Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Lukáš   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 4446, komentáře < 7 dní: 14, komentářů celkem: 4157, adminů: 23, uživatelů: 2319
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 088 531

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 12 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Kardinál Duka míří opět vedle
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Kardinál Dominik Duka během mše u příležitosti Národní svatováclavské poutě ve Staré Boleslavi prohlásil, že volby pomohou prosadit umlčovanou většinu. Jen tak podle jeho slov nebude většina manipulována a ovládána rozmary některých menšin.

O tom, o jakou „umlčovanou“ většinu jde a které menšiny měl Duka na mysli, můžeme jen spekulovat, neboť svá tajnosnubná tvrzení nerozvedl. Stejně tak nám nezbývá než spekulovat o tom, v čem konkrétně „rozmary některých menšin“ u nás manipulují většinu. A také o tom, jak a v čem je většina „umlčována“.

Pokud měl konzervativní kardinál na mysli kupříkladu menšiny sexuální, většina české společnosti se k nim staví velmi liberálně, jak ukazují průzkumy veřejného mínění. Kardinál tedy asi nemyslel, že by se měl ve volbách prosadit názor této „mlčící“ většiny.

Vložil: Mainstream v Sobota, 30. září 2017 @ 15:37:41 CEST (89 čtenářů)
(Více... | 3392 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Duka patří k menšině, které se nenaslouchá. Protože nemá co říct
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Ve Staré Boleslavi, jako každoročně, proběhl rituál, na kterém se víc, než jindy během roku ukazuje snaha o těsné propojení římskokatolické církve a státu. Bývá označován jako národní pouť. 

Týká se spíše legendární postavy knížete Václava, který je z nejasných náboženských důvodů označován za mučedníka – ani legendy nepotvrzují, že by byl umučen pro víru – a který byl po staletí pokládán za dědice České země. Od vrcholného středověku pak přímo za pravého nositele královské koruny pode něj nazvané, již jaksi propůjčuje svým historickým nástupcům v čele království a později státního útvaru Koruny české. 

Dominik Duka jako pražský arcibiskup a tradičně i český primas se v kázání ke knížeti a údajnému mučedníku odhodlaně hlásí. Víme, co vše se historicky Václavem odůvodňovalo. U jeho tehdejší sochy na dnešní Václavském náměstí se sešlo velké shromáždění v revolučním roce 1948 a sloužila se tam překvapivě pravoslavná liturgie. Tamtéž proběhla v týdnu od 20. listopadu 1989 každodenní mohutná shromáždění, která položila autoritářský režim.

Zároveň se václavské tradice dovolával Protektorát Čechy a Morava. Německý státní ministr pro Čechy a Moravu Karl Hermann Frank rozhodl o udělování Čestného štítu Protektorátu Čechy a Morava s orlicí svatého Václava. Všemi jeho třemi stupni bylo vyznamenáno v létech 1944 a 1945 celkem 930 osob za „věrnou službu říši“, jak se při prvním vyznamenání vyslovil Frank. I dnes se s oblibou Václava dovolávají kulturní a političtí dědici této tradice.

Vložil: Mainstream v Sobota, 30. září 2017 @ 15:36:20 CEST (89 čtenářů)
(Více... | 6412 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Svatováclavské nesmysly ze Staré Boleslavi
Kázání poslal Nepřihlášený

Stalo se v časech dávných, že došlo ke krváku, z něhož se pak stal určitý zlomový moment českých dějin. Pražský arcibiskup celkem logicky ve svém výročním kázání při oslavě 28. září začíná krví. Ovšem dodejme, i když víme, že to zní tvrdě – zavražděnost není žádná zásluha. Václav měl prostě jiný politický názor, na svou dobu spíše intelektuálský, než jeho pragmatičtější bratr, který se chtěl prosadit a nastolit perspektivnější politiku. Machiavelli by se zaradoval, já ne. Jestliže neopomineme, že byl Václav prosazován jako mučedník, který měl posloužit sakralizaci českého státu, resp. jeho hlavy, můžeme sice pochopit dobovou mentalitu, ale ještě s ní nemusíme souhlasit. A tak dodejme, že „pro to prolití krve“ se nestal Václav dědicem, nýbrž nebožtíkem. 

Pokud D. Duka hned nato tvrdí, že se stal Václav „světcem z vůle lidu“, vypadá to, že ne z boží vůle. Jak se však toto tvrzení slučuje s tím, že bylo hlavně Boleslavovým pragmatickým zájmem, aby tu byl národní světec? Zdá se, že bez ohledu na přesnost  se Duka snaží vnuknout posluchačům myšlenku, že pro dávné Čechy byl Václav „jejich kůň“, takže stačí dodat, že když Václavův bratr bratrovrah po spáchání zločinu ustavil úctu ke své oběti, posílil sepětí státu a církve, po němž D. Duka pofňukává. 

Vložil: Mainstream v Sobota, 30. září 2017 @ 14:38:00 CEST (118 čtenářů)
(Více... | 6666 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.66)

Komentáře: Znamení na nebi 23. září 2017
Nezdravá učení poslal Nepřihlášený

V sobotu 23. září má podle některých křesťanů a na křesťanství navazujících esoteriků nastat „znamení na nebi“, o němž hovoří Bible v knize Zjevení Janovo: „A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy.“ Na podporu očekávání, že datum 23. září je pro křesťany skutečně významné, založili američtí evangelikálové internetovou stránku „Znamení na nebi 2017“, na níž kombinují křesťanskou astrologii, doslovný výklad Bible a očekávání brzkého druhého Kristova příchodu.

Pravděpodobně této astrologické spekulace se chopil slovenský evangelikální křesťan Sergej Miháľ, autor knihy „Vytržení“ (česky 2016) a žádaný církevní řečník na téma druhého Kristova příchodu. Byl například spolu se starším sboru Apoštolské církve v Havířově Pavlem Bubíkem hlavním řečníkem konference „Vytržení“, která se 9. září 2017 konala v Brně. Miháľ tak mezi české evangelikály s úspěchem šíří dispenzacionalismus Johna Nelsona Darbyho (1800–1882). Tento výklad „křesťanských dějin spásy“ je běžně přijímán ve Spojených státech, ale v evropském evangelikálním prostředí je dosud spíše okrajový. Druhý Kristův příchod si dispezacionalisté představují tak, že Kristus nejprve „vytrhne“ křesťany z tohoto světa na nebe, po tomto vytržení bude svět ještě nějakou dobu (nejčastěji sedm let) zmítán zmatky a násilím a po tomto období Kristus nastolí milénium (tisíciletou říši). Miháľ se vyhýbá předpovědi, kdy toto vytržení nastane, ale trvá na tom, že je velmi blízké. Tuto blízkost má prokazovat také znamení na nebi, jež nastane 23. září.[1]

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. září 2017 @ 00:19:30 CEST (405 čtenářů)
(Více... | 4363 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Vytržení. Vytržení? Vytržení!
Teologie poslal Nepřihlášený

Každá cesta má dva břehy

Mnoho diskusí se dnes vede ohledně doktríny vytržení. Vzhledem k agresivnímu nástupu amerického neocharismatického postmilénialismu, zastávaného stoupenci NAR, kterého se uchopili i čeští charismatici, očekávající proměnu společnosti (rozuměj ustanovení Božího království na zemi), je logické, že se vytváří i protitlak. Každý extrém totiž vede k dalšímu extrému a každá krajní, heterodoxní pozice, záhy vede k přepólování do další krajnosti. Není divu, že po sérii knih a článků od lidí jako Alan VincentReinhard Bonnke nebo Bill Johnson, nesoucí ideu „Království nyní“, přichází i radikální mutace premiléniálního futurismu (dispenzaciona­lismu), podle něhož církev během krátké chvíle vyklidí pole celosvětového dění a zmizí do oblak. Jde tedy o naprostý protiklad.

Je příznačné, že oba zradikalizované systémy nemají mnoho společného s postmilénialismem a dispenzacionalismem evangelikálů 19. století. Jedná se o jejich zdivočelou karikaturu. Rád bych předeslal, že nejsem eschatologicky vyhraněným autorem. Všechny eschatologické systémy podle mne obsahují mnoho pravd a zajímavých postřehů. Souhlasím s Dr. Martynem Lloyd-Jonesem, že je krajně problematické z Bible vyčíst jednoznačné stanovisko ohledně konkrétní možnosti bezezbytku zaujmout jeden z těchto systémů. To ovšem neznamená, že bychom měli přijímat extrémy, které například tvrdí, že povstane skupina vítězů ve formě Jóelovy armády, kteří zničí své nepřátele a násilím ustaví Boží království a umožní Kristu návrat. Stejný extrém je však tvrdit, že mezi 23. zářím 2017 a rokem 2024 dojde k vytržení na základě proměnlivého postavení planet a jejich duchovní symboliky. Takové výklady zcela ignorují skutečnost, že sám Ježíš neznal datum svého příchodu (Mk 13,32) a svým učedníkům sdělil, že není jejich věcí ani spekulovat o konkrétních dobách budoucí obnovy Izraele (Sk 1,7).

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. září 2017 @ 00:16:36 CEST (176 čtenářů)
(Více... | 14913 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.5)

Komentáře: Omluva a dodatek k recenzi knihy Vytržení
Knihovna poslal Nepřihlášený

Tímto vyjadřuji lítost nad tónem, kterého jsem použil ve své nedávno publikované recenzi knihy Vytržení od Sergeje Miháľa. Vlídnost a chápavost, s jakou mne někteří z mých čtenářů na tento přešlap upozornili, mi nedovoluje nechat jej bez omluvy. Omlouvám se tedy, že jsem nadmírou sarkasmu a nediplomatickou úsečností svých závěrů znepokojil čtenáře, kteří by jinak nalezni v recenzi větší užitek. Tento tón jsem nezvolil v afektu, nýbrž plánovitě, protože jsem knihu Vytržení shledal silně problematickou nejen po biblicko teologické, ale především po věcné stránce. Neodhadl jsem však dopad, jaký tato recenze bude mít. Obvyklou nízkou návštěvnost tohoto blogu vystřídal náhlý příval publika, které si žádalo prezentabilnější styl. Proto se těm, kdo břitkostí mého pera utrpěli, omlouvám. Snad jsem se nechal příliš inspirovat bloggery jako jsou Ben Stanhope nebo Jim West, kteří podobnou nadílku servírují svým oponentům běžně. Zde to ale takto být nemělo a já proto volám „pardon“.

Zároveň musím plně a bez výjimky trvat na věcném obsahu inkriminované recenze. Zdá se, že jistá ne zcela zanedbatelná část čtenářů i po jejím přečtení stále trvá na validitě toho, co se v knize Vytržení prezentuje a mou recenzi pokládá za jakousi formu satanského odporu brzkému Pánovu příchodu. To pokládám za frustrující a nešťastné. Vedle méně či ještě méně důvtipné ad hominem dehonestace mé nezištné práce a kromě zpochybnění mé duchovní a morální kompetence recenzovat nová zjevení jsem nezaznamenal žádnou konstruktivní odpověď. Ó kdybyste byli alespoň vtipní, milí mí odpůrci, jako ta zvířata v diskusích na ČSFD, mohli jsme se pobavit. Takhle jsem měl jen pokušení pokračovat stylem původního textu, neboť jsem seznal, že jsem svým písemným projevem namíchl nejen usebrané intelektuály. Jednu poučnou diskusi naleznete pod samotnou recenzí, druhou na Facebooku pod tímto odkazem nebo zde ve verzi z 9.9.2017.

Vložil: Mainstream v Sobota, 16. září 2017 @ 21:49:30 CEST (165 čtenářů)
(Více... | 20799 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Akce a reakce aneb malá církevní prognóza evangelikálů
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Uvěřil jsem na přelomu 80 a 90. let minulého století. V té době doznívalo pnutí mezi letničními a evangelikály. Církve v totalitě byly vůči letničním křesťanům poměrně vyhraněné, zvláště CB. Dokonce i jinak svobodomyslní baptisté volili úderné metody k jejich eliminaci ve vlastních řadách. Na druhé straně jsem se později těmto postojům, díky rozmachu neopentekostalismu, příliš nedivil. Jen mi tehdy u kritiků chyběla určitá schopnost rozlišování.

Vložil: Mainstream v Úterý, 12. září 2017 @ 18:50:51 CEST (164 čtenářů)
(Více... | 5518 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Byl jsem u vytržení aneb recenze nové populární příručky ke konci světa
Knihovna poslal Nepřihlášený

Před dvěma týdny jsem se vrátil z Rumunska a kniha Vytržení od Sergeje Miháľa byla první novinkou, s níž jsem se po návratu setkal. Na první pohled se mi zdála docela neškodná. Čím více jsem však slyšel o neskrývaném nadšení, překotném zájmu i skeptickém odporu, tím více jsem tušil, že se jí nevyhnu. Proto jsem si ji zapůjčil a přečetl. Svůj zážitek z četby bych popsal jako surreální, fantastický, adrenalinový a lunatický. Mít vysoký tlak, vytržení bych se již asi nedočkal.

Kniha je poněkud košatě rozdělena do dílů, částí a kapitol, jejichž obsah se místy překrývá. Text knihy tvoří z příliš velké části přímé citace biblických veršů, takže si ekonomicky uvažující čtenář klade otázku, zač vlastně při celkové útlosti knihy (171 stran) zaplatil oněch ~ 350,– Kč. Na knize se silně odráží původní jazyk. Mnoho slovakismů žel nebylo korektorem vytrženo, nýbrž ponecháno, takže zde máme „zlého sluhu“ (39), „hmlovinu Abel-33“ (47), „naděj každého člověka“ (48), proroka „Ageusa“ (116), „zdrtěný svět“ (136) a „zmíření“ (173). To vše by jistě bylo možné prominout, jakož i mně odpouštějí mé viny proti spisovnej slovenčine, keď sa ju rozhodnem používať. Co však prominout nelze, je „VZKŘÝŠENÝ CELÝ DŮM IZRAELE“ (145, 147, 149). Jsem si jist, že pokud vytržení proběhne 23. září 2017 (nebo kdykoli do roku 2024), bude autor chyby, korektor, vydavatel a jakákoli další odpovědná osoba ponechána, aby osvědčila svou věrnost během velkého gramatického soužení, v němž Antikrist bude sedm let zadávat diktáty s nemilosrdným pravidlem „chyba, stupeň dolů“. Kdo neprospěje, propadne do muk mluvnických, kde inkoust nedochází a zmizík nefunguje.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. září 2017 @ 16:37:48 CEST (232 čtenářů)
(Více... | 33119 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Pochod hrdosti
Etika poslal Nepřihlášený

Každý rok se mě lidé ptají, co si o tomto pochody myslím a každý rok se mi moc o této tématice nechce psát, protože vím, jaké budí otázka homosexuality emoce. Jakkoli se zastánci tohoto pochodu snaží mluvit o tom, že jsou tolerantní, jejich reakce na sociálních sítích jsou hodně drsné a velmi často o nějaké toleranci nemůže být ani řeč. Zároveň tolerantní někdy není ani druhá strana. Asi nám spolu nějak nejde mluvit...

Problém je možná v tom, co si pod slovem tolerance představujeme. A zde vidím první problém. Slovo tolerance zaměňujeme za souhlas.  Jenže toto je nesprávné pochopení. Tolerantní mohu být jen tehdy, když s něčím nesouhlasím. V Bibli, z které se snažím při formulaci svého světonázoru vycházet, vidím, že praktikovaná homosexualita se míjí Božím plánem. Respektuji, že jsou křesťané, kteří došli při četbě Písma k jiným závěrům a to, o co se snažím, je tolerovat je, jakkoli s jejich závěry nesouhlasím. Stejné pak ale očekávám já od nich. Respektuji, že jsou nekřesťané, kteří na tuto věc mají jiný pohled a nijak mě to nevede k tomu, abych je začal nesnášet. Zároveň ale, to, že mám na tuto oblast konzervativní názor, absolutně neznamená, že jsem „homofob“. Prostě jen nesouhlasím, vidím věc jinak a komunikuji to i ve sboru a církvi, kde působím.

Vložil: Mainstream v Sobota, 12. srpen 2017 @ 22:56:22 CEST (444 čtenářů)
(Více... | 4113 bytů | 7 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.5)

Komentáře: Falešné arminiánské evangelium?
Teologie poslal Nepřihlášený

Chtěl bych touto cestou zareagovat na článeček ze Zápasu o duši 129 s názvem Není jiné evangelium. Podotýkám, že mezi kalvinisty mám jinak spoustu dobrých známých i přátel, ale v tomto případě se mi už trochu otvírala kudla v kapse.

Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. (Ř 10,9)

Rád bych na prvním místě vyjasnil, že pokud jde o evangelium, jsem taktéž poměrně „netolerantní“, a ještě to drze přiznám. Protože tady jde o život – a to o ten věčný.

Nesmím k němu nic přidávat, vždyť apoštol Pavel říká, že i když se k tomu přidá prosté „no a navíc se ještě musíte nechat obřezat“, ruší se tím základní myšlenka spasení jedině z milosti. A nesmím z něho ani nic ubírat. Třeba dneska se nám tam moc nehodí pokání, protože „Ježíš tě miluje a má plán pro tvůj život“ zní líp bez toho otravného „ale musíš udělat pokání a začít ho poslouchat“ – a pokud ne, je tam ještě otravnější doložka o soudu a věčném trestu.

A vlastně právě proto u čtení tohoto článečku ze ZoDu švýcarská kudla v mojí kapse poněkud poskakovala.

Vložil: Mainstream v Pátek, 11. srpen 2017 @ 19:26:46 CEST (494 čtenářů)
(Více... | 8751 bytů | 13 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Smolný sloup
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Říká se, že šťastný je národ, který má nudné dějiny. V Čechách si na život bez vzruchů vsadit nemůžeme – a což teprve naši předkové! I v obdobích zdánlivě monotónních, která vždy nastolila vítězná moc a její pořádkové čety, doutnaly pod povrchem apatie živé myšlenky a bylo jen otázkou času, kdy vyvřou nad terén násilně zválcovaný do jediné pravdy. Opakuje se to znovu a znovu a už to působí jako úděl. Není i naše dnešní snaha hledat pod nánosem lží ukryté odkazy a znovu obhajovat čest předků, marná? Kdo to potřebuje, když oni jsou mrtví? Jsou mrtví. Mnozí nemají ani hrob. Přesto nám stojí za zády jako zeď.

„Svědectví je akce zaměřená k budoucnosti, jediný možný projev lidské důstojnosti v hanebné době,“ věřil před mnoha desítkami let vznešený idealista Romain Rolland. V současných Čechách je možná na svědecká slova už pozdě. I kdyby byla vyřčena tisíckrát, je pravda hnaná do kouta. Zatímco lež, povýšená na jazyk úřadů a mecenášů vlády, má vydlážděnou cestu. Možná už nyní jsme, zdánlivě bez bolesti, překonali ten práh, za který by lidská důstojnost našich statečnějších předků nikdy nevkročila. Směrovky k budoucnosti jsou přitloukány jak značky ke hřbitovu a minulost je před našima očima demontována na součástky. Pro nový stroj času.

Když 21. června minulého roku [v roce 2012] položil na Staroměstském náměstí pražský primátor pamětní věnec na místo, kdy byli v roce 1621 popraveni vůdci stavovského povstání, ocenil jejich nezapomenutelnou statečnost při obraně svobody a víry. Druhého dne tentýž primátor sdělil novinářům, že již brzy bude pár metrů od popraviště znovu vztyčen mariánský sloup. Nazval to věcí vzájemného pochopení, odpuštění a smíru.

Vložil: Mainstream v Úterý, 01. srpen 2017 @ 12:34:13 CEST (138 čtenářů)
(Více... | 12976 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Mariánský sloup – symbol smíření?
Katolicismus poslal Nepřihlášený

Když jsem se dozvěděl, že dne 21. 6. 2017 vydal úřad v Praze povolení ke stavbě Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí, neměl jsem nejmenší chuť se v té věci angažovat. Přesto jsem se nemohl zbavit dojmu, že jde o víc než jen bezvýznamnou záležitost. Proto jsem se tím začal zabývat a shánět informace.

Územní rozhodnutí odboru výstavby Městské části Prahy 1 vydalo povolení pro instalaci již vytvořeného mariánského sloupu, a to bez nutnosti zahájit stavební řízení se všemi náležitostmi. Už tato věc mne zarazila – rozuměl bych, že stavební povolení není třeba pro umístění nějaké dvoumetrové umělecké plastiky, která je usazená někde v parku a nemůže být potenciálně nebezpečná. U stavby, která má výšku téměř 16 metrů a zabere 56 m2, je takové rozhodnutí podivuhodné. Přesto tento fakt nechám nyní stranou.

Jaká byla historie toho pomníku? Ke konci třicetileté války stála švédská vojska před Prahou a snažila se toto město dobýt. Snadno získala Pražský hrad a Malou Stranu a chtěla obsadit Staré a Nové Město. Na obranu Prahy povstali měšťané se studenty a Prahu ubránili. V čase bojů se chodili modlit k obrazu Panny Marie a ten po ukončení bojů chtěli ke cti Marie umístit do sloupu, který slíbili vybudovat, pokud jim zajistí vítězství. Roku 1648 byl uzavřen Vestfálský mír, který české země definitivně přiřadil pod vládu Habsburků. Císař Ferdinand III. slíbil pomoc při vybudování mariánského sloupu, a tak byl roku 1650 postaven a za přítomnosti samotného císaře vysvěcen roku 1652. Nesl tento nápis: „Panně rodičce bez poskvrny prvotní počaté za obhájení a osvobození města zbožný a spravedlivý císař sochu postavil.“ U sloupu se pravidelně konala slavnostní shromáždění v předvečer bitvy na Bílé hoře, která oslavovala vítězství Habsburků v českých zemích.

Vložil: Mainstream v Úterý, 01. srpen 2017 @ 10:51:54 CEST (123 čtenářů)
(Více... | 11179 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Proč je důležité diskutovat o týdnu stvoření
Teologie poslal demagog

Bratr David Novák, předseda rady CB, napsal následující slova:  "Pokud je pro někoho podstatné v kolika dnech byl stvořen svět, zda musím přijmout křest Duchem, existence očistce, otázka svěcení soboty či neděle, otázky související s vyvolením, forma křtu a nebo dokonce některé formy bohoslužby, pak spolu moc mluvit nelze."  Proč je tedy důležité hovořit o týdnu stvoření?

Všechna náboženství světa, s vyjímkou křesťanství, v sobě nesou poselství, která jsou v podstatě nezávislé na historii světa, která platí obecně a všude obdobně jako přírodní zákony. Jablka padala ze stromu na zem ještě před Newtonem. Narození pana Newtona nemá nejmenší vliv na platnost gravitačního zákona. Obdobně také řekněme narození Budhy neovlivňuje platnost či neplatnost tzv. Čtyř velkých pravd budhismu. Hinduismus plně stojí na mýtech, jejichž historicita neovlivnuje platnost reinkarnace a zákonů karmy. Totéž platí i o islámu a v menší míře také o judaismu. Můžeme říci, že náboženství v sobě nesou filozofie a morální poučky ve své platnosti nezávislé na dějinných událostech Země. To však zcela neplatí o křestanství, které naopak stojí a padá s historicitou popisovaných událostí a to zejména události dvou: Ukřižování a Vzkříšení Krista  a Adamův pád do hříchu.

Vložil: Mainstream v Úterý, 01. srpen 2017 @ 10:48:56 CEST (149 čtenářů)
(Více... | 3527 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: David Novák: O fundamentalismu a Božím slovu
Teologie poslal Nepřihlášený

V posledním blogu  http://david-novak.blogspot.cz/2017/06/tri-nebezpecne-nesmysly-biblicky.html jsem se dotkl zřejmě některých citlivých témat. Pro některé může být zklamáním, že „vysoký církevní představitel“, (jak mě někteří titulovali) povede Církev bratrskou k tomu, aby se neuzavírala, ale naopak byla otevřená k jiným křesťanským tradicím, aby si byla vědoma svého částečného porozumění Písmu, aby se nebála v rámci svých pastoračních programů počítat i s některými znalostmi z psychologie a aby v kontextu kontextuální misie využívala i prvek zábavy. Nejedná se o nic nového, protože v podobném duchu pracovali i moji předchůdci a různými způsoby pracují i moji kolegové. Ti mě zároveň učí stát pevně na Písmu. Co je zřejmě pro někoho překvapující, je, že výše popsané, se nevylučuje s pevným zakořeněním v Písmu. 

Z diskusí a příspěvků mi čas od času vyskakovalo jedno slovo, jeden směr, který je mi hodně nepříjemný. Oním směrem je fundamentalismus. Zvláště v dnešním rozvolněném světě se jeví fundamentalismus jako lákavá odpověď a jako bezpečný přístav. O co se ale jedná? Začteme se do slov jednoho z největších českých teologů, Jana Hellera. Jeho moudrá slova jsou velmi nadčasová… Zároveň se dívejme pod paradigmatem jeho pohledu na některé odpovědi či výroky různých křesťanských skupin. (Cituji z knihy „Na čem mi záleží“, Vyšehrad 2009) 

Co je podle vás křesťanský fundamentalismus? 

Fundamentalismus je v mé představě úsilí zaměnit vlastní, osobní náboženský prožitek za normu pro druhého. To je velmi zhoubné, proto je takovému úsilí třeba čelit všude a pořád. Takový člověk totiž tím, co poznal a co mu bylo třeba opravdu z milosti Boží darováno, začne přikazovat těm druhým, po jaké cestě mají jít k Pánu Bohu. Tím se nad nimi zmocňuje vlády. Bývá to provázeno falešnou představou, že pravdu má ten, kdo jí hlásá. Ne! Když hlásáme pravdu, vždycky jí hlásáme nedokonale. A nadto pravda není názor, nýbrž bytost. Vždyť Kristus říká, já jsem pravda (J 14, 6). A Kristus přece nikdy nemůže být vlastnictvím člověka. Apoštol Pavel říká, že poznáváme jen zčásti. Proto nikdy nejsme pány Božího slova. J. Heller hovořil o tom, že nikdo není pánem Božího slova a tedy že nikdo nemá konečný výklad. Stejně tak nelze nikoho tlačit k „jedné správné zkušenosti“ s Bohem. Omyl fundamentalistů je v tom, když si myslí, že mají jak správný výklad tak zaškatulkovatelnou zkušenost. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 14:53:08 CEST (381 čtenářů)
(Více... | 7599 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Proměna křesťanství v populární náboženství aneb ´´nízkoprahová společenství´´
Evangelizace poslal Nepřihlášený

Nepochybně každý upřímně věřící křesťan by byl rád, kdyby jeho služba byla požehnaná a přinášela bohatou úrodu v různých oblastech života víry. Ovšem být věrný Bohu často znamená jít po cestě, která není jednoduchá, rychlá a úspěšná, a to zvláště tehdy, pokud tato kritéria budeme hodnotit očima lidí ze světa. Zde je možné očekávat spíše odmítnutí, nepochopení i výsměch. Když však jako křesťané nežijeme podle tohoto světa, potom by pro nás neměl být pohled lidí ze světa směrodatný, ale spíš naopak. V každé chvíli a v každé situaci je třeba být věrný Bohu a vytrvat na této cestě i přes ponižování a urážky.

Problémem však může být kompromis se světem, a to úmyslný, který zahrnuje systematické přebírání světských filozofií a postupů, nebo nárazový, daný například ztrátou trpělivosti, kdy se člověk rozhodne vzít věci do vlastních rukou a dát jim potřebnou dynamiku „podle vlastních představ“. Příkladem takového kompromisu může být čekání Saula na Samuela, kdy se Saul rozhodl neposlechnout Boží příkaz a jednat podle vlastního úsudku. Konec tohoto příběhu všichni známe – Saul vypadl z Boží milosti, načež následovala jeho zoufalá snaha vlastní silou se udržet za každou cenu u moci, která však skončila úplným opakem – jeho smrtí.

Vložil: Mainstream v Úterý, 27. červen 2017 @ 13:42:52 CEST (250 čtenářů)
(Více... | 24101 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Nový evangelikalismus
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Každý věřící by měl vědět, že v současnosti existují dva typy evangelikálů, staří a noví. Ti staří, původní, stojí na…
Peter Masters
Celý článek zde: http://www.reformace.cz/zod/novy-evangelikalismus-cislo-106

Vložil: Mainstream v Středa, 21. červen 2017 @ 17:12:37 CEST (254 čtenářů)
(komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Akce a reakce aneb malá církevní prognóza evangelikálů
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Uvěřil jsem na přelomu 80 a 90. let minulého století. V té době doznívalo pnutí mezi letničními a evangelikály. Církve v totalitě byly vůči letničním křesťanům poměrně vyhraněné, zvláště CB. Dokonce i jinak svobodomyslní baptisté volili úderné metody k jejich eliminaci ve vlastních řadách. Na druhé straně jsem se později těmto postojům, díky rozmachu neopentekostalismu, příliš nedivil. Jen mi tehdy u kritiků chyběla určitá schopnost rozlišování.

Charismatické probuzení

Každá přehnaná reakce ale vede k podobně přehnané protireakci. Letničním se začalo dařit a začali mezi sebe přijímat každého, kdo byl letničně orientován a měl v evangelikálních kruzích problémy. Automaticky byl brán jako někdo, kdo je pronásledován pro praxi duchovních darů, což asi nebyla vždy pravda. Rovněž dále vzrostl vliv charismatiků a v každém městě se rekrutovaly v různých církvích probuzenecké skupinky. Charismatici se později buď slučovali s denominací KS, s militantnějším SŽ nebo vytvářeli různá další uskupení. Obvykle začali praktikovat Starý zákon, což činí dodnes. Reakcí na dřívější ostrakizaci začalo letniční a charismatické probuzení a nezřídka byl výsledkem chaos. Ten způsobovala především nezkušenost, naivita a nekritické přijímaní zahraničních osobností, entusiasmus a pády vedoucích.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 05. červen 2017 @ 22:01:34 CEST (350 čtenářů)
(Více... | 5545 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Přestaňme si něco nalhávat. Islám je náboženstvím násilí a vždy byl.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vysoká muslimská duchovní autorita v Manchesteru Fawzi Haffar prohlásila, že ,,násilí nemá žádné místo v islámu". V souvislosti se šokujícím sebevražedným atentátem v Manchesteru mu vlastně nic jiného nezbývalo.

Ve skutečnosti je však vše poněkud jinak. Islám je náboženstvím násilí a vždy byl. To vychází z jeho ,,nejlepších" tradicí v historii. Islám je svou povahou expanzivním, násilným náboženstvím (nebo spíše ideologií), jehož hlavním cílem je islamizace Evropy a posléze světa. Jak to řekl trefně profesor Bill Warner, který se specializuje na politický islám, ,,cíl islámu je, aby se celý svět modlil k Alláhovi".

Jak toto dosáhnout? Především násilnými prostředky v ,,tradiční" kombinaci stále se zvyšujících ideologicko-náboženských požadavků muslimů v Evropě. Ti například ve Velké Británii už dnes drze žádají legalizaci soudů šaría, zavedení tohoto nedemokratického práva i do britských učebnic jako studijního materiálu. Tyto a další postupné kroky mají podle Warnera zavést do západních civilizačních struktur ,,plíživou islamizaci", což je v evropském civilizačním okruhu něco, co je mu zcela cizí a proti čemuž Evropa musela svést nespočet válek.

Vložil: Mainstream v Sobota, 03. červen 2017 @ 20:09:24 CEST (201 čtenářů)
(Více... | 3066 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Izraelsko - Palestinský konflikt
Zajímavosti poslal demagog

Nedávno schválil parlament ČR rezoluci, ve které plně podpořil Izrael v nárocích na celý Jeruzalém. Obdobně nekritickou podporu Izraele vyjadřuje i drtivá většina evangelikálních křesťanů - např sdružení ICEJ - Mezinárodní křesťanské velvyslanectví v Jeruzalémě. Osobně tyto postoje považuji za velice nebezpečné.


Arabové jsou v Palestině usazeni podobně dlouho jako češi v České kotlině. Zpochybňovat jejich právo na domovinu a jejich hlavní mšsto je stejné jako zpochybňovat Českou republiku. Bez spravedlivého vyrovnáni se s Palestinci nebude mír mezi Západem a islamským světem. Jednoznačná a nekritická podpora Izraele škodí primárně samotným izraelcům. Jeruzalém nepatři jen Izraelcům, ale take Arabům, obdobne jako Těšín patří Čechům i Polákům. Není možné zároveň trestat Rusko za anexi Krymu a zároveň tleskat Izraeli za anexi celého Jeruzaléma a dalších palestinských územi. Hranice z roku 1947 nejsou dokonalé, ale jsou jediným východiskem k smírnemu urovnani Izraelsko - palestinského konfliktu. Nesouhlasím s usnesením PS, protože jen podpoří Izrael v jeho nezakonném jednání...
Vložil: Mainstream v Úterý, 30. květen 2017 @ 21:39:18 CEST (160 čtenářů)
(Více... | 8961 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: K ordinaci br. Václava Chumchala z dopisu sboru BJB v Praze 4
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Níže je výňatek týkající se ordinace br. Václava Chumchala z dopisu sboru v Praze 4, Na Topolce, zaslaný všem sborům BJB 2. dubna 2017.

Pozastavujeme se nad tím, že v BJB byl doporučen k ordinaci bratr Václav Chumchal, zastánce tvrdé linie křesťanského dogmatismu, který o sobě prohlašuje, že Boží slovo je pro něj „normou zákazů, příkazů, nařízení a vyřčených soudů“. Dle toho se svými spolubratry v BJB také jedná.

Bratr Chumchal svým dosavadním agresivním vystupováním v BJB napadl a nadále napadá několik bratří kazatelů včetně těch, kteří stáli nebo stojí v čele orgánů BJB. V minulém roce se v korespondenci nekřesťansky vyslovil proti bratru Dobroslavu Stehlíkovi. V letošních návrzích na SD za lovosický sbor napadá bratra Milana Kerna z bezbožného jednání a zapírání Krista kvůli účasti na ekumenických bohoslužbách. V diskuzi mezi kazateli se s opovržením vyslovuje vůči bratru Petru Hlaváčkovi, řediteli školy Dorkas v Olomouci. 

Své oponenty z řad BJB záměrně v rozhovorech oslovuje „pane“ místo „bratře“, aby prokázal, že je nepovažuje za své bratry v Kristu (tak se ve sboru Na Vinohradech nedávno vyslovil vůči bratru Ladislavu Mečkovskému). Dále se bratr Chumchal nevybíravě vyslovuje o svých spolubratřích a spolusestrách jiných baptistických sborů ve svých kázáních, kde o nich hovoří jako o „vlcích, kteří trhají Boží stádo“, jako o těch, kteří „pronikli mezi Boží lid, vetřeli se s nekalými úmysly...vyšli z nás, ale nejsou z nás.“

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 18. květen 2017 @ 16:49:28 CEST (269 čtenářů)
(Více... | 4570 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Zákaz Svědků Jehovových v Rusku
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Fareed Zakaria ve své knize Budoucnost svobody upozorňuje na souvislost mezi výškou HDP a vyhlídkami demokracie. Z jeho výkladu by se zdálo, že demokracie je určitý luxus, který si mohou dovolit jen bohaté země. Samozřejmě člověka hned napadne otázka, zda jde o kauzalitu nebo o korelaci. Co když bohaté mohou být jen státy, které jsou demokratické?

Ovšem krátké zamyšlení a pohled na statistiky nás rychle přesvědčí o tom, že tomu tak není. Čína zakouší obrovský ekonomický vzestup, nicméně pokud jde o vládu práva a demokracii, žádný výrazný pokrok nevidíme. A Rusko je další zemí, která je svědectvím o tom, že tato kauzalita neplatí. Sice lze doložit, že země s nízkým HDP mají mnohem menší šanci na demokratickou vládu, nicméně bohatství k lepší formě vlády automaticky nevede.

Z hlediska výše HDP by Rusko mělo být demokratické a mělo by tudíž mít mnohem vyšší míru náboženské svobody, než má hospodářsky mnohem slabší Ukrajina. V posledním roce ale v Rusku došlo k výraznému omezení náboženské svobody. Od loňského roku platí „zákon Jarovové“, pojmenovaný po své předkladatelce, poslankyně ruské Státní dumy Irině Jarovové, výrazně omezující veřejné působení evangelikálních církví, a nyní byla zakázána náboženská společnost Svědkové Jehovovi a její majetek byl státem zabaven. A tak zatímco v Praze můžete vidět stále častěji „jehovisty“ nabízející Strážnou věž v ruštině, v Moskvě už je neuvidíte.
Vložil: Mainstream v Úterý, 02. květen 2017 @ 19:57:07 CEST (199 čtenářů)
(Více... | 5628 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Věci, které neříkat mámě, co je na děti sama
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Předesílám, že jsem si vědoma toho, že existují nejen single mámy, ale i tátové, kteří jsou na děti sami. A také vím, že existují ženy, které jsou (opakovaně) nezodpovědné. Nerozporuji ani, že existují ženy, které se za samoživitelky vydávají a zneužívají systém.

Tenhle článek je ale pro mámy, které dělají co můžou, aby se o své děti postaraly samy, protože otec dětí na ně kašle, alimenty neplatí a nestará se o ně. A tyhle mámy si nezaslouží, aby do nich někdo kopal.

Tady jsou věci, které takovým matkám vážně neříkejte.
Vložil: Mainstream v Úterý, 02. květen 2017 @ 19:56:25 CEST (252 čtenářů)
(Více... | 5444 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Komentáře: Pavel a boj za jednotu církve
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

V prvotní církvi existovaly různé tendence, které hrozily rozbít její jednotu, ale nikdy nezvítězily. Církev nikdy neztratila vědomí jednoty, i když v ní existovaly různé sbory - třeba ty nové, které se duchovně neorientovaly podle Mojžíšova zákona a těm starým se musely jevit jako neodpovědné. 

Ty nové povstaly z misijní práce apoštola Pavla, avšak právě on vyhlašoval Jeruzalém za matku všech sborů, nových jako starých. O starých původních Dvanácti apoštolech učil, že oni svým svědectvím o vzkříšení Krista založili církev. 

Na tom nic nezměnil Pavlův spor s nimi o svobodu jeho evangelia od zákona. Ten spor skončil tím, že Pavel a Barnabáš si podali ruce s Petrem, Jakubem a Janem na stvrzení dohody: oni půjdou mezi židy, Pavel s Barnabášem mezi pohany. Když si srovnáte Pavlovo vylíčení tohoto sporu v 1. a 2. kapitole listu Galatským s Lukášovým vylíčením v 15. kapitole Skutků, zjistíte rozdíl: obrazu církve ve Skutcích apoštolů nebudete moci tak důvěřovat, jako obrazu Pavlovu, který je také starší a pochází z vlastní Pavlovy ruky. 

Ti staří apoštolové se naprosto shodli s Pavlem, že Pánem církve je živý Kristus, k němuž je otevřena nová cesta víry pro všechny. K této shodě došlo přesto, že první apoštolové nebyli teologové a nemohli chápat, ba ani vidět dosah rozdílů ve víře. Pavel, ač svou myšlenkovou bystrostí, pochopením Krista a víry v něho bude vždycky převyšovat každého člověka, podal si s nimi ruku ke společné práci.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. duben 2017 @ 23:38:35 CEST (183 čtenářů)
(Více... | 4036 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Komentáře: K návrhu pro Sjezd delegátů BJB ke snaze o obnovení Mariánského sloupu
Katolicismus poslal Nepřihlášený

Návrh Výkonného výboru BJB pro Sjezd delegátů 2017

Bratrská jednota baptistů nepodporuje snahu o obnovení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Vnímáme ho jako symbol rozdělení našeho národa a jeho obnovení nepovede dle našeho názoru k vyrovnání se s naší historií, ale otevření starých křivd a nedorozumění v církvi i ve společnosti.

Odůvodnění:
VV byl zapojen do jednání o otázce obnovy tohoto sloupu v rámci jednání řídícího výboru i valného shromáždění Ekumenické rady církví. VV podpořil většinové rozhodnutí ERC ze dne 24. 11. 2017, ve kterém se ERC rozhodla nepřijmout společné stanovisko, ve kterém by se zavázala nebránit výstavbě tohoto sloupu. Na základě přijatého usnesení navrhuje VV výše uvedené prohlášení, které by bylo závazným vyjádřením se BJB k této otázce.

Vložil: Mainstream v Úterý, 18. duben 2017 @ 19:30:00 CEST (253 čtenářů)
(Více... | 4998 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Polopravdy | Miluj hříšníka, ale měj v nenávisti hřích
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Největší problém s polopravdami je, že mají reálný a pravdivý základ, jenže jsou na jedné nebo druhé straně přechýlené nebo neúplné a když je používáme v rozhovorech nebo vztazích s jinými lidmi, místo útěchy nebo pomoci lidem spíše přitížíme nebo jim dokonce uškodíme. K takovým polopravdám patří tak známý a oblíbený výrok, že s ním instinktivně každý křesťan souhlasí a moc ani nepřemýšlí nad původem výroku, ani nad jeho smyslem a dopadem. Je to výrok: Miluj hříšníka, ale měj v nenávisti hřích.

Proč by to měl být problém? Vždyť každá část výroku je pravdivá: (1) Máme milovat, (2) Všichni jsou hříšníci, (3) Hřích je špatný, (4) Měli bychom ho nenávidět. Navíc tuto větu říkáme s dobrými úmysly. Chceme tím říct, že nám záleží na jiných lidech, ať jsou jakkoliv špatní. Druhým dechem pak často dodáváme, že je to také proto, že žádný hřích není větší nebo horší než jiný. Všechny hříchy jsou přece stejně závažné. Znovu je to míněno dobře ve smyslu: „Jsem taky hříšník jako ty. A protože jsme všichni hříšníci, žádný hřích není v Božích očích horší, takže tě nemohu soudit.“ Co je na tom špatně? Ježíš nás přece vedl k lásce. 

Vložil: Mainstream v Pondělí, 17. duben 2017 @ 22:47:24 CEST (256 čtenářů)
(Více... | 11996 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.75)

Komentáře: Bude schválení návrhu č. 1 VV pro SD 2017, aktem „zákoníků“ a „fundamentalistů“.
Principy poslal Arthur

Schválením návrhu č. 1 VV pro SD 2017, se stane celá BJB „zákonickou“, „fundamentalistickou“ organizací, která vnucuje svým členům „jejich vlastní interpretaci Písma“.  

Návrh se odvolává na Bohem ustanovený řád a výroky Písma. Na základě interpretace Písma, chce případně ukončit členství BJB Pankráckého sboru (viz znění návrhu dole). Stejně tak se odvolávají některé sbory na Bohem ustanovený řád a výroky Písma v otázce žen kazatelek. Neboť v Písmu čteme: „Nedovoluji, aby žena učila nebo měla moc nad mužem, nýbrž má být v tichosti. Neboť první byl utvořen Adam, potom Eva.“ (1. Tim 2:12-13 čsp)

Pokud není možné se odvolat na Bohem ustanovený řád a výroky Písma v otázce žen kazatelek, není možné se na něj odvolat v případě praktikující homosexuality. Pokud někdo věří, že zákaz žen kazatelek vychází z fundamentalistického, zákonického postoje, který vnucuje ostatním svojí interpretaci Písma, potom by pro něj mělo být i vyloučení Pankráckého sboru aktem fundamentalistů a zákoníků odvolávajících se na vlastní interpretaci Písma, kterou vnucují ostatním. To by si zástupci sborů a potažmo sbory měly uvědomit, před zvednutím ruky souhlasu se zněním návrhu č. 1.     

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. duben 2017 @ 14:19:52 CEST (301 čtenářů)
(Více... | 2771 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Kaplanská služba npor. Mgr. Ivana Stanka, DiS. v AČR
Principy poslal Arthur

VV schválil žádost na vstup do kaplanské služby npor. Mgr. Ivana Stanka, DiS. v AČR, aniž by byly naplněny všechny požadované podmínky. Ivan Stanko nesplňuje status duchovního (udělená ordinace).  V době svého nástupu nebyl a až do dnešního dne (4. 4. 2017) stále není řádným kazatelem (duchovním) BJB. Nesplňuje tedy podmínky kandidatury, a proto současnou pozici vykonává neoprávněně. 


Viz podmínky kandidatury na službu vojenského kaplana: http://www.kaplani.army.cz/podminky-kandidatury-na-sluzbu-vojenskeho-kaplana 

Nejde v podstatě o podvod? Je něco takového v BJB vůbec možné? Nebo mu AČR udělila výjimku a nemusí splňovat podmínky kandidatury?
Vložil: Mainstream v Úterý, 04. duben 2017 @ 16:30:49 CEST (1154 čtenářů)
(Více... | 15 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Dialog se Světovým luterským svazem za cenu katolické identity
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

31. říjen 2016 platí jako předvečer protestantského jubilea počátku reformace. Toho dne cestoval papež František do švédského města Lundu. Tam byl r. 1947 založen Světový luterský svaz. Pod touto organizací zastřešující 145 luteránských denominací se nachází 70 milionů protestantů. V Lundu podepsali papež František za Katolickou církev a Munip Jounan za Světový luterský svaz „Společné prohlášení“.

Dva texty v rozporu

V úvodu stojí,

  • že  „tím zahajujeme oslavu 500 let reformace“…
  • dále „vyjadřujeme lítost před Kristem, že luteráni a katolíci zranili viditelnou jednotu Církve. …“
  • dále „mnozí členové našich společenství touží po tom, aby mohli přijímat eucharistii ve společné večeři Páně jako konkrétní vyjádření plné jednoty. …“
  • protože „máme povinnost posunout se od konfliktu ke vzájemnému společenství, vznášíme tento požadavek jakožto údy jednoho Kristova těla, jehož jsme se stali součástí po křtu. …“
Vložil: Mainstream v Pondělí, 03. duben 2017 @ 09:14:11 CEST (161 čtenářů)
(Více... | 7639 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: ´´Operace: Změna pohlaví´´ a homosexualita...
Etika poslal Pavel

Když se narodí dítě s vadou srdce, bývá operováno. Stejně tak i siamská dvojčata: Je li možnost, chirurgicky se od sebe oddělí. Snad žádného křesťana nenapadne toto nějak zpochybňovat.Jistě zde nejde o to, že bychom chtěli nějak fušovat Pánu Bohu do řemesla. Prostě postižený člověk si žádá naši pomoc. Vždyť i Kristus uzdravoval lidi, například slepce, kteří svou nemocí anebo postiženým trpěli od narození. A ani On při tom nezpochybňoval Otce jako Stvořitele. Naopak, říkával: Narodil se tak proto, aby se na něm ukázala Milost Boží...

Když však člověk trpící postižením nazývaným "transsexualita" projde operaci změnou pohlaví, díváme se na něj skrz prsty. Proč? Není to snad to samé? Když duše trpí v postiženém těle? Jeden kazatel, kterého si jinak vážím, v jednom kázání prohlásil, že touto operací říkáme Bohu, že se nějak při výběru pohlaví spletl. Ale. Řekl snad Ježíš Kristus svému Otci, že se spletl, když uzdravil slepce trpícího slepotou od narození? Stalo se vůbec někdy, když Ježíš uzdravil někoho, trpícího od narození, kdy řekl: Otče, spletl ses?

My, křesťané, nemíváme problém s tím, když se káže o dědičném hříchu. Nemíváme problém s tím, když se mluví o tom, že tělo vede člověka do hříchu a pak do smrti. Vždyť to píše Pavel ve svých listech. Ale, když někdo prohlásí, že například homosexualita je vrozená a ne získána, že je záležitosti těla a ne duše, začnou problémy a plamenné diskuze. Proč to? Copak to není potvrzení Pavlových slov? Proč my křesťané máme problém s uznáním toho, že homosexualita je vrozená? Copak tím říkáváme: Bože, nějak se ti to nepovedlo?

Vložil: Mainstream v Neděle, 26. březen 2017 @ 13:54:05 CEST (361 čtenářů)
(Více... | 7386 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: fundamentální versus fundamentalistický
Principy poslal Nepřihlášený

V novém století je třeba rozlišovat mezi tím, co to znamená být fundamentální a být fundamentalistou.

James P. Boyce, první prezident a zakladatel Jižního baptistického teologického semináře v Louisville řekl: "Jsem fundamentální, ale nejsem fundamentalista".

Být fundamentální znamená vyznávat a zastávat fundament víry tak, jak je vyjádřen v Apoštolském krédu. Tyto fundamenty jsou uznávány všemi evangelikály a definují obsah naší víry.

Dnešní fundamentalismus jde ale za tyto pravdy a činí obtížné být fundamentální bez nařčení z fundamentalismu.

Například - dnešní zápas není zápasem o neomylnost Bible. Je to spíše zápas o fundamentalistickou interpretaci a přístup k přisvojení si Bible ve věci sociálního a politického programu.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. březen 2017 @ 18:54:12 CET (330 čtenářů)
(Více... | 3208 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.51 Seconds