Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Dorota   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 5022, komentáře < 7 dní: 8, komentářů celkem: 4834, adminů: 23, uživatelů: 2390
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 184 009

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 10 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Reakce Jana Kvasničky na reakci Olega Grycika „žena ať ve shromáždění mlčí.“
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Domníval jsem se, že na „bibličnost“ br. Gricyka zareaguje nějaký teologicky fundovaný pisatel. Jsem dnes již jen formální člen téže církve Bratrské jednoty baptistů, který fungoval aktivně ve sboru v Chebu zhruba od r. 1981 do roku 2013, dokud mě právě tzv. bibličtí zástupci sboru a církve od práce neodstavili z toho důvodu, že mi byl právě v Kostnických jiskrách uveřejněn kritický článek proti tomu, že církev BJB demonstrativně jako jediná v ČR odmítla tzv. restituční náhrady a již tehdy měla tendence považovat se za jedinou tzv. biblickou církev. Od té doby v této záležitosti náležitě pokročila a za americké peníze vybudovala tzv. Biblický institut v Kroměříži, kde se v duchu McArthurismu vzdělávají noví služebníci církve.

Tento trend v církvi BJB převážil a dochází k faktickému dělení na tzv. biblické křesťany a nebiblické, kteří jsou z církve vylučováni jako jednotlivci, a dokonce i jako celé sbory (sbor na Pankráci). Tzv. biblické sbory zase vystupují z dosud nebiblické BJB. Ta se ovšem většinově rychle přibližuje standardu tzv. biblických členů. Br. Grycik působí jako kazatel BJB v Kladně a zároveň jako člen výkonného výboru BJB. O tom, jaké jsou snahy tohoto současného vedení BJB, svědčí jeho tzv. polemický biblický článek, který navenek vypadá nevinně a fundovaně. Jaké je však pozadí těchto snah?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 24. únor 2020 @ 22:37:33 CET (65 čtenářů)
(Více... | 3314 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Oleg Grycik: k článku Davida Nováka „žena ať ve shromáždění mlčí?!“
Teologie poslal Nepřihlášený

Diskuse: k článku Davida Nováka „žena ať ve shromáždění mlčí?!“ (Evangelický týdeník - Kostnické jiskry 35/2019)

To, že jsou rozličné pohledy na Písmo, je samozřejmě legitimní věc. Již méně legitimní ale je to, když se nejedná o pohled na Písmo, ale o jiný pohled obecně. Otázkou je, zda v dialogu nad interpretací Písma máme nějaké ujasněné mantinely? Zda vnímáme, že je rámec, v kterém můžeme ještě mluvit o legitimním pohledu na Písmo, ale za hranicí kterého již jde jen o obecný lidský pohled, který s exegezí Písma nemá nic společného.

Uvedu následující příklad. Známý novozákonní badatel Bart Ehrman tvrdí, že má svůj pohled na Bibli, a to takový, že třeba nepřijímá zázračné činy Ježíše, včetně Jeho zmrtvýchvstání. Pro většinu z nás by byl Ehrman označen za extrémního liberála, ale když on diskutuje s jinými badateli, kteří ani nevěří v existenci historického Ježíše, najednou se z něho stává konzervativec, který přesvědčuje, že Ježíš opravdu byl. Samotný Ehrman je přesvědčen, že má legitimní biblický názor na skutky Ježíše, který bez předpojatosti vychází z jeho mnohaletého studia Nového zákona. Je tento badatel v rámci nebo již nad rámec toho, čemu říkáme legitimní názor na Písmo?

Pokud se vrátíme k otázce, zda ženy mohou v církvi učit či nikoliv, tak je jasné, že najdeme různé pohledy na tuto problematiku. Myslím ale, že ne všechny názory jsou rovnocenné a stejným způsobem vycházejí z důkladné exegeze Písma. Můžeme spíš rozlišovat mezi pohledy, které vycházejí z dobré biblické exegeze, jiné z horší a jiné pak z čistě selského rozumu (osobně nic proti poslednímu typu myšlení nemám).

Vložil: Mainstream v Neděle, 23. únor 2020 @ 21:56:23 CET (163 čtenářů)
(Více... | 6876 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Miloš Rejchrt: Dopis příteli ohledně tzv. mariánského sloupu v Praze
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Milý jmenovče,

že bude stát na Staroměstském náměstí „mariánský sloup“, za to nemohou, jak se mylně domníváš, „katolíci“. Asi Tě zmátlo, že mnozí účastníci dlouhé a vzrušené debaty o tom, má- li být na Staroměstském námětí vztyčena imitace kamenicko -sochařského díla ze 17.stoleti, se dovolávali dávných i nedávných historických událostí, ba i svého náboženského přesvědčení, ale byly to jenom hlasy poradní. O stavbě dne 23.1.2020 rozhodli hlasováním demokraticky zvolení zastupitelé města Prahy. Oni jsou za to zodpovědní.

Osobně jejich rozhodnutí nevítám. V dětství a mládí jsem byl očarován tajemným kouzlem staré Prahy, dnes už nejsem. Ze zkomercializovaného a turistifikovaného města pokud možno unikám do příměstských lesů. Přesto mne ale vždy znovu rozjitří zpráva, že zase nějaká volná plocha ve vnitřní Praze bude zastavěna.

Před několika lety se uvažovalo o dostavbě staroměstské radnice a mohli jsme si my Pražané prohlížet modely návrhů, různých a zajímavých; nakonec ale nebyl vybrán žádný a proluka nadále zůstává neobsazena stavbou, což se mi líbí. Nu a nyní má být na náměstí postaveno cosi, co v žádné soutěži nezvítězilo, neboť žádná soutěž nebyla. To se mi jako Pražákovi nelíbí, spolu s Tebou i mnoha jinými nad tím vzdychám, ale víc s tím už dělat nemůžeme.

Vložil: Mainstream v Úterý, 18. únor 2020 @ 15:13:14 CET (93 čtenářů)
(Více... | 3109 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: V zápase o Trumpovo prezidentství hraje náboženství stále více rozdělující roli
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

V zápase o Trumpovo prezidentství hraje náboženství stále významnější a stále více rozdělující roli

Při zpravodajství o závěru procesu impeachmentu amerického prezidenta Donalda Trumpa se do českých médií nedostaly (anebo dostaly pouze okrajově) dva významné náboženské momenty

Tím prvním byl velmi emotivní projev republikánského senátora Mitta Romneye, v němž se odmítl přidat ke svým republikánských stranickým kolegům, ale prohlásil, že prezident Trump je vinen v jednom ze zločinů (zneužití moci), které tvořily podstatu impeachmentu. Mitt Romney (*1947) je velmi známá postava americké politiky i náboženství. Jako vlivný člen Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů se roku 2002 stal guvernérem státu Massachusetts, roku 2008 byl jedním z kandidátů republikánských primárek (vyhrál je nakonec John McCain), a roku 2012 v těchto primárkách dokonce zvítězil. V souboji o úřad prezidenta USA s Barackem Obamou ale nakonec prohrál. Ve všech těchto veřejných událostech překonával handicap příslušnosti k menšinové, donedávna ostrakizované mormonské církvi. Roku 2018 se stal senátorem za „mormonský stát“ Utah.

Vložil: Mainstream v Úterý, 11. únor 2020 @ 21:20:24 CET (99 čtenářů)
(Více... | 8839 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Mariánský sloup na Staromáku: kdo vyhrál a kdo prohrál?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Zastupitelstvo Hlavního města Prahy na zasedání 23. ledna na třetí pokus zrušilo usnesení z 14. září 2017, kterým vyslovilo nesouhlas se záměrem obnovení tzv. Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Tehdy bylo proti jen 6 zastupitelů (zastupitelé za ODS se buď zdrželi hlasování nebo nehlasovali - proti byl jen jeden). Pro zrušení usnesení hlasovala těsná nadpoloviční většina zastupitelů ze Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL), ODS a ANO. Proti byli jen Piráti a část zastupitelů Prahy Sobě.

Reakce “vítězů” na sebe nenechaly dlouho čekat. První se vyjádřil kardinál Dominik Duka: „Chtěl bych vyjádřit poděkování zastupitelstvu pražského magistrátu k jeho rozhodnutí. Tento mariánský sloup bude vyzdvižen jako symbol smíření a ekumenické spolupráce křesťanských církví v ČR. Je to také projev úcty k matce Ježíše Krista”.

Škoda, že nezmínil, že jde o dárek pro protestanty ke 400. výročí bitvy na Bílé Hoře a k 350. výročí úmrtí evropského exulanta J. A. Komenského, kterého však mnozí katolíci považují za zrádce národa a agenta Švédů, před kterými nás právě Panna Maria tehdy zachránila a za to dostala od císaře sloup.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. únor 2020 @ 20:11:31 CET (104 čtenářů)
(Více... | 3498 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Co leží za mariánským sloupem na Staroměstském náměstí?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Leží tam zahalený vzkaz od autorů sloupu, příznivců a pražského arcibiskupství. „Žádný ekumenismus neexistuje ani úzký ani široký. To vše byla hra, ale vážně to nemyslíme. Pomodlíme se a poplácáme se, ale nic od nás nečekejte. Jsme přece ekumena.“ (V uvozovkách bude v tomto textu ironie a karikatura.) Ekumenismus je teď  v roce 2020  jen korektní slovo, politicum, ochrana-obrana či štít, který se nasadí, když má „nedej Bože“ dojít k tomu, aby se učinil krok do neznáma, něco nového se objevilo a staré se odpustilo. Široký zástup křesťanů má své výmluvné slovo, kterým se může vyhýbat před druhým a jeho jinakostí.

Magické slovo „ekumenismus“ se stalo zaklínadlem nebo spíše pouhým slovem v křesťanském marketingu. Stejně jako některé skupiny mají slova jako: menšiny, systém, koloniální filozofie, genderová vyrovnanost, třídní boj, růst, zisk, volný trh apod. Křesťanstvo má slovo ekumenismus, které dnes už znamená: „Nechceme Vás skutečně chápat, ale nemusíme se vzájemně rušit ve svých subkulturách, tak si naší rigiditu potvrdíme vzájemnou ekumenou a blahosklonným úsměvem.“ Tento postoj je podobný postoji bratra Kaina: „Co je mi do mého bratra?“ Nezačíná právě tam vražda a násilí?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. únor 2020 @ 19:40:53 CET (129 čtenářů)
(Více... | 8797 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Miluj bližního svého – pokud není gay
Etika poslal Nepřihlášený

Včera mě rozstřelily výroky paní Jochové v Rozstřelu na iDNES.cz. Řekla, že by radši, aby její syn žil sám, než aby žil s mužem. Že homosexualita je nemoc.

A že kdyby jí syn v patnácti letech řekl, že je gay v 15 letech, „tak to budem nějak řešit“. Tím paní Jochová a její organizace Aliance pro Rodinu odkryli karty. (Paní Jochová je dlouholetá aktivistka proti svobodě žen, LGBT lidí a vůbec čemukoli, co neodpovídá katolickému ohledu na svět a la pan Duka, v současnosti předsedkyně organizace Aliance pro rodinu.) Doteď se křižovali, že proti homosexuálům nic nemají, plně je respektují, jen prostě hájí ten tradiční symbol manželství. Trochu přetvářka. Za tím úsměvem a marketingovými fotkami rozesmátých rodin (samozřejmě výhradně kompletních a heterosexuálních) přichází zatuchlý závan, ze kterého mrazí.

Vložil: Mainstream v Neděle, 01. prosinec 2019 @ 19:36:15 CET (223 čtenářů)
(Více... | 5142 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.16)

Komentáře: BJB se mění (neboli čistka na stránkách BJB) – část 1.
Historie českých baptistů poslal Nepřihlášený

Dnes je tomu přesně měsíc (10.9.2019), kdy byl v tichosti spuštěn nový web BJB. Sice se vedení BJB spuštěním nových stránek nikde nechlubilo (dověděli jsme se o něm až o tři týdny později, jen tak mimochodem, v informacích z VV), o to víc překvapuje, jakým způsobem se BJB na nových stránkách prezentuje. Důvod je k tomu zřejmý, konference 100 let spolu se blíží. Je třeba ukázat BJB v nejlepším možném světle - jakoby k žádnému zásadnímu rozkolu v BJB nedošlo.

Věrné návštěvníky oficiálního webu udiví, jak se na nových stránkách snaží BJB razantně se vypořádat se svou baptistickou minulostí, reprezentovanou především články lidí důsledně se zabývajících baptistickou identitou jako jsou Jáchym Gondáš, Petr Macek, Petr Hlaváček, Lydie Kucová nebo Blahoš Fajmon. Od žádného z nich již články o BJB na nových webových stránkách nenajdeme. A přitom bylo jejich úvah o baptismu do nedávné doby na webu BJB požehnaně. Není divu: lidé důsledně hájící principy baptismu se stali v Bratrské jednotě baptistů, která se v posledních letech zcela zavinula do konzervativně evangelikálního hávu, nepohodlnými.

Vložil: Mainstream v Středa, 09. říjen 2019 @ 22:48:18 CEST (560 čtenářů)
(Více... | 3297 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.16)

Komentáře: Neznámý Martin Luther King - bojovník proti chudobě
Historie baptistů světová poslal Nepřihlášený

V osmdesátých letech mě zásadně ovlivnila americká literatura a poezie - včetně té zhudebněné. A jednou z postav, která mě vždy přitahovala - a s věkem zájem rostl – byl Martin Luther King. Do roku 1989 toho o něm u nás mnoho nevyšlo. Životopis od jeho ženy Coretty, pár kázání a projevů. Na farách se dalo občas najít něco přivezeného od přátel z ciziny. Četba i toho mála, co bylo k dispozici, mi otevřela pohled na mnoho nových problémů.

Ať již šlo o překonávání rasismu a rasových předsudků, problematiku ožebračování třetího světa, zneužívání lidsko-právní rétoriky k prosazování zvrácených ideologií nebo zbídačování chudých na úkor nejbohatších.

Texty MLK spolu s texty dalších amerických sociálních liberálů jasně ukazovaly, že svět není tak jednoduchý a černobílý, jak nám to představovaly tehdy dostupné zdroje ideologií – Rudé právo, Pravda, Hlas Ameriky a Svobodná Evropa.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 19. září 2019 @ 12:03:48 CEST (107 čtenářů)
(Více... | 7288 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Predestinace a Radek Kolařík na XcamP v roce 2017 formuje luteránské smýšlení
Ohlasy ekumeny poslal Nepřihlášený

Přednáška evangelisty Radka Kolaříka na letošním XcamPu [2017] přinesla do našich diskuzí nečekané téma – predestinace neboli předurčení. Byl člověk ještě před stvořením světa předurčen k zatracení či vyvolen ke spáse? Mnozí křesťané jsou touto otázkou sužováni a mají problém se s ní vyrovnat. Je o mém zatracení či spáse již rozhodnuto? Nejsou pak mé snahy o následování Krista zbytečné?

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 12. září 2019 @ 15:46:42 CEST (291 čtenářů)
(Více... | 3565 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Vznikne denominace novokalvinistů?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Čas od času dojde na církevní scéně k registraci nové denominace. Taková událost budí často nelibost zavedených církví z důvodu, že její členové se obvykle rekrutují z jejich řad spíše, než z řad nových konvertitů. Možná přitom ovšem někteří zapomínají na své začátky. Členové jsou ale dnes přeci jenom více úzkoprofilovým zbožím než dříve a každá církev, zvláště evangelikální, si díky všudypřítomnosti hnutí církevního růstu někdy až úzkostlivě hlídá své růstové grafy. Imaginární růst je dnes celebrován jako známka požehnání a Božího působení. Paradoxem ovšem zůstává, že zatímco počet církví a sborů roste, počet křesťanů se snižuje.

Nabídka a poptávka na trhu idejí

Nová hnutí a církve dnes až na výjimky vznikají importem americké teologie. Zde bych ale rád zopakoval, že žádné americké učení (z Asie a Evropy nyní mnoho nových nauk nepřichází) by se zde neujalo, pokud by mu k tomu nebyl vytvořen prostor. Novokalvinismus v jeho separatistické modifikaci ve svých důrazech dokázal zaplnit něco, co zde vlivem nedávného směřování církve evidentně scházelo. Naplnil tak poptávku na trhu idejí. Vlivem ekumenismu, genderismu a liberalismu si dnes v církvích málokdo dovolil citovat verše o inspiraci veškerých Písem, o stvoření, potopě, o poddanosti ženy muži, o hříchu homosexuality, o neslučitelnosti římskokatolického učení s protestantismem. Exaltované zaměření na růst církve navíc zcela ignorovalo učení o vyvolení, a snaha změnit společnost přestala brát v úvahu, že svět leží ve zlém a bude odsouzen. Církevní představitelé, pokud už byli nuceni se vyjádřit, buď přijali nové paradigma, nebo se předháněli v tom, kdo vydá krajně umírněnější stanovisko. Ve snaze vyhnout se konfrontaci tak církev přestala ohrožovat hřích.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. srpen 2019 @ 20:24:18 CEST (363 čtenářů)
(Více... | 10101 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Kratince
Glosy poslal Nepřihlášený

Reakce na komentáře pod článkem Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté

Ad Zahradkar:
Autorovi jde o rozdíl mezi „exegezí“ a „homiletikou“ při vytěžování historických pramenů. Zde mají jeho výhrady své místo. Pro duchovní formaci a strategii „navazování“ má ovšem ještě větší význam exegeze biblického svědectví, především toho, které se týká autentické komunity Božího lidu. To vede některé baptisty k tomu, že se hlásí k ekklesiologii Nachfolge Christi, jak se o ni pokoušela radikální reformace.

Vložil: Mainstream v Středa, 19. červen 2019 @ 16:24:41 CEST (175 čtenářů)
(Více... | 1120 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce libereckého sboru na rozhodnutí Sjezdu delegátů 2019
Principy poslal Nepřihlášený

Několik slov k rozhodnutím SD z 26. - 27. 4. 2019 v Praze 3, Vinohradská 68

Jako liberecký sbor bratří a sester, spojených láskou Kristovou a touhou konat Boží vůli pod vedením Ducha svatého, chceme společně vyjádřit politování nad rozhodnutími posledního Sjezdu delegátů.

Konkrétně:

SD se dostatečně nezastal trpících členů Sboru BJB v Lovosicích, když nepřijal návrhy č. 2, č. 3 a č. 7 sborů v Kraslicích, Chebu 1 a Vikýřovicích.

SD v rozhodnutí o zamezení členství sboru BJB v jiné církvi nebo náboženské společnosti (viz usnesení SD 2019, bod 12) nevzal dostatečně v úvahu, že BJB je sdružením samostatných sborů kongregačního zřízení. De facto se tím identifikoval s výkladem zákona o církvích a náboženských společnostech, který vychází z předpokladu, že také BJB je církev a její představitele pokládá za hierarchicky nadřazené ostatním kazatelům, staršovstvům a členům. To je proti znění a duchu zejména I. a II. článku Ústavy BJB v ČR.

Vložil: Mainstream v Neděle, 09. červen 2019 @ 00:37:59 CEST (560 čtenářů)
(Více... | 2706 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.46)

Komentáře: Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté
Glosy poslal Nepřihlášený

Nevím, z čeho „Zahradkar“ usoudil, že můj text byl „exkurzem do historie“ psaný „ve snaze o nezaujaté vysvětlení fakt“. Nehledě na to, že takovou ambici by dnes nikdo asi nemohl brát úplně vážně, připomínám, že jsem nijak zastíral, že ne všichni baptisté se k radikální reformaci a jejímu odkazu hlásí. Mezi českými i slovenskými baptisty zkoumajícími svou duchovní identitu však tento trend vždy převažoval, zčásti asi i pro hlubokou kulturně-historickou stopu, kterou na Moravě a na Slovensku zanechali habáni. Byl tu však i vliv mezinárodního baptistického semináře, na kterém mnozí čeští a slovenští kazatelé aspoň krátkodobě studovali, ať už v době, kdy sídlil ve švýcarském Rüschlikonu nebo později v Praze: Všichni jeho učitelé a v první řadě jeho historici na „křtěnectví“ navazovali. Z dostupných studií o baptistické identitě, vydaných Bratrskou jednotou baptistů, tento vliv či zájem dokumentují především sborník 100 let života víry z roku 1989 a kniha Příběh křtěnců od Williama R. Estepa z roku 1991. Za zmínku stojí i Pravda je nesmrtelná, sborník příspěvků k 490. výročí smrti Balthasara Hubmaiera z roku 2018. 

Z významných děl věnovaných baptistické identitě a zdůrazňujících její duchovní návaznost na radikální reformaci doporučuji především Baptist Roots: A Leader in the Theology of a Christian People (vyd. C. W. Freeman, J. Wm. McClendon, Jr. a C. R. Velloso da Silva, Judson Press, Valley Forge 1999) nebo Communities of Conviction: Baptist Beginnings in Europe (European Baptist Federation 2009) od Iana M. Randalla, posledního baptistického historika působícího v IBTS v Praze, kde lze nalézt hojné odkazy na prameny a další literaturu. I poslední ředitel pražské éry IBTS Keith G. Jones přispěl k tomuto tématu spiskem A Believing Church: Learning from some contemporary Anabaptist and Baptist Perspectives (Baptist U_nion of Great Britain, 1998).

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. červen 2019 @ 23:45:18 CEST (376 čtenářů)
(Více... | 4878 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Odpověď rakata docentu Mackovi
Glosy poslal Nepřihlášený

R: Vzhledem k rozsáhlosti autorova příspěvku a některým jeho až krkolomně poskládaným argumentům reaguji stručně na oddělené a vybrané pasáže. Nejsem si docela jist, jestli formát písma dostatečně oddělí citáty od mých příspěvků.

Vložil: Mainstream v Sobota, 01. červen 2019 @ 17:29:56 CEST (353 čtenářů)
(Více... | 17320 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Nepřelezeš
Etika poslal martyria

Rudolf, slezsky Rudek, bylo křestní jméno prvního biskupa Apoštolské církve. Tento muž, nevelké postavy a svérázného jednání, byl jedněmi milován a druhými zase nemilován. Nešlo k němu mít neutrální vztah. Na sklonku svého života sice falešně prorokoval, ale já osobně ho považuji za proroka a apoštola letničních v ČR. Na vlastní uši jsem ho slyšel mluvit o věcech, které se pak staly. Působil jako beran v české ekuméně a léta bránil například církevním restitucím. Neměl nikoho, kdo by za ním stál a našeptával mu. Byla to moudrost, kterou si od Boha vyprosil. Miloval jsem ho a vděčím mu opravdu za mnoho. Co na něm bylo opravdu provokativní, že neustále říkal, Bůh mi ukázal, Bůh mi řekl. Občas střelil opravdu vedle, ale většinou, alespoň v 90. letech, ne.

Popíšu nyní jeden jeho rozhovor s Bohem. Jako letniční tehdy zakládal probuzené skupinky v různých denominacích. Jednou se modlil k Bohu, aby takovéto skupince požehnal. Nyní parafrázuji Boží řeč k němu:

„Rudku, zrovna teď se ke mně modli kazatel sboru CB, abych jeho sbor chránil před tvým vlivem, a ty se modlíš, abych tvůj vliv požehnal. Kdo má za tyto ovce přede mnou zodpovědnost a koho z vás dvou vyslyším?“

Od té doby přestal přelézat ohrady a začal církve respektovat v jejich odlišnosti a už ho nenapadlo předělávat církve ke svému obrazu. Nazvu to Rudkovo přikázání: “Nepřelezeš“. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. květen 2019 @ 23:47:15 CEST (270 čtenářů)
(Více... | 8744 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Odpověď Pavla Steigera na recenzi Aleše France knihy „Svou slávu nikomu nedám“
Teologie poslal Nepřihlášený

Mezi Alešem Francem a mnou přetrvávají dobré, světsky řečeno gentlemanské vztahy. Je to můj bratr v Kristu. K některým výrokům v jeho recenzi se ale musím vymezit. Knihu jsem Alešovi Francovi poslal 11. září 2017 s tímto požadavkem:

Aleši, bratře, právě jsem byl na poště a poslal Ti svou knihu „Svou slávu nikomu nedám“. Doufám, že si jí do roka přečteš. Kdybys mi pak po roce napsal, s čím nesouhlasíš, byl bych moc rád. V Jeho Svrchované Milosti Pavel
Vůbec jsem ho nežádal, aby napsal veřejnou recenzi knihy. Chtěl jsem, aby mi pasáže, s kterými v knize nesouhlasí, vyvrátil svojí interpretací podloženou biblickými verši. Jinými slovy: „Pavle, nesouhlasím s Tvým porozuměním veršů abc, nabízím svoje porozumění, které odůvodňuji verši xyz; Tvoje verše abc harmonizuji se svými verši xyz takto: …“

To neudělal. Recenze je napsaná v obecném, filozofickém a intelektuálním duchu. Není v ní uveden jediný biblický verš z Alešovy strany. Neobsahuje ani jednu teologickou výzvu, která by stála na Písmu. Doporučuji čtenářům recenze, aby si udělali sami, nezprostředkovaný obraz tzv. „kalvinismu“. K tomu jim mimo mnohé jiné pomůže, když si knihu „Svou slávu nikomu nedám“ sami přečtou. Z osobní zkušenosti vím, že recenze a kritiky knih, hudby, filmů, politiků, prostě čehokoli a kohokoli, mne často donutily, abych věc prozkoumal sám, bez manipulativní nápovědy, abych většinou zjistil, že všechno je jinak.
Vložil: Mainstream v Středa, 15. květen 2019 @ 15:33:09 CEST (295 čtenářů)
(Více... | 33542 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce Pavla Coufala na dopis odcházejících baptistů z lovosického sboru
Sborový život poslal Nepřihlášený

V mezisborové poště zareagoval Pavel Coufal, předseda Výkonného výboru BJB na dopis odcházejících baptistů z lovosického sboru

Milá sestro Jano Kopřivová, milí odcházející členové Sboru BJB v Lovosicích,

je mi opravdu velmi líto, že přestáváte být členy lovosického sboru. Vím, že to, co prožíváte, je nesmírně těžké a zdá se, že už nejste ochotni tuto situaci dál nést a jednat o ní.

Zároveň mi dovolte, abych vyjádřil svůj nesouhlas s tím, jak interpretujete dění na SD a postoje sborů BJB k vám. Na SD jste mohli vystoupit a všem delegátům sdělit, co jste ve sboru prožili a co prožíváte. Měli jste k tomu příležitost, ale nevyužili jste jí. Myslím, že to překvapilo nejen mě.

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. květen 2019 @ 21:37:00 CEST (503 čtenářů)
(Více... | 2662 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Staré pominulo...
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

27. dubna 2019 byl na pražském sjezdu delegátů vyloučen z BJB baptistický sbor Na Topolce. Následující řádky nechtějí být ničím jiným, než stručnou osobní reakcí, bez ambice na hlubší analýzu příčin a důsledků.

Sbor Na Topolce byl místem, na kterém jsem se v době svého dospívání setkal s evangeliem. Nebylo to mé první seznámení s křesťanstvím. Mezi všemi ostatními mne ale s velkou intenzitou oslovilo šířkou svého myšlenkového i lidského záběru, bezprostředností a také vědomím vlastní nedokonalosti a křehkosti. Podstatnou roli v mém sbližování se sborem hrála i skutečnost, že Topolka v době normalizace udržovala vazbu na nerezignované menšiny a spoluvytvářela tak určitou záchrannou síť v marasmu totality. Živé, tolerantní a zároveň netriviální pojetí víry, se kterým jsem se na Topolce setkal, mne přesvědčilo, že křesťanství nemusí být jen nevábnou a úzkostnou mocenskou ideologií, zabarikádovanou v mauzoleu devatenáctého století.

Setkání s Topolkou bylo záhy ovšem také setkáním s širším kontextem BJB. A nezastírám, že to byl pro mne (a dobře vím, že také pro mnohé další, kteří přišli podobnou cestou) kulturní šok. Historická vazba mezi sborem a Jednotou mi byla sice zřejmá, přesto jsem ale nemohl než žasnout nad do očí bijícím kontrastem, který jsem pozvolna začínal na sjezdech, radách, konferencích a jiných akcích BJB poznávat. Výsledkem byl zážitek velkého vnitřního napětí. Dobře si dodnes pamatuji vyčerpávající úvahy nad tím, jak si uhájit vnitřní svobodu a zároveň neupadnout do nástrahy povýšenosti nebo pocitu, že „my jsme na tom lépe“. Vědomí vlastní nedokonalosti a hříšnosti nezmizelo a stalo se cestou, po které jsem se snažil BJB porozumět a přijmout.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 29. duben 2019 @ 18:33:57 CEST (457 čtenářů)
(Více... | 5115 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.14)

Komentáře: Jan Kvasnička: Několik poznámek k několika poznámkám Pavla Coufala
Principy poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Odpověď tomu, kdo se neptal:

1.Kor.1: 9-13  Věrný je Bůh, skrze něhož jste byli povoláni do společenství jeho Syna Ježíše Krista, našeho Pána. Napomínám vás, bratři, jménem našeho Pána Ježíše Krista, abyste všichni mluvili stejně a neměli mezi sebou roztržky, nýbrž abyste byli dokonale spojeni v tomtéž smýšlení a v tomtéž úsudku. Neboť lidé z domu Chloé mi o vás, moji bratři, oznámili, že jsou mezi vámi spory.  Mluvím o tom, že každý z vás říká: ‚Já jsem Pavlův‘, ‚Já zase Apollův‘, ‚Já zase Kéfův ‘, ‚A já Kristův‘.  Je Kristus rozdělen? Byl snad za vás ukřižován Pavel? Anebo jste byli pokřtěni v Pavlovo jméno?

Postoje a motivace jsou vždy zřetelné ve faktickém jednání. To, co se nyní děje v BJB pod režií br. Pavla Coufala, jeho tajemníka a spol. je více než zřejmé. Je za tím zřetelně vidět, v jakém světě žije, jakou teologii má, a jak čisté je jeho křesťanství. Zcela uzemňující je tvrzení P. Coufala, že je to s námi ale podobné, jako všude ve světě... I v tomto vidím v praxi onu svobodu svědomí a svobodu sborů hledat Boží vůli pro sebe… Může nám to být líto, nebo můžeme tento kvas přijmout jako realitu.

To, co se děje jinde ve světě, je podle P. Coufala zřejmě normální a všem těm, kterým to není jedno, vzkazuje, aby to přijali jako realitu. Nikoliv Bible, ale svět…Takže jediná přijatelná realita pro BJB v ČR je podle těchto tvrzení smířit se s tím, co P. Coufal a jeho sbor navrhuje a dlouhodobě propaguje. Propagační tzv. modlitební shromáždění za jednotu BJB nebyla ničím jiným, než propagací jeho vize BJB za peníze „baptistických poplatníků“. Tedy zneužitím mandátu předsedy a VV.

Vložil: Mainstream v Úterý, 23. duben 2019 @ 11:45:50 CEST (279 čtenářů)
(Více... | 5075 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Komentáře: Pavel Coufal: Několik poznámek k několika poznámkám Petra Macka
Principy poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Milí bratři a sestry, přátelé,

v minulých dnech poslal bratr Petr Macek mailový dopis "Několik poznámek" na blíže neurčené adresy. Předpokládám, že jelikož je určen baptistům, tak se dostal na vaše sbory. Protože se vyjadřuje k mým postojům a postojům Výkonného výboru v současném napjatém období, dovolte tedy i mě, abych několika poznámkami zareagoval.

Nejprve chci říct, že se mi zdá, že žijeme v jiných světech. Myšlenkových, názorových, teologických. To, co jeden napíše z hloubky svého přesvědčení a svého srdce, je označeno za náboženskou frázi, pokušení duchovní plytkosti a návratu k pohanství, nebezpečí duchovní pýchy apod. Budiž. Autor odhaluje své vnímání věci. Díky Bohu za to, že Bůh sám je tím konečným soudcem našich slov i činů, vidí do našeho nitra a zná naše postoje i motivace.

Jistě, nálepky (liberální, evangelikální) mohou být nepřesné. Jsou to zkratky, kterým člověk může a nemusí porozumět. Měl jsem za to, že v našem prostředí víme, k čemu se odkazují, aniž by byly míněny útočně. To, že v rámci BJB jsou různé proudy, není třeba dokazovat, to je fakt. Petr Macek se z pochopitelných důvodů neúčastní setkávání kazatelů, RZS nebo SD, možná to tedy takto nevidí.

Vložil: Mainstream v Úterý, 23. duben 2019 @ 10:40:36 CEST (280 čtenářů)
(Více... | 3551 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.28)

Komentáře: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV
Principy poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Milí přátelé, bratři a sestry,

i když momentálně nejsem přímo členem žádného baptistického sboru, za baptistu v širším slova smyslu (tj. za dědice teologického odkazu radikální reformace jako otevřeného úkolu) se pokládám a dění v BJB sleduji. Díky tomu jsem zachytil i několik pastýřských napomenutí adresovaných současným předsedou VV BJB českým baptistům u příležitosti jubilea založení Jednoty i blížícího se jednání Sjezdu delegátů. V těch napomenutích je poukázáno na současná napětí v této stoleté baptistické pospolitosti a na to, co je údajně jejich příčinou.

I když nepochybuji o tom, že je za tím upřímná starost a vědomí odpovědnosti a že je to celé provázeno osobní duchovní přípravou, mám k tomu jako teolog, někdejší pastor a trochu snad i znalec jak baptistické tradice, tak současné teologické scény, několik zásadních připomínek.

Jako jedna z příčin onoho napětí je uvedena teologie topoleckého sboru. Bratr předseda ji charakterizuje jako „liberální“, a to mimo jiné proto, že zdůrazňuje samostatnost baptistických sborů v řešení teologických otázek. To se, jak správně dovozuje, týká i zacházení s Biblí jako pramenem křesťanské víry a postoje k různým etickým otázkám.

Vložil: Mainstream v Středa, 17. duben 2019 @ 09:58:29 CEST (515 čtenářů)
(Více... | 5888 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.2)

Komentáře: Jan Kvasnička: Veřejný dopis delegátům
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Ez 45:9: Toto praví Panovník Hospodin: Bylo toho dost, izraelská knížata! Odstraňte násilí a zkázu, konejte právo a spravedlnost. Zanechte vyhánění mého lidu, je výrok Panovníka Hospodina.

Mt 13:30: Nechte, ať obojí roste spolu až do žně; a v čas žně řeknu žencům: Nejprve posbírejte plevel a svažte ho do otýpek, abyste jej zcela spálili, ale pšenici shromážděte do mé stodoly.‘“

1K 3:11: Neboť nikdo nemůže položit jiný základ nežli ten, který je již položen, a tím je Ježíš Kristus.

Vážení pastýři v BJB. K řadovým členům se nesjpíš má výzva nedostane, nicméně nikdo mi nemůže zabránit, abych nenapsal to, co píšu.

V posledních letech je zřejmé, že BJB je vnitřně rozdělena a to tak, že již dochází i k faktickému dělení.

Pastýři se třídí navzájem mezi sebou na ty, kdo smějí nebo nesmějí na kazatelnu v pravověrném sboru. V pravověrných sborech třídí pastýři a starší sboru své členy na ty, kdo smí, nebo nesmí sloužit. Měřítkem však není nic jiného, než vlastní rozum a vlastní výklad Bible. Roste snaha po uniformitě, abychom byli společenstvím sborů stejného teologického zaměření, jak napsal stávající předseda BJB ve svém velikonočním dopise sborům.

Je však uniformita tím, o co máme usilovat a měřítkem na základě kterého se máme navzájem třídit na ty, kdo jsou pšenicí a kdo jsou podle mínění „osvícených“ pastýřů jenom plevelem? Pryč jsou doby, kdy se „plevel“ na výstrahu pálil na hranicích, ale pojem likvidace třídních nepřátel a neloajálních baptistů dostal jinou formu, která není nepodobná totalitním zvyklostem.

Vložil: Mainstream v Středa, 17. duben 2019 @ 09:55:44 CEST (435 čtenářů)
(Více... | 4906 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.57)

Komentáře: Vyloučení Topolky bez vystoupení z Evropské baptistické federace je pokrytectvím
Zamyšlení poslal bezkompromisu

Návrh na vyloučení topolského sboru bez návrhu na vystoupení BJB z Evropské baptistické federace je neskutečným pokrytectvím brněnského sboru a především jeho kazatele - předsedy Výkonného výboru BJB, který musí být velmi dobře obeznámen s tím, že postoje topolského sboru k otázce homosexuality jsou proti postojům a především praxi některých západních baptistických jednot (členských jednot EBF) slabým čajíčkem.

Stačí se seznámit s dokumenty, které jsou zveřejněny na webových stránkách Evropské baptistické federace

Přečtěte si dokumenty britské, dánské či německé baptistické jednoty, na které odkazuji v článku níže.

Vložil: Mainstream v Pátek, 29. březen 2019 @ 21:25:31 CET (321 čtenářů)
(Více... | 8777 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.11)

Komentáře: Písmo jako skládačka Lego
Teologie poslal Nepřihlášený

Před několika lety mi napsal jeden svědek Jehovův, že pokud dobře poznáme Písmo, pak nám všechno do sebe pěkně zapadá, jako skládačka Lego. Nebyl sám. Tento pohled na Písmo je poměrně běžný u řady evangelikálů a téměř stoprocentně jej zastávají křesťanští fundamentalisté. A tento pohled na Písmo je hojně rozšířen – a rozpracováván – u určitého druhu vykladačů Zjevení. Domnívám se, že právě při aplikaci na knihu Zjevení se tento přístup ukazuje jako naprosto nevhodný.

Nikterak nepochybuji o tom, že kdy Bůh chtěl, mohl by nám takové Písmo dát. Písmo, které by do sebe dokonale zapadalo, a kde hodiny trávené nad Písmem by se téměř automaticky zúročovaly jeho stále hlubším pochopením, a my bychom žasli: „Opravdu! Zapadá to do sebe jako kostičky Lega!“

Pokud se předem rozhodneme, že tomu tak bude, a že by tomu tak mělo být, a že si to tak Bůh přeje, budeme vytvářet konstrukce, které nám to budou potvrzovat. Takové naše rozhodnutí nám znemožní vidět spoustu jevů, které tento přístup problematizují, ba znemožňují.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. březen 2019 @ 12:33:40 CET (405 čtenářů)
(Více... | 9842 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Mají katolíci a evangelikálové stejný problém?
Etika poslal Nepřihlášený

Služba je dílem Božím a nemůžeme „chránit“ jeho dílo tím, že se snažíme skrýt svůj hřích. Pán nás vyzývá, abychom se přiznali a byli transparentní, píše v úvodu svého článku Juan Martinez, profesor Fullerova semináře v USA.

V komentáři porovnává situaci v katolické církvi kvůli sexuálnímu skandálu a před stejným problémem stojí Jižní baptisté, největší americká evangelikální denominace. U katolíků v pozici duchovního skončil kardinál McCarrick a kardinál Pell se odvolal proti rozsudku australského soudu.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. březen 2019 @ 12:23:34 CET (200 čtenářů)
(Více... | 2703 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Postačí, když bude mluvit se všemi
BJB a ERC poslal Nepřihlášený

V minulém čísle časopisu Protestant Jan Škrob vyjádřil své znepokojení nad některými signály, které jsou pozorovatelné v prohlášeních Ekumenické rady církví či jejích jednotlivých představitelů. V článku „Za koho mluví Ekumenická rada církví?“ se soustředil především na pletivo témat spojených s Istanbulskou úmluvou, manželstvím stejnopohlavních párů či formulací mužských a ženských rolí ve společnosti. Jan Škrob z perspektivy, která dnes bývá trochu nešťastně označovaná jako liberální, vyjádřil obavu, jestli se ERC přespříliš neidentifikuje s autoritářskými, silně konzervativními a pravicovými tendencemi některých církví.

Není bez zajímavosti, že velmi podobný okruh témat hraje centrální roli také v jiné vlně kritiky ERC, která se v současnosti probudila v táboře několika fundamentalistických sborů Bratrské jednoty baptistů. Čtyři sbory a jedna kazatelská stanice, které patří k nejradikálnějším z nich, oznámily před nedávnem své rozhodnutí opustit alianci Bratrské jednoty baptistů. Jedním z hlavních důvodů byla mimo jiné také trvalá spolupráce českých baptistů s ERC. Ta je ovšem podle mínění fundamentalistů příliš liberální a zejména v benevolenci k sexuálním menšinám zatahuje baptisty mezi církve hříšně volnomyšlenkářské a nevěrné Písmu.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 04. březen 2019 @ 17:14:41 CET (332 čtenářů)
(Více... | 3698 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Jsem ještě protestant?
Principy poslal Nepřihlášený

Vážená redakce 

Jsem ještě protestant ? 

Předat panu kazateli ing. Janovi Kvasničkovi 

Nad stránkami Evangelického týdeníku rád prožívám chvilky zamyšlení, uspokojení, sounáležitosti, či nadšení. Co však dělat s tím,když mne nad četbou přepadne zděšení, jak se mi to stalo s článkem „Stanovisko baptisty k exkluzivitě baptistů“ v ET 10-11/2013, pod nímž je podepsaný pan ing. Jan Kvasnička. Udělal bych lépe, kdybych si své zděšení nechal pro sebe ? Snad to redakce spravedlivě rozsoudí. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 01. březen 2019 @ 09:33:21 CET (455 čtenářů)
(Více... | 7624 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Když se kácí les...
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Baptisté nikdy v Čechách nebyli velkým společenstvím. Duchovní tradice, kterou ve svém pojetí církve reprezentovali a dodnes (byť poněkud nejistě a roztřeseně) reprezentují, zůstává v našich krajích menšinovým a trochu exotickým žánrem. Možná, že i tato těžko únosná a pro někoho frustrující menšinovost je příčinou současné krize, kterou prochází Bratrská jednota baptistů. Metaforicky by bylo možné říct, že v lese - nebo spíš drobném remízku – českého baptismu se prohání vichr, který v už tak dost řídkém porostu hrozí napáchat veliké škody. Věroučné spory, které stojí v pozadí dnešního stavu, jsou spletité. Jistě i rozhovor o jejich obsahu je na místě. Já bych se ale v tomto krátkém článku raději omezil jen na rekapitulaci některých faktických událostí, které by měly být srozumitelné i tomu, pro koho je teologie španělskou vesnicí.

Příběh začíná jedním velkoměstským sborem. Toto společenství patří do BJB, dokonce se řadí mezi jeho nejstarší členy. Je ovšem pravdou, že již od doby svého vzniku si nese také pověst enfant terrible. Daří se v něm nekonvenčním myšlenkám, tu a tam jeho členové překročí hranice církevních zvyklostí, do společných rozhovorů vnáší zneklidňující prvky. Proto se opakovaně stává, že se v BJB objeví názor, že by všechno bylo klidnější a radostnější, kdyby byl tento sbor z remízku vykácen. Někdy se tato myšlenka objeví ve formě nabídky či apelu: samotným by vám bylo lépe… Jindy nabere podobu konkrétního návrhu na vyloučení. Sbor ale odejít nechce. Rozmanitost nebere jako újmu a stále se cítí plnohodnotnou součástí celku. Snad i proto, že ke své spokojenosti nepotřebuje, aby všichni byli stejní, jako on – více si zakládá na hledání, než na hájení nalezeného. K nelibosti mnohých se plány k vykácení nedaří realizovat a poklid myšlenkové uniformity je tak trvale narušován.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. únor 2019 @ 09:46:14 CET (436 čtenářů)
(Více... | 3739 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.54)

Komentáře: Pojmy a dojmy
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Nálepkování je dnes většinou odmítáno. A to proto, že je často nespravedlivé. Přesto jsou nálepky důležité. Jsem lékárník a vím, že pokud by lahvičky s léčivými látkami neměly nálepky, případně měly nálepky nesprávné, byla by to pohroma. V humanitních vědách se ovšem pojmy nejen vyvíjejí, ale často i významově mění.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. únor 2019 @ 09:42:40 CET (271 čtenářů)
(Více... | 7826 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.66)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.39 Seconds