poslal Nepřihlášený Dobrý den pane Stehlíku,
nedá
nám to pokoj, a proto musíme zareagovat na vaši veřejnou provokativní
odpověď, stejně jako na návrh č. 10 pro SD 2016, který jste jako sbor
BJB ve Vikýřovicích podali. Obojí je totiž jen pouhou karikaturou
křesťanského života zahaleného do církevního hávu s použitím biblických
veršů vytržených mimo kontext. Slepé či cílené manipulování plné
útočného osočování a nepravdivých informací, které nám jen odhalují
zoufalý stav duchovních vedoucích současné Jednoty.
Abych
byl zcela přesný, naše reakce v prvním zamyšlení se zrodila na základě
právě vašeho návrhu, tak se nedivte, že po takové nestoudnosti přišla
nějaká odezva.
Předem
bych chtěl upozornit, že ani jeden z našich předešlých dopisů nebyl
útočný, nelaskavý či nepokorný. V zájmu o čistotu evangelia i svého
bližního jsme nejdříve poprosili své bratry v Kristu o biblické
odůvodnění a důkazy, že ŘKC hlásá takové evangelium, jaké nám zvěstovala
prvotní církev na stránkách Písma. Protože se k tomu ale nikdo neměl a
jediné reakce, které se objevily, byly podobného charakteru jako ta
vaše, napsali jsme druhý dopis, kde jsme se snažili nastínit celé jádro a závažnost problému ve větším detailu. Rozhodně nás k tomu nežene
touha někoho uštvat či otrávit, ale samotná láska z čistého srdce,
z dobrého svědomí a především z upřímné víry (1 Tim 1:5).
V minulosti
jsme osobně požádali VV, aby svolal veřejnou diskusi na téma vztah BJB
k ERC, potažmo ŘKC, abychom si důstojně mohli promluvit narovinu a bez
okolků, čemu vlastně dnes jako baptisté vůbec věříme. Abychom upřímně
zkoumali, co k tomuto tématu říká Písmo, sdíleli se, a poté na základě
všech argumentů zodpovědně vyvodili biblické stanovisko. Pochodili jsme
ale s nepořízenou a byli jsme odkázání na podzimní RZS. Když přišlo na
věc, naše ne zcela funkční teologická komise vystoupila se zastíracím
manévrem, kdy "(ne)férově“ rozdala svůj materiál těsně před začátkem jednání a
odvedla pozornost jinam. Nebudu se k tomuto rozepisovat více, ale chci
vyjádřit upřímný zájem o korektní disputaci nad tak zásadní otázkou,
jako je čistota evangelia dnešní církve. Co je to evangelium a co už
evangelium není!
K vašemu
návrhu na SD, chci s politováním vyjádřit naprostou bezmoc, že jste
vůbec (ne jako jednotlivec, ale jako společenství) něčeho takového
schopni. Vyčítáte nám nelásku a přitom se vám jí samotným nedostává!
Podsouváte nám lživé informace, které neděláme a neříkáme a odebíráte
nám svobodu projevu, pokud setrváme v BJB. Vaše obvinění neodpovídá
realitě, a proto by měl být celý bod při schvalování programu na SD
vypuštěn.
Z citace vašeho návrhu:
Proto navrhujeme, aby ty sbory, které
- prosazují vystoupení BJB z Ekumenické rady církví,
- žádají, aby se volení představitelé BJB neúčastnili ekumenických akcí,
- požadují, aby se BJB, sbory BJB a jejich členové distancovali od všech akcí, kde je zastoupena římskokatolická církev,
zvážily
své vystoupení z BJB nebo se začaly řídit biblickými principy lásky,
spolupráce a tolerance, k čemuž se zavázaly i přijetím Ústavy a řádů
BJB.
Spodní
dvě odrážky jsou zcela ať už záměrně anebo slepě zavádějící. Jablonecký
ani kroměřížský sbor nic takového nikde v tomto znění nenavrhovaly a
ani další sbory, které požadují vystoupení z ERC, podle našich
informací nic takového netvrdí. Je to jenom vaše parafráze, která
podsouvá druhým tento blud a očerňuje zmíněné sbory a jejich názory.
Taktéž
není pravda, že názory a postoje sborů, které požadují vystoupení BJB
z ERC se „neslučují se zaměřením BJB“ nebo že jsou „proti účelu
společenství sborů BJB.“ Pokud jste si toho nevšimli, tak všechny 4
sbory, které vám nejsou po chuti, spolupracují nejen v rámci sborů BJB
v ČR ale i se sbory v zahraničí. Taktéž spolupracují i s jinými
církevními grémii a organizacemi rovněž v ČR i zahraničí. Dokonce
vytvářejí i základnu pro baptistická a ekumenická studia a pro mezid
enominační spolupráci. To, že se vám tato činnost nemusí líbit, to je
váš problém, ale prosím netvrďte ostatním, že nerespektujeme ústavu.
Také nevím, jak jde dohromady zdůrazňovat ochranu svobody svědomí a přitom ji zároveň druhému brát nesmyslným návrhem?
Ale
asi vůbec nejmanipulativnějším argumentem z vašeho návrhu na SD je, že
by „vystoupení BJB z ERC mělo být sektářským postojem.“ Cožpak vy
považujete např. Křesťanské sbory za sektáře, protože nejsou v ERC? Je
to snad nějaká elitářská náboženská skupina, která se povyšuje nad
ostatní? Možná si to o nich myslíte, nevím. Stejně jako u váženého br.
Šolce, kterého jste, není to tak dávno, veřejně označil, jako toho,
který opustil Kristovu církev. Jako psa, zlého dělníka a roztržku. Jako
toho, který se odchýlil od povolání v milosti Kristově a uchýlil se (a
teď dobře poslouchejte) k jinému evangeliu. Je to
sektář? Skrze biblické verše jste ho označil za hltavého vlka, falešného
proroka a ještě mnohými dalšími přívlastky, které není problém dohledat
v emailových korespondencích, jenž jste spektakulárně šířil po naší
republice. To je mi tedy účinné nesení evangelia! Takto si to
představujete? Já bych řekl, že je to pomluva <diabolos>. Nepřijde vám to pokrytecké? Kdo chce koho uštvat? Nebo už vaše paměť nesahá takto daleko?
Často
je nám podsouváno, že se považujeme za nejlepší křesťany, že jen my
jsme ti praví, nejlepší na světě. Nikdo z nás nic takového netvrdí ani
si to nemyslí. Ve vašem případě si však nejsem jistý, co si o sobě a
naší Jednotě myslíte. Je to totiž dvousečné. Vaše vyhlášení do světa, že
br. kazatel Šolc, opustil Kristovu církev, když veřejně vystoupil
z BJB, nás totiž mate. Co si pod tím máme představit? Že pouze BJB v ČR
jsou ti jediní praví? Zřejmě si to myslíte, když jste br. Šol
ce vyloučil (odřízl) ze společenství neviditelné církve a upozornil ho,
že návrat do Kristova těla není možný na základě svévolného rozhodnutí, ale jedině skrze pokání a udělení Boží milosti.
Pane Stehlíku, prosím, nepodsouvejte nám myšlenky a záměry, které jsou
vám („možná neuvědoměle“) vlastní, ale my se od nich distancujeme.
S tím
souvisí také můj poslední bod, týkající se vašeho provokativního emailu
v reakci na naše zamyšlení. Není to poprvé, co nás osočujete a
očerňujete z rozdělení našeho sboru v Lovosicích. Nevyvracím, že všichni
členové původního sboru v tom měli svůj podíl, ať už aktivní nebo
pasivní, ale prosím vás, dříve než se vám v mysli urodí zase taková
pošetilost a rozhodnete se ji vyslat do světa, doporučuji vám nejdříve
si zjistit všechny podrobnosti, okolnost
i a nejlépe osobně také vyslechnout všechny zúčastněné strany! Z našeho
sboru zazněla několikrát výzva, aby pokud to někoho zajímá z důvodů
nedomýšlení si toho, co se u nás stalo, přišel kdokoliv nahlédnout do
všech dokumentů z té doby týkajících se setkání staršovstev i sborových
hodin. Není to nic tajného! Kdybyste tak učinil a třeba si popovídal i
se současnými členy našeho sboru, možná byste svoje výtky nyní směřoval
na někoho jiného. Na někoho, s kým si můžete v tuto chvíli podat ruce,
protože dělá falešně lstivé a zákeřné závěry ve veřejné korespondenci,
stejně jako vy.
Také
si vyprošuji myšlenku, že Lovosickým se podařilo dostat ven z Jednoty
Sbor Petra Chelčického. Ano nemáme stejné postoje, nemáme stejné vnímání
Písma, nemáme stejný důraz na eklesiologii a s klidným srdcem můžeme
říci, že jsme přijetí tohoto sboru do svazku BJB nedoporučili, za tím si
stále stojíme. Ale v rozhodovacím procesu jsme pouze dílčím faktorem,
takže to prosím na nás nesvádějte. SD chtěl slyšet náš názor, tak jsme
se vyjádřili. Toť vše.
Jestli
chcete skutečně vědět, jaké to rozdělení přineslo ovoce, tak se
přijeďte podívat, protože po dlouhých letech rozbrojů, konfliktů, hádek a
nebratrského osočování na sborových hodinách nastal čas pokoje,
porozumění a kolektivní jednoty. Ačkoliv nejsme vždycky všichni stejného
názoru (i když většinou ano), a stále se musíme vypořádávat
s jednotlivými hříchy, na rozdíl od těch dob minulých se věci dějí
spořádaně, v lásce a trpělivosti. Je to zásluha našeho Boha, jedině a
pouze z Jeho milosti. A také díky trpělivé práci a ochotě vzácného bratra kazatele Jana
Pospíšila, kterého si Bůh povolal a použil pro sjednocení na kusy
roztrhaného společenství, které za sebou zanechalo bývalé vedení.
Rozepsal
jsem se více, než jsem chtěl a doufám, že tento email vás povede
k zamyšlení. Zákeřný a provokativní způsob, kterým se evidentně po celý
život projevujete a jednáte, není snad nikomu neznámý. Chtěl bych vám
připomenout, že křesťanským jednáním není kudla v zádech, ale touha
získat přítele zpět (zvlášť když se jedná o bratry). Místo uštěpačných
poznámek byste měl činit pokání za všechny ty vyřčené bludy, vyznat
hříchy před Bohem a veřejně se omluvit těm, kteří pocítili váš hněv. Jestli jste toho schopen, nevím. Ale modlím se
za to, aby ano. Kéž vám, ale i celému sboru BJB ve Vikýřovicích dá Bůh
milost odvolat všechny ty lži, které jste si zkonstruovali. Jen tak je
totiž možné vytvářet skutečnou spolupráci v rámci bratrského svazku
sborů BJB, o kterou vám tak strašně moc jde.
S pozdravem
Václav Chumchal
kazatel sboru BJB Lovosice
podporou starších a správců sboru Romana Koblischke a Milana Němečka