poslal Nepřihlášený Do archivu - i to patří do historie BJB - a k informaci pro další generace českých baptistů
Návrh sboru BJB v Žatci pro SD BJB 1.3.2003 v Praze
Sbor BJB v Žatci podává Sjezdu delegátů návrh, aby SD přijal následující usnesení:
„Sjezd delegátů posoudil a zvážil námitky proti návrhu VV na změnu Ústavy BJB, část VII , příloha č. 1: Zásady a stanoviska a v plném rozsahu tento návrh zamítá.“
Zdůvodnění:
a) Obecně:
Zdůvodnění návrhů Výkonným výborem nevychází na prvém místě z Písma a jeho důrazů, ale z jiných důvodů, tam uváděných. Proti nebiblickým názorům je nutno se bránit Písmem, nikoliv změnou „Zásad a stanovisek“.
„Zásady a stanoviska nemohou nahradit solidní věrouku, ale zejména ne Písma svatá Starého i Nového zákona. Vymezování se vůči jiným zdůrazňováním rozdílů je v rozporu s vůlí Pána Ježíše Krista (viz Jan 17.kap., Lk 18,11), avšak předkládané změny neplní dostatečně ani tento záměr. Spíše bychom měli dbát na to, aby se prostřednictvím různých organizací i námi vydávané literatury nešířily ve sborech BJB a naším prostřednictvím i jinde scestné důrazy a učení. Např. „Balíček na cestu“ , si dává za cíl „přežití“ místo duchovního růstu (str. 3, str. 5), učí nahrazovat některé částí biblických textů smyslově odlišnými formulacemi (viz str. 41, str. 47), učí začátečníky kritizovat a škatulkovat jiné věřící (str. 79, str. 88) atd. - přes 20 míst závadných a další místa nejasná či nepřesná.
Děti z našich rodin jsou organizací Word of Life vyučovány, že přežije jen ten nejsilnější nebo že křesťan má co nejvíce splynout s prostředím - mít „maskovací zbarvení“ (obojí patří k základním principům darwinismu), jak lze vidět a číst na barevných deskách zpěvníčků. Místo vedení k lásce jsou dorostenci učeni, aby si zvykali střílet na jiné (prý u nás žáci ve školách ještě nestřílí), atd.
Tohle nevyřešíme vsunutím několika větiček do „Zásad“ , které budou někde registrovány nebo budou někde v šuplíku.
b) K jednotlivým navrhovaným doplněním a změnám:
1. Rozšíření věty, týkající se svrchované autority Ježíše Krista, zmrtvýchvstalého Syna Božího o část „který byl počat z Ducha svatého a narodil se z Marie Panny“ samo o sobě není nebiblické, avšak v kontextu způsobuje nevyváženost celé zásady. Působí jako mariánské dogma a lze ho chápat dokonce jako vytvoření trojice Ježíš - Duch svatý - Marie, což autoři jistě nezamýšleli (Bůh Otec je vynechán). Pokud sledujeme Nový zákon, pak důraz je dáván na Ježíše ukřižovaného, kterého Bůh vzkřísil z mrtvých a který je Pánem.
V „Zásadě č.1 Ústavy BJB“ nejde o popis Ježíše Krista, ale o jeho autoritu, proto není nutno uvádět ani informaci o ukřižování, smrti, pohřbu, vstoupení na nebesa a příchod Ježíše Krista v slávě. To vše - včetně „který byl počat z Ducha svatého a narodil se z Marie Panny“ , je součástí Apoštolského vyznání víry, k němuž se hlásíme, jak je uvedeno v „Zásadě č. 3 Ústavy BJB“. To, že v některé knize, která byla doporučena studentům DTS, je uvedeno něco nebiblického (navíc autor není baptista), ještě není důvodem ke změně zásad baptistů. Vždyť studenti DTS jsou seznamováni také s jinými nebiblickými názory (např. nejasné stanovisko ke křtu v knize „Základy teologie“, ale také celá řada jiných sporných míst v této knize). Je správné, že jsou s nimi seznamováni, měli by se však naučit je na základě znalosti Písma rozlišit a umět k nim dokázat zaujmout biblické stanovisko.
2. V „zásadě č.2 Ústavy BJB“ je jasně uvedeno: „Všechno křesťanské učení podléhá normě Písma...“ Vsunutá věta: „ Duch svatý si vedl pisatele Písma svatého tak, aby bylo chráněno ode všech lidských omylů“ není biblickým citátem, ale lidským posudkem, jak to Duch svatý dělal. Je to tedy nepřípustné lidské klasifikování práce Ducha svatého, které nijak nezvyšuje autoritu Písma, ale snižuje ji. Pán Bůh dokáže ke splnění svých záměrů použít nejen lidské omyly, ale i lidský hřích (tím není z člověka sňata odpovědnost!).
3. K úpravě „zásady č. 3 Ústavy BJB“: Otázka křtu je uvedena v zásadě č. 5 Ústavy BJB a její zařazení i do zásady č. 3 je nejen duplicitní, ale poněkud matoucí. Dále věty: „ Za svůj základní vyznavačský dokument přijímají Apoštolské vyznání víry. Z něho pak jednotlivé sbory vycházejí při formulaci svého vyznání víry“ a vypuštění věty „Nemají závazné církevní konfese...“ je snahou zavést do našich zásad to, co je českým baptistickým, ale i většině zahraničních baptistických sborů cizí. Baptisté dávají důraz na celé Písmo svaté (Bibli), které je normou pro všechno křesťanské učení (viz zásada č. 2 Ústavy). Důraz na osobní víru v Ježíše Krista a Jeho následování je nadřazen důrazu na křest viz zásady č. 1, 2., 4 (sr. s Mk 16, 15-16; Sk 8, 35-38 atd.).
Pokud by se Apoštolské vyznání víry mělo stát naším základním vyznavačským dokumentem a současně základem pro zpracování vlastního sborového vyznání, bylo by to zlehčením Písma svatého jako celku. Apoštolské vyznání víry většina členů nezná a nemáme ho ani dostatečně publikováno. Není v něm zmínka o pokání, znovuzrození, křtu, následování Ježíše Krista atd. Proto bylo postupně doplňováno, rozšiřováno. Proto např. ČCE přijímá za své kromě Apoštolského vyznání víry také další tři, která mají desítky stran. Změna, navrhovaná VV tedy není vhodným upřesněním, nýbrž obsahuje důrazy falešné.
4. Navrhovaná změna č. 4 se týká „zásady č. 8 Ústavy BJB.“ Tam je uvedeno: „Zastáváme zásadu „všeobecného kněžství věřících“, podle níž jsou všechny údy sboru povolány ke službě. Každý, kdo je Kristem povolán, přijímá ke své službě prostřednictvím Ducha svatého specifické dary. Členové sboru každé jednotlivé povolání zodpovědně rozpoznávají a přezkušují. Těm, kdo jsou povoláni k duchovnímu vedení církve, je na základě tohoto zmocnění svěřena zvláštní odpovědnost za kazatelský a pastýřský úřad.“ VV navrhuje doplnit: „Dle Písma svatého jsou k této službě povoláni muži.“ Považujeme tuto větu za nadbytečnou a nebiblickou. Ten, kdo o povolání rozhoduje, je Kristus. Ten také vybavuje patřičnými dary a církev povolání rozpoznává a přezkušuje, aby se této služby neujímali samozvanci. Doplňující větu lze chápat jednak jako povolání pro všechny muže, ale současně určuje, koho je a koho není Pán církve oprávněn povolat a obdarovat. To je nadřazení se nad Krista. Buďme bdělí, ať se nám nestane to, co starozákonnímu Izraeli. Nepřijímal proroky Hospodinovy a nakonec obecně nepřijal Ježíše jako Mesiáše. Nebude-li Pán chtít povolat i ženy, tak je nepovolá a nevystrojí dary Ducha svatého.
5. Ze stejných důvodu jako v předchozím případě zamítnout i doplnění „Základu a řádu ordinované služby“ o větu: „Zvláštní odpovědnost za kazatelský a pastýřský úřad je svěřena dle Písma svatého mužům“.
V návaznosti na dopis bratra tajemníka Jana Titěry se staršovstvo sboru dne 17.3.2003 znovu podrobně zabývalo návrhem VV na úpravu „Zásad a stanovisek“ a předložilo sborovému shromáždění žatecké části sboru dne 19.1.2003 výše uvedený návrh pro SD včetně jeho základního zdůvodnění. Sborové shromáždění podání tohoto návrhu pro Sjezd delegátů schválilo téměř jednomyslně (nikdo proti, zdržel se 1). Zdůvodnění připravil a podle výsledků jednání upřesnil kazatel sboru Dobroslav Stehlík.