|
| | | Kdo je Online | Právě je 97 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Komentáře: Falešné arminiánské evangelium?
Posted on Pátek, 11. srpen 2017 @ 19:26:46 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Chtěl bych touto cestou zareagovat na článeček ze Zápasu o duši 129 s názvem Není jiné evangelium. Podotýkám, že mezi kalvinisty mám jinak spoustu dobrých známých i přátel, ale v tomto případě se mi už trochu otvírala kudla v kapse.
Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. (Ř 10,9)
Rád bych na prvním místě vyjasnil, že pokud jde o evangelium, jsem taktéž poměrně „netolerantní“, a ještě to drze přiznám. Protože tady jde o život – a to o ten věčný.
Nesmím k němu nic přidávat, vždyť apoštol Pavel říká, že i když se k tomu přidá prosté „no a navíc se ještě musíte nechat obřezat“, ruší se tím základní myšlenka spasení jedině z milosti. A nesmím z něho ani nic ubírat. Třeba dneska se nám tam moc nehodí pokání, protože „Ježíš tě miluje a má plán pro tvůj život“ zní líp bez toho otravného „ale musíš udělat pokání a začít ho poslouchat“ – a pokud ne, je tam ještě otravnější doložka o soudu a věčném trestu.
A vlastně právě proto u čtení tohoto článečku ze ZoDu švýcarská kudla v mojí kapse poněkud poskakovala.
Jednou večer jsem vzal svoje malé pištíky na večerní procházečku s baterkami. Vylezli jsme na takovou menší skálu nad Brnem, kde je docela pěkný výhled. Je tam taky ohniště, kde občas posedávají pochybnější i méně pochybné existence a dopřávají si trochu té romantiky.
Toho večera jsme tam narazili na skupinku lidí z Kociánky – pro neznalé, to je nedaleký domov pro různě postižené lidi. S vedoucím tam byly tak patnáctileté děti, na kterých bylo zřejmé, že jejich myšlení je o něco pomalejší, než by mělo být. Nebyli to žádní blázni, jen prostě nebyli tak chytří. Ale velmi vážně tam probírali, co budou dělat, až dokončí školu – většinou rozumně uvažovali o nějaké ruční práci.
Jsem si poměrně jistý, že by bylo možné jim (třeba v nějaké zjednodušené, příběhové podobě) vysvětlit evangelium tak, aby ho pochopili. Koneckonců Izajáš tvrdí, že na Boží cestě nezbloudí ani hlupáci (Iz 35,8).
Ale nechtějte po mně, abych se jim pokoušel vysvětlit kalvinismus a arminiánství. Možná bych to zkusil. Jenže předpokládám, že někde u nepodmíněného vyvolení by ztratili pozornost a zájem. Nejspíš by z toho nepochopili ani třetinu.
A proto prosím vás: k evangeliu, tak jak je, prostému a jednoduše vysvětlenému třeba v našem úvodním verši z listu Římanům, nic nepřidávejte. Ani obřízku, ani katolické skutkaření a „mimo církev není spásy“, ale ani pět bodů toho či onoho. Skoro by se mi chtělo říct zvlášť pět bodů toho či onoho, protože na rozdíl od obřízky je tu značné riziko, že to spousta prostších lidí ani nepochopí.
Ano, považuju se za arminána, a dokonce tomu snad i rozumím. Je možné, že se mýlím. Ale ať už se mýlím nebo ne, dovoluji si tvrdit, že věřím témuž evangeliu jako běžný kalvinista – že Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Že stačí vyznat ústy Ježíše jako Pána a uvěřit v srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých – a budu spasen.
To je evangelium.
A pokud mi někdo bude tvrdit: „Ano, to je pravda, ale ještě musíš vyznat pět kalvinistických bodů, aby to bylo vážně echt evangelium,“ tak s tím budu mít velmi vážný problém, ne jako arminián, ale jako křesťan.
Autor je v téhle věci v článečku poněkud schizofrenní.
Na jednu stranu napíše na plnou hubu: „Arminiánství je satanským podvrhem skutečného biblického evangelia, které znevažuje Kristovo spasitelské dílo, a nachází se pod Božím prokletím…“ a cituje list Galatským 1,7–9 o jiném evangeliu.
Ale když pak má odpovědět na otázku, jestli ten, kdo věří učení arminianismu, není spasený, tak couvá. Ne. Tohle se prý tak říct nedá.
Pokud však arminiánství není evangelium, ale satanský podvrh skutečného evangelia, tedy falešné, jiné evangelium, pak by mělo být přece zřejmé, že takový člověk spasen nebude. Vždyť když si chudáci Galatští jen přidali obřízku, Pavel jim říká: „Dáváte-li se obřezat, Kristus vám nic neprospěje“ (Ga 5,2). Natožpak když si my chudáci arminiánští přidáme přímo satanský podvrh!
Rozumějte, když to trochu zlehčím, spor mezi kalvinismem a arminianismem mi přijde trochu jako hádka o to, jestli byla dřív slepice nebo vejce. Jestli byla dřív spásná milost nebo víra. Jestli věřím, protože si mě kdysi před věky Bůh z nějakého zcela neznámého důvodu vybral, nebo si mě Bůh vybral, protože jsem uvěřil jeho poselství – a Bůh to už před věky zcela prozaicky věděl.
Je to samozřejmě hrubé zjednodušení a sporných bodů je tam víc, ale chápete, co chci říct? Tak či tak je „víra“ v obou vyjádřeních naprosto totéž – jen se hádáme o to, kdy, za jakých podmínek a jak vzniká.
Netvrdím, že to není důležité, ale určitě to není a ani nikdy nebyl spor o evangelium. „Vyznáš-li“ je totéž pro arminiána i kalvinistu, „Ježíše jako Pána“ jakbysmet, „uvěříš-li v srdci“ tuplem, včetně dodatku, že tahle víra by se pak měla zjevně projevit na skutcích a poslušnosti, jak nám to vysvětluje slaměný Jakub, o výrazech jako „vzkřísil z mrtvých“ a „budeš spasen“ nemluvě.
A ať hledám, jak hledám, prostě v tom pořád nemůžu ten satanský podvrh najít.
- Ježíš zemřel za každého člověka;
- Bůh nabízí spásu všem a je jen otázkou svobodné vůle člověka, jestli se rozhodne uvěřit a být spasen;
- člověk může vzdorovat Božímu spásnému působení, a tak mnoho z těch, za které Ježíš zemřel, skončí v pekle;
Považuju se za arminiána, ale pod tuhle věc bych se vážně nepodepsal. V jedné práci, na kterou jsem shodou okolností nedávno narazil, se druhý článek Remonstrace z roku 1610 shrnuje následovně:
Ježíš Kristus svou smrtí na kříži získal odpuštění hříchů pro všechny, ale podíl na něm mají jen věřící.
Prosím váženého čtenáře, aby si klidně dohledal přesný text Remonstrace někde na webu a popřemýšlel si, která z těchto dvou verzí mu odpovídá lépe. Vzhledem k tomu, že v podstatě v celém zbytku článku pan autor vyvrací myšlenku, že „mnoho z těch, za které Ježíš zemřel, skončí v pekle“, vás možná překvapí, že praotcové arminiáni nic takového netvrdili.
Jejich tvrzení je v podstatě následující: Ježíš svou smrtí otevřel řekněme „neomezený bankovní účet“. Na něj uložil dost prostředků, aby to stačilo na vykoupení celého světa. Asi se nebudeme dohadovat, že smrt Božího Syna by na něco takového měla s přehledem stačit. Čerpat z tohoto účtu však mohou jen ti, kdo uvěří.
Z mého pohledu je dost zásadní rozdíl mezi touto myšlenkou a pohledem, že „Ježíš za všechny zaplatil, ale oni i tak chcípnou“. Představte si, že vám někdo nabídne, že za vás zaplatí pokutu. Peníze složí na účet, odkud si je můžete kdykoli vybrat. Ale vy se rozhodnete, že jeho peníze smrdí a nic si nevyberete – a místo toho si začnete vykračovat kolem a všem na potkání říkat: „Jo, on to za mě zaplatil, ale stejně to po mně budou chtít znova a asi mě nakonec potrestají.“
Tak zaplatil, nebo nezaplatil? Je spravedlivé, že vás stejně potrestají, nebo není?
A když se začneme bavit o Boží slávě, jak to kalvinisti rádi dělají, co je slavnější – složit na účet přesně tolik, aby to stačilo na vykoupení těch vašich vybraných, a ani o halíř víc, nebo tam složit tolik, aby to stačilo na vykoupení úplně všech?
Lukáš Makovička
Zdroj: www.studnice.org
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 2
|
| | | |
|
|
Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Pondělí, 14. srpen 2017 @ 10:05:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jestli Kristus zaplatil za všechny, ale podíl na něm mají jenom věřící, potom rozdíl mezi spaseným a nespaseným nedělá Kristův kříž, ale lidské rozhodnutí. Jinými slovy - spasení lidé jsou zachránění proto, že se správně rozhodli a nespasení budou odsouzení proto, že se špatně rozhodli. Rozdíl mezi nimi není Kristovo dílo kříže (Ježíš přece své dílo udělal pro obě skupiny), ale dílo člověka - a to rozhodně nevypadá jako evangelium o spasení z milosti.
Je-li milost nezaslouženou přízní, ale člověk je spasen spasen proto, že se správně rozhodl (protože milost byla dána všem bez rozdílu) - potom takové spasení není z milosti, ale z lidského rozhodnutí, což je spasení ze skutků.
Autor se dopouští hrubého zkreslení a omylu ve své ilustraci o zaplacení pokuty. Ten člověk, který se nabídl, že zaplatí pokutu, ji ve skutečnosti nezaplatil - pouze složil peníze na jakýsi imaginární účet, odkud si je mohl dotyčný vybrat (pokud se k tomu rozhodl). Takže onen plátce sice o peníze vydal, ale pokuta zaplacená nebyla - dokud si provinilec peníze nevybral a pokutu nezaplatil.
Ale Kristus za nás zaplatil, když jsme ještě byli hříšní. Na kříži zvolal: "Je dokonáno!" Co dokonal? Dokonal možnost pro člověka dokonat své spasení nebo dokonal spasení? Jinými slovy - zachránil nás Kristův kříž nebo nám záchranu umožnil a my jsme se dozachránili sami? |
Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Pondělí, 14. srpen 2017 @ 12:06:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vaši repliku máme chápat jak: Kristus zaplatil za všechny, ale podíl na něm mají jenom vyvolení nebo Kristus zaplatil za všechny a podíl na něm mají všichni? |
]
Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Úterý, 15. srpen 2017 @ 09:56:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud Kristus zaplatil za všechny a slovo zaplatil má význam, který má, tedy zaplatil - ne složil zálohu, udělal nabídku, nebo připsal svou smrt na imaginární účet kohosi a kdesi (????) - potom musí být všichni spaseni.
Pokud nebudou všichni spaseni, je Bůh nespravedlivý, protože Kristus zaplatil za všechny, ale některé, za které Kristus zaplatil, Bůh potrestá za jejich hříchy (za které už Kristus zaplatil).
Chápu, že z toho se dá vyvléknout tím, že řekneme, že slovo zaplatil (příp. vykoupil) vlastně neznamená zaplatil (vykoupil), ale spíš "složil zálohu". Ale nevidím žádný důvod, abychom slovu zaplatil (vykoupil), takto rozuměli.
Stejně tak nevidím žádný důvod, proč bychom Kristovým slovům, že svou krev prolévá za mnohé, měli rozumět v tom smyslu, že svou krev prolévá za všechny.
Takže když to shrnu, nevěřím, že Kristus zaplatil za všechny a jsem přesvědčený o tom, že Lukáš Makovička se mýlí v tom, co tvrdí. |
]
Re: Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Úterý, 15. srpen 2017 @ 17:22:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "nevěřím, že Kristus zaplatil za všechny" - nějak se ztrácím ve Vaší argumentaci - čemu tedy věříte? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Úterý, 15. srpen 2017 @ 23:29:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Věřím, že Kristus přišel, aby vysvobodil svůj lid z jeho hříchů (Mt 1,21), věřím, že svou krví vykoupil lidi ze všech kmenů, jazyků, národů a ras (Zj 5,9).
Věřím, že Kristus zaplatil za ty, které Bůh před stvořením světa vyvolil, aby byli přijati za syny (Ef 1,5).
Věřím, že jsme spaseni jenom z milosti skrze víru v samotného Ježíše Krista. Nemusíme přesně rozumět mechanismu spasení, abychom mohli být spaseni. Pokud je však Boží milost vysvětlována svobodnou vůlí a je tedy převracena v lidské rozhodnutí, vykoupení je vysvětlováno jako složení zálohy a dokonané spasení je vysvětlováno jako možnost spasení, tedy Kristem nedokonané spasení, potom věřím tomu, že se jedná o falešné evangelium.
To je asi vše, co jsem chtěl v předchozích komentářích říci. Omlouvám se, že jsem to vyjádřil natolik nesrozumitelně, že to muselo vést k Vašim otázkám. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Středa, 16. srpen 2017 @ 13:05:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za srozumitelnou odpověď.
Takže spaseni jsou Ti, kteří byli vyvoleni.
Jakou roli pak hraje víra? Marek 16:16 Kdož uvěří a pokřtí se, spasen bude; kdož pak neuvěří, budeť zatracen. Jan 3:14-18 A jakož jest Mojžíš povýšil hada na poušti, takť musí povýšen býti Syn člověka, aby každý, kdož věří v něho, nezahynul, ale měl život věčný. Nebo tak Bůh miloval svět, že Syna svého jednorozeného dal, aby každý, kdož věří v něho, nezahynul, ale měl život věčný. Neboť jest neposlal Bůh Syna svého na svět, aby odsoudil svět, ale aby spasen byl svět skrze něho. Kdož věří v něho, nebude odsouzen, ale kdož nevěří, jižť jest odsouzen; nebo neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího. Jan 3:36 Kdož věří v Syna, má život věčný; ale kdožť jest nevěřící Synu, neuzříť života, ale hněv Boží zůstává na něm. Jan 5:24 Amen, amen pravím vám: Že kdož slovo mé slyší, a věří tomu, jenž mne poslal, máť život věčný, a na soud nepřijde, ale přešelť jest z smrti do života.
Bůh někoho před stvořením světa jednou provždy nevyvolil? Tedy je někdo, za koho Kristus nezaplatil?1 Timoteovi 2:1-6 Napomínámť pak, aby především činěny bývaly pokorné modlitby, prosby, svaté žádosti a díků činění za všelijaké [řecky doslova: za všechny] lidi, za krále i za všecky v moci postavené, abychom tichý a pokojný život vedli ve vší zbožnosti a šlechetnosti. Nebo toť jest dobré a vzácné před spasitelem naším Bohem, kterýž CHCE, aby všelijací [řecky doslova: všichni] lidé spaseni byli a k známosti pravdy přišli. Jedenť jest zajisté Bůh, jeden také i prostředník Boží a lidský, člověk Kristus Ježíš, kterýžto dal sebe samého mzdu na vykoupení za všecky, na osvědčení časem svým. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Pátek, 18. srpen 2017 @ 00:07:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | 1. Ano. Jenom vyvolení budou zachráněni. Bůh vyvoluje ke spasení (Ef 1,4; 2Te 2,13). To jsou ti, kdo byli zapsáni do knihy života (Zj 13,8). Vedle nich jsou jiní, odedávna zapsaní k odsouzení (Ju 4), kteří milost převracejí v nezřízenost. Pro ně je připravena nejčernější tma (2Pt 2,17).
2. "Jakou roli hraje víra?" Zásadní. Jsme spaseni z milosti skrze víru. To není z nás, je to Boží dar, není to z našich skutků, aby se nikdo nemohl chlubit. (Ef 2,8-9). Neexistuje žádný jiný způsob spasení. Člověk musí uvěřit, aby byl spasen. Víra je zjevně darem - a tento dar je z milosti darován jenom vyvoleným. Je darem, který přichází skrze slyšení slova (viz Ř 10,17). Je to člověk, kdo musí věřit i činit pokání, ale je to Duch svatý, kdo umožňuje pokání i víru tím, že hříšníkovi dává nové srdce, tedy způsobuje nové narození. Bez víry nebude nikdo spaseni. Ale jak říká Písmo - ne všichni věří.
3. Bůh někoho před stvořením světa nevyvolil. Ano - je to přesně tak a Písmo o tom mluví stále znovu. Ani jeden z veršů, které uvádíte, nemluví o vyvolení. Kdyby Bůh vyvolil všechny, slovo vyvolení (výběr) by jaksi pozbylo smyslu (stejně jako v článku nahoře pozbývá smyslu slovo vykoupení). Pokud Bůh vyvolil všechny, potom Písmo tvrdí, že všichni budou spaseni - viz Ř 8,28-30, kde je od začátku až do konce řeč o stále stejné skupině lidí - je to o lidech, kteří jsou povoláni podle jeho rozhodnutí, kteří jsou předurčeni (což z trochu jiného úhlu pohledu znamená vyvoleni) - ti všichni budou ospravedlněni a oslaveni (tedy dojdou spásy). Jestli jsou tedy vyvoleni všichni, budou spaseni všichni, jsou-li však vyvoleni pouze někteří (mnozí), budou spaseni pouze tito (vyvolení). Velké množství textů v Písmu staví do protikladu dvě skupiny lidí - vyvolené a nevyvolené (viz např. Mk 13,20; J 15,19; Ef 4,12; 1Te 1,4...). Bůh nevyvolil všechny, ale jen nespočetný zástup lidí ze všech kmenů, jazyků, národů a ras. Za ty Kristus zaplatil. Jestliže je Kristus smírnou obětí za všechny lidi (bez rozdílu), potom všichni musí být spaseni. Ale Písmo tvrdí, že všichni nebudou spaseni - že jsou lidé, kteří byli určeni k záhubě a projevuje se to jejich vzdorem proti Slovu (viz 1Pt 2,8) a překrucováním Písma (2Pt 3,16).
P.S.: Je to trochu zkratkovité, ale doufám, že srozumitelné. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Pondělí, 21. srpen 2017 @ 10:20:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za trpělivé vysvětlování.
Takže ten, kdo byl předurčen k vyvolení, uvěří; ten, kdo byl předurčen k nevyvolení (de fakto vyvolen k zatracení), neuvěří. Je to Boží rozhodnutí a člověk toto předurčení nemůže nijak zvrátit. Rozumím Vašemu výkladu správně? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Pondělí, 21. srpen 2017 @ 22:19:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V zásadě snad ano, ačkoliv mám za to, že je podstatný rozdíl mezi aktivním vyvolením k zavržení a ponecháním zavržených v jejich stavu.
Bůh se ve své nekonečné dobrotě rozhodl, že ze všech hříšníků, kteří jsou svou podstatou zatracení, jsou mrtví v hříchu, vyvolí nespočetný zástup těch, které nezatratí, jak by si zasloužili, ale dá jim milost, což je něco, co si nezaslouží ani zasloužit nemohou - ty Bůh vyvolil k tomu, aby přijali podobu jeho Syna.
Bůh by byl stejně nekonečně dobrý, kdyby každému hříšníkovi dal přesně to, co si zaslouží. Ve své nekonečné moudrosti se Bůh rozhodl jinak. Může někdo jeho rozhodnutí zvrátit? Bůh sám o sobě mluví jako o spasiteli i soudci (viz Iz 43) a klade řečnickou otázku: "Kdo zvrátí, co já vykonám?" (Iz 43,13).
Dobře o tom mluví např. devátá kapitola listu Římanům, kde ve v. 22-23 stojí, že na některých lidech, kteří byli určeni k záhubě, chtěl Bůh ukázat svůj hněv a zjevit svou moc, zatímco na jiných, které připravil ke slávě, chtěl ukázat bohatství své slávy.
Jak k tomu člověk přijde? Přesně to je otázka, kterou se Písmo na tomto místě zabývá: "Řekne snad výtvor svému tvůrci: 'Proč jsi mě udělal takto?'" (Ř 9,20). |
]
Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Úterý, 22. srpen 2017 @ 14:52:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vztah mezi člověkem a Bohem je obdobný jako mezi člvoěkem a člověkem. Já také mohu druhému odpustit, ale jestli on mé odpuštění nepřijme, tak to náš vzájemný vztah neuzdraví.
Myslím si, že Pavlova slova se obecně chápají špatně. To, že spása není z našich skutků neznamená, že na našich skutcích nezáleží. Naopak. Záleží. Nebot víra bez skutků je mrtvá. Neůčínná.
Spása je z Milosti - ale ta Milost se buď přijímá, nebo odmítá. Vizme podobenství o králi, dlužníkovi a dlužníkovi toho dlužníka.
Jestli zde Bask napsal: Je-li milost nezaslouženou přízní, ale člověk je spasen spasen proto, že se správně rozhodl (protože milost byla dána všem bez rozdílu) - potom takové spasení není z milosti, ale z lidského rozhodnutí, což je spasení ze skutků.
Pak mu lze odpovědět: Že bez Boží Milosti by jakkékliv lidské rozhodnutí bylo na prd. Takže to stále není spása ze skutků, ale spása z Milosti.
Spás ze skutků by bylo, jestli by člověk přišel na psolední soud, vytasil by privilegium a řekl by: Biže, ty mě musíš spasit o mám na to glejt. Mám na to právní nárok a ty nemáš jinou možnost než mě pustit do ráje.
Spása z Milosti je, když na poslední soud přijde člověk, vrhne se BOhu k nohám a řekne: Bože, odpusť mě, hříšnému.... |
Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Úterý, 22. srpen 2017 @ 14:56:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Protože ten druhý člověk uznává, že nemá co říct na svoji obhajobu, že jeho činy ho odsouzují a že jenom Boží Milost a Boží Slitování jej může spait...
Tímto postojem, "skutkem", se pak přijímá "spása z Milosti..." |
]
Re: Re: Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Úterý, 22. srpen 2017 @ 23:49:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jestli je vztah mezi člověkem a Bohem takový, jako je vztah mezi člověkem a člověkem, potom Bůh musí být někdo takový jako člověk... Potom ale musíme mluvit o bohu nebo ještě lépe o bozích, protože už nemluvíme o křesťanství, ale o pohanství.
A že Pavlova slova jsou špatně chápána dokazujete velmi dobře jejich naprostým překroucením.
Ukažte mi prosím, kde se v podobenství o králi a dlužníkovi píše o tom, jak dlužník (milostivě) přijal od krále milost. To je něco, co do textu Písma musíte vložit, ale jedná se o Vaši představu, nikoliv o to, co Písmo říká.
Jestli se skutkem přijímá spása z milosti, potom už se nejedná o milost, ale o zásluhu. Pěkně to vysvětluje Písmo: A poněvadž z milosti, tedy ne z skutků, sic jinak milost již by nebyla milost. Pakli z skutků, tedy již není milost, jinak skutek nebyl by skutek. (Ř 11,6 KRAL)
Písmo mluví o záchraně hříšníka jako o vykoupení otroka. Jestli ale záleží na otrokovi, zda přijme skutečnost, že ho někdo vykoupil, nebo tuto odmítne a rozhodne se žít pod svým starým pánem, potom buď nikdy nebyl otrokem, nebo nikdy nebyl vykoupen, nebo nový pán neměl dostatek moci tohoto otroka, za kterého zaplatil své výkupné, od starého pána odvést. Jestli tohle chcete aplikovat na Krista, potom mluvíme každý o jiném Vykupiteli.
Vy zcela zjevně máte velkého člověka, a malého vykupitele, který je zcela závislý na libovůli hříchem zkaženého člověka. Ale v Písmu čtu o velkém Vykupiteli a malém člověku - je tak malý, že je pro Vykupitele jako prach.
Takže když to shrnu - opět zde mluvíme o různém evangeliu. Jedno je evangelium o spasení z milosti, druhé je evangelium o spasení ze skutků. |
]
|
| |
|
|