Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Sabina   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 5175, komentáře < 7 dní: 6, komentářů celkem: 4935, adminů: 23, uživatelů: 2395
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 340 416

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 10 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Jsou pandemická opatření skutečným pronásledováním křesťanů?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V souvislosti se zavíráním kostelů z důvodů šířící se pandemie, se portál Christianity Today zamýšlí nad tím, zdali se tato opatření dají přirovnat ke skutečnému pronásledování. Mnoho amerických věřících má dojem, že se jedná o útlak, kterému musí teď čelit. Svým komentářem se snažím připomenout, jak perzekuce probíhá, aby nedocházelo k devalvaci významu tohoto slova.

Autor komentáře pracoval 20 let pro mezinárodní organizaci, která pomáhala pronásledovaným křesťanům. Při osobním setkání mohl být svědkem brutality režimů, které násilně postupovaly proti věřícím.

Křesťané, kteří mají pocit, že jsou „pronásledováni,“ si musí uvědomit, že Spojené státy patří k  „jedné z nejotevřenějších a nejliberálnějších zemí v oblasti svobody náboženského vyznání,“ píše Christianity Today. První osadníci, odcházející z Evropy měli nejen ekonomické, ale také náboženské důvody. Proto se svoboda vyznání pojí se základy americké ústavnosti. „Všem pronásledovaným americkým křesťanům“ autor připomíná, že jsou to právě Spojené státy, které jak za Obamy tak za Trumpa bez jakýchkoli pochybností jsou nejdůležitějším zastáncem svobody vyznání. Jsou to právě pronásledování křesťané v mnoha krajinách světa, kteří prosí za intervenci USA, případně se tam snaží získat povolení k pobytu.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 12. říjen 2020 @ 09:57:41 CEST (112 čtenářů)
(Více... | 3260 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Novokalvinistické ´´evangelium´´
Teologie poslal Nepřihlášený

Trochu jsem se začetl do novokalvinistických stránek. Je zde zhruba takovéto evangelium:

"Neboť tak Bůh nenáviděl hříšníky, že dal svého jediného Syna, aby každý, komu není dáno v něho uvěřit,  bezpodmínečně zahynul navěky k Boží slávě."

Zdroj: https://twitter.com/Irenaios

Vložil: Mainstream v Úterý, 29. září 2020 @ 10:06:33 CEST (110 čtenářů)
(Více... | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Slovenské plagiátorské kauzy v osobní reflexi pastora
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Znie to ako zlý vtip, ale popri očiste súdnictva, v dobe zatvárania mafiánskych špičiek do väzenia a v kontexte reštartu ekonomického systému po úspešnom zvládnutí prvého náporu koronakrízy médiami najviac otriasa plagiátorská kauza. Vrcholoví politici, počnúc predsedom parlamentu a končiac predsedom vlády, sú preukázateľne plagiátormi. Ukázalo sa, že silná vzorka lídrov tejto krajiny odovzdala pred rokmi svoje diplomové práce neetickým spôsobom. 

Pre zloprajníkov je to kauza hodná rezignácie a položenia vlády, pre iných neškodné previnenie, pri ktorom sa dá zľahka prižmúriť oči.

Vložil: Mainstream v Středa, 29. červenec 2020 @ 12:40:33 CEST (116 čtenářů)
(Více... | 7906 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Slovenský minister zdravotníctva sa stal najnenávidenejším mužom v krajine
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Minister zdravotníctva údajne zakazuje cvičiť jógu, neveriacich nazýva služobníkmi Satana a preto chce, aby kresťania prevzali všetku moc v krajine. Ktorá finančná skupina stojí za týmto mediálnym lynčom pána Krajčího?

Keď sa minulý mesiac bulvárne médiá obuli do nášho ministra zdravotníctva, myslela som si, že táto senzácia po pár dňoch prestane byť zaujímavá. Vôbec som netušila, že k tomuto mediálnemu lynču sa ešte tvrdšie pripoja progresívne denníky, ktoré vraj narozdiel od bulváru robia serióznu žurnalistiku. Neočakávala som, že také zdesenie prinesie fakt, že minister patrí k pol miliarde letničných a charizmatických kresťanov, ktorí boli naplnení Duchom Svätým a hovoria v jazykoch presne tak, ako to je opísané v Biblii a nechápem prečo má mať práve táto informácia taký kľúčový význam, aby bola na stránkach novín každý deň.

Nesledovala som to denne, ale vždy, keď som klikla na stránku slovenského progresívneho denníka SME, na titulke bol článok proti nášmu ministrovi.

Vložil: Mainstream v Pátek, 19. červen 2020 @ 14:33:24 CEST (181 čtenářů)
(Více... | 9803 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Slovensko chce opět zpřísnit interrupce. Lékaři mají strach projevit nesouhlas.
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Od vzniku samostatné republiky řešil slovenský parlament zákon upravující provádění interrupcí už jedenáctkrát. Navzdory skutečnosti, že počet těchto zákroků stále klesá a je na svém historickém minimu od konce padesátých let, téma jejich omezení se znovu vrací.  A co víc, díky značnému počtu křesťansky a konzervativně orientovaných zákonodárců je reálné, že zpřísnění zákona projde slovenským parlamentem. Nový ministr zdravotnictví Marek Krajčí, který o sobě tvrdí, že „reprezentuje Pána a Boží děti na Slovensku“, už využil šíření infekce covid-19, aby omezil provádění interrupcí v zemi.

Je to zvláštní paradox. Ačkoliv na Slovensku platí obdobná legislativa upravující provádění interrupcí jako v Česku, pochází ještě z dob společného státu z roku 1986 a obě země zažívají setrvalý pokles počtu těchto zákroků, v přístupu k tomuto tématu se zásadně liší. Zatímco Česko zůstává liberální a umožňuje mimo jiné provádění interrupcí bez chirurgického výkonu pomocí léků, Slovensko opět zažívá snahy o zpřísnění legislativy s cílem zásadně omezit přístup žen k těmto zákrokům. „Ochranu nenarozených dětí skrze prevenci interrupcí“ si pak nová vláda premiéra Igora Matoviče dala dokonce do svého programového prohlášení. Země, která se stejně jako Česko potýká s ekonomickými problémy v důsledku pandemie covid-19, tak opět otevírá velmi emotivní debatu o interrupcích a jejich omezení. Děje se tak navzdory skutečnosti, že v zemi počet prováděných interrupcí dlouhodobě klesá. Podle údajů Národného centra zdravotnických informácií bylo v roce 2018 provedeno 7.153 interrupcí. U žen s trvalým bydlištěm na Slovensku pak od roku 2009 došlo k poklesu počtu zákroků 1,7krát a ve srovnání s rokem 1997 je pokles dokonce 3,6 násobný. V roce 1992 bylo v zemi provedeno 41.923 interrupcí.

Vložil: Mainstream v Pátek, 19. červen 2020 @ 14:14:38 CEST (139 čtenářů)
(Více... | 18900 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Nad diskusními texty o večeři Páně
Sborový život poslal Nepřihlášený

Je potěšitelné, že i mezi českými protestantskými církvemi roste zájem o časté slavení večeře Páně a že mnozí tvůrčím způsobem hledají, jak to uskutečnit v dnešních složitých podmínkách.

Nepopírám, že slavit liturgii „na dálku“ má smysl, zejména pro ty, kteří jinou možnost nemají (nemoc, katranténa atd.). Je však třeba dbát, aby to, co se děje, bylo skutečně liturgií (tj. „konáním všeho lidu“) a ne jen jednosměrnou komunikací. Liturgie nejenže modeluje dialog Hospodina se svým lidem, ale umožňuje vzájemné sdílení víry před boží tváří. V mnohém jsme při slavení „na dálku“ omezeni – např. společný zpěv je technicky těžko uskutečnitelný. Jsou však možné dialogy, přednášení jednotlivých přímluv, svědectví, homilie rozhovorem atd.

Večeři Páně „na dálku“ slavit nejde, stejně jako nejde „na dálku“ křtít. Proto návrh slavit večeři Páně doma, vzešlý z Církve bratrské, který většinu problémů řeší, považuji za hodný další reflexe a zkoušení. Nemyslím tím jakýsi synchronní on-line postup, kdy kazatel jakoby „předcvičuje“ jednotlivé rodiny podobně jako aerobik u televize. Myslím tím svěřit předsedání večeře Páně otcům/matkám/představitelům skupin.

Tato možnost byla bouřlivě diskutována i v římskokatolické církvi v Německu.

 Teolog Daniel Bogner již 26. března navrhl mezi řádky1 slavit eucharistii bez kněze jako možné řešení. Vzápětí jej napadl a téměř obvinil z hereze systematik Jan-Heiner Tück2, který napadl i Johanna Pocka, který se bránil3. Argumenty proti předsedání eucharistii pokřtěným, který není ordinovaný, jsou disciplinární, tedy mohou být změněny. Pokud by se taková praxe osvědčila v reformačních církvích, mohlo by to posunout i stanoviska v církvi římskokatolické.

Vložil: Mainstream v Pátek, 19. červen 2020 @ 14:11:16 CEST (128 čtenářů)
(Více... | 14358 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce na článek Moje nevyřešené obavy z COVID-19 a nařízení vlády
Glosy poslal Nepřihlášený

Reakce na článek v časopise Kostnické jiskry - Evangelický týdeník 11/2020 "Moje nevyřešené obavy z COVID-19 a nařízení vlády"

Autor jakoby si neuvědomoval, že církev je i v době odluky od státu zároveň součástí širší polis (lokální lidské pospolitosti), od které se nemůže odstřihnout. I kdyby byla tajnou organizací, na jejíž setkání nemá nikdo jiný přístup, tak pokud nežije trvale někde v izolaci, zůstává tak či onak ve fyzickém kontaktu s ostatními lidmi. A je to právě tento kontakt, který je v těch karanténních opatřeních na zřeteli.

Vložil: Mainstream v Pátek, 15. květen 2020 @ 13:52:31 CEST (170 čtenářů)
(Více... | 1342 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Milostivě nám vládne vrchnost (italská reflexe)
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

»Neměl bys [...] žádnou moc, kdyby ti nebyla dána shůry« (Jan 18,11), řekl Ježíš římskému místodržiteli. Katoličtí monarchové vždycky vládli s přesvědčením, že tento výrok je oprávněný. S vědomím, že i kdyby neměli výslovnou podporu různých společenských stavů, je zákon, kterého nutno dbát, jasně vepsán do všech srdcí a myslí, takže absolutní panovník musí absolutně dbát Bohem stanoveného, věčného zákona.

Pak přišla doba konstitučních monarchií a po nich republiky, v nichž už nebylo nic absolutního, všechno bylo vázáno na konsenzus, na většinu hlasů v parlamentu. S výjimkou platných pravidel stanovených Ústavou. Co se děje dnes? Vrátili jsme se k vrchnosti, vládnoucí nebeskou mocí shůry? To jaktěživ ne! Tak hluboko jsme neklesli. Jsme přece moderní! Milostpán s rozepnutým sakem, vysvětluje prostě, ba familiárně pro všechna média společně, že výsledky, kterých jsme dosáhli, jsou takové, protože jsme skvělí, tedy nejen proto, že on se tak brilantně postaral o naši přítomnost, jakož i budoucnost. Nebyl však vybrán Bohem, aby stál v čele našeho národa. Ledaže by Bůh vybral někoho, kdo považuje víru za volitelný doplněk méně důležitý než tabák, svátosti nepokládá za nic a nerespektuje ani pietas ve vztahu k zesnulým, což je charakteristika naší kultury od dob římské res publica.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. květen 2020 @ 17:33:49 CEST (146 čtenářů)
(Více... | 3360 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Sloup národní tragédie a křesťanské hanby
Katolicismus poslal Nepřihlášený

Na pražském Staroměstském náměstí stával mariánský sloup. Kdyby byl přečkal rok 1918, stál by tam dodnes jako svědek své doby a nikoho by nerušil. Onoho roku však byl sloup částí národa ještě vnímán jako symbol poroby, a proto byl stržen – ovšemže značně svévolně. Kdyby byl zůstal stát, prohlížely by si ho dnes skupiny českých školáků a cizozemských turistů jako uměleckou památku své doby. Zvídaví by se samozřejmě ptali po významu jednotlivých figur a symbolů a uváděli by nás křesťany svými otázkami do rozpaků. 

Museli bychom vysvětlovat a přiznávat: Ano, tak to v 17. století, žel, bylo. Tehdy si někteří křesťané mysleli, že když mají podle biblického podobenství zvát, přemlouvat a „nutit“ hosty, aby přišli na Ježíšovu hostinu, že je mohou nutit nejen laskavými slovy, nýbrž také nahánět karabáčem, v horším případě je nejdřív ve věži smrti potrápit hladem a žízní, aby byli povolnější, a v nejhorším případě nad nimi zlomit hůl a jejich život odsoudit ke zničení. Ježíšovo poselství o Božím milosrdenství je však ve skutečnosti zcela jiné - meč a kříž k sobě opravdu nepatří...

Vložil: Mainstream v Úterý, 28. duben 2020 @ 14:19:04 CEST (171 čtenářů)
(Více... | 8878 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Boží vůle v pojetí novodobé gnóze
Teologie poslal Nepřihlášený

Odezva na komentář rakata pod článkem "O Boží vůli

Když se světoznámého agnostika Betranda Russella ptali, jak by reagoval, kdyby nakonec přece jen stanul tváří v tvář Bohu, údajně odvětil: „Řekl bych mu ,Pane, neposkytl jsi nám o sobě dost informací‘.“

V navázání na tradiční terminologii jsem ve svém zamyšlení nazvaném „O Boží vůli“ napsal, že Bůh zlo, které si lidé navzájem působí nebo které se jim přihodí, „dopouští“, a to tím nebo v tom smyslu, že stvořením světa uvedl na scénu relativně svobodné a samostatné protějšky. Ač jsem ten výraz dal do uvozovek, uvědomuji si, že je poněkud zavádějící; měl jsem spíš napsat, že Bůh tím, že stvořil svět (a nic, kde by tomu bylo podstatně jinak, si podle mne označení „svět“ nezaslouží), zlo „umožnil“, dal jeho nástupu prostor. To je závěr či představa, k níž nás vede naše běžná zkušenost, např. zkušenost rodičů, kteří přivedli na svět děti. Nejsou to loutky, a tak i když je vychováváme nebo k něčemu vedeme, musíme počítat s tím, že nám nebudou úplně po vůli. Podobných analogií existuje celá řada.

Vložil: Mainstream v Středa, 15. duben 2020 @ 19:22:13 CEST (275 čtenářů)
(Více... | 9587 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Zavřené církevní chrámy - otevřené chrámy konzumu
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Dělávali jsme si roky legraci, že je hloupost, aby byl Velký pátek v Česku státním svátkem. Naše národní náboženství je přece nakupování, kibicování a kverulování, nikoli nějaké báchorky o lásce, milosti a naději. Přesto se nějakou náhodou ten den svátkem stal (haleluja), ale plnou hloubku našeho vnitřního rozporu vidíme dnes za koronakrize: kostely jsou na největší křesťanské svátky zavřené, ale velkoprodejny s rýči, motyčkami a křovinořezy se velkolepě otevírají. 

Jaké božstvo tady ve skutečnosti vládne?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. duben 2020 @ 19:48:09 CEST (164 čtenářů)
(Více... | 2539 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce Jana Kvasničky na reakci Olega Grycika „žena ať ve shromáždění mlčí.“
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Domníval jsem se, že na „bibličnost“ br. Gricyka zareaguje nějaký teologicky fundovaný pisatel. Jsem dnes již jen formální člen téže církve Bratrské jednoty baptistů, který fungoval aktivně ve sboru v Chebu zhruba od r. 1981 do roku 2013, dokud mě právě tzv. bibličtí zástupci sboru a církve od práce neodstavili z toho důvodu, že mi byl právě v Kostnických jiskrách uveřejněn kritický článek proti tomu, že církev BJB demonstrativně jako jediná v ČR odmítla tzv. restituční náhrady a již tehdy měla tendence považovat se za jedinou tzv. biblickou církev. Od té doby v této záležitosti náležitě pokročila a za americké peníze vybudovala tzv. Biblický institut v Kroměříži, kde se v duchu McArthurismu vzdělávají noví služebníci církve.

Tento trend v církvi BJB převážil a dochází k faktickému dělení na tzv. biblické křesťany a nebiblické, kteří jsou z církve vylučováni jako jednotlivci, a dokonce i jako celé sbory (sbor na Pankráci). Tzv. biblické sbory zase vystupují z dosud nebiblické BJB. Ta se ovšem většinově rychle přibližuje standardu tzv. biblických členů. Br. Grycik působí jako kazatel BJB v Kladně a zároveň jako člen výkonného výboru BJB. O tom, jaké jsou snahy tohoto současného vedení BJB, svědčí jeho tzv. polemický biblický článek, který navenek vypadá nevinně a fundovaně. Jaké je však pozadí těchto snah?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 24. únor 2020 @ 21:37:33 CET (342 čtenářů)
(Více... | 3314 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Oleg Grycik: k článku Davida Nováka „žena ať ve shromáždění mlčí?!“
Teologie poslal Nepřihlášený

Diskuse: k článku Davida Nováka „žena ať ve shromáždění mlčí?!“ (Evangelický týdeník - Kostnické jiskry 35/2019)

To, že jsou rozličné pohledy na Písmo, je samozřejmě legitimní věc. Již méně legitimní ale je to, když se nejedná o pohled na Písmo, ale o jiný pohled obecně. Otázkou je, zda v dialogu nad interpretací Písma máme nějaké ujasněné mantinely? Zda vnímáme, že je rámec, v kterém můžeme ještě mluvit o legitimním pohledu na Písmo, ale za hranicí kterého již jde jen o obecný lidský pohled, který s exegezí Písma nemá nic společného.

Uvedu následující příklad. Známý novozákonní badatel Bart Ehrman tvrdí, že má svůj pohled na Bibli, a to takový, že třeba nepřijímá zázračné činy Ježíše, včetně Jeho zmrtvýchvstání. Pro většinu z nás by byl Ehrman označen za extrémního liberála, ale když on diskutuje s jinými badateli, kteří ani nevěří v existenci historického Ježíše, najednou se z něho stává konzervativec, který přesvědčuje, že Ježíš opravdu byl. Samotný Ehrman je přesvědčen, že má legitimní biblický názor na skutky Ježíše, který bez předpojatosti vychází z jeho mnohaletého studia Nového zákona. Je tento badatel v rámci nebo již nad rámec toho, čemu říkáme legitimní názor na Písmo?

Pokud se vrátíme k otázce, zda ženy mohou v církvi učit či nikoliv, tak je jasné, že najdeme různé pohledy na tuto problematiku. Myslím ale, že ne všechny názory jsou rovnocenné a stejným způsobem vycházejí z důkladné exegeze Písma. Můžeme spíš rozlišovat mezi pohledy, které vycházejí z dobré biblické exegeze, jiné z horší a jiné pak z čistě selského rozumu (osobně nic proti poslednímu typu myšlení nemám).

Vložil: Mainstream v Neděle, 23. únor 2020 @ 20:56:23 CET (415 čtenářů)
(Více... | 6876 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.33)

Komentáře: Miloš Rejchrt: Dopis příteli ohledně tzv. mariánského sloupu v Praze
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Milý jmenovče,

že bude stát na Staroměstském náměstí „mariánský sloup“, za to nemohou, jak se mylně domníváš, „katolíci“. Asi Tě zmátlo, že mnozí účastníci dlouhé a vzrušené debaty o tom, má- li být na Staroměstském námětí vztyčena imitace kamenicko -sochařského díla ze 17.stoleti, se dovolávali dávných i nedávných historických událostí, ba i svého náboženského přesvědčení, ale byly to jenom hlasy poradní. O stavbě dne 23.1.2020 rozhodli hlasováním demokraticky zvolení zastupitelé města Prahy. Oni jsou za to zodpovědní.

Osobně jejich rozhodnutí nevítám. V dětství a mládí jsem byl očarován tajemným kouzlem staré Prahy, dnes už nejsem. Ze zkomercializovaného a turistifikovaného města pokud možno unikám do příměstských lesů. Přesto mne ale vždy znovu rozjitří zpráva, že zase nějaká volná plocha ve vnitřní Praze bude zastavěna.

Před několika lety se uvažovalo o dostavbě staroměstské radnice a mohli jsme si my Pražané prohlížet modely návrhů, různých a zajímavých; nakonec ale nebyl vybrán žádný a proluka nadále zůstává neobsazena stavbou, což se mi líbí. Nu a nyní má být na náměstí postaveno cosi, co v žádné soutěži nezvítězilo, neboť žádná soutěž nebyla. To se mi jako Pražákovi nelíbí, spolu s Tebou i mnoha jinými nad tím vzdychám, ale víc s tím už dělat nemůžeme.

Vložil: Mainstream v Úterý, 18. únor 2020 @ 14:13:14 CET (178 čtenářů)
(Více... | 3109 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: V zápase o Trumpovo prezidentství hraje náboženství stále více rozdělující roli
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

V zápase o Trumpovo prezidentství hraje náboženství stále významnější a stále více rozdělující roli

Při zpravodajství o závěru procesu impeachmentu amerického prezidenta Donalda Trumpa se do českých médií nedostaly (anebo dostaly pouze okrajově) dva významné náboženské momenty

Tím prvním byl velmi emotivní projev republikánského senátora Mitta Romneye, v němž se odmítl přidat ke svým republikánských stranickým kolegům, ale prohlásil, že prezident Trump je vinen v jednom ze zločinů (zneužití moci), které tvořily podstatu impeachmentu. Mitt Romney (*1947) je velmi známá postava americké politiky i náboženství. Jako vlivný člen Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů se roku 2002 stal guvernérem státu Massachusetts, roku 2008 byl jedním z kandidátů republikánských primárek (vyhrál je nakonec John McCain), a roku 2012 v těchto primárkách dokonce zvítězil. V souboji o úřad prezidenta USA s Barackem Obamou ale nakonec prohrál. Ve všech těchto veřejných událostech překonával handicap příslušnosti k menšinové, donedávna ostrakizované mormonské církvi. Roku 2018 se stal senátorem za „mormonský stát“ Utah.

Vložil: Mainstream v Úterý, 11. únor 2020 @ 20:20:24 CET (178 čtenářů)
(Více... | 8839 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Mariánský sloup na Staromáku: kdo vyhrál a kdo prohrál?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Zastupitelstvo Hlavního města Prahy na zasedání 23. ledna na třetí pokus zrušilo usnesení z 14. září 2017, kterým vyslovilo nesouhlas se záměrem obnovení tzv. Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Tehdy bylo proti jen 6 zastupitelů (zastupitelé za ODS se buď zdrželi hlasování nebo nehlasovali - proti byl jen jeden). Pro zrušení usnesení hlasovala těsná nadpoloviční většina zastupitelů ze Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL), ODS a ANO. Proti byli jen Piráti a část zastupitelů Prahy Sobě.

Reakce “vítězů” na sebe nenechaly dlouho čekat. První se vyjádřil kardinál Dominik Duka: „Chtěl bych vyjádřit poděkování zastupitelstvu pražského magistrátu k jeho rozhodnutí. Tento mariánský sloup bude vyzdvižen jako symbol smíření a ekumenické spolupráce křesťanských církví v ČR. Je to také projev úcty k matce Ježíše Krista”.

Škoda, že nezmínil, že jde o dárek pro protestanty ke 400. výročí bitvy na Bílé Hoře a k 350. výročí úmrtí evropského exulanta J. A. Komenského, kterého však mnozí katolíci považují za zrádce národa a agenta Švédů, před kterými nás právě Panna Maria tehdy zachránila a za to dostala od císaře sloup.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. únor 2020 @ 19:11:31 CET (212 čtenářů)
(Více... | 3498 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Co leží za mariánským sloupem na Staroměstském náměstí?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Leží tam zahalený vzkaz od autorů sloupu, příznivců a pražského arcibiskupství. „Žádný ekumenismus neexistuje ani úzký ani široký. To vše byla hra, ale vážně to nemyslíme. Pomodlíme se a poplácáme se, ale nic od nás nečekejte. Jsme přece ekumena.“ (V uvozovkách bude v tomto textu ironie a karikatura.) Ekumenismus je teď  v roce 2020  jen korektní slovo, politicum, ochrana-obrana či štít, který se nasadí, když má „nedej Bože“ dojít k tomu, aby se učinil krok do neznáma, něco nového se objevilo a staré se odpustilo. Široký zástup křesťanů má své výmluvné slovo, kterým se může vyhýbat před druhým a jeho jinakostí.

Magické slovo „ekumenismus“ se stalo zaklínadlem nebo spíše pouhým slovem v křesťanském marketingu. Stejně jako některé skupiny mají slova jako: menšiny, systém, koloniální filozofie, genderová vyrovnanost, třídní boj, růst, zisk, volný trh apod. Křesťanstvo má slovo ekumenismus, které dnes už znamená: „Nechceme Vás skutečně chápat, ale nemusíme se vzájemně rušit ve svých subkulturách, tak si naší rigiditu potvrdíme vzájemnou ekumenou a blahosklonným úsměvem.“ Tento postoj je podobný postoji bratra Kaina: „Co je mi do mého bratra?“ Nezačíná právě tam vražda a násilí?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. únor 2020 @ 18:40:53 CET (194 čtenářů)
(Více... | 8797 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Miluj bližního svého – pokud není gay
Etika poslal Nepřihlášený

Včera mě rozstřelily výroky paní Jochové v Rozstřelu na iDNES.cz. Řekla, že by radši, aby její syn žil sám, než aby žil s mužem. Že homosexualita je nemoc.

A že kdyby jí syn v patnácti letech řekl, že je gay v 15 letech, „tak to budem nějak řešit“. Tím paní Jochová a její organizace Aliance pro Rodinu odkryli karty. (Paní Jochová je dlouholetá aktivistka proti svobodě žen, LGBT lidí a vůbec čemukoli, co neodpovídá katolickému ohledu na svět a la pan Duka, v současnosti předsedkyně organizace Aliance pro rodinu.) Doteď se křižovali, že proti homosexuálům nic nemají, plně je respektují, jen prostě hájí ten tradiční symbol manželství. Trochu přetvářka. Za tím úsměvem a marketingovými fotkami rozesmátých rodin (samozřejmě výhradně kompletních a heterosexuálních) přichází zatuchlý závan, ze kterého mrazí.

Vložil: Mainstream v Neděle, 01. prosinec 2019 @ 18:36:15 CET (265 čtenářů)
(Více... | 5142 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.16)

Komentáře: BJB se mění (neboli čistka na stránkách BJB) – část 1.
Historie českých baptistů poslal Nepřihlášený

Dnes je tomu přesně měsíc (10.9.2019), kdy byl v tichosti spuštěn nový web BJB. Sice se vedení BJB spuštěním nových stránek nikde nechlubilo (dověděli jsme se o něm až o tři týdny později, jen tak mimochodem, v informacích z VV), o to víc překvapuje, jakým způsobem se BJB na nových stránkách prezentuje. Důvod je k tomu zřejmý, konference 100 let spolu se blíží. Je třeba ukázat BJB v nejlepším možném světle - jakoby k žádnému zásadnímu rozkolu v BJB nedošlo.

Věrné návštěvníky oficiálního webu udiví, jak se na nových stránkách snaží BJB razantně se vypořádat se svou baptistickou minulostí, reprezentovanou především články lidí důsledně se zabývajících baptistickou identitou jako jsou Jáchym Gondáš, Petr Macek, Petr Hlaváček, Lydie Kucová nebo Blahoš Fajmon. Od žádného z nich již články o BJB na nových webových stránkách nenajdeme. A přitom bylo jejich úvah o baptismu do nedávné doby na webu BJB požehnaně. Není divu: lidé důsledně hájící principy baptismu se stali v Bratrské jednotě baptistů, která se v posledních letech zcela zavinula do konzervativně evangelikálního hávu, nepohodlnými.

Vložil: Mainstream v Středa, 09. říjen 2019 @ 21:48:18 CEST (658 čtenářů)
(Více... | 3297 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.16)

Komentáře: Neznámý Martin Luther King - bojovník proti chudobě
Historie baptistů světová poslal Nepřihlášený

V osmdesátých letech mě zásadně ovlivnila americká literatura a poezie - včetně té zhudebněné. A jednou z postav, která mě vždy přitahovala - a s věkem zájem rostl – byl Martin Luther King. Do roku 1989 toho o něm u nás mnoho nevyšlo. Životopis od jeho ženy Coretty, pár kázání a projevů. Na farách se dalo občas najít něco přivezeného od přátel z ciziny. Četba i toho mála, co bylo k dispozici, mi otevřela pohled na mnoho nových problémů.

Ať již šlo o překonávání rasismu a rasových předsudků, problematiku ožebračování třetího světa, zneužívání lidsko-právní rétoriky k prosazování zvrácených ideologií nebo zbídačování chudých na úkor nejbohatších.

Texty MLK spolu s texty dalších amerických sociálních liberálů jasně ukazovaly, že svět není tak jednoduchý a černobílý, jak nám to představovaly tehdy dostupné zdroje ideologií – Rudé právo, Pravda, Hlas Ameriky a Svobodná Evropa.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 19. září 2019 @ 11:03:48 CEST (139 čtenářů)
(Více... | 7288 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Predestinace a Radek Kolařík na XcamP v roce 2017 formuje luteránské smýšlení
Ohlasy ekumeny poslal Nepřihlášený

Přednáška evangelisty Radka Kolaříka na letošním XcamPu [2017] přinesla do našich diskuzí nečekané téma – predestinace neboli předurčení. Byl člověk ještě před stvořením světa předurčen k zatracení či vyvolen ke spáse? Mnozí křesťané jsou touto otázkou sužováni a mají problém se s ní vyrovnat. Je o mém zatracení či spáse již rozhodnuto? Nejsou pak mé snahy o následování Krista zbytečné?

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 12. září 2019 @ 14:46:42 CEST (369 čtenářů)
(Více... | 3565 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Vznikne denominace novokalvinistů?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Čas od času dojde na církevní scéně k registraci nové denominace. Taková událost budí často nelibost zavedených církví z důvodu, že její členové se obvykle rekrutují z jejich řad spíše, než z řad nových konvertitů. Možná přitom ovšem někteří zapomínají na své začátky. Členové jsou ale dnes přeci jenom více úzkoprofilovým zbožím než dříve a každá církev, zvláště evangelikální, si díky všudypřítomnosti hnutí církevního růstu někdy až úzkostlivě hlídá své růstové grafy. Imaginární růst je dnes celebrován jako známka požehnání a Božího působení. Paradoxem ovšem zůstává, že zatímco počet církví a sborů roste, počet křesťanů se snižuje.

Nabídka a poptávka na trhu idejí

Nová hnutí a církve dnes až na výjimky vznikají importem americké teologie. Zde bych ale rád zopakoval, že žádné americké učení (z Asie a Evropy nyní mnoho nových nauk nepřichází) by se zde neujalo, pokud by mu k tomu nebyl vytvořen prostor. Novokalvinismus v jeho separatistické modifikaci ve svých důrazech dokázal zaplnit něco, co zde vlivem nedávného směřování církve evidentně scházelo. Naplnil tak poptávku na trhu idejí. Vlivem ekumenismu, genderismu a liberalismu si dnes v církvích málokdo dovolil citovat verše o inspiraci veškerých Písem, o stvoření, potopě, o poddanosti ženy muži, o hříchu homosexuality, o neslučitelnosti římskokatolického učení s protestantismem. Exaltované zaměření na růst církve navíc zcela ignorovalo učení o vyvolení, a snaha změnit společnost přestala brát v úvahu, že svět leží ve zlém a bude odsouzen. Církevní představitelé, pokud už byli nuceni se vyjádřit, buď přijali nové paradigma, nebo se předháněli v tom, kdo vydá krajně umírněnější stanovisko. Ve snaze vyhnout se konfrontaci tak církev přestala ohrožovat hřích.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. srpen 2019 @ 19:24:18 CEST (454 čtenářů)
(Více... | 10101 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Kratince
Glosy poslal Nepřihlášený

Reakce na komentáře pod článkem Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté

Ad Zahradkar:
Autorovi jde o rozdíl mezi „exegezí“ a „homiletikou“ při vytěžování historických pramenů. Zde mají jeho výhrady své místo. Pro duchovní formaci a strategii „navazování“ má ovšem ještě větší význam exegeze biblického svědectví, především toho, které se týká autentické komunity Božího lidu. To vede některé baptisty k tomu, že se hlásí k ekklesiologii Nachfolge Christi, jak se o ni pokoušela radikální reformace.

Vložil: Mainstream v Středa, 19. červen 2019 @ 15:24:41 CEST (214 čtenářů)
(Více... | 1120 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce libereckého sboru na rozhodnutí Sjezdu delegátů 2019
Principy poslal Nepřihlášený

Několik slov k rozhodnutím SD z 26. - 27. 4. 2019 v Praze 3, Vinohradská 68

Jako liberecký sbor bratří a sester, spojených láskou Kristovou a touhou konat Boží vůli pod vedením Ducha svatého, chceme společně vyjádřit politování nad rozhodnutími posledního Sjezdu delegátů.

Konkrétně:

SD se dostatečně nezastal trpících členů Sboru BJB v Lovosicích, když nepřijal návrhy č. 2, č. 3 a č. 7 sborů v Kraslicích, Chebu 1 a Vikýřovicích.

SD v rozhodnutí o zamezení členství sboru BJB v jiné církvi nebo náboženské společnosti (viz usnesení SD 2019, bod 12) nevzal dostatečně v úvahu, že BJB je sdružením samostatných sborů kongregačního zřízení. De facto se tím identifikoval s výkladem zákona o církvích a náboženských společnostech, který vychází z předpokladu, že také BJB je církev a její představitele pokládá za hierarchicky nadřazené ostatním kazatelům, staršovstvům a členům. To je proti znění a duchu zejména I. a II. článku Ústavy BJB v ČR.

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. červen 2019 @ 23:37:59 CEST (627 čtenářů)
(Více... | 2706 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.46)

Komentáře: Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté
Glosy poslal Nepřihlášený

Nevím, z čeho „Zahradkar“ usoudil, že můj text byl „exkurzem do historie“ psaný „ve snaze o nezaujaté vysvětlení fakt“. Nehledě na to, že takovou ambici by dnes nikdo asi nemohl brát úplně vážně, připomínám, že jsem nijak zastíral, že ne všichni baptisté se k radikální reformaci a jejímu odkazu hlásí. Mezi českými i slovenskými baptisty zkoumajícími svou duchovní identitu však tento trend vždy převažoval, zčásti asi i pro hlubokou kulturně-historickou stopu, kterou na Moravě a na Slovensku zanechali habáni. Byl tu však i vliv mezinárodního baptistického semináře, na kterém mnozí čeští a slovenští kazatelé aspoň krátkodobě studovali, ať už v době, kdy sídlil ve švýcarském Rüschlikonu nebo později v Praze: Všichni jeho učitelé a v první řadě jeho historici na „křtěnectví“ navazovali. Z dostupných studií o baptistické identitě, vydaných Bratrskou jednotou baptistů, tento vliv či zájem dokumentují především sborník 100 let života víry z roku 1989 a kniha Příběh křtěnců od Williama R. Estepa z roku 1991. Za zmínku stojí i Pravda je nesmrtelná, sborník příspěvků k 490. výročí smrti Balthasara Hubmaiera z roku 2018. 

Z významných děl věnovaných baptistické identitě a zdůrazňujících její duchovní návaznost na radikální reformaci doporučuji především Baptist Roots: A Leader in the Theology of a Christian People (vyd. C. W. Freeman, J. Wm. McClendon, Jr. a C. R. Velloso da Silva, Judson Press, Valley Forge 1999) nebo Communities of Conviction: Baptist Beginnings in Europe (European Baptist Federation 2009) od Iana M. Randalla, posledního baptistického historika působícího v IBTS v Praze, kde lze nalézt hojné odkazy na prameny a další literaturu. I poslední ředitel pražské éry IBTS Keith G. Jones přispěl k tomuto tématu spiskem A Believing Church: Learning from some contemporary Anabaptist and Baptist Perspectives (Baptist U_nion of Great Britain, 1998).

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. červen 2019 @ 22:45:18 CEST (438 čtenářů)
(Více... | 4878 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Odpověď rakata docentu Mackovi
Glosy poslal Nepřihlášený

R: Vzhledem k rozsáhlosti autorova příspěvku a některým jeho až krkolomně poskládaným argumentům reaguji stručně na oddělené a vybrané pasáže. Nejsem si docela jist, jestli formát písma dostatečně oddělí citáty od mých příspěvků.

Vložil: Mainstream v Sobota, 01. červen 2019 @ 16:29:56 CEST (382 čtenářů)
(Více... | 17320 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Nepřelezeš
Etika poslal martyria

Rudolf, slezsky Rudek, bylo křestní jméno prvního biskupa Apoštolské církve. Tento muž, nevelké postavy a svérázného jednání, byl jedněmi milován a druhými zase nemilován. Nešlo k němu mít neutrální vztah. Na sklonku svého života sice falešně prorokoval, ale já osobně ho považuji za proroka a apoštola letničních v ČR. Na vlastní uši jsem ho slyšel mluvit o věcech, které se pak staly. Působil jako beran v české ekuméně a léta bránil například církevním restitucím. Neměl nikoho, kdo by za ním stál a našeptával mu. Byla to moudrost, kterou si od Boha vyprosil. Miloval jsem ho a vděčím mu opravdu za mnoho. Co na něm bylo opravdu provokativní, že neustále říkal, Bůh mi ukázal, Bůh mi řekl. Občas střelil opravdu vedle, ale většinou, alespoň v 90. letech, ne.

Popíšu nyní jeden jeho rozhovor s Bohem. Jako letniční tehdy zakládal probuzené skupinky v různých denominacích. Jednou se modlil k Bohu, aby takovéto skupince požehnal. Nyní parafrázuji Boží řeč k němu:

„Rudku, zrovna teď se ke mně modli kazatel sboru CB, abych jeho sbor chránil před tvým vlivem, a ty se modlíš, abych tvůj vliv požehnal. Kdo má za tyto ovce přede mnou zodpovědnost a koho z vás dvou vyslyším?“

Od té doby přestal přelézat ohrady a začal církve respektovat v jejich odlišnosti a už ho nenapadlo předělávat církve ke svému obrazu. Nazvu to Rudkovo přikázání: “Nepřelezeš“. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. květen 2019 @ 22:47:15 CEST (302 čtenářů)
(Více... | 8744 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Odpověď Pavla Steigera na recenzi Aleše France knihy „Svou slávu nikomu nedám“
Teologie poslal Nepřihlášený

Mezi Alešem Francem a mnou přetrvávají dobré, světsky řečeno gentlemanské vztahy. Je to můj bratr v Kristu. K některým výrokům v jeho recenzi se ale musím vymezit. Knihu jsem Alešovi Francovi poslal 11. září 2017 s tímto požadavkem:

Aleši, bratře, právě jsem byl na poště a poslal Ti svou knihu „Svou slávu nikomu nedám“. Doufám, že si jí do roka přečteš. Kdybys mi pak po roce napsal, s čím nesouhlasíš, byl bych moc rád. V Jeho Svrchované Milosti Pavel
Vůbec jsem ho nežádal, aby napsal veřejnou recenzi knihy. Chtěl jsem, aby mi pasáže, s kterými v knize nesouhlasí, vyvrátil svojí interpretací podloženou biblickými verši. Jinými slovy: „Pavle, nesouhlasím s Tvým porozuměním veršů abc, nabízím svoje porozumění, které odůvodňuji verši xyz; Tvoje verše abc harmonizuji se svými verši xyz takto: …“

To neudělal. Recenze je napsaná v obecném, filozofickém a intelektuálním duchu. Není v ní uveden jediný biblický verš z Alešovy strany. Neobsahuje ani jednu teologickou výzvu, která by stála na Písmu. Doporučuji čtenářům recenze, aby si udělali sami, nezprostředkovaný obraz tzv. „kalvinismu“. K tomu jim mimo mnohé jiné pomůže, když si knihu „Svou slávu nikomu nedám“ sami přečtou. Z osobní zkušenosti vím, že recenze a kritiky knih, hudby, filmů, politiků, prostě čehokoli a kohokoli, mne často donutily, abych věc prozkoumal sám, bez manipulativní nápovědy, abych většinou zjistil, že všechno je jinak.
Vložil: Mainstream v Středa, 15. květen 2019 @ 14:33:09 CEST (314 čtenářů)
(Více... | 33542 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce Pavla Coufala na dopis odcházejících baptistů z lovosického sboru
Sborový život poslal Nepřihlášený

V mezisborové poště zareagoval Pavel Coufal, předseda Výkonného výboru BJB na dopis odcházejících baptistů z lovosického sboru

Milá sestro Jano Kopřivová, milí odcházející členové Sboru BJB v Lovosicích,

je mi opravdu velmi líto, že přestáváte být členy lovosického sboru. Vím, že to, co prožíváte, je nesmírně těžké a zdá se, že už nejste ochotni tuto situaci dál nést a jednat o ní.

Zároveň mi dovolte, abych vyjádřil svůj nesouhlas s tím, jak interpretujete dění na SD a postoje sborů BJB k vám. Na SD jste mohli vystoupit a všem delegátům sdělit, co jste ve sboru prožili a co prožíváte. Měli jste k tomu příležitost, ale nevyužili jste jí. Myslím, že to překvapilo nejen mě.

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. květen 2019 @ 20:37:00 CEST (539 čtenářů)
(Více... | 2662 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Staré pominulo...
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

27. dubna 2019 byl na pražském sjezdu delegátů vyloučen z BJB baptistický sbor Na Topolce. Následující řádky nechtějí být ničím jiným, než stručnou osobní reakcí, bez ambice na hlubší analýzu příčin a důsledků.

Sbor Na Topolce byl místem, na kterém jsem se v době svého dospívání setkal s evangeliem. Nebylo to mé první seznámení s křesťanstvím. Mezi všemi ostatními mne ale s velkou intenzitou oslovilo šířkou svého myšlenkového i lidského záběru, bezprostředností a také vědomím vlastní nedokonalosti a křehkosti. Podstatnou roli v mém sbližování se sborem hrála i skutečnost, že Topolka v době normalizace udržovala vazbu na nerezignované menšiny a spoluvytvářela tak určitou záchrannou síť v marasmu totality. Živé, tolerantní a zároveň netriviální pojetí víry, se kterým jsem se na Topolce setkal, mne přesvědčilo, že křesťanství nemusí být jen nevábnou a úzkostnou mocenskou ideologií, zabarikádovanou v mauzoleu devatenáctého století.

Setkání s Topolkou bylo záhy ovšem také setkáním s širším kontextem BJB. A nezastírám, že to byl pro mne (a dobře vím, že také pro mnohé další, kteří přišli podobnou cestou) kulturní šok. Historická vazba mezi sborem a Jednotou mi byla sice zřejmá, přesto jsem ale nemohl než žasnout nad do očí bijícím kontrastem, který jsem pozvolna začínal na sjezdech, radách, konferencích a jiných akcích BJB poznávat. Výsledkem byl zážitek velkého vnitřního napětí. Dobře si dodnes pamatuji vyčerpávající úvahy nad tím, jak si uhájit vnitřní svobodu a zároveň neupadnout do nástrahy povýšenosti nebo pocitu, že „my jsme na tom lépe“. Vědomí vlastní nedokonalosti a hříšnosti nezmizelo a stalo se cestou, po které jsem se snažil BJB porozumět a přijmout.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 29. duben 2019 @ 17:33:57 CEST (482 čtenářů)
(Více... | 5115 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.14)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.44 Seconds