poslal Nepřihlášený Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka OP spolu s prof. Tomášem
Halíkem a pražskými dominikány diskutovali 2. prosince 2014 na pařížské
Collège des Bernardins o moderní české identitě a jejím vztahu ke
katolicismu.
Nemělo by zůstat bez povšimnutí, jak tento katolický hierarcha přepisuje české dějiny.
Tento pojem se začal rodit po napoleonských válkách, které dovršily
vývoj národní a politické identity. Vývoj tohoto pojmu měl a má svou
prehistorii a historii. Téměř by se dalo hovořit o metahistorii.
Identita byla většinou chápána s tzv. inkolátem, to znamená s trvalým
pobytem spojeným se zemskými právy. Ve smyslu stát se součástí
společenství, které v naší zemi tvořilo zemské vlastenectví v rámci
útvaru zemí Koruny české, to jsou Čechy, Morava, Slezsko, Kladsko, Horní
a Dolní Lužice.
Lze tvrdit, že ani husitské dělení na lid dvojí víry
neznamenalo v pravém slova smyslu ani konfesi, ale také nepředstavovalo
jazykové rozdělení. De facto šlo o dělení na základě používání latiny a
češtiny společně, v liturgii s podáváním Eucharistie „sub utraque“, nebo
používání pouhé latiny s podáváním „sub una“.
Samotné osvícenství vidí
zemský národ v duchu nedohodnoceného Bernarda Bolzana, který spojuje v
jedno česky a německy mluvící obyvatelstvo. Výchozím bodem ideového
základu této identity bylo české nebe, které bylo vlastní oběma v
moderním slova smyslu národům Čechů a Němců. Tyto dva národy spolu se
Židy jsou tvůrci naší civilizace.
Němečtí kolonisté přišli ve třech vlnách. A to ve středověké ve 12. -
13. století, po třicetileté válce od poloviny 17. století a třetí vlna
přichází s industrializací v první polovině 19. století. Jde o
obyvatelstvo, které pochází ze Saska, Brandeburska, převážně z
protestanské části Německa, ale také silně ovlivněné nacionalismem s
kořeny v Říši, s vědomím hlavního města Berlína. Nikoliv Prahy či Vídně.
Zde je třeba chápat jeden z hlavních problémů soužití Němců a Čechů ve
20. století!
Staletá „národní identita“ byla vytvářena od 12. století na základě
svatováclavské tradice s odvoláváním se na státnost Velkomoravské říše a
křest knížete Bořivoje a svaté Ludmily – prarodičů sv. Václava. Zůstává
v upozadění jak křest moravských vladyků v roce 831 v Pasově, či
českých lechů v roce 845 v Řezně. V případě knížete Bořivoje jde o křest
knížete přemyslovské dynastie, tedy o křest Českého království (podobně
franský král Chlodvík I. v 5. st., sv. Vladimír v Kyjevě v 10. st.).
Cyrilometodějské dědictví je při křtu předáváno medailonem tzv.
Paladiem, pravděpodobně enkolpií s obrazem Madony, který nosil jako
ochranu na hrudi sv. Václav. Ve 12. století je podle legendy tento časem
ztracený medailon vyorán oráčem na poli ve Staré Boleslavi, v místě,
kde byl zavražděn kníže Václav. Tento rolník nám připomíná bájného
Přemysla Oráče, zakladatele přemyslovské dynastie. Nalezení medailonu v
této době se váže časově s žádostí biskupa Daniela I. o královskou
korunu pro českého knížete.
České nebe je tvořeno světci, kteří jsou
členy dynastie jako sv. Ludmila, sv. Václav, sv. Anežka, nebo sv. biskup
Vojtěch, nazývaný biskupem sv. Václava, který se narodil z matky,
členky přemyslovské dynastie. Dále jsou to světci, kteří měli stálou
vazbu na cyrilometodějskou tradici, jako sv. Prokop i sv. Ivan
Poustevník. K nim můžeme přiřadit i sv. Jana Nepomuckého, ctitele
Paladia. Samotný název medailonu Paladium – „ochrana národa“ pochází od
jezuity Bohuslava Balbína z doby pobělohorské 1609, který nově formuje
české nebe v naznačeném pořadí. Obyvatelé království jsou nazýváni
čeledí, či rodinou sv. Václava.
19. století přináší změnu. Po utvoření monarchie jako
dualitního soustátí rakouskouherského, kdy české království ztratilo svá
práva a suverenitu, dochází k přestavbě národní ideje a můžeme říct i
identity.
Husitská tradice, jejíž radikální podoba: táborité a sirotci,
či orebité, jsou potlačeni v bitvě u Lipan r. 1434, která je vítězstvím
obou forem jak „sub una“, tak „sub utraque“. Hluboký úpadek způsobený
permanentním pustošením země ze strany radikálů vede k pacifistickému
odmítnutí násilí a stávajících církevních institucí založením Jednoty
bratrské v Kunvaldu v r. 1475. Vytvoření smíru a návratu prosperity je
tzv. „mír obou konfesí“ z iniciativy krále Jiřího z Poděbrad r. 1485.
Tento krok je předzvěstí jeho evropského mírového programu.
Jednota
bratří nabývá na významu na přelomu 16. a 17. století a to především
vytvořením národního školského systému, který dokázal konkurovat
jezuitskému školství, především na bázi základní školy. Tolerantní
patent Rudolfa II. 1609 zvaný Rudolfůf majestát nezajistil však trvalý
mír, ale vedl k rozbrojům, které se staly součástí třicetileté války.
Poslední biskup Jednoty bratrské Jan Amos Komenský umírá v exilu v
holandském Naardenu a během 18. a počátku 19. st. se ocitá v zapomenutí.
Zmíněná dualita vede postupně k odmítnutí jak habsburské Vídně, tak
katolického Říma a snaží se vytvořit ve spojení s romantickým
nacionalismem novou formu české identity. Jejími tvůrci jsou žurnalista
Karel Havlíček Borovský, ale především obdivovatelé utopického
socialismu, protestantský historik František Palacký nazývaný Otcem
národa, autor novodobých českých dějin, spisovatelka Božena Němcová a
katolický kněz Matouš Klácel. V tomto duchu je vize beztřídní
společnosti se společnou občinou, a tak se do ideálu národa dostává
bájné období předkřesťanských Čech s věštkyní Libuší, Přemyslem Oráčem a
pochopitelně i praotcem Čechem.
Přemyslovská i nástupná dynastie
Lucemburků i Habsburků jsou terčem kritiky, která se nevyhýbá ani
„slabošskému“ knížeti sv. Václavovi, protože v radikální formě přechází
toto pojetí romantického národa k šovinismu, kde v české zemi
nemá místo žádný Němec nebo Žid. Pochopitelně, že podobnou šovinisticko -
nacionální fází prochází i německy hovořící obyvatelstvo v zemích
Koruny české. Pregnantním vyjádřením tohoto sporu jsou reprezentanti 2. ½
19. st. švýcarský historik Jacob Christoph Burckhardt a český
žurnalista a básník Jan Neruda.
Katolická forma národního obrození, reprezentovaná především kněžími
literáty, hledá určitou symbiózu a přijímá pozitivní přístup k Mistru
Janu Husovi a k Janu Amosu Komenskému. Tuto linii přijímá také první
prezident prof. T. G. Masaryk ve své studii Česká otázka, ovšem
v tom smyslu, že chápe vývojovou řadu, v které Tábor, ale i Komenský ve
své symbióze jsou nadřazeni katolictví, to je chápáno jako vývojově
překonaná fáze. Reakcí na ahistoričnost a politický pragmatismus vede v
r. 1924 významného českého žurnalistu Ferdinanda Peroutku k napsání
antispisu o české národní povaze: „Jací jsme.“
V době svatováclavského
milénia se prezident Masaryk smíří se sv. Václavem a představí ho národu
jako ideál vzdělaného, sociálně cítícího, spravedlivého a statečného
panovníka, který byl inspirací jak Husovi, tak Janu Amosu Komenskému.
Identita stavěná na heslu: „Tábor je náš program“ je tak obohacena o
svatováclavskou tradici. Vzhledem ke státnímu útvaru, jehož východní
část tvořili Slováci, bylo nutné přijmout cyrilometodějskou tradici,
která legitimovala státnost nového útvaru, kterým byla Československá
republika, neboť převážná část Slovenska byla součástí Velké Moravy.
K
zneužití svatováclavské tradice došlo v době protektorátu, ovšem zcela
neprávem, protože i exil a tzv. londýnská vláda Československa se ke
svatováclavské tradici plně hlásila. Tato skutečnost zmíněného zneužití okupačními silami a kolaboranty
vedla kardinála Berana ke zdůraznění svatovojtěšské tradice, prvního
evropského Čecha, který ve své misii spojuje národy střední Evropy, aby
výrazně obohatil národní identitu a tak připravil rezistenci proti
komunistické totalitě, zneužívající překroucené svatováclavské tradice
jako kritiku předchozího vývoje katolicismu.
Tímto historickým exkursem jsem se pokusil načrtnout pojem české
identity devastované cesurou nacistické a komunistické totality, kdy
dochází k holokaustu židovského obyvatelstva, divokému vyhnání a odsunu
německých obyvatel a namísto identity je dosazen komunistický
internacionalismus, který ovšem neváhá odvolávat se na Tábor i
nekorigovanou Českou otázku TGM. Tuto skutečnost amputované
identity vyjadřuje Willi Lorenz z moravské Třebíče z česko-židovské
německé rodiny, emigrant, později kulturní atašé rakouského
velvyslanectví v Praze v knize Sbohem Čechy, nebo pražský německý žurnalista Johannes Urzidil v dialogu s Ferdinandem Peroutkou.
Po rozdělení Československa je nutné hledat kořeny české státnosti a
můžeme s jistou radostí konstatovat, že synchronní formování nové
identity si je vědomo prevalence [převládání] kořenů české státnosti, ale také i v
posuzování všeho pozitivního, co tuto identitu spoluvytvářelo bez
anachronického známkování minulosti.
Děkuji za trpělivost a omlouvám se
za delší text.
Dominik kardinál Duka OP, arcibiskup pražský a primas český
Úvod do diskuze o národní identitě, Paříž, 1. 12. 2014
Zdroj: www.dominik.duka.cz