Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Magdaléna   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 4938, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 4777, adminů: 23, uživatelů: 2376
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 045 335

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 10 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Kratince
Glosy poslal Nepřihlášený

Reakce na komentáře pod článkem Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté

Ad Zahradkar:
Autorovi jde o rozdíl mezi „exegezí“ a „homiletikou“ při vytěžování historických pramenů. Zde mají jeho výhrady své místo. Pro duchovní formaci a strategii „navazování“ má ovšem ještě větší význam exegeze biblického svědectví, především toho, které se týká autentické komunity Božího lidu. To vede některé baptisty k tomu, že se hlásí k ekklesiologii Nachfolge Christi, jak se o ni pokoušela radikální reformace.

Vložil: Mainstream v Středa, 19. červen 2019 @ 15:24:41 CEST (107 čtenářů)
(Více... | 1120 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce libereckého sboru na rozhodnutí Sjezdu delegátů 2019
Principy poslal Nepřihlášený

Několik slov k rozhodnutím SD z 26. - 27. 4. 2019 v Praze 3, Vinohradská 68

Jako liberecký sbor bratří a sester, spojených láskou Kristovou a touhou konat Boží vůli pod vedením Ducha svatého, chceme společně vyjádřit politování nad rozhodnutími posledního Sjezdu delegátů.

Konkrétně:

SD se dostatečně nezastal trpících členů Sboru BJB v Lovosicích, když nepřijal návrhy č. 2, č. 3 a č. 7 sborů v Kraslicích, Chebu 1 a Vikýřovicích.

SD v rozhodnutí o zamezení členství sboru BJB v jiné církvi nebo náboženské společnosti (viz usnesení SD 2019, bod 12) nevzal dostatečně v úvahu, že BJB je sdružením samostatných sborů kongregačního zřízení. De facto se tím identifikoval s výkladem zákona o církvích a náboženských společnostech, který vychází z předpokladu, že také BJB je církev a její představitele pokládá za hierarchicky nadřazené ostatním kazatelům, staršovstvům a členům. To je proti znění a duchu zejména I. a II. článku Ústavy BJB v ČR.

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. červen 2019 @ 23:37:59 CEST (409 čtenářů)
(Více... | 2706 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Komentáře: Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté
Glosy poslal Nepřihlášený

Nevím, z čeho „Zahradkar“ usoudil, že můj text byl „exkurzem do historie“ psaný „ve snaze o nezaujaté vysvětlení fakt“. Nehledě na to, že takovou ambici by dnes nikdo asi nemohl brát úplně vážně, připomínám, že jsem nijak zastíral, že ne všichni baptisté se k radikální reformaci a jejímu odkazu hlásí. Mezi českými i slovenskými baptisty zkoumajícími svou duchovní identitu však tento trend vždy převažoval, zčásti asi i pro hlubokou kulturně-historickou stopu, kterou na Moravě a na Slovensku zanechali habáni. Byl tu však i vliv mezinárodního baptistického semináře, na kterém mnozí čeští a slovenští kazatelé aspoň krátkodobě studovali, ať už v době, kdy sídlil ve švýcarském Rüschlikonu nebo později v Praze: Všichni jeho učitelé a v první řadě jeho historici na „křtěnectví“ navazovali. Z dostupných studií o baptistické identitě, vydaných Bratrskou jednotou baptistů, tento vliv či zájem dokumentují především sborník 100 let života víry z roku 1989 a kniha Příběh křtěnců od Williama R. Estepa z roku 1991. Za zmínku stojí i Pravda je nesmrtelná, sborník příspěvků k 490. výročí smrti Balthasara Hubmaiera z roku 2018. 

Z významných děl věnovaných baptistické identitě a zdůrazňujících její duchovní návaznost na radikální reformaci doporučuji především Baptist Roots: A Leader in the Theology of a Christian People (vyd. C. W. Freeman, J. Wm. McClendon, Jr. a C. R. Velloso da Silva, Judson Press, Valley Forge 1999) nebo Communities of Conviction: Baptist Beginnings in Europe (European Baptist Federation 2009) od Iana M. Randalla, posledního baptistického historika působícího v IBTS v Praze, kde lze nalézt hojné odkazy na prameny a další literaturu. I poslední ředitel pražské éry IBTS Keith G. Jones přispěl k tomuto tématu spiskem A Believing Church: Learning from some contemporary Anabaptist and Baptist Perspectives (Baptist U_nion of Great Britain, 1998).

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. červen 2019 @ 22:45:18 CEST (275 čtenářů)
(Více... | 4878 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Odpověď rakata docentu Mackovi
Glosy poslal Nepřihlášený

R: Vzhledem k rozsáhlosti autorova příspěvku a některým jeho až krkolomně poskládaným argumentům reaguji stručně na oddělené a vybrané pasáže. Nejsem si docela jist, jestli formát písma dostatečně oddělí citáty od mých příspěvků.

Vložil: Mainstream v Sobota, 01. červen 2019 @ 16:29:56 CEST (284 čtenářů)
(Více... | 17320 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Nepřelezeš
Etika poslal martyria

Rudolf, slezsky Rudek, bylo křestní jméno prvního biskupa Apoštolské církve. Tento muž, nevelké postavy a svérázného jednání, byl jedněmi milován a druhými zase nemilován. Nešlo k němu mít neutrální vztah. Na sklonku svého života sice falešně prorokoval, ale já osobně ho považuji za proroka a apoštola letničních v ČR. Na vlastní uši jsem ho slyšel mluvit o věcech, které se pak staly. Působil jako beran v české ekuméně a léta bránil například církevním restitucím. Neměl nikoho, kdo by za ním stál a našeptával mu. Byla to moudrost, kterou si od Boha vyprosil. Miloval jsem ho a vděčím mu opravdu za mnoho. Co na něm bylo opravdu provokativní, že neustále říkal, Bůh mi ukázal, Bůh mi řekl. Občas střelil opravdu vedle, ale většinou, alespoň v 90. letech, ne.

Popíšu nyní jeden jeho rozhovor s Bohem. Jako letniční tehdy zakládal probuzené skupinky v různých denominacích. Jednou se modlil k Bohu, aby takovéto skupince požehnal. Nyní parafrázuji Boží řeč k němu:

„Rudku, zrovna teď se ke mně modli kazatel sboru CB, abych jeho sbor chránil před tvým vlivem, a ty se modlíš, abych tvůj vliv požehnal. Kdo má za tyto ovce přede mnou zodpovědnost a koho z vás dvou vyslyším?“

Od té doby přestal přelézat ohrady a začal církve respektovat v jejich odlišnosti a už ho nenapadlo předělávat církve ke svému obrazu. Nazvu to Rudkovo přikázání: “Nepřelezeš“. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. květen 2019 @ 22:47:15 CEST (229 čtenářů)
(Více... | 8744 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Odpověď Pavla Steigera na recenzi Aleše France knihy „Svou slávu nikomu nedám“
Teologie poslal Nepřihlášený

Mezi Alešem Francem a mnou přetrvávají dobré, světsky řečeno gentlemanské vztahy. Je to můj bratr v Kristu. K některým výrokům v jeho recenzi se ale musím vymezit. Knihu jsem Alešovi Francovi poslal 11. září 2017 s tímto požadavkem:

Aleši, bratře, právě jsem byl na poště a poslal Ti svou knihu „Svou slávu nikomu nedám“. Doufám, že si jí do roka přečteš. Kdybys mi pak po roce napsal, s čím nesouhlasíš, byl bych moc rád. V Jeho Svrchované Milosti Pavel
Vůbec jsem ho nežádal, aby napsal veřejnou recenzi knihy. Chtěl jsem, aby mi pasáže, s kterými v knize nesouhlasí, vyvrátil svojí interpretací podloženou biblickými verši. Jinými slovy: „Pavle, nesouhlasím s Tvým porozuměním veršů abc, nabízím svoje porozumění, které odůvodňuji verši xyz; Tvoje verše abc harmonizuji se svými verši xyz takto: …“

To neudělal. Recenze je napsaná v obecném, filozofickém a intelektuálním duchu. Není v ní uveden jediný biblický verš z Alešovy strany. Neobsahuje ani jednu teologickou výzvu, která by stála na Písmu. Doporučuji čtenářům recenze, aby si udělali sami, nezprostředkovaný obraz tzv. „kalvinismu“. K tomu jim mimo mnohé jiné pomůže, když si knihu „Svou slávu nikomu nedám“ sami přečtou. Z osobní zkušenosti vím, že recenze a kritiky knih, hudby, filmů, politiků, prostě čehokoli a kohokoli, mne často donutily, abych věc prozkoumal sám, bez manipulativní nápovědy, abych většinou zjistil, že všechno je jinak.
Vložil: Mainstream v Středa, 15. květen 2019 @ 14:33:09 CEST (251 čtenářů)
(Více... | 33542 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Reakce Pavla Coufala na dopis odcházejících baptistů z lovosického sboru
Sborový život poslal Nepřihlášený

V mezisborové poště zareagoval Pavel Coufal, předseda Výkonného výboru BJB na dopis odcházejících baptistů z lovosického sboru

Milá sestro Jano Kopřivová, milí odcházející členové Sboru BJB v Lovosicích,

je mi opravdu velmi líto, že přestáváte být členy lovosického sboru. Vím, že to, co prožíváte, je nesmírně těžké a zdá se, že už nejste ochotni tuto situaci dál nést a jednat o ní.

Zároveň mi dovolte, abych vyjádřil svůj nesouhlas s tím, jak interpretujete dění na SD a postoje sborů BJB k vám. Na SD jste mohli vystoupit a všem delegátům sdělit, co jste ve sboru prožili a co prožíváte. Měli jste k tomu příležitost, ale nevyužili jste jí. Myslím, že to překvapilo nejen mě.

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. květen 2019 @ 20:37:00 CEST (436 čtenářů)
(Více... | 2662 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Staré pominulo...
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

27. dubna 2019 byl na pražském sjezdu delegátů vyloučen z BJB baptistický sbor Na Topolce. Následující řádky nechtějí být ničím jiným, než stručnou osobní reakcí, bez ambice na hlubší analýzu příčin a důsledků.

Sbor Na Topolce byl místem, na kterém jsem se v době svého dospívání setkal s evangeliem. Nebylo to mé první seznámení s křesťanstvím. Mezi všemi ostatními mne ale s velkou intenzitou oslovilo šířkou svého myšlenkového i lidského záběru, bezprostředností a také vědomím vlastní nedokonalosti a křehkosti. Podstatnou roli v mém sbližování se sborem hrála i skutečnost, že Topolka v době normalizace udržovala vazbu na nerezignované menšiny a spoluvytvářela tak určitou záchrannou síť v marasmu totality. Živé, tolerantní a zároveň netriviální pojetí víry, se kterým jsem se na Topolce setkal, mne přesvědčilo, že křesťanství nemusí být jen nevábnou a úzkostnou mocenskou ideologií, zabarikádovanou v mauzoleu devatenáctého století.

Setkání s Topolkou bylo záhy ovšem také setkáním s širším kontextem BJB. A nezastírám, že to byl pro mne (a dobře vím, že také pro mnohé další, kteří přišli podobnou cestou) kulturní šok. Historická vazba mezi sborem a Jednotou mi byla sice zřejmá, přesto jsem ale nemohl než žasnout nad do očí bijícím kontrastem, který jsem pozvolna začínal na sjezdech, radách, konferencích a jiných akcích BJB poznávat. Výsledkem byl zážitek velkého vnitřního napětí. Dobře si dodnes pamatuji vyčerpávající úvahy nad tím, jak si uhájit vnitřní svobodu a zároveň neupadnout do nástrahy povýšenosti nebo pocitu, že „my jsme na tom lépe“. Vědomí vlastní nedokonalosti a hříšnosti nezmizelo a stalo se cestou, po které jsem se snažil BJB porozumět a přijmout.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 29. duben 2019 @ 17:33:57 CEST (420 čtenářů)
(Více... | 5115 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.14)

Komentáře: Jan Kvasnička: Několik poznámek k několika poznámkám Pavla Coufala
Principy poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Odpověď tomu, kdo se neptal:

1.Kor.1: 9-13  Věrný je Bůh, skrze něhož jste byli povoláni do společenství jeho Syna Ježíše Krista, našeho Pána. Napomínám vás, bratři, jménem našeho Pána Ježíše Krista, abyste všichni mluvili stejně a neměli mezi sebou roztržky, nýbrž abyste byli dokonale spojeni v tomtéž smýšlení a v tomtéž úsudku. Neboť lidé z domu Chloé mi o vás, moji bratři, oznámili, že jsou mezi vámi spory.  Mluvím o tom, že každý z vás říká: ‚Já jsem Pavlův‘, ‚Já zase Apollův‘, ‚Já zase Kéfův ‘, ‚A já Kristův‘.  Je Kristus rozdělen? Byl snad za vás ukřižován Pavel? Anebo jste byli pokřtěni v Pavlovo jméno?

Postoje a motivace jsou vždy zřetelné ve faktickém jednání. To, co se nyní děje v BJB pod režií br. Pavla Coufala, jeho tajemníka a spol. je více než zřejmé. Je za tím zřetelně vidět, v jakém světě žije, jakou teologii má, a jak čisté je jeho křesťanství. Zcela uzemňující je tvrzení P. Coufala, že je to s námi ale podobné, jako všude ve světě... I v tomto vidím v praxi onu svobodu svědomí a svobodu sborů hledat Boží vůli pro sebe… Může nám to být líto, nebo můžeme tento kvas přijmout jako realitu.

To, co se děje jinde ve světě, je podle P. Coufala zřejmě normální a všem těm, kterým to není jedno, vzkazuje, aby to přijali jako realitu. Nikoliv Bible, ale svět…Takže jediná přijatelná realita pro BJB v ČR je podle těchto tvrzení smířit se s tím, co P. Coufal a jeho sbor navrhuje a dlouhodobě propaguje. Propagační tzv. modlitební shromáždění za jednotu BJB nebyla ničím jiným, než propagací jeho vize BJB za peníze „baptistických poplatníků“. Tedy zneužitím mandátu předsedy a VV.

Vložil: Mainstream v Úterý, 23. duben 2019 @ 10:45:50 CEST (243 čtenářů)
(Více... | 5075 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Komentáře: Pavel Coufal: Několik poznámek k několika poznámkám Petra Macka
Principy poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Milí bratři a sestry, přátelé,

v minulých dnech poslal bratr Petr Macek mailový dopis "Několik poznámek" na blíže neurčené adresy. Předpokládám, že jelikož je určen baptistům, tak se dostal na vaše sbory. Protože se vyjadřuje k mým postojům a postojům Výkonného výboru v současném napjatém období, dovolte tedy i mě, abych několika poznámkami zareagoval.

Nejprve chci říct, že se mi zdá, že žijeme v jiných světech. Myšlenkových, názorových, teologických. To, co jeden napíše z hloubky svého přesvědčení a svého srdce, je označeno za náboženskou frázi, pokušení duchovní plytkosti a návratu k pohanství, nebezpečí duchovní pýchy apod. Budiž. Autor odhaluje své vnímání věci. Díky Bohu za to, že Bůh sám je tím konečným soudcem našich slov i činů, vidí do našeho nitra a zná naše postoje i motivace.

Jistě, nálepky (liberální, evangelikální) mohou být nepřesné. Jsou to zkratky, kterým člověk může a nemusí porozumět. Měl jsem za to, že v našem prostředí víme, k čemu se odkazují, aniž by byly míněny útočně. To, že v rámci BJB jsou různé proudy, není třeba dokazovat, to je fakt. Petr Macek se z pochopitelných důvodů neúčastní setkávání kazatelů, RZS nebo SD, možná to tedy takto nevidí.

Vložil: Mainstream v Úterý, 23. duben 2019 @ 09:40:36 CEST (233 čtenářů)
(Více... | 3551 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.28)

Komentáře: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV
Principy poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Milí přátelé, bratři a sestry,

i když momentálně nejsem přímo členem žádného baptistického sboru, za baptistu v širším slova smyslu (tj. za dědice teologického odkazu radikální reformace jako otevřeného úkolu) se pokládám a dění v BJB sleduji. Díky tomu jsem zachytil i několik pastýřských napomenutí adresovaných současným předsedou VV BJB českým baptistům u příležitosti jubilea založení Jednoty i blížícího se jednání Sjezdu delegátů. V těch napomenutích je poukázáno na současná napětí v této stoleté baptistické pospolitosti a na to, co je údajně jejich příčinou.

I když nepochybuji o tom, že je za tím upřímná starost a vědomí odpovědnosti a že je to celé provázeno osobní duchovní přípravou, mám k tomu jako teolog, někdejší pastor a trochu snad i znalec jak baptistické tradice, tak současné teologické scény, několik zásadních připomínek.

Jako jedna z příčin onoho napětí je uvedena teologie topoleckého sboru. Bratr předseda ji charakterizuje jako „liberální“, a to mimo jiné proto, že zdůrazňuje samostatnost baptistických sborů v řešení teologických otázek. To se, jak správně dovozuje, týká i zacházení s Biblí jako pramenem křesťanské víry a postoje k různým etickým otázkám.

Vložil: Mainstream v Středa, 17. duben 2019 @ 08:58:29 CEST (465 čtenářů)
(Více... | 5888 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.2)

Komentáře: Jan Kvasnička: Veřejný dopis delegátům
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Ez 45:9: Toto praví Panovník Hospodin: Bylo toho dost, izraelská knížata! Odstraňte násilí a zkázu, konejte právo a spravedlnost. Zanechte vyhánění mého lidu, je výrok Panovníka Hospodina.

Mt 13:30: Nechte, ať obojí roste spolu až do žně; a v čas žně řeknu žencům: Nejprve posbírejte plevel a svažte ho do otýpek, abyste jej zcela spálili, ale pšenici shromážděte do mé stodoly.‘“

1K 3:11: Neboť nikdo nemůže položit jiný základ nežli ten, který je již položen, a tím je Ježíš Kristus.

Vážení pastýři v BJB. K řadovým členům se nesjpíš má výzva nedostane, nicméně nikdo mi nemůže zabránit, abych nenapsal to, co píšu.

V posledních letech je zřejmé, že BJB je vnitřně rozdělena a to tak, že již dochází i k faktickému dělení.

Pastýři se třídí navzájem mezi sebou na ty, kdo smějí nebo nesmějí na kazatelnu v pravověrném sboru. V pravověrných sborech třídí pastýři a starší sboru své členy na ty, kdo smí, nebo nesmí sloužit. Měřítkem však není nic jiného, než vlastní rozum a vlastní výklad Bible. Roste snaha po uniformitě, abychom byli společenstvím sborů stejného teologického zaměření, jak napsal stávající předseda BJB ve svém velikonočním dopise sborům.

Je však uniformita tím, o co máme usilovat a měřítkem na základě kterého se máme navzájem třídit na ty, kdo jsou pšenicí a kdo jsou podle mínění „osvícených“ pastýřů jenom plevelem? Pryč jsou doby, kdy se „plevel“ na výstrahu pálil na hranicích, ale pojem likvidace třídních nepřátel a neloajálních baptistů dostal jinou formu, která není nepodobná totalitním zvyklostem.

Vložil: Mainstream v Středa, 17. duben 2019 @ 08:55:44 CEST (358 čtenářů)
(Více... | 4906 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.57)

Komentáře: Vyloučení Topolky bez vystoupení z Evropské baptistické federace je pokrytectvím
Zamyšlení poslal bezkompromisu

Návrh na vyloučení topolského sboru bez návrhu na vystoupení BJB z Evropské baptistické federace je neskutečným pokrytectvím brněnského sboru a především jeho kazatele - předsedy Výkonného výboru BJB, který musí být velmi dobře obeznámen s tím, že postoje topolského sboru k otázce homosexuality jsou proti postojům a především praxi některých západních baptistických jednot (členských jednot EBF) slabým čajíčkem.

Stačí se seznámit s dokumenty, které jsou zveřejněny na webových stránkách Evropské baptistické federace

Přečtěte si dokumenty britské, dánské či německé baptistické jednoty, na které odkazuji v článku níže.

Vložil: Mainstream v Pátek, 29. březen 2019 @ 20:25:31 CET (275 čtenářů)
(Více... | 8777 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.11)

Komentáře: Písmo jako skládačka Lego
Teologie poslal Nepřihlášený

Před několika lety mi napsal jeden svědek Jehovův, že pokud dobře poznáme Písmo, pak nám všechno do sebe pěkně zapadá, jako skládačka Lego. Nebyl sám. Tento pohled na Písmo je poměrně běžný u řady evangelikálů a téměř stoprocentně jej zastávají křesťanští fundamentalisté. A tento pohled na Písmo je hojně rozšířen – a rozpracováván – u určitého druhu vykladačů Zjevení. Domnívám se, že právě při aplikaci na knihu Zjevení se tento přístup ukazuje jako naprosto nevhodný.

Nikterak nepochybuji o tom, že kdy Bůh chtěl, mohl by nám takové Písmo dát. Písmo, které by do sebe dokonale zapadalo, a kde hodiny trávené nad Písmem by se téměř automaticky zúročovaly jeho stále hlubším pochopením, a my bychom žasli: „Opravdu! Zapadá to do sebe jako kostičky Lega!“

Pokud se předem rozhodneme, že tomu tak bude, a že by tomu tak mělo být, a že si to tak Bůh přeje, budeme vytvářet konstrukce, které nám to budou potvrzovat. Takové naše rozhodnutí nám znemožní vidět spoustu jevů, které tento přístup problematizují, ba znemožňují.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. březen 2019 @ 11:33:40 CET (370 čtenářů)
(Více... | 9842 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Mají katolíci a evangelikálové stejný problém?
Etika poslal Nepřihlášený

Služba je dílem Božím a nemůžeme „chránit“ jeho dílo tím, že se snažíme skrýt svůj hřích. Pán nás vyzývá, abychom se přiznali a byli transparentní, píše v úvodu svého článku Juan Martinez, profesor Fullerova semináře v USA.

V komentáři porovnává situaci v katolické církvi kvůli sexuálnímu skandálu a před stejným problémem stojí Jižní baptisté, největší americká evangelikální denominace. U katolíků v pozici duchovního skončil kardinál McCarrick a kardinál Pell se odvolal proti rozsudku australského soudu.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. březen 2019 @ 11:23:34 CET (155 čtenářů)
(Více... | 2703 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Postačí, když bude mluvit se všemi
BJB a ERC poslal Nepřihlášený

V minulém čísle časopisu Protestant Jan Škrob vyjádřil své znepokojení nad některými signály, které jsou pozorovatelné v prohlášeních Ekumenické rady církví či jejích jednotlivých představitelů. V článku „Za koho mluví Ekumenická rada církví?“ se soustředil především na pletivo témat spojených s Istanbulskou úmluvou, manželstvím stejnopohlavních párů či formulací mužských a ženských rolí ve společnosti. Jan Škrob z perspektivy, která dnes bývá trochu nešťastně označovaná jako liberální, vyjádřil obavu, jestli se ERC přespříliš neidentifikuje s autoritářskými, silně konzervativními a pravicovými tendencemi některých církví.

Není bez zajímavosti, že velmi podobný okruh témat hraje centrální roli také v jiné vlně kritiky ERC, která se v současnosti probudila v táboře několika fundamentalistických sborů Bratrské jednoty baptistů. Čtyři sbory a jedna kazatelská stanice, které patří k nejradikálnějším z nich, oznámily před nedávnem své rozhodnutí opustit alianci Bratrské jednoty baptistů. Jedním z hlavních důvodů byla mimo jiné také trvalá spolupráce českých baptistů s ERC. Ta je ovšem podle mínění fundamentalistů příliš liberální a zejména v benevolenci k sexuálním menšinám zatahuje baptisty mezi církve hříšně volnomyšlenkářské a nevěrné Písmu.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 04. březen 2019 @ 16:14:41 CET (268 čtenářů)
(Více... | 3698 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Jsem ještě protestant?
Principy poslal Nepřihlášený

Vážená redakce 

Jsem ještě protestant ? 

Předat panu kazateli ing. Janovi Kvasničkovi 

Nad stránkami Evangelického týdeníku rád prožívám chvilky zamyšlení, uspokojení, sounáležitosti, či nadšení. Co však dělat s tím,když mne nad četbou přepadne zděšení, jak se mi to stalo s článkem „Stanovisko baptisty k exkluzivitě baptistů“ v ET 10-11/2013, pod nímž je podepsaný pan ing. Jan Kvasnička. Udělal bych lépe, kdybych si své zděšení nechal pro sebe ? Snad to redakce spravedlivě rozsoudí. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 01. březen 2019 @ 08:33:21 CET (369 čtenářů)
(Více... | 7624 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Když se kácí les...
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Baptisté nikdy v Čechách nebyli velkým společenstvím. Duchovní tradice, kterou ve svém pojetí církve reprezentovali a dodnes (byť poněkud nejistě a roztřeseně) reprezentují, zůstává v našich krajích menšinovým a trochu exotickým žánrem. Možná, že i tato těžko únosná a pro někoho frustrující menšinovost je příčinou současné krize, kterou prochází Bratrská jednota baptistů. Metaforicky by bylo možné říct, že v lese - nebo spíš drobném remízku – českého baptismu se prohání vichr, který v už tak dost řídkém porostu hrozí napáchat veliké škody. Věroučné spory, které stojí v pozadí dnešního stavu, jsou spletité. Jistě i rozhovor o jejich obsahu je na místě. Já bych se ale v tomto krátkém článku raději omezil jen na rekapitulaci některých faktických událostí, které by měly být srozumitelné i tomu, pro koho je teologie španělskou vesnicí.

Příběh začíná jedním velkoměstským sborem. Toto společenství patří do BJB, dokonce se řadí mezi jeho nejstarší členy. Je ovšem pravdou, že již od doby svého vzniku si nese také pověst enfant terrible. Daří se v něm nekonvenčním myšlenkám, tu a tam jeho členové překročí hranice církevních zvyklostí, do společných rozhovorů vnáší zneklidňující prvky. Proto se opakovaně stává, že se v BJB objeví názor, že by všechno bylo klidnější a radostnější, kdyby byl tento sbor z remízku vykácen. Někdy se tato myšlenka objeví ve formě nabídky či apelu: samotným by vám bylo lépe… Jindy nabere podobu konkrétního návrhu na vyloučení. Sbor ale odejít nechce. Rozmanitost nebere jako újmu a stále se cítí plnohodnotnou součástí celku. Snad i proto, že ke své spokojenosti nepotřebuje, aby všichni byli stejní, jako on – více si zakládá na hledání, než na hájení nalezeného. K nelibosti mnohých se plány k vykácení nedaří realizovat a poklid myšlenkové uniformity je tak trvale narušován.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. únor 2019 @ 08:46:14 CET (402 čtenářů)
(Více... | 3739 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.54)

Komentáře: Pojmy a dojmy
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Nálepkování je dnes většinou odmítáno. A to proto, že je často nespravedlivé. Přesto jsou nálepky důležité. Jsem lékárník a vím, že pokud by lahvičky s léčivými látkami neměly nálepky, případně měly nálepky nesprávné, byla by to pohroma. V humanitních vědách se ovšem pojmy nejen vyvíjejí, ale často i významově mění.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. únor 2019 @ 08:42:40 CET (256 čtenářů)
(Více... | 7826 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.66)

Komentáře: Nabývání a pozbývání členství v Sboru BJB Kroměříž versus Základní řád sboru BJB
Sborový život poslal Nepřihlášený

Řád sboru BJB Kroměříž

Přijetí za člena

Pokud staršovstvo schválilo žádost uchazeče o přijetí za člena, bude nový člen představen sboru na nejbližší bohoslužbě nebo sborovém setkání se staršími. Starší přečte členský slib a zástupce sboru si s novým členem podá ruku na znamení přijetí do obecenství. Tímto nový člen získává všechna práva a výsady vyplývající ze členství ve sboru. Celý sbor je vždy informován o probíhajícím procesu přijímání dané osoby za člena, aby se mohl případně k jeho členství vyjádřit.

Základní řád sboru BJB

II. Členství

Členem sboru se může stát každý, kdo byl na základě své žádosti a po jejím přezkoumání z podnětu staršovstva k členství doporučen a sborovým shromážděním přijat.

Vložil: Mainstream v Neděle, 24. únor 2019 @ 14:44:49 CET (252 čtenářů)
(Více... | 1597 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Pozoruhodná ustanovení o soudech v Řádu sboru BJB Kroměříž
Sborový život poslal Nepřihlášený

Všichni členové souhlasí s procesem řešení konfliktů a průběhu sborové kázně popsaným zde a v souvisejících Zásadách života sboru a vzdávají se svého práva na jakékoliv právní kroky proti sboru prostřednictvím občanského soudu či přelíčení.

Cílem všech kázeňských kroků je vždy náprava daného člověka. V případě, že však k nápravě nedojde, souhlasí členové sboru BJB Kroměříž, že na povahu nebo proces kázeňských kroků, jež starší podniknou, nepodají soudní oznámení.

Vložil: Mainstream v Neděle, 24. únor 2019 @ 14:42:55 CET (327 čtenářů)
(Více... | 1187 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Zpravodaj BJB Cheb 02/2019: Jak odejít z BJB?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

 Neklamte se, Bohu se nikdo nebude posmívat. Co člověk zaseje, to také sklidí.


                                                                                                        Galatským 6, 7


Na podzimní Radě zástupců sborů v Brně prohlásili zástupci čtyř sborů před celým plénem, že jejich sbory vystupují z BJB.

Předseda VV BJB bratr Pavel Coufal to v časopise Rozsévač komentoval slovy:
Vložil: Benjamin v Úterý, 12. únor 2019 @ 10:28:14 CET (758 čtenářů)
(Více... | 1269 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Vyjděte z jejich středu, můj lide!
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Předem této úvahy se omlouvám, že ji trochu konkretizuji. To, co nyní napíšu, je proti mým zvyklostem komentovat dění v jiných církvích, pokud tyto samotné nemají tendenci zasahovat do věcí jiných církví. Řeč bude nyní o baptistech, snad nejmírumilovnější denominaci (nebo raději jednotě sborů, vždyť někdo slovo denominace nerad slyší), kterou znám, a která do cizích věcí nikterak nezasahuje. Proč tak tedy nyní činím? Snad to čtenář pochopí z následujících řádků. 

Vyberu zde několik chronologických postřehů, které mám s baptisty:

Vložil: Mainstream v Pondělí, 21. leden 2019 @ 12:08:09 CET (533 čtenářů)
(Více... | 44946 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Recenze Parabible
Knihovna poslal Nepřihlášený

Parabible není literatura, ale nabízí zdařilé parafráze novozákonních textů

Autor Parabible vynikl nejprve jako jedna z nejvýraznějších postav československého a českého evangelikálního hnutí konce 80. a 90. let. Někdejší zakladatel či spoluzakladatel a vedoucí křesťanských paraspolečenství (chcete-li – sekt) Vody života, Slova života, Cesty života a společenství TaCesta přirozeně prošel za dlouhá léta vývojem. Původně pouliční kazatel opovrhující faráři a teology zavedených církví málokoho zaujal, spíše odpudil i věřící jarmarečním stylem vystoupení.

Dnes jde o teologa a překladatele s několika akademickými grady, jenž na sebe naposledy upozornil vydáním překladu Bible: překlad pro 21. století, za který sklidil uznání našich předních biblistů. 

Parabible vyšla na podzim minulého roku v nakladatelství Biblion. Název knihy vysvětluje v předmluvě M. C. Putna: Ježíš je paraořech s chutným a výživným jádrem. Ne každý má však louskáček nebo trpělivost k tomuto jádru se propracovat. Oním jádrem je styl biblických vyprávění, jejich poetika a reálie. Proto je potřeba zbavit jádro slupky a nově ho obalit do nových chutí čokolády a chilli. Putna připomíná, že tradice parabiblí začíná Septuagintou, která přinesla nové významové posuny. Parabiblí byly dále středověké bible pauperum vyobrazující biblické postavy v tehdejších šatech s tehdejšími reáliemi. Parabiblí jsou všechny překlady do moderních jazyků, ale i „hollywoodské velkozbožnofilmy.“ Tolik M. C. P.

Vložil: Mainstream v Sobota, 19. leden 2019 @ 20:54:03 CET (645 čtenářů)
(Více... | 9079 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Komentáře: Reflexe: Kam zařadit Společenství baptistických sborů?
Principy poslal Nepřihlášený

V současné době probíhá při Ministerstvu kultury ČR registrační řízení se Společenstvím baptistických sborů. Tomuto nově se registrujícímu subjektu se v nedávném článku Náboženského infoservisu pojednávajícím o registracích náboženských společností v roce 2018 dostalo mylného označení jako „liberálního hnutí mezi českými baptisty“.

V Bratrské jednotě baptistů (BJB) již dlouhodobě probíhá pnutí, které bylo v posledních letech navíc podníceno rostoucím vlivem amerického křesťanského fudamentalismu. O zhoubném charakteru křesťanského fundamentalismu na příkladu BJB zaznívají varovné komentáře jiných denominací (viz komentář místopředsedy Rady Církve bratrské Petra Rause v INform 2018/10). 

Vložil: Mainstream v Úterý, 15. leden 2019 @ 20:26:54 CET (687 čtenářů)
(Více... | 3130 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Komentář místopředsedy Rady Církve bratrské k rozdělení v BJB
Principy poslal Nepřihlášený

Dne 3. listopadu letošního roku [myšleno 2018] oznámily čtyři sbory a jedna kazatelská stanice Bratrské jednoty baptistů, že ze společenství BJB vystupují. Za hlavní konkrétní výhrady jsou v textu prohlášeny odklon od autority Písma svatého, ztráta jednoznačnosti v učení o ospravedlnění pouze z víry, ztráta jednoty a neschopnost zachovat čistotu církve.

Dělení církve a ztráta bratrských vztahů jsou vždycky bolestnou záležitostí. Pokud takové excesy vyplynou z duchovní nezralosti mladých konvertitů, dají se ještě pochopit s nadějí, že je vliv Božího Ducha ještě srovná (Fp 3,15). Pokud s nimi přicházejí křesťané, kteří by už měli být dospělými v Kristu (1K 14,20), schopnost chápat značně slábne.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 10. leden 2019 @ 14:28:23 CET (605 čtenářů)
(Více... | 2286 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Změny u českých baptistů
Ohlasy ekumeny poslal Nepřihlášený

Čtyři ze 46 sborů Bratrské jednoty baptistů (Jablonec nad Nisou, Kroměříž, Kuřim a Lovosice) a jedna kazatelská stance (Jílové u Děčína) oznámily, že opouštějí toto zatím jediné registrované baptistické společenství v Česku. Jako důvod uvádějí to, že v jednom sboru byla zvolena kazatelka a další sbory to přijímají. Druhý důvod spočívá v tom, že jeden sbor výslovně připouští, aby jeho členy byli muži nebo ženy žijící ve stejnopohlavním partnerství. V obou případech jde hlavně o sbor v Praze na Pankráci.

Baptisté jsou ve světě pravděpodobně nejpočetnější protestantskou denominací. Charakteristické pro ně je, že křest praktikují podobně jako raní křesťané na základě konverze, jako znamení víry a přijetí do Kristovy církve. Přímou kontinuitu mají od roku 1611, kdy byl v Londýně založen první baptistický sbor. Jejich lokální sbory jsou nezávislé a sdružují se podle koncepce a podle regionu. Počátky baptistického hnutí v Česku jsou předmětem diskuse, uvádí se jako první sbor v Hleďsebi (u Veltrus) založený roku 1885. 

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 10. leden 2019 @ 14:26:45 CET (524 čtenářů)
(Více... | 3691 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Český alianční týden modliteb v atmosféře společenské polarizace
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Zajímavou výpověď o současném českém protestantském křesťanstvu přinesla příprava jeho týdne společných modliteb. Této světové (převážně evropské) ekumenické akce se každoročně účastní především evangelické a evangelikální („svobodné“) církve. Jejich členové se scházejí k modlitbám (pokud možno) každý den v tomto týdnu a (pokud možno) v různých (či všech) kostelech a modlitebnách v těch městech či obcích, kde místní faráři, kazatelé a pastoři modlitební týden společně připraví. Pořádá se obvykle první úplný lednový týden. První Alianční týden modliteb se konal roku 1861. Jeho jméno odkazuje na Světovou evangelikální alianci (WEA), která ho připravila.

V Česku se o přípravu tohoto modlitební týdne stará Česká evangelikální aliance. Také letos připravila brožuru (je k dispozici zde), která má každý modlitební večer inspirovat textem z Bible, krátkým zamyšlením a několika tématy, navrženými k modlitbám. Letošní brožura nese název Modlitby v polarizované době a jejím autorem je tajemník České evangelikální aliance Jiří Unger. Protestantským křesťanům brožura nabízí k modlitbám skutečně aktuální společenská a církevní témata, jako jsou strach z imigrace muslimů, problém fake news a post-pravdivé společnosti, role žen v církvi nebo postoj k homosexuálním a bisexuálním osobám a osobám s transgenderovou identitou (LGBT). 

Vložil: Mainstream v Sobota, 05. leden 2019 @ 19:02:44 CET (811 čtenářů)
(Více... | 5032 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Miloš Šolc III. komentuje odchod pěti sborů z BJB
Ohlasy ekumeny poslal Nepřihlášený

...

Celé téma se nás dotýká rovněž velmi osobně, a to s ohledem na současné dění v Bratrské jednotě baptistů, ze které pocházíme, a od které jsme se museli v poslušnosti Pánu oddělit. V současné době z BJB vystupuje 5 z jejich nejkonzervativnějších sborů, a to pro její veliký úpadek, plynoucí z dlouhodobého kompromisu. To se projevuje v odklonu od plného přesvědčení v neomylnost Písma, ve spolupráci s jednoznačně odpadlými církvemi v ekumenickém hnutí, včetně církve papeženecké, v toleranci jasné neposlušností příkazů Božího slova např. ohledně žen kazatelek nebo sodomie u některých sborů – protože ochota zůstávat ve svazku se sbory, které v těchto věcech instrukce Písma popírají, ať už v praxi či v teorii, je jejich tolerancí – a v mnoha dalších věcech.

Na tento krok reagoval Výkonný výbor BJB svým prohlášením, ve kterém odmítl důvody 5 sborů jako údajně nepodložené a nepravdivé. Na něj vlastně tento článek reaguje především. Ta slova jsou však marná, protože skutky a spolky, se kterými se BJB sdružuje, hovoří samy za sebe. BJB neopouští učení o ospravedlnění z pouhé víry, i když odmítá označit jako falešnou církev Řím, který ospravedlnění z pouhé víry odmítá? Nesmysl. Cožpak bychom, jak uvádíme výše, neopouštěli učení o Trojici, kdybychom odmítali označit coby falešnou církev jehovisty či mormony? Jistě opouštěli. A pokud jde o Řím, nenechme se zmást tím, že papeženci uznávají ospravedlnění z víry – rozdíl, na kterém vše závisí, je to slovíčko pouhé. O něm byla celá reformace.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 20:48:18 CET (1595 čtenářů)
(Více... | 8629 bytů | 7 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Ježíš se prý podle kumránských dokumentů skutečně narodil 25. prosince
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Ferragosto je v Itálii pojem. Už od dob Římanů se slaví Feriae Augusti - prázdniny císaře Augusta, kdy každý, kdo jen může, vyrazí z měst ad aquas ? k moři, k řekám a jezerům, do hor. I Vittorio Messori jednou navrhl, aby se vánoce přenesly na 15. srpna, a tím by se lidé zbavili kýčového vánočního osvětlení, předvánočního shonu, nákupní horečky, saní tažených soby, vezoucích Santa Klause, dokonce i psaní obligátních přání a dávání dárků. 

Vycházel totiž z rozšířeného přesvědčení, že datum Narození Páně 25. prosince bylo stanoveno bez historického podkladu, aby se vytlačil vliv pohanského slavení zimního slunovratu. Nyní se veřejně kaje. Nutí ho k tomu poslední vědecké objevy.... 

Díky dokumentům z Kumránu bylo možno přesně určit, že se Ježíš narodil 25. prosince. Je to mimořádný objev, který nemůže být zpochybňován jako apologetický, protože jej udělal žid, docent Jeruzalémské univerzity Shemarjahu Talmon. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 14. prosinec 2018 @ 17:27:04 CET (199 čtenářů)
(Více... | 5350 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.44 Seconds