituci, která přetrvala dvě
tisíciletí. Možná i to byly důvody, proč odstoupil papež Benedikt XVI.
Už tolik špíny nešlo unést.
Současná krize dluhová, finanční a tím pádem i hospodářská je způsobena především dvěma faktory:
1: lze půjčovat peníze, které nikdy neexistovaly a brát za to úrok (dnešní praxe tisku peněz obchodními bankami, tzv. frakční systém)
2.
úrokem a složeným úrokem, jehož prostřednictvím jsou odsávány trvale
prostředky od pilných a pracovitých k těm, kteří nepracují.
Prostřednictvím těch, kteří získali privilegium tisknout si peníze
z ničeho a půjčovat je za úrok. Tak proudí toky peněz, obsažených
v cenách zboží a služeb, trvale od 90% obyvatel – i těch, kteří žádné
dluhy nemají k 10%, které nemusí hnout prstem.
Oba
tyto faktory umožnily historicky bezprecedentní akceleraci touhy po
mamonu. A my, co chodíme v neděli do kostela, si musíme vybrat: „ Nelze
sloužit Bohu i mamonu zároveň“.
V
tomto kasinu 1% vyhrává, ale 99% prohrává. Zřízením investičního fondu a
jeho spravování v rukou mezinárodních lichvářů znamená pro mnoho z nás
další ránu v otázce důvěry v církevní představitele.
Církevní daň a problém státních dotací církvím obecně
I
u nás se ozývají hlasy, že by si věřící měli platit své faráře sami.
Církevní daň, kterou platí němečtí a rakouští věřící, je prozatím velkým
zdrojem příjmů církví v těchto zemích. Zdrojem ale stále slabším kvůli
vystupování lidí z církve, často motivovaného neochotou tuto poměrně
vysokou daň dále platit.
Tlak
na zvyšování daní ze strany zadluženého státu, dnes mimo jiné i kvůli
zachraňování bank, roste. Roste i nejistota, nezaměstnanost, zvyšuje se
podíl prekarizované práce. Svůj podíl má i rostoucí inflace, dopadající
zejména na základní potraviny a bydlení, což ohrožuje existenční
stabilitu jedinců i rodin. Lidem zbývá stále méně peněz.
V České
republice je mnoho věřících, kteří patří k nejchudší vrstvě obyvatel.
Nemluvě o důchodcích a často i rodinách s dětmi, přežívajícími na
hranici bídy. Jsou to často velmi skromní, obětaví a hodní lidé, kteří
však podléhají občas snadno mediální manipulaci. Bylo by zajímavé
sledovat, jak velký výnos z církevní daně by byl realistický a zda by
věřící byli schopni vybrat tolik peněz, aby si „zaplatili svého faráře“.
Nicméně za pokus by to stálo.
Katolíků v Evropě ubývá a nároky ostatních religiózních skupin vzrůstají
Dluhová
brzda vede k bolestivým krácením a úsporným opatřením ve všech sférách
působnosti státu a odsunování důležitých investic pro budoucnost. V již
výše citovaném příspěvku Gerharda Kruipa v Herder Korrespondenz, „Právě kvůli věrohodnosti“,
jsou kladeny nepříjemné otázky, týkající se zacházení katolické církve
s penězi daňových poplatníků. Katolická církev se musí v německy
hovořících zemích potýkat nejenom s úbytkem věřících, nýbrž i s kritikou
dotování z veřejných prostředků. O svá práva se totiž hlásí i ostatní
církve. Zejména muslimů, kteří mají početné rodiny, v Evropě přibývá. I
ti se hlásí o svá práva a chtějí, aby se jejich náboženství vyučovalo na
školách, kam chodí jejich děti. K tomu je zapotřebí otevřít na
univerzitách nové studijní obory a platit více učitelů. Lze toto vše
ustát?
Jak
se ale v textu píše: „ Pro věrohodnost církve je nejdůležitější, aby
sama byla příkladem, jak zacházet s bohatstvím“. Jako příklad je uveden
citát z biskupské synody „De iustitia in mundo“ z roku 1971:
„Když
má církev složit zkoušku ze spravedlnosti, ví jistě, že ten, kdo se
odvažuje o spravedlnosti mluvit, musí být v očích druhých sám
spravedlivým. Musíme proto dělat vše pro to, abychom podrobili zkoušce
náš majetek i způsob našeho života“ (IM 41).
„Církev
musí spravovat svůj majetek tak, aby zvěstovala chudým svým příkladem
evangelium“ (48). Podobné výroky ovšem obsahují sociální encykliky,
které by mohly být doplněny mnohým z diskutovaného Freiburgského kázání
papeže „Benedikta XVI. a požadavky papeže Františka, kterého některá
média označují málem za komunistu.
Katolická
církev se ocitla v hluboké krizi. Kostely se vyprazdňují po celé
Evropě. Stát již nebude zřejmě ochoten se na udržování historicky
cenných staveb finančně spolupodílet. Není to však poprvé v historii
církve, kdy prožívá krizi. Přežít ji však může jen tehdy, zůstane-li
věrná a věrohodná v tom, že ji nebude možné napadnout za rozpory mezi
slovy a činy.
Investovat
peníze za účelem jejich zhodnocení na finančních trzích bez přímé vazby
na výkon obecně prospěšné činnosti v duchu evangelia, činí českou
katolickou církev nevěrohodnou a sympatie veřejnosti jí nepřidá. A to je
škoda. Poněvadž čas smíření s většinou českého národa, který mohl být
po restitucích nasazením vhodné komunikační strategie a konkrétních akcí
nastartován, byl promarněn. Ke škodě jak církve, tak českého národa.
Květa Lauterbachová
Zdroj: www.umlaufoviny.com