|
| | | Kdo je Online | Právě je 88 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Názory: Zobrazování Pána Ježíše Krista
Posted on Středa, 03. září 2014 @ 16:46:51 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený K komu tedy připodobníte Boha silného? A jaké podobenství přirovnáte jemu?(Izajáš 40:18)
Otázka, kterou se tento článek zabývá, není zdaleka
jednoduchá, jelikož naráží na vážný nedostatek uvnitř křesťanstva,
včetně evangelikálního protestantismu. Praxe zobrazovat Krista se mezi
křesťany objevovala od příchodu našeho Pána po celou dobu historie
novozákonní církve a působila nejeden spor a kontroverzi. Někteří ji
viděli jako ohavné modlářství, jež musí býti vymýceno násilím, jiní
stáli za tím, že tyto obrázky jsou užitečné, prospěšné a dokonce žádoucí
pro ty, jimž se nedostalo potřebného vzdělání, aby sami v Písmech
svatých mohli hledat Spasitele a Jeho dokonalý obraz.
Náš Pán je jistě milosrdný a shovívavý a dobře ví, že
ne každý je obdařen teologickým smýšlením, aby dokonale chápal všechny
nuance a těžko rozsouditelná zákoutí této otázky. Toto však zdaleka není
k vytvoření si jasného obrazu o Boží vůli ohledně našeho přístupu k
obrazům Pána Boha zapotřebí. Tento článek si proto neklade za cíl
naprosto vyčerpat uvedené téma, ale pouze poukázat, že za pomoci
jednoduchého uvažování a prostého výkladu relevantních oddílů z Bible je
možné dospět k finálnímu závěru, ježto je definitivní a těžko
oponovatelný.
Důvod, proč většina lidí přijímá všeliká zpodobení
Pána Ježíše, je ten, že se nad tématem nikdy pořádně nezamyslela. Tyto
obrázky a ztvárnění Spasitele v dětských knihách – ba, i v knihách pro
dospělé – v křesťanských filmech a obecně v křesťanské kultuře jsou tak
rozšířené, že většina lidí to bere jako samozřejmost a nechápe, jak by
se tolik lidí mohlo mýlit. Toto však z biblického hlediska není nic
výjimečného neboť i v Izraeli byla modloslužba největším hříchem, který
svedl na scestí naprostou většinu lidí. Tento fakt se s příchodem nové
smlouvy nezměnil, neboť srdce člověka je stále stejné. Proto apoštol
varuje věřící: „Protož, moji milí bratří, utíkejtež modlářství.“ (1 Korintským 10:14)
Příklady moderního výskytu
Že je tato tématika aktuální, není třeba přílišně
dokazovat. Člověk, který se pohybuje v křesťanských kruzích, dříve nebo
později (ale spíše dříve) přijde do styku s knihou pro děti, která má
obrázky Pána Ježíše. Tyto malůvky pak slouží v nedělních školách jako
podpůrné materiály pomáhající dětem lépe si představit našeho Pána a
také udržet jejich pozornost. Obrázky Pána Ježíše se ovšem nevyskytují
jen v nedělních školách a materiálech pro děti. Dospělí a dospívající
publikum se s podobnými výjevy může setkat především ve filmech,
natočených zejména v druhé polovině 20. století, a jejichž tvorba stále
pokračuje.
Nejznámější zpracování byl film Ježíš (1979)
producenta Johna Heymana, natočený podle evangelia Lukáše, který se stal
jedním z nejpopulárnějších – a téměř klasických – evangelizačních
materiálů. Tento film je podle zdrojů uvedených na internetu
nejpřekládanějším filmem v dějinách kinematografie a byl údajně přeložen
do více než jednoho tisíce jazyků. Stojí za ním veliká evangelizační
organizace Campus Crusade for Christ v čele se svým novoevangelikálním
vůdcem Billem Brightem.
Po tomto filmu následovala neskutečná řada snímků s
tématikou života a služby Pána Ježíše Krista. Křesťané obecně věří, že
sledování takových filmů buduje náš vztah k osobě Spasitele a učí nás o
Jeho životě, zázracích a oběti. Málo lidí si však uvědomuje, že
zobrazení Pána Ježíše Krista je přestoupením druhého přikázání a je tedy
neposlušností Pána Boha. Jak pak může ovšem křesťana budovat
neposlušnost? Dá nám Pán Bůh požehnání skrze přestupování svého jasného
příkazu, abychom si Jej nezobrazovali? Pakli toužíme po duchovním růstu,
pak rosťme způsoby, které Pán Bůh ustanovil – čtěme Jeho Slovo, modleme
se, berme užitek z dobrých knih a kázání, navštěvujme pravidelně
bohoslužby a podřizujme se těm, jež mají péči o naše duše.
Nejenom filmy, ale i knihy pro dospělé obsahují
takové zpodobnění Pána Ježíše Krista. I mnoho traktátů a evangelizačních
materiálů v sobě má zakomponovaný nějaký ten obrázek. Žádné ztvárnění
Pána Ježíše Krista však nikdy nemůže být evangelizační materiál. Je
pravdou, že Pán Ježíš Kristus je ve své osobě ztělesněné evangelium, ale
toto evangelium, ač přišlo v těle, je nyní šířeno Slovem.
Nemusí se snad pak zmiňovat fakt, že český křesťan,
který žije obklopený římskokatolickou historií naší vlasti, je přímo
obklopen všemožnými sochami a obrazy, které se někdy nachází i v
evangelických kostelech a modlitebnách. V reformovaných kruzích pak, kde
opozice vůči zobrazování Páně má hlubší kořeny, se pak vzrůst takových
výskytů datuje pouze a jedině na toto století.
Kde se bere touha zobrazit si Pána Ježíše?
Na tomto místě je třeba pojednat o původu zobrazování
Pána Ježíše. Toto má svůj kořen v lidském sklonu být veden svými smysly
více než vírou. Duchovní věci, které nejsou vidět, jsou těžko
přijatelné a pouze duchovní člověk je může přijmout, neboť vyžadují
sebezapření. Zobrazení Krista, stejně jako tělesná hudba, snižuje nároky
na naši zbožnost a dává úlevu našemu tělu a naším smyslům. Náboženství
nám pak přijde jednodušší a přijatelnější. Neviditelný a nekonečný Bůh
je těžký na pochopení. Dokonalý a neposkvrněný Pán Ježíš na pravici Boha
Otce je příliš hrozivý a majestátní. Když si tak člověk zobrazí Pána
Boha, tvoří si Jej k obrazu svému, podle svých představ a tužeb, namísto
toho, aby on sám byl formován a utvářen k obrazu Jednorozeného Syna.
Ani jedna z osob Svaté Trojce však není uchopitelná rukou lidského
tvůrce a nemůže jemu býti poddána.
Žádný malíř, ani takového formátu, jako byl třeba
Leonardo da Vinci, nemá takové schopnosti, aby dokázal na plátně
zobrazit nekonečného Boha v dokonalé harmonii Jeho vlastností a
charakteru. Pokud tohoto však není dosaženo, pak je nutno jakékoli
zobrazení Pána Boha zavrhnout, protože takový nepřesný obraz Ježíše není
náš Ježíš, a je tudíž jiným Ježíšem. Lidé věří o Kristu všemu možnému
právě díky takovým obrázkům. Když se podívají na ikonu, mají pocit, že
nyní o Pánu Ježíši již vědí všechno. To je však pouhý klam.
Touha zobrazit si Pána Boha je tedy přirozenou
inklinací člověka zjednodušovat a přizpůsobovat si náboženství a víru.
Čím více je malíř zbožný a čím více zná Pána Boha, tím jasněji mu musí
přicházet na mysl, jak nemožné a nesprávné je pokoušet se zobrazit
někoho, kdo je nevystižitelný, přebývá v světle nepřistupitelném a sám
nechce býti zobrazován.
Kontroverze a spory v historii křesťanstva
Toto téma je téměř staré jako křesťanství samo a
pokud jej člověk chce vskutku vzít zeširoka, pak se dá konstatovat, že
se s tímto problémem církev potýká od samého počátků její existence. Boj
oproti zobrazování Krista není ničím jiným než pokračováním zápasu
proroků proti lidu Izraelskému pro zpodobňování si Boha podobiznou býčků
a jiných model. Modloslužba má dvě úrovně. První vrstvou je sloužení
jinému Bohu než Hospodinu, a druhou sloužení Hospodinu skrze rytinu,
obraz nebo zpodobnění. Westminsterský delší katechismus obsahuje v
Otázce 109 varování nejen před uctíváním, ale také vytvořením takového
obrazu kterékoli z osob Trojice, a to jak niterně v naší mysli, tak i
zevně namalováním podobizny.
Přestože boj oproti zobrazování Páně byl zápasem
především reformovaných teologů a puritánských duchovních, tito nebyli
jediní, kteří se v historii křesťanské víry oproti takovým obrázkům
stavěli. Tradiční forma zobrazování Pána Ježíše se ustálila teprve ve
čtvrtém století. Předtím se obrázky velmi lišily a nenalezneme jich
příliš mnoho. Musíme si také ujasnit to, že přestože se obrázky Pána
Ježíše vyskytují v církvích již od rané doby, není to dokladem
oprávněnosti takového činění, neboť ani prvotní církev nebyla bez chyby,
přestože byla založena samotnými apoštoly; ve stanovování doktrín hraje
mnohem větší úlohu zjevená Pravda Božího Slova a jeho správná
interpretace.
Irenaeus píše koncem druhého století, že obrázky Páně byly typické pro gnostické odpadlíky (Proti Heresím
1.25.6). Biskup Epiphanius ze Salamis (c 315 – 403) zničil a zbořil
obraz Krista, když jej uviděl v jednom z kostelů. Důvodem bylo, že
zobrazování Páně je, jak řekl „v rozporu s Písmem.“ Chalcedonský
koncil (451 n.l.), který definoval ortodoxní pojetí osoby Ježíše Krista,
sestávající z dvou sjednocených a zároveň nezávislých podstat v jedné
osobě, odsoudil zobrazování Pána Ježíše Krista, které je v rozporu s
chápáním Jeho plného Božství. Následující století byla mnohdy zmítána
hnutími souhrnně pojmenovanými jako ikonoklasmus. Jejich cílem bylo
vymýtit sochy v kostelech, které se tam za staletí dostaly.
Konstantinopolský synod (753) následně zavrhl
argument, že obrazy Spasitele jsou v pořádku, neboť Pán Ježíš sám přišel
v těle, a zobrazování Krista odsoudil. Až Druhý Nicejský koncil (787)
rozhodl o zrušení výnosu Chalcedonského koncilu a zavedl používání
svatých obrázků při bohoslužbě, a to jak Pána Ježíše, tak Marie i
svatých. Jak je toto ukázkový příklad toho, jak si jednotlivé koncily
proti sobě protiřečily, a že římský katolicismus je založený na výběru
učení několika koncilů podle toho, jak se mu to zrovna hodí, zatímco
ignoruje koncily jiné, které prohlásily přesný opak!
Pozice římskokatolické církve
Římskokatolická církev obhajovala v historii svou
pozici vůči obrázkům a sochám především tím, že již ve Starém zákoně Pán
Bůh dovoloval využívání nejrůznějších uměleckých děl za účelem
bohoslužby. To velmi jasně vyjadřuje Katechismus katolické církve,
paragraf 1129. Zde je jasně představeno učení o uctívání obrazů.
Katechismus se nám zde snaží podstrčit argument, že i ve Starém zákoně
nebyly sochy a obrazy zcela zakázané. Toto tvrzení je téměř jako jediné
mezi ostatními ospravedlněné nějakými texty ze Svatého Písma. Konkrétně
jsou zde použity verše: Num. 21:4-9; Jan 3:14-15; Ex. 25:10-22; 1. Kr.
6:23-28 a 7:23-26.
Ve Starém zákoně byly, pravda, používány
různé předměty. Archa úmluvy ukazovala na osobu Pána Ježíše Krista a
Jeho vykupitelské dílo. Had vyvýšený na poušti byl také obrazem neboli
typem (či termínem kralických „figurou“) Spasitele. Tyto však nebyly
uctívány nebo jim nebyly vzdávány božské pocty, jako to činí katolíci se
sochami Krista, Panny Marie a svatých. Hadovi se Izraelci výslovně
neměli klanět, ale pouze na něj pohledět jako znak víry v uzdravující
moc Boží. Ani cherubínům v chrámu se nikdo neklaněl nebo jich neuctíval.
Tyto obrazy ve skutečnosti navíc většina Izraelců, kromě zasvěcených
kněžích levitů, v životě neviděla. V synagogách, kde se scházel Boží lid
k modlitbám a vyučování nic takového jako sochy nebylo.
Názor, že kdo uctívá sochu, uctívá toho,
kdo je zobrazen, není tedy takto opodstatnitelná. Toto římskokatolické
učení je založené na Platónově teorii, že existuje jednota mezi typem a
jeho originálem, a nikoli na učení Božím. Naopak, když se Izraelský lid
přiklonil k uctívání bronzového hada, bylo to z Boží perspektivy viděné
jako modloslužba a tento pak musel být zničen, aby byl duchovní Boží lid
obnoven a pravá bohoslužba znovu ustanovena.
Katechismus katolické církve pak cituje
takto: „Vtělením pak Syn Boží přinesl novou éru zobrazování.“ Toto
radikální tvrzení, ač mění naprosto celé chápání prvního a druhého
přikázání, není v tomto díle ospravedlněno jediným citátem z Písma, a
pouze se odkazuje na citáty římskokatolických teologů především z období
středověku, jako je například Tomáše Akvinského. Musíme však jasně
zdůraznit, že toto tvrzení, jakkoliv se chce stavět na autoritu římského
biskupa, není opodstatněné jediným citátem Nového zákona ani
apoštolským příkladem, a je v naprostém rozporu s jednotou obou smluv ve
vztahu k zobrazování Boha.
Shody a neshody mezi protestanty
Protestanté jednotně zavrhli sochu jako médium
bohoslužby jakožto naprosto očividný druh modloslužby. Přesto však v
otázce obrazů nepanovala mezi protestantskými církvemi naprostá jednota.
Dva naprosto odlišné názory na otázku obrazů si představíme zde.
První pozici, tedy určitou užitečnost zpodobnění
Krista, obhajoval Martin Luther a denominace vybudovaná na jeho jménu
jeho pohled přejala. Proto byla reformovanými teology mnohdy za jejich
kladný vztah k používání obrazů – a umění všeobecně – v budově
bohoslužby kritizována. Martin Luther byl toho názoru, že obrázek Pána
Ježíše Krista není sám o sobě modlou, jelikož se Kristus zjevil v těle, a
Jeho obraz je tak automaticky podvědomě vytvářen, když myslíme na kříž a
umučení Páně. Neviděl tedy podstatný rozdíl mezi obrázkem v naší mysli a
obrázkem na plátně. Po jeho vzoru tedy církev lutherská obecně
používala obrázky zobrazující Pána Ježíše Krista. Přesto, že by se
takovým obrázkům neklaněli a neuctívali by je (alespoň tradičně),
používají jich k výuce. Prostředkem Božího zjevení však nejsou obrázky,
ale Boží Slovo. Apoštol v Galatským 3:1 učí, že Kristus je zobrazovaný
před očima skrze kázání. (Viz také Instituce 1.11.7)
Opačným stanoviskem bylo, že sochy a obrazy Krista
nemají v domě Božím naprosto žádné místo a že jich není zapotřebí užívat
ani jako nástroj vyučování. Tuto pozici zaujali Ulrych Zwingli, Jan
Kalvín a po něm autoři reformovaných dokumentů jako Bullinger a další,
kteří bojovali oproti jakémukoli zobrazování Božské podstaty, jelikož
Boží sláva nemůže být zobrazena. Také hájili pohled, abychom bránili
svoji mysl před zobrazováním a představováním si podvědomě Pána Ježíše
Krista.
Druhá Helvétská konfese (1561), sepsaná Heinrichem
Bullingerem, například učí v kapitole čtvrté nadepsané O modlách a
obrazech Božích, Krista a svatých: „Přestože Kristus vzal na sebe
lidskou podstatu, nevzal ji na sebe za tím účelem, aby poskytl model
sochařům a malířům. On sám popřel, že by přišel zrušit zákon a proroky
(Mt.. 5:17) – a zobrazování je zakázané zákonem i proroky. (Dt. 4:15,
Iz. 44:9). Popřel také, že by jeho stálá tělesná přítomnost byla
užitečná pro církev, ale přislíbil, že bude stále s námi skrze svého
Svatého Ducha navěky. (Jan 16:7) Kdo si tedy může myslet, že nástin nebo
podobizna jeho těla může prospět duchovnímu člověku? (2. Kor. 5:5).
Jelikož v nás přebývá jeho Duch, jsme tedy Chrámem Božím. (2. Kor. 3:16)
A jaké může být spolčení chrámu Božího s modlami? (2. Kor. 6:16)“
Theodor Beza, blízký přítel a nástupce Kalvína, napsal: „Naše
naděje spočívá ve skutečném kříži Pána Ježíše Krista a ne v jeho
obrázku. Proto musím přiznat, že naprosto nesnáším krucifix, a nemůžu
jej vystát.“ (Z díla proti lutheránům publikovaného v r. 1588.)
Biblické argumenty
„I mluvil k vám Hospodin z prostředku ohně. Hlas slov slyšeli jste, ale obrazu žádného jste neviděli kromě hlasu.“
(Deuteronomium 4:12) V Izraeli bylo, jak je obecně známé, zakázané
zobrazovat si Pána Boha, jakýmkoli zpodobněním čehokoli co je na nebi
nebo pod nebem. To je součástí mravního zákona, který byl vydán na
kamenných deskách, napsaných prve ne rukou Mojžíšovou, ale rukou Boží na
znamení jeho věčné a nepomíjející platnosti coby norma a standard
svatosti. První a druhé přikázání jsou neoddělitelně spojené jedno s
druhým, jelikož se obě zabývají předmětem modlářství.
První výrok zakazuje uctívání (prokazování božské
pocty klekáním, modlením se nebo vzýváním) jakéhokoli jiného pána mimo
Hospodina, Boha Abrahámova, Izákova a Jákobova. V druhém přikázání nám
pak Pán Bůh sám zakazuje učinit rytinu či obraz jediného živého Boha za
účelem klanění se a uctívání. Westminsterský kratší katechismus rozvádí
toto druhé přikázání a vysvětluje je.
Otázka 51: V druhém přikázání se zakazuje ctění Boha skrze obrazy a neb jakýmkoli způsobem, jehož v slovu svém neustanovil.
Otázka 52: Ke druhému přikázání přidány jsou
důvody ty, že Bůh má svrchované panství nad námi a vlastnictvím nás a že
horlivě přihlíží k tomu, aby jemu samému slouženo bylo.
(Zde je nutno podotknout, že lutherská církev po
vzoru církve římské a církve pravoslavné ve svém výčtu přikázání Božích
druhé přikázání vynechává a desáté pak rozděluje na dvě.)
Je nutno si uvědomit, že zákaz zpodobňování se
vztahuje na Trojjediného Boha ve všech třech Jeho osobách, jak Boha
Otce, tak Boha Syna i Boha Ducha Svatého. Toto se pak také vztahuje na
zpodobnění Hospodina ve všech jeho autentických zjeveních.
Druhé přikázání zakazuje zobrazit Pána Boha „věcí, kteréž jsou na nebi svrchu, ani těch, kteréž na zemi dole, ani těch, kteréž u vod pod zemí.“
Není zakázáno například malovat holubici sedící na střeše našeho
zahradního domku, ale je zakázané nakreslit Svatého Ducha jako holubici,
neboť se tento obrázek snadno může stát objektem převrácených tužeb
našeho srdce upínat k Duchu skrze obrázek. Oblakový kouř, stejně jako
Anděl Hospodinův, v sobě nesou element jedinečného Božího zjevení, které
bylo zvláštním privilegiem lidem, kteří jej zřeli vlastním zrakem. Nám
se však dochoval pouze inspirovaný záznam ve slovech Písma.
Pamatujme, že Mojžíš nepředal lidu svou zkušenost ze
Sinaje ve formě obrázku, když před ním Pán Bůh prošel. Ne každé zjevení
bylo zamýšleno jako zjevení univerzální, určené všem lidem; některá byla
jenom dočasná a určená pro osobní užitek těch, kteří je přijali. Pro
obecný přínos všech věřících byl určen pouze v Písmu inspirovaný záznam o
nich.
Je třeba dodat, že zákaz se vztahuje jenom na osobu
vlastnící Božskou podstatu. Zákaz malování andělů či samotného ďábla a
démonů tedy není obsažen v tomto přikázání, pokud ovšem se tomuto obrazu
člověk neklaní. Je však třeba varovat, že zde ovšem též není žádný
dobrý důvod, proč tyto duchovní bytosti zobrazovat, a takovou praxi
nelze doporučit, neboť to snižuje náš pohled na anděly jakožto stvoření
dokonalá a bez vady. K zobrazování ďábla a démonů, Božích i našich
nepřátel, pak má křesťan ještě méně důvodů.
Teologický argument
Když jsme tedy nyní stanovili správný výklad prvních
dvou přikázání, musíme se zamyslet nad ortodoxním pochopením osoby Pána
Ježíše Krista. Podle tohoto učení Písma je Pán Ježíš Kristus jedna osoba
Trojice, která sestává z dvou přirozeností nebo-li podstat. Doktrína z
toho vyplývající se pak nazývá „soupodstatnost osoby Ježíše Krista“
(nebo někdy „hypostatická jednota“). Tyto dvě přirozenosti jsou pak
nesmíšené, naprosto soběstačné; základem celé osoby je pak přirozenost
Božská, ke které byla následně připojena přirozenost lidská. Tyto dvě
podstaty si pak zachovaly plnost svých atributů, které dohromady fungují
v nám tajemstvím zahalené harmonii.
Zobrazení Pána Ježíše Krista se pak tedy dá obhájit
jenom pokusem zobrazit pouze Jeho lidskou přirozenost. Toto však není
možné, jelikož nelze oddělit Jeho lidskou přirozenost od té Božské. Toto
rozdělování osob může snadno hraničit s nestoriánskou heresí. Jak
můžeme zobrazit muže, v „němž přebývá plná plnost božství tělesně?“ (Kol. 2:9) Toho, který je „celý přežádostivý?“ (Pís.
5:16) Jestliže Mojžíšova tvář zářila pouze z toho, že trávil času v
přítomnosti Hospodinově, jak potom musela být jasná tvář Spasitele,
který řekl: „Já a Otec jsme jedno!“ (Jan 10:30)
Pán Ježíše Kristus je v základu své osoby plně Bůh, a
přijal na sebe tělesnou přirozenost, aby mohl být dokonalým obětním
Beránkem a dokonalou smírčí obětí. Apoštol Jan napsal: „Slovo to tělo
učiněno jest, a přebývalo mezi námi, (a viděli jsme slávu jeho, slávu
jakožto jednorozeného od Otce,) plné milosti a pravdy.“ (Jan 1:14)
Musíme si též připomenout, že Písmo naprosto mlčí
ohledně jakéhokoli popisu Pána Ježíše Krista, kromě vyjevení jeho
charakteru a služby. „A tak my již od toho času žádného neznáme podle těla. A ačkoli jsme poznali Krista podle těla, ale nyní již více neznáme.” (2. Kor. 5:16) Sami
apoštolové, kteří viděli na vlastní oči Pána Ježíše Krista, zcela mlčí o
ohledně popisu toho, jak vypadal. Duch, který je vedl k sepsání
evangelií a epištol, je zcela záměrně nepudil k vypsání Kristovy podoby.
Argumenty pro zobrazování
Pakliže Pán Ježíš Kristus, plně Bůh a plně člověk, je
výjimkou z přikázání prvního a druhého přikázání, tíha zodpovědnosti za
argumentaci leží na bedrech těch, kteří argumentují pro používání
obrazů. Váha těchto argumentů pak musí jasně prokázat, že Pán Ježíš
Kristus je díky své inkarnaci a vzetí na sebe podoby člověka výjimkou z
tohoto přikázání pro věk církve – toto však jak bude dokázáno níže, není
ten případ.
Ve své podstatě se většina dnes předkládaných
argumentů pro zobrazování příliš neliší od těch, které po staletí
předkládali luteránští a římskokatoličtí teologové, a na které již bylo
dostatečně odpovězeno. Zde si tedy představíme jen jejich stručný
přehled.
1. My tyto obrázky nepoužíváme při bohoslužbě.
Mnoho dnešních evangelikálů ani toto v pravdě říci nemůže. V mnoha
církvích se promítá obrázek Pána Ježíše na stěnu přes projektor během
tzv. času chval a uctívání. To je jasná forma modloslužby totožná s
praxí středověké římskokatolické církve. Taková forma uctívání je
očividnou modloslužbou a jako taková přináší prokletí na církve a sbory,
které ji praktikují. Ovšem i když člověk skutečně obrázky nepoužívá při
bohoslužbě, v druhém přikázání jasně čteme „nezobrazíš si“. Tedy již samotné zobrazení je porušením tohoto přikázání. Heidelberský katechismus proto v otázce 97 varuje i před „vytvářením či přechováváním“ takovýchto obrazů.
2. Děti potřebují pomůcku, aby si mohli Pána Ježíše představit. Pravá
podoba Pána Ježíše nemá žádný duchovní užitek. Boží slovo nás učí o
našem Spasiteli Pánu Ježíši Kristu ne podle těla, ale duchovně, a
zjevuje nám vše potřebné, co je nutné vědět ke spasení a ke zbožnému
životu.
3. Pán Ježíš Kristus měl přece lidské tělo.
To, že Pán Ježíš přišel v těle, nebo ještě lépe řečeno, že na se vzal
lidskou podstatu, není argumentem pro zobrazování, jelikož tato podstata
nestojí sama o sobě, jako je to u všech ostatních lidí. Jeho lidská
přirozenost je neoddělitelně spojena s jeho Božstvím (Athanáziovo
vyznání, čl. 32-36). Žádné z Božích sebezjevení (v oblakovém kouři, jako
anděl Hospodinův apod.) neopravňovalo izraelský lid porušit druhé
přikázání.
Obrázky v praxi
„Protože poznavše Boha, nectili jako Boha, ani
jemu děkovali, ale marní učiněni jsou v myšleních svých, a zatmíno jest
nemoudré srdce jejich. Měvše se za moudré, blázni učiněni jsou. Nebo
směnili slávu neporušitelného Boha v slávu podobenství obrazu porušitelného člověka…“ (Římanum 1:21-23)
Zobrazování Pána Ježíše v praxi je jedním velkým
omylem a škoda napáchána na generacích těch, kteří byly pod takovými
obrázky vyučeni, je nevyčíslitelná, a to zejména, povážíme-li, jak
zženštile je Kristus obvykle zpodobňován – s přeslazeným výrazem ve
tváři a dlouhými vlasy. Takového Krista však Písmo nepředstavuje.
Nesmíme zapomenout, že je Boží prozřetelností, že se nám nedochovaly
žádné bližší informace ohledně vzhledu našeho Spasitele. Obrázek Pána
Ježíše s dlouhými vlasy se ustálil až začátkem 4. století. Tato podoba
byla navíc obhajována například Turínským plátnem, které velmi
kritizoval a zavrhoval třeba Kalvín. Dlouhé vlasy měli navíc v Izraeli
měli pouze Nazarejští – zasvěcenci Hospodinu, kteří se nedotýkali
mrtvých a nepili víno, ani nejedli plod vinné révy. Pán Ježíš ovšem
nazarejským nebyl, neboť obě tyto věci činil.
Takovýto obrázek je pak často prostředkem šíření
liberálních pohledů a snižování nebo polidšťování osoby Krista, což
vyhovuje těm, kteří nemají žádnou zdravou úctu vůči našemu Pánu.
Nezapomeňme však, že i Pánem obzvláštně milovaný apoštol Jan, když uzřel
svého Mistra v slávě, byl sražený na kolena děsivým pohledem, který
viděl (viz Zj. 1:17).
Toto zobrazení Pána Ježíše navíc ovlivnilo v 20. století hnutí Hippies a Jesus people, kteří viděli v takovémto chápání Pána Ježíše vzor pro bohémský a uvolněný život.
V některých obrázkových Biblích lze pak vidět dokonce
i obrázek Pána Ježíše se zcela světlými vlasy, což je naprostý nesmysl,
jelikož Pán Ježíš Kristus přišel v těle muže, pocházejícího z tradičně
židovské rodiny, kde světlé vlasy nemají žádnou tradici.
Vliv obrázků na náš duchovní život
Mnoho křesťanů věří, že sledování filmu o Pánu Ježíši
pomáhá k větší oddanosti Jemu. Je faktem, že tato aktivita potěšuje
tělesné oči a vyhovuje přirozeným žádostem. Sledování filmu o Pánu
Ježíši ovšem není jenom světské, ale navíc velmi bezbožné a zdravému
duchovnímu životu přímo škodlivé.
Musíme si uvědomit, že vytvoření takového obrázku už
samo osobě je přestoupením Božího zákona. Lidská mysl má tendenci u
obrázku Pána Boha jaksi uvažovat, že se pod tím obrázkem skrývá Bůh
samotný. Lidé ze zkušenosti mohou dosvědčit, že cítí potřebu nebo touhu
modlit se s hlavou pozdviženou k obrázku či plátnu, kde je promítán
obrázek Pána Ježíše, či mít pod jménem Krista ve své modlitbě
představenou jeho podobu. Nešťastné malé dítě s otevřenou Biblí, kde je
obrázek Pána Ježíše, se následně budou modlit k Pánu Bohu s vědomím, že
ten, ke komu se modlí, asi vypadá takto. Toto je modloslužba v
nemateriální podobě a dospělí, kteří toto praktikují, jsou vinni
sváděním svých ratolestí k ní.
Mnoho lidí nachází utěšení v obrázku
Pána s otevřenou náručí. To však není nic jiného, než tradiční katolická
praxe. Potěšením pro Boží lid však není obrázek našeho Pána, ale Slova
našeho Boha v Písmu svatém. Boží Slovo je dokonale vyvážené, takže
odpovídá všem křesťanovým potřebám. Málokdo se bude například spontánně
dívat na obrázek rozhněvaného Pána Ježíše (jestli takový obrázek vůbec
existuje), když svévolně žije v hříchu – ale i Boží hněv je součástí
Jeho charakteru. Moderní obrázky tak také pro svou nevyváženost v
křesťanu překrucují a deformují vnímání Hospodina.
Obraz pak také limituje Krista na to, co
je vyjeveno v něm. Nevede nás tedy k oslavování Jeho nekonečnosti, ale
spíše k tomu, abychom o Ně přemýšleli v subjektivních limitech, což
velmi podporuje nízký pohled na našeho svatého a dokonalého Spasitele.
Závěr
Závěr tedy z uvedených skutečností a argumentů je
tedy ten, že nejen klanění se obrazům a sochám Pána Ježíše je modlářské,
ale že již samotné vytvoření takového obrazu je vytvořením modly, která
může být později použita pro modloslužbu, ať už vědomou nebo nevědomou.
Mnoho křesťanů v historii a i v dnešní době bylo a je vinno porušováním
druhého přikázání, a proto nemůže zakušovat plnost Božího požehnání v
církevní práci a při bohoslužbách, jestliže jsou takové obrázky Otce,
Krista nebo Ducha Svatého toho součástí.
Při našem přístupu zejména k dětem bychom se měli
vyvarovat jakéhokoli používání obrázků Krista a chránit je před spojením
si osoby Pána Ježíše s obrázky vytvořenými člověkem. Chceme-li jejich
mysl správně formovat, nechme Boží Slovo samotné, aby vytvořilo pravý
Kristův obraz v jejich srdcích.
V této otázce je třeba zaujmout jasné stanovisko, ač
bychom se měli vyhnout nějaké násilné či radikální likvidaci takových
obrázků, neboť ani nemáme právo ničit cizí majetek, jakkoliv bychom se
proti takovým věcem stavěli a jakkoliv se nám nelíbí a i protiví.
Křesťané sami by ovšem takové obrázky neměli ani přechovávat a měli by
naopak ostatní věřící varovat před nebezpečenstvími používání takových
děl v duchovní práci.
David Kohout
Zdroj: www.izachar
autor je bývalým členem jabloneckého baptistického sboru, kde působil jako vedoucí mládeže, aktuálně působí v Czech Free Presbyterian Mission
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 1
|
| | | |
|
|
Re: Zobrazování Pána Ježíše Krista (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Sobota, 06. září 2014 @ 09:28:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Velmi kvalitní rozbor této tématiky. Určitě je dobré o těchto věcech hovořit. Přidal bych ještě jeden argument proti zobrazování Boží reality : víra je ze slyšení a slyšení skrze Boží slovo. Nikoli tedy z vidění. A ještě toto : nevíme samozřejmě jak "vypadá" Bůh, ale nikdo z nás zrovna tak dnes neví, jak vypadal Pán Ježíš za svého pobytu na zemi. Už proto jsou jeho obrázky zavádějící. Zároveň bych však chtěl vybídnout k velké pokoře, když hovoříme o některých těch filmech, které bezesporu přivedly k zamyšlení a dokonce k obrácení mnoho lidí. V takových případech je pak jistě velmi důležité, aby se ve společenstvích věřících s takovými lidmi mluvilo a aby byli vedeni k hlubšímu poznání Pána Ježíše Božím slovem. |
Re: Zobrazování Pána Ježíše Krista (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 06. září 2014 @ 14:44:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Film ve srovnání s knihou není nic jiného než jiné medium pro přenos informace. Nic více, nic méně. Jestliže autorovi vadí film, měla by mu vadit i pouhá imaginace v hlavě (film není v podstatě nic jiného než imaginace v hlavě režiséra převedena na plátno).
Na filmech mi nevadí zobrazování Ježíše Krista (apoštolové Krista také, kromě jiného, viděli!!), spíše "detaily", které bývají přidávány nad rámec evangelijní zvěsti. Tomuto se leč žádný film vyhnout nemůže. Proto je třeba dívat se na ně kriticky.
Víra je ze "slyšení", ano, ale současné filmy již nejsou němé... V tom případě by vadilo ui přečtení tohoto článku - vždyt jsem ho přečetl viděním a ne slyšením...
Stará Jednota Bratrská rozdělovala věci na podstatné a služebné. Víte, kam zařadila bibli svatou (napsanou na papíře?) Mezi věci služebné, nikoliv podstatné... |
Re: Re: Zobrazování Pána Ježíše Krista (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Neděle, 07. září 2014 @ 20:47:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Problém je v tom, že jednoznačně to, co vidíme, přehlušuje to, co slyšíme. Známý někdejší křesťanský filosof Muggeridge napsal kdysi malou knížku s názvem "Čtvrté pokušení Kristovo", kde argumentuje, že i kdyby byla bývala v době Pána Ježíše televize k dispozici, byl by sice pokoušen od satana, aby jí využil, ale On by odmítl. Také se říká, že obrázek je nad tisíc slov. Když je zavádějící, slova jdou stranou. Jinak co se týče staré Jednoty Bratrské . . . pokud to skutečně je tak, jak píšete, znamená to, že v tom měla pravdu ? Tvrdím, že neměla. Bez Bible - slova od Boha - tápeme jen ve vlastních představách. Boží slovo - Bible - je svrchovanou autoritou ve věcech víry a života. |
]
Re: Re: Re: Zobrazování Pána Ježíše Krista (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pondělí, 08. září 2014 @ 19:09:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Problém je v tom, že jednoznačně to, co vidíme, přehlušuje to, co slyšíme..." Ne nutně a ne vždy. Jindy to může naopak dokreslovat a doplňovat. Co by byli např výzvy ke sbírkám pro postiženého chlapce, kdyby nebyla fotka či video záznam o tom chlapci, které ho představí právě v situacích, ve kterých potřebuje pomoci?
A i kdybys měl pravdu, pak kvůli tomuto řekněme dílčímu problému nazvat filmy např o životě Ježíše Krista modloslužbou (!) je nesmyslné a přezákonizované. Myslím si, že i farizeové doby Kristovi se svou tradicí otců by se divili, kdyby si takotvýto článek mohli přečíst...
Jo, kdyby si někdo udělal doma oltářík s videokazetou filmu Ježíš, začal by tam zapalovat svíčky a klanět se, to by byl jiný problém... |
]
Re: Re: Re: Re: Zobrazování Pána Ježíše Krista (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pondělí, 08. září 2014 @ 19:13:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Anebo si vezmi, jakou vlnu solidarity v poslední době vyvolaly například televizní reportáže z míst postižených povodní a velkou vodou. Byla tam taky ta zpráva přehlušena videozáběry, anebo naopak, byla vhodně doplněna a znásobena? Měl by stejný efekt holý článek v novinách plný statistických čísel bez jediné fotky? Nemyslím si to... |
]
Re: Re: Re: Re: Zobrazování Pána Ježíše Krista (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pondělí, 08. září 2014 @ 19:16:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Někdy je prostě "vidění zvěsti" součástí "slyšení zvěsti" a dávat tyto dvě složky přijímané zprávy proti sobě je jako dávat proti sobě zrak a sluch - vždyť oboje stvořil Bůh k tomu, aby jej člověk, či obecně tvorstvo, používalo!! |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Zobrazování Pána Ježíše Krista (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Pondělí, 08. září 2014 @ 22:10:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Proto jsem psal o případech, kdy je obraz/film zavádějící. Jeden ze zásadních rozdílů, které musíme respektovat, je ten, že Boží slovo - evangelium - to není je nějaká informace, informační sdělení. Takže jeho sdílení není možné dost dobře srovnávat se sdílením jakýchkoli jiných informací. Boží slovo má v sobě Bohem danou moc, kterou žádné jiné slovo nebo sdělení nemá. Jistě stojí za zmínku, že i současníci Pána Ježíše museli uvěřit, že je Božím Synem, Mesiášem . . . a k té víře jim nestačilo, že Pána Ježíše viděli nebo se Ho dokonce dotýkali. Takže i když Bůh nás samozřejmě stvořil se všemi našimi smysly, víra je ze slyšení, nikoli z vidění. Tak o tom rozhodl Bůh. |
]
|
| |
|
|