Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Jaroslav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2923
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 707 333

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 97 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Falešné arminiánské evangelium?
Posted on Pátek, 11. srpen 2017 @ 19:26:46 CEST Vložil: Mainstream

Teologie poslal Nepřihlášený

Chtěl bych touto cestou zareagovat na článeček ze Zápasu o duši 129 s názvem Není jiné evangelium. Podotýkám, že mezi kalvinisty mám jinak spoustu dobrých známých i přátel, ale v tomto případě se mi už trochu otvírala kudla v kapse.

Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. (Ř 10,9)

Rád bych na prvním místě vyjasnil, že pokud jde o evangelium, jsem taktéž poměrně „netolerantní“, a ještě to drze přiznám. Protože tady jde o život – a to o ten věčný.

Nesmím k němu nic přidávat, vždyť apoštol Pavel říká, že i když se k tomu přidá prosté „no a navíc se ještě musíte nechat obřezat“, ruší se tím základní myšlenka spasení jedině z milosti. A nesmím z něho ani nic ubírat. Třeba dneska se nám tam moc nehodí pokání, protože „Ježíš tě miluje a má plán pro tvůj život“ zní líp bez toho otravného „ale musíš udělat pokání a začít ho poslouchat“ – a pokud ne, je tam ještě otravnější doložka o soudu a věčném trestu.

A vlastně právě proto u čtení tohoto článečku ze ZoDu švýcarská kudla v mojí kapse poněkud poskakovala.

Jednou večer jsem vzal svoje malé pištíky na večerní procházečku s baterkami. Vylezli jsme na takovou menší skálu nad Brnem, kde je docela pěkný výhled. Je tam taky ohniště, kde občas posedávají pochybnější i méně pochybné existence a dopřávají si trochu té romantiky.

Toho večera jsme tam narazili na skupinku lidí z Kociánky – pro neznalé, to je nedaleký domov pro různě postižené lidi. S vedoucím tam byly tak patnáctileté děti, na kterých bylo zřejmé, že jejich myšlení je o něco pomalejší, než by mělo být. Nebyli to žádní blázni, jen prostě nebyli tak chytří. Ale velmi vážně tam probírali, co budou dělat, až dokončí školu – většinou rozumně uvažovali o nějaké ruční práci.

Jsem si poměrně jistý, že by bylo možné jim (třeba v nějaké zjednodušené, příběhové podobě) vysvětlit evangelium tak, aby ho pochopili. Koneckonců Izajáš tvrdí, že na Boží cestě nezbloudí ani hlupáci (Iz 35,8).

Ale nechtějte po mně, abych se jim pokoušel vysvětlit kalvinismus a arminiánství. Možná bych to zkusil. Jenže předpokládám, že někde u nepodmíněného vyvolení by ztratili pozornost a zájem. Nejspíš by z toho nepochopili ani třetinu.

A proto prosím vás: k evangeliu, tak jak je, prostému a jednoduše vysvětlenému třeba v našem úvodním verši z listu Římanům, nic nepřidávejte. Ani obřízku, ani katolické skutkaření a „mimo církev není spásy“, ale ani pět bodů toho či onoho. Skoro by se mi chtělo říct zvlášť pět bodů toho či onoho, protože na rozdíl od obřízky je tu značné riziko, že to spousta prostších lidí ani nepochopí.

Ano, považuju se za arminána, a dokonce tomu snad i rozumím. Je možné, že se mýlím. Ale ať už se mýlím nebo ne, dovoluji si tvrdit, že věřím témuž evangeliu jako běžný kalvinista – že Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Že stačí vyznat ústy Ježíše jako Pána a uvěřit v srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých – a budu spasen.

To je evangelium.

A pokud mi někdo bude tvrdit: „Ano, to je pravda, ale ještě musíš vyznat pět kalvinistických bodů, aby to bylo vážně echt evangelium,“ tak s tím budu mít velmi vážný problém, ne jako arminián, ale jako křesťan.

Autor je v téhle věci v článečku poněkud schizofrenní.

Na jednu stranu napíše na plnou hubu: „Arminiánství je satanským podvrhem skutečného biblického evangelia, které znevažuje Kristovo spasitelské dílo, a nachází se pod Božím prokletím…“ a cituje list Galatským 1,7–9 o jiném evangeliu.

Ale když pak má odpovědět na otázku, jestli ten, kdo věří učení arminianismu, není spasený, tak couvá. Ne. Tohle se prý tak říct nedá.

Pokud však arminiánství není evangelium, ale satanský podvrh skutečného evangelia, tedy falešné, jiné evangelium, pak by mělo být přece zřejmé, že takový člověk spasen nebude. Vždyť když si chudáci Galatští jen přidali obřízku, Pavel jim říká: „Dáváte-li se obřezat, Kristus vám nic neprospěje“ (Ga 5,2). Natožpak když si my chudáci arminiánští přidáme přímo satanský podvrh!

Rozumějte, když to trochu zlehčím, spor mezi kalvinismem a arminianismem mi přijde trochu jako hádka o to, jestli byla dřív slepice nebo vejce. Jestli byla dřív spásná milost nebo víra. Jestli věřím, protože si mě kdysi před věky Bůh z nějakého zcela neznámého důvodu vybral, nebo si mě Bůh vybral, protože jsem uvěřil jeho poselství – a Bůh to už před věky zcela prozaicky věděl.

Je to samozřejmě hrubé zjednodušení a sporných bodů je tam víc, ale chápete, co chci říct? Tak či tak je „víra“ v obou vyjádřeních naprosto totéž – jen se hádáme o to, kdy, za jakých podmínek a jak vzniká.

Netvrdím, že to není důležité, ale určitě to není a ani nikdy nebyl spor o evangelium. „Vyznáš-li“ je totéž pro arminiána i kalvinistu, „Ježíše jako Pána“ jakbysmet, „uvěříš-li v srdci“ tuplem, včetně dodatku, že tahle víra by se pak měla zjevně projevit na skutcích a poslušnosti, jak nám to vysvětluje slaměný Jakub, o výrazech jako „vzkřísil z mrtvých“ a „budeš spasen“ nemluvě.

A ať hledám, jak hledám, prostě v tom pořád nemůžu ten satanský podvrh najít.

  • Ježíš zemřel za každého člověka;
  • Bůh nabízí spásu všem a je jen otázkou svobodné vůle člověka, jestli se rozhodne uvěřit a být spasen;
  • člověk může vzdorovat Božímu spásnému působení, a tak mnoho z těch, za které Ježíš zemřel, skončí v pekle;
Považuju se za arminiána, ale pod tuhle věc bych se vážně nepodepsal. V jedné práci, na kterou jsem shodou okolností nedávno narazil, se druhý článek Remonstrace z roku 1610 shrnuje následovně:
Ježíš Kristus svou smrtí na kříži získal odpuštění hříchů pro všechny, ale podíl na něm mají jen věřící.
Prosím váženého čtenáře, aby si klidně dohledal přesný text Remonstrace někde na webu a popřemýšlel si, která z těchto dvou verzí mu odpovídá lépe. Vzhledem k tomu, že v podstatě v celém zbytku článku pan autor vyvrací myšlenku, že „mnoho z těch, za které Ježíš zemřel, skončí v pekle“, vás možná překvapí, že praotcové arminiáni nic takového netvrdili.

Jejich tvrzení je v podstatě následující: Ježíš svou smrtí otevřel řekněme „neomezený bankovní účet“. Na něj uložil dost prostředků, aby to stačilo na vykoupení celého světa. Asi se nebudeme dohadovat, že smrt Božího Syna by na něco takového měla s přehledem stačit. Čerpat z tohoto účtu však mohou jen ti, kdo uvěří.

Z mého pohledu je dost zásadní rozdíl mezi touto myšlenkou a pohledem, že „Ježíš za všechny zaplatil, ale oni i tak chcípnou“. Představte si, že vám někdo nabídne, že za vás zaplatí pokutu. Peníze složí na účet, odkud si je můžete kdykoli vybrat. Ale vy se rozhodnete, že jeho peníze smrdí a nic si nevyberete – a místo toho si začnete vykračovat kolem a všem na potkání říkat: „Jo, on to za mě zaplatil, ale stejně to po mně budou chtít znova a asi mě nakonec potrestají.“

Tak zaplatil, nebo nezaplatil? Je spravedlivé, že vás stejně potrestají, nebo není?

A když se začneme bavit o Boží slávě, jak to kalvinisti rádi dělají, co je slavnější – složit na účet přesně tolik, aby to stačilo na vykoupení těch vašich vybraných, a ani o halíř víc, nebo tam složit tolik, aby to stačilo na vykoupení úplně všech?

Lukáš Makovička

Zdroj: www.studnice.org


 
Příbuzné odkazy
· Více o Teologie
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Teologie:
Chudoba baptistické teologie (J. McClendon)


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Falešné arminiánské evangelium?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Pondělí, 14. srpen 2017 @ 10:05:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli Kristus zaplatil za všechny, ale podíl na něm mají jenom věřící, potom rozdíl mezi spaseným a nespaseným nedělá Kristův kříž, ale lidské rozhodnutí. Jinými slovy - spasení lidé jsou zachránění proto, že se správně rozhodli a nespasení budou odsouzení proto, že se špatně rozhodli. Rozdíl mezi nimi není Kristovo dílo kříže (Ježíš přece své dílo udělal pro obě skupiny), ale dílo člověka - a to rozhodně nevypadá jako evangelium o spasení z milosti.

Je-li milost nezaslouženou přízní, ale člověk je spasen spasen proto, že se správně rozhodl (protože milost byla dána všem bez rozdílu) - potom takové spasení není z milosti, ale z lidského rozhodnutí, což je spasení ze skutků. 

Autor se dopouští hrubého zkreslení a omylu ve své ilustraci o zaplacení pokuty. Ten člověk, který se nabídl, že zaplatí pokutu, ji ve skutečnosti nezaplatil - pouze složil peníze na jakýsi imaginární účet, odkud si je mohl dotyčný vybrat (pokud se k tomu rozhodl). Takže onen plátce sice o peníze vydal, ale pokuta zaplacená nebyla - dokud si provinilec peníze nevybral a pokutu nezaplatil. 

Ale Kristus za nás zaplatil, když jsme ještě byli hříšní. Na kříži zvolal: "Je dokonáno!" Co dokonal? Dokonal možnost pro člověka dokonat své spasení nebo dokonal spasení? Jinými slovy - zachránil nás Kristův kříž nebo nám záchranu umožnil a my jsme se dozachránili sami?




Re: Falešné arminiánské evangelium? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog v Úterý, 22. srpen 2017 @ 14:52:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vztah mezi člověkem a Bohem je obdobný jako mezi člvoěkem a člověkem. Já také mohu druhému odpustit, ale jestli on mé odpuštění nepřijme, tak to náš vzájemný vztah neuzdraví. 

Myslím si, že Pavlova slova se obecně chápají špatně. To, že spása není z našich skutků neznamená, že na našich skutcích nezáleží. Naopak. Záleží. Nebot víra bez skutků je mrtvá. Neůčínná.

Spása je z Milosti - ale ta Milost se buď přijímá, nebo odmítá. Vizme podobenství o králi, dlužníkovi a dlužníkovi toho dlužníka. 

Jestli zde Bask napsal: Je-li milost nezaslouženou přízní, ale člověk je spasen spasen proto, že se správně rozhodl (protože milost byla dána všem bez rozdílu) - potom takové spasení není z milosti, ale z lidského rozhodnutí, což je spasení ze skutků.  

Pak mu lze odpovědět: Že bez Boží Milosti by jakkékliv lidské rozhodnutí bylo na prd. Takže to stále není spása ze skutků, ale spása z Milosti.

Spás ze skutků by bylo, jestli by člověk přišel na psolední soud, vytasil by privilegium a řekl by: Biže, ty mě musíš spasit  o mám na to glejt. Mám na to právní nárok a ty nemáš jinou možnost než mě pustit do ráje.

Spása z Milosti je, když na poslední soud přijde člověk, vrhne se BOhu k nohám a řekne: Bože, odpusť mě, hříšnému....



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.12 Seconds