poslal Nepřihlášený Milí sourozenci v Kristu,
rádi bychom se také vyjádřili k dění na letošním SD v Aši povzbuzeni apelem Ivana Stanka, za který mu děkujeme.
Především
chceme dát najevo rozpaky nad tím, že naše stanice, Sbor Petra Chelčického, nebyl přijat do svazku sborů BJB. Jak více řečníků na SD připomínalo, jde o sestry a bratry stojící pevně v tradici prvních československých baptistů. Chceme také připomenout další fakta. Proti
jejich přijetí nic nenamítal mateřský – tedy náš – sbor ani VV BJB. Na SD jsme byli uvědoměni o tom, že usmíření mezi stávajícím sborem v Lovosicích a Sborem Chelčického je vzájemné a oboustranné. Dále jsme slyšeli, že se Sbor Chelčického hlásí k baptistickým zásadám a stanoviskům. Pak nechápeme proč mínění několika jednotlivců, že usmíření nebylo dosaženo, převážilo
tolik osvědčených a důvěryhodných kontrolních mechanismů a pozitivních hledisek.
Rovněž
bychom rádi reagovali na vyjádření, která na jednání SD padla, která jak se zdá k nepřijetí přispěla, a která jsou minimálně diskutabilní. Znepokojuje nás, že v rozhodování i přes deklarované vzájemné usmíření převážilo u některých sborů hledisko "rozdílné" teologie. Obáváme se, že
nyní i v budoucnu stačí hlas třetiny sborů s omezeným a velmi vyhraněným teologickým postojem k tomu, aby z BJB byla postupně vytláčena duchovní svoboda mezi sbory a prvky baptistické tradice
budované
desetiletími našimi předky. Zmínky o rozdílné teologii nemohou být
relevantním podkladem pro odmítnutí sboru, pakliže se tento hlásí
k zásadám a stanoviskům baptistů.
Věc
má více rovin. Na rovině biblické je třeba si ujasnit, že Nový zákon,
je sbírkou svědectví o víře v Ježíše Krista. Toto svědectví je
vícehlasem: čtyřhlasem evangelií, podpořeným dalšími svědectvími Pavla
i dalších autorů epištol, Skutků a Zjevení. Tyto spisy vyjadřují různé
aspekty pochopení života, smrti a vzkříšení Ježíše Krista. Novozákonní
teologie tedy není jen jedna. Jde o bohatství svědectví, bohatství
teologií. A právě v tom je baptistické hnutí dobře biblické: drží
mnohosti při zachování společného nutného základu pochopení Písma. Drží
bohatství důrazů.
Tak také v dnešní BJB nacházíme více důrazů: proud tradičně baptistický,
dále evangelikální, fundamentalistický a také proud poněkud věroučně
neurčitý. BJB je svazkem samostatných sborů – a nebojme se to vyjádřit
také takto – samostatných církví. Místní sbor je církví v plném smyslu.
I z tohoto důvodu je nemístné sousední sbory církve nad rámec zásad
nějak přezkušovat. Zásady a shoda na nich jsou dostatečnou kvalifikací
pro spolužití v BJB.
Další nuance teologických důrazů jsou plně v kompetenci místních církví.
Společným úkolem je toto bohatství důrazů ve směřování chránit, neboť
vychází ze způsobu uspořádání kánonu Nového i Starého zákona. Bohatství
evangelia Ježíše Krista je ve vícečetnosti podání, a tím v plnějším
a adekvátnějším vyjádření svědectví o víře ve vzkříšeného Krista.
Nenechme
se o toto bohatství připravovat zplošťujícím nebo zjednodušujícím
přístupem. I na takový mají křesťané sice právo, v baptistickém
prostředí jej ale nemohou ostatním vnucovat. A už vůbec ne z pozic
domnělé spravedlnosti nebo snad síly.
Soustřeďme
se tedy na věcnou a poučenou diskusi o tématech, která jsou akutnější
než jednostranná a zúžená agenda. Soustřeďme se na to, co nás spojuje.
Soustřeďme se na ryze baptistické důrazy při chápání a naplňování výzev
evangelia. Soustřeďme se na celé bohatství evangelia, které proměňuje
naše životy.
S přáním pokoje.
Jan Koukal a Lydie Kucová, kazatelé Na Topolce na Praze 4