Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Vladislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 4208, komentáře < 7 dní: 2, komentářů celkem: 3853, adminů: 23, uživatelů: 1994
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

5 635 232

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 13 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

První kazatelka v historii BJB
První řádná kazatelka v historii Bratrské jednoty baptistů

Rozhovor se sestrou kazatelkou Martinou Matysovou a jejím manželem

Životopis první kazatelky BJB

Volby Výkonného výboru BJB - duben 2013

- Výsledky voleb Výkonného výboru BJB pro funkční období 2013-2017

- Profil kandidáta na předsedu VV BJB - duben 2013

- Profil kandidáta na místopředsedu VV BJB - duben 2013

- Profil kandidáta na tajemníka VV BJB - duben 2013

- Profily kandidátů na členy VV BJB - duben 2013


Nová platforma uvnitř BJB
V BJB vzniká nová platforma - tentokráte fundamentalistická

Stanovisko sboru Na Topolce k otevřenému dopisu Vladislava Donáta ml. a spol.

Odpověď Dobroslava Stehlíka na otevřený dopis Vladislava Donáta ml. a spol.

Reakce některých účastníků setkání z 3. září 2011

Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Hledání v Bibli

Biblický verš:
Klíčové slovo:


Komentáře: Prezident demagog a vzteklá, rozpolcená Amerika
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V jednom se Američané od našeho Západu zásadně liší. Vyloupli se z britského protestantismu a přestože v době deklarace nezávislosti (1776) byli až na černochy, malý počet indiánů a katolických Irů téměř homogenním, britským národem, vytvořili časem nenapodobitelný, multietnický, jednotný lid z přistěhovalců všech národů. 


Hluboce přesvědčeni, že objevili recept na prosperitu i kultivovaný život a to nejen svůj, ale celého lidstva, jak hlásá nedávno vydaná kulatá známka „Globální! USA na věčné časy,” založili politické náboženství etického monoteismu, svobody, společenské rovnosti, individualismu, republikanismu, demokracie, svobodného obchodu, minimální byrokracie a nízkých daní. Svobodomyslná, politická elita byla více deistická než křesťanská, ústava nábožensky neutrální, stát měl za úkol nepřekážet a zajistit každému rovné podmínky na cestu za štěstím.

Americká energie někdy karikovaná jako sen společnosti, kde se každý může stát milionářem, nejenže sta milionům evropských chuďasů poskytla blahobytnou společnost a vytvořila světovou velmoc, ale nakazila své občany nevídaným idealismem, optimismem a dobrou vůlí, jakou národy staré Evropy neměly a nikdy mít nebudou. 
Vložil: Mainstream v Středa, 04. leden 2017 @ 21:03:59 CET (99 čtenářů)
(Více... | 16153 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Sdílení a budování vztahů
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V církevštině máme spoustu výrazů, kterým normální lidé nerozumí a díky kterým jsme tu a tam směšní, jindy zase třeba nečitelní nebo nedůvěryhodní. Dnes bych se chtěl zamyslet nad dvěma floskulemi, které často používáme společně: sdílení a budování vztahů. No po pravdě: kdy jste slyšeli někoho mimo církev, že by taková slova použil? Že by třeba chlápci, co jdou spolu po práci nebo po fotbalu na pivo říkali, že se budou v lokálu sdílet a že tam budou budovat vztahy? Blbost, pochopitelně. To jen možná my sami potřebujeme zduchovňovat i naprosto obyčejné věci, aby nás – třeba – někdo nenařkl z něčeho nekřesťanského. Třeba z toho, že mrháme časem.

Kde se dva nebo tři sejdou, tam se pije čaj a jí sušenky.
A tak se sejdeme, srkáme čaj a povídáme si. Tedy, sdílíme se. A u toho jakože budujeme vztahy.
Vložil: Mainstream v Neděle, 01. leden 2017 @ 16:54:02 CET (530 čtenářů)
(Více... | 2134 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Islám jako výzva pro křesťany (recenze)
Knihovna poslal Nepřihlášený

Pavel Hošek přednáší religionistiku na Evangelické teologické fakultě University Karlovy. Před nedávnem mu vyšla útlá knížka Islám jako výzva pro křesťany. Je to knížka psaná do naší současné situace, jak ostatně napovídá otázka, která je hned pod titulem na přední straně obálky: „Co máme tedy dělat tváří v tvář tomu, co vidíme kolem sebe?“

Nečekejte, že tato knížka nějakým podstatným způsobem rozšíří vaše znalosti o islámu. Již její podtitul ostatně nepřímo deklaruje, že něco takového si za cíl neklade. Knížka chce pomoci především křesťanům, aby se správně orientovali v dnešní době.

Knížka křesťany vyzývá, aby se zamysleli nad tím, jak by se k muslimům choval Ježíš, upozorňuje, že islám není jednolitý a že otázku po podstatě islámu si kladou sami muslimové, rovněž popisuje stručně dějiny vztahů mezi křesťany a muslimy a přináší nástin možných křesťanských pohledů na islám. Je tedy zřejmé, jak ostatně naznačuje podtitul, že jde o knihu především pro křesťany. Pokud by se chtěl čtenář dovědět o islámu více, musel by sáhnout po některé z knih, jež autor doporučuje v závěru své knížky, v kapitolce „Pozvání k četbě“.

Vložil: Mainstream v Neděle, 18. prosinec 2016 @ 17:54:22 CET (173 čtenářů)
(Více... | 11243 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Informace Výkonného výboru BJB č. 5/2016 - oprava
Zprávy poslal Nepřihlášený

1. Informace z jednání VV dne 21. listopadu 2016

VV projednal aktuální informace ze sborů, zejména z návštěv br. předsedy: Liberec, Sokolov, Lovosice, Kladno, Sbor neslyšících, Plzeň, Žatec a Blansko. V souvislosti se sborem v Blansku informoval br. předseda, že byl tímto sborem zvolen za kazatele a nastoupí do služby od ledna 2017.

VV se zabýval jednáním RZS v Brně, kdy kladně zhodnotil dopolední jednání, ale s rozpaky se  pozastavil nad některými výpověďmi v odpolední diskuzi. Zabýval se také výstupem br. Romana Klusáka dokazujícím, že kádrování a inkviziční výslech nepovažuje za hřích. VV tento postoj považuje za neakceptovatelný a za hranicí toho, co lze považovat za jiné porozumění Písmu, a proto bude jednat se staršovstvem lovosického sboru. 

Vložil: Mainstream v Sobota, 10. prosinec 2016 @ 16:38:53 CET (320 čtenářů)
(Více... | 7279 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Tradici zabíjet homosexuály zavedl sám Mohamed, odstranit ji z islámu bude těžké
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Hrůzné vraždění návštěvníků v gay baru v americkém Orlandu americkým muslimem Omarem Mateenem opět ukázalo, že mnozí muslimové si nejsou ochotni připustit možné kořeny spáchaného zla v islámu a v jeho tradici. Místo toho se skrze polopravdy snaží uniknout z nepříjemné debaty o souvislosti hrůzného činu s islámem a soustřeďují se na opakování mantry o nepřípustnosti uplatňování kolektivní viny vůči všem muslimům. Také stále opakují tvrzení, že islám s těmito činy nemá nic společného. V této argumentaci přizvukují vyznavačům islámu s nadšením i mnozí stoupenci multikulturalismu.

Ovšem pokud si muslimové sami nepřiznají, že zdroj ospravedlnění hrůzných činů některých vyznavačů islámu se nachází právě v islámské tradici, nebude možné účinně čelit šíření radikalismu mezi muslimy a riziku spáchání násilí ze strany některých muslimů. Příkladem takovéhoto neupřímného postoje je rozhovor televizní stanice CNN s představitelem amerických muslimů šejchem Hamzou Yusufem.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 08. prosinec 2016 @ 16:21:33 CET (111 čtenářů)
(Více... | 7875 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Spravedlivý z víry živ bude
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Rozdělení působí bolest, ale bolest nás zase nutí, abychom se s rozdělením nespokojili. Poslední papežové jsou příkladem toho, jak je možno vytrvale a trpělivě hledat smíření a nabízet jednotu v různosti. Týká se to i vztahu katolíků a luteránů. Svědčí o tom i aktuální cesta papeže Františka do Švédska ke společnému setkání se Světovou luterskou federací.

Reformátor Martin Luther (1483 až 1546) není ani pro evangelíky neotřesitelnou autoritou, ale rozhodně ho nelze obejít. Neobešel ho ani Benedikt XVI., který v roce 2011 navštívil bývalý Lutherův klášter (augustiniánský) v Erfurtu, kde pronesl zamyšlení nad Lutherovou otázkou: „Jak dosáhnu milostivého Boha?“ Otázky po Bohu si dnes s takovou palčivostí lidé obvykle nekladou, a tak by se měli od Luthera v této věci učit – řekl tehdy Benedikt XVI., který ale při jiných příležitostech nesmlčel i své výhrady vůči protestantismu.

Každopádně otázka „Jak dosáhnout milostivého Boha?“ zcela rezonuje s právě končícím Svatým rokem milosrdenství vyhlášeným papežem Františkem. Ostatně své proslulé teze proti zneužívání odpustků začal Luther takto: „Když náš Pán a Mistr Ježíš Kristus řekl: ‚Čiňte pokání‘, chtěl, aby celý život věřícího byl pokáním.“ Navíc Luther sám napsal o svaté zpovědi, že se mu „náramně líbí“, leč v luterské tradici se přesto neujala. Možná i to je dokladem toho, že se kdesi stala chyba.

Vložil: Mainstream v Středa, 07. prosinec 2016 @ 20:35:09 CET (93 čtenářů)
(Více... | 11290 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Františkovo ponížení ve Švédsku
Katolicismus poslal Nepřihlášený

Když jsem četl přípravné články k papežské návštěvě Švédska, všiml jsem si důležitého detailu, jemuž Vatikán a média nedaly patřičnou důležitost. Byl to František, kdo požádal, aby byl pozván na vzpomínkové oslavy Světové luteránské federace (SLF) a nikoliv naopak, jak bylo naznačováno takřka ve všech zprávách.

Jasné potvrzení toho vyšlo na světlo v článku Enza Bianchiho, zakladatele ekumenického mnišského společenství v Bose v severozápadní Itálii. Bianchi skutečně tvrdí: „papež František, se svou schopností činit prorocká gesta, manifestoval svou touhu účastnit se na vzpomínkové oslavě, jež se měla slavit v Lundu. A v odezvě na jeho smělost bylo stejně nesnadným a odvážným rozhodnutím Světové luteránské federace přivítat nečekanou žádost a formálně pozvat papeže.“ (L´Osservatore Romano, 31. října 2016, str. 7)

Je-li tedy Bianchi ve své zprávě objektivní, byl to František, kdo běžel za protestanty a žadonil, aby mohl být přítomen na počátku roku glorifikace tohoto velkého hereziarchy. To dodává další závažnost tomuto aktu apostaze.
Vložil: Mainstream v Pátek, 02. prosinec 2016 @ 19:40:53 CET (229 čtenářů)
(Více... | 6854 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Podivné usnesení (zamyšlení nad dokumentem ´´Martin Luther a Židé´´)
Principy poslal Nepřihlášený

V 6. čísle Křesťanské revue loňského roku byl otištěn dokument s názvem Usnesení 12. synody Evangelické církve v Německu na jejím 2. zasedání z 8.–11.listopadu v Brémách. V něm, v souvislosti s nadcházejícím výročím zahájení Lutherovy reformace (1517), považuje synoda za potřebné distancovat se od krajně nepřátelského Lutherova postoje k Židům.

Každý teologický výrok má svou etickou stránku, jinak to není teologický výrok. Každý teologický výrok má také svou etickou váhu, podle toho, kdo a kdy jej vyřkne a komu je adresován. Jakou etickou (tj. mravní) váhu má distancovat se od Lutherova postoje dnes a v dnešním Německu? Patrně není v Evropě jiná země, kde by byl antisemitismus resp. antijudaismus potlačen více než tam. To spíš na východ od Německa je ještě cítit. Proto tvrdím, že usnesení německé synody v Německu má tak malou mravní váhu a mravní dopad – asi jako kdyby synoda odmítla upalování kacířů a čarodějnic.

Dokument zmiňuje důvody, které Luthera k nepřátelství vůči Židům vedly („skutkaření“ a odmítání vztáhnout Starý zákon na Ježíše Krista). Byly to tedy teologické důvody, nikoli vrozený antisemitismus.

Vložil: Mainstream v Pátek, 25. listopad 2016 @ 19:48:58 CET (453 čtenářů)
(Více... | 5403 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Trump je Obamovým ´´produktem´´
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Donald Trump bude 20. ledna inaugurován 45. prezidentem USA. Co se mu povedlo, je obdivuhodné. Stály proti němu politické, ekonomické, mediální i kulturní elity. V kampani utratil méně peněz než jeho soupeřka. Přesto vyhrál. Ať už na něj máte názor jakýkoli, jeho výkon nelze neobdivovat. 

Navíc jeho vítězství v určitém smyslu posloužilo psychickému zdraví liberální demokracie. Mnozí lidé bohužel věří konspiračním teoriím, že demokracie je jen fraška; ve skutečnosti nám prý vládnou skryté, tajemné elity, které v zákulisí tahají za provázky a určují, kdo bude zvolen. Vítězství Donalda Trumpa vyvrátilo tuto lež: lid v liberální demokracii, pokud chce, může zvolit prezidentem úplného outsidera. Zvolení Donalda Trumpa je tak přesvědčivým vyvrácením konspiračních teorií o iluminátech, zednářích, jimž bohužel věří i mnozí křesťané, kteří by si jinak měli dávat velký pozor na pověry (jako jsou tyto, nebo i na astrologii a horoskopy).

Vložil: Mainstream v Úterý, 22. listopad 2016 @ 15:37:38 CET (108 čtenářů)
(Více... | 7516 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Žalmy, rýmy, Amerika
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Svět nám zas o něco potemněl a věru to není jen ubýváním denního světla. Amerika, ach ta Amerika. O důvod více číst Bibli a hledat v ní jednak útěchu, jednak analogie k dnešku. Amerika sama v tom může sloužit vzorem: ta Amerika, jež vyrostla z komunit čtenářů Bible, kteří si ji chtěli číst po svém, a ne jak si přeje vrchnost. Vyrostla z komunit puritánů a presbyteriánů, baptistů a metodistů, kvakerů a moravských bratří. Vždyť i nejstarší americká univerzita, ta Harvardova, vznikla v sedmnáctém století jako škola pro biblické kazatele.

Americké dějiny jsou i dějinami různých čtení Bible: od fundamentalistických po krajně volné, alegorické a téměř sekulární. I ti ze současných amerických evangelikálů, kteří volili usvědčeného lháře a chlubného děvkaře, si svou volbu jistě nějak biblicky zdůvodnili.

Vložil: Mainstream v Úterý, 15. listopad 2016 @ 18:12:15 CET (244 čtenářů)
(Více... | 2996 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Gen 1,1: Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi
Teologie poslal Nepřihlášený

V éře nových poznatků a objevů o tomto světě, kdy je nám umožněno dokonaleji zkoumat nejen vesmír a přírodu, ale i společnost, kulturu a život lidí, se nám dostává nástrojů, pomocí nichž můžeme také lépe rozumět biblickému textu. Ne, že by se tím základní poznání naší víry měnilo. Mohou nám však být nově nasvícena místa v Písmu, o kterých jsme se domnívali, že jim dávno rozumíme. Takovým místem může být právě začátek knihy Genesis. 

Již staří židovští učenci (Ibn Ezra a Raši) vykládali počáteční slova Bible s poukazem na samotné Stvořitelovo jednání. Avšak vycházejíce z gramatiky textu, rozuměli prvnímu verši ne jako větě hlavní, nýbrž vedlejší: 1 Když Bůh začal tvořit nebe a zemi, 2 tenkrát země byla nesličná a pustá, tma byla nad propastí a duch Boží se vznášel nad vodami, 3 tehdy Bůh řekl: Buď světlo! A bylo světlo. První verš Bible je jakýmsi předvojem následného vyprávění. Vyprávění, ve kterém Bůh uvedením světla v bytí odhaluje svou vlastní podstatu a přítomnost a zároveň začíná své velkolepé stvořitelské působení.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 14. listopad 2016 @ 11:54:09 CET (124 čtenářů)
(Více... | 2872 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Po brexitu a s Trumpem
Společnost poslal Nepřihlášený

Mnozí komentátoři a politologové nyní řeší, proč se průzkumy veřejného mínění opět šeredně spletly; ve skutečnosti ale o žádné velké překvapení nejde. Psal jsem o tom na jaře v článku „Proč Američané volí Trumpa“ (Neviditelný pes 10. března 2016), kdy jsem sice neměl jistotu, že Trump skutečně vyhraje, nicméně viděl jsem to jako velmi pravděpodobné, zvláště pokud proti němu demokraté postaví Hillary Clintonovou. 

Ačkoli to nemívám ve zvyku, začnu vtipem, který koloval mezi Trumpovými příznivci před volbami: Donald Trump pozval papeže na jachtu. Jsou na ní jen s několika dalšími lidmi, diskutují sami dva na palubě, a tu přijde poryv větrů a vezme papežovi klobouk, který přistane na vodní hladině. „To nic, svatý Otče, já to vyřeším“, řekne Donald Trump. Vystoupí z jachty, po hladině dojde pro papežův klobouk a vrátí se s ním na jachtu. Druhý den vyjdou americké noviny s palcovými titulky: „Trump neumí plavat!“

Vložil: Mainstream v Pátek, 11. listopad 2016 @ 17:04:10 CET (216 čtenářů)
(Více... | 5134 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Novopohanský politik Donald Trump
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Republikánský kandidát na prezidenta USA a alternativní pravice neboli alt-right jsou příznakem evropeizace americké pravice

Americká alternativní pravice je reakcí na levicovou politiku identit. A vlastně její kopií, jen ve prospěch jiné kolektivní entity – bílých mužů. Je pravicí, která „zlevicovatěla“. Donald Trump a alt-right představují pro americký konzervatismus výzvu, zda si udrží dosavadní univerzální charakter, přičemž vzestup etnického nacionalismu je důsledkem odkřesťanštění americké pravice.

V souvislosti s kandidaturou Donalda Trumpa na prezidenta za Republikánskou stranu se v USA začalo mluvit o alternativní pravici neboli alt-right. Ta ho podporuje a Trump se od ní nedistancoval. Jde prý o alternativní pravici k té dosavadní, od níž se liší tím, že je rasistická, bělošsky etnicko-nacionalistická a často i antisemitská.

Tak tomu sice je, ale pravda je jako vždy mnohem složitější. A k jejímu pochopení je třeba nejprve znát původní, „nealternativní“ americkou pravici, jež vznikla v prvním desetiletí po druhé světové válce ze tří na sobě vzájemně nezávislých skupin.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 07. listopad 2016 @ 20:06:46 CET (225 čtenářů)
(Více... | 22881 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Biskup Arborelius: mnoho protestantů pochopilo papežovu službu jednoty
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Švédsko. „Během této dvoudenní návštěvy mnoho protestantů lépe pochopilo, v čem spočívá služba jednoty Petrova nástupce a v jistém smyslu fakticky uznali jeho roli. Papež totiž dokázal sjednotit kolem sebe nejen katolíky různých národností, ale také protestanty a pravoslavné. Ukázalo se, že pro všechny byla jeho přítomnost nejdůležitější, dokonce důležitější než oslavy pěti set let reformace,“ říká stockholmský biskup Anders Arborelius.V bilanci včera zakončené apoštolské cesty zdůrazňuje, že papež byl ve Švédsku velmi dobře přijat, zejména jeho poselství milosrdenství, vnímavosti k druhým a pokoje. Jako by se dokonce celé Švédsko otevřelo katolické církvi – podotýká biskup Arborelius.

Pokud jde o ekumenický aspekt této cesty, nejvyšší představitel švédských katolíků poznamenal, že jak katolíci tak i luteráni dali jasné svědectví touhy po jednotě. To ovšem neruší dogmatické obtíže ani vážné rozdíly v názorech na etické otázky, které komplikují vzájemné vztahy – říká biskup Arborelius, který je sám bývalým luteránem.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. listopad 2016 @ 12:09:24 CET (122 čtenářů)
(Více... | 1847 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Ekumenická prostituce v Lundu. Blíží se svatořečení Martina Luthera?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Je svátek Krista Krále. Nacházím se pouhých sto metrů od luteránské katedrály ve švédském Lundu, zkonfiskované katolíkům v roce 1536. Zde se za několik hodin odehraje jedna z nejtragičtějších scén v novodobých církevních dějinách. Papež František zde za přítomnosti pohlavárů Luteránské světové federace zahájí rok trvající oslavy pětistého výročí „výstřelu z Wittenburgu“, připadajícího na 31. 10. 1517.

František je historicky prvním papežem, účastnícím se oficiální připomínky ničivého díla Martina Luthera. Veškerá vina však nespočívá jen na jeho bedrech, vždyť ke společným katolicko-luteránským rituálním tanečkům dal souhlas již Benedikt XVI., plynule navazující na ekumenický odkaz Jana Pavla II.

František však této ekumenické prostituci dal zcela nový rozměr, když v rozhovoru pro La Civiltá Catolica před pár dny prohlásil, že „proselytismus na církevní úrovni je hříchem“. Při jiné příležitosti novinářům a tedy i celému světu sdělil, že již samotným křtem tvoří katolíci s luterány jedno Tělo Kristovo. A aby toho pohoršení nebylo málo, v odpovědi na otázku, zda se luteránka, provdaná za katolíka, může účastnit svatého přijímání, oznámil: „Ať se nejprve zeptá Pána. A pak ať jedná. Více nyní říci nemohu“.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. listopad 2016 @ 12:07:22 CET (153 čtenářů)
(Více... | 5940 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Lutherova socha ve Vatikánu a nová papežská definice „vlažného“
Katolicismus poslal Nepřihlášený

25. října 2016 (LifeSiteNews) — Papež František pojede příští týden do švédského Lundu, kde se zúčastní zahájení celoročních oslav 500. výročí pětadevadesáti tezí, které Martin Luther 31. října 1517 přibil na vrata zámeckého kostela ve Wittenbergu.V rámci přípravy na tuto návštěvu papež 13. října ve vatikánské aule Pavla VI. přijal tisíc luteránů a katolíků z Německa a promluvil k nim z pódia, na němž stála Lutherova socha. Tento pohled mnohé katolíky šokoval, protože papež Lev X. v roce 1520 Luthera exkomunikoval a jeho teze odmítl. Rozštěpení křesťanů, které Luther způsobil, zůstává jedním z nejhorších za 2000 let dějin Církve.

František při setkání zopakoval své varování před obracením lidí, které pronesl již na začátku října. Několik týdnů poté, co papež František řekl, že je „velmi těžkým hříchem proti ekumenismu“, pokoušejí-li se katolíci obracet pravoslavné křesťany, sdělil poutníkům, že „není správné přesvědčovat [nekatolíky] o své víře“. Papež rovněž poskytl neotřelou definici slova „vlažný“, které podle něj označuje křesťany, kteří „chtějí na jedné straně horlivě bránit křesťanství na Západě, ale na druhé straně se stavějí nepřátelsky k uprchlíkům a jiným náboženstvím.“

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. listopad 2016 @ 11:53:15 CET (116 čtenářů)
(Více... | 5027 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Americké prezidentské volby a evangelikálové
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Mezi dvěma kameny – vlastní vinou?

V listopadu čeká Spojené státy veledůležitá událost – prezidentské volby. Volby, které nepochybně ovlivní další směr země (a možná i Země) nejen na příštích pět let. Po několika měsících dramatických demokratických i republikánských primárek je jasné, že hlavní kandidáti na příštího uživatele Oválné pracovny jsou dva – za Demokratickou stranu je to současná ministryně zahraničí (a manželka bývalého prezidenta) Hillary Clintonová a za republikány realitní magnát Donald Trump. Nadšenou podporu většiny amerických evangelikálů nemá ani jeden z nich.

Nedůvěryhodná Clintonová

Důvod, proč je Hillary Clintonová, ač členka metodistické církve, pro většinu bílých evangelikálů i katolíků těžko přijatelná, je nasnadě: Její politika je nepokrytě liberální, tedy v rozporu s hodnotami konzervativních amerických křesťanů. Clintonová sama sebe prohlašuje za vyhraněnou feministku. Dlouhodobě např. podporuje „právo žen na interrupci“, a to nejen v rané fázi těhotenství (nedávno prohlásila, že nenarozené dítě, byť několik hodin před porodem, „nemá ústavní práva“; jindy naznačila, že by křesťané měli změnit svou věrouku, aby nepopírala „práva žen na reprodukční zdraví“). Zároveň usiluje o to, aby „právo na potrat“ bylo přijato celosvětově. Clintonová jako senátorka opakovaně hlasovala pro financování výzkumu kmenových buněk (tj. zabíjení lidských embryí) z federálního rozpočtu.

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. říjen 2016 @ 02:00:19 CEST (229 čtenářů)
(Více... | 12287 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Církev se zneviditelňuje
Principy poslal Nepřihlášený

I v našich novinách jsme se mohli v posledních týdnech dočíst, že tisíce Norů a Dánů opouštějí státní luterskou církev. Vedení luterských církví v těchto dvou zemích totiž umožnilo zrušit členství prostřednictvím internetu. Členy těchto církví se lidé stávali vlastně od narození, pokud jejich rodiče nebyli členy nějaké jiné denominace nebo pokud se nedeklarovali jako nevěřící.

Tento exodus je zpravidla chápán jako krize křesťanské víry a doklad, že křesťanství se přežilo. Nechci popírat, že v mnoha zemích, a rozhodně ve Skandinávii, křesťanstvo skutečně v krizi je. Nicméně situace je poněkud složitější, než se jeví na první pohled. Státní církev je vskutku přežitek, a zmíněný exodus je v prvé řadě krizí státní církve, nikoli nutně křesťanství jako takového. Povězme si o tom více. 

Lidé stojící vně církve – ale i mnozí křesťané – měří význam a sílu církve především podle počtu členů. (U nás se o stavu církví píše a hovoří zejména poté, co statistický úřad zveřejní výsledky sčítání obyvatelstva, včetně údajů, kolik lidí se k té které církvi hlásí.) O něco více vypovídá o stavu církve údaj o počtu účastníků nedělních bohoslužeb. Tam se situace dramatizuje: Klasická („tradiční“) církev vykazuje dejme tomu padesát tisíc členů, nicméně souhrnná účast na nedělních bohoslužbách je třeba pouhých sedm tisíc. U některých menších evangelikálních církví je tomu někdy naopak: Znám společenství, která mají „papírově“ 35 členů, na nedělních bohoslužbách jsem ale napočítal přes stovku účastníků.

Vložil: Mainstream v Středa, 21. září 2016 @ 20:48:00 CEST (262 čtenářů)
(Více... | 6918 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Co může znamenat a přinést panortodoxní koncil?
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Koncem června 2016 proběhla nábožensky orientovanými médii zpráva, že právě skončila jednání „pravoslavného koncilu“. Ta z nich, jež přesnější terminologii věnují více pozornosti, dokonce pociťovala potřebu zpřesnit, že ačkoli se jednalo o „všepravoslavný“ sněm, jenž se sešel po více než tisíci letech, přesto na něm chyběly delegace čtyř církví: antiošské, ruské, gruzínské a bulharské. [1] Některá ortodoxní periodika pak připojovala informaci, že přinejmenším 7 metropolitů z Řecka, Kypru a Srbska odmítlo signovat dokumenty tohoto shromáždění. Pravoslavné weby provozované stoupenci tzv. konzervativní linie začaly zveřejňovat texty jednotlivých hierarchů [2] či mnišských skupin prohlašujících sešlost na Krétě za „loupežnickou synodu“ [3]; ultraortodoxní weby pak dokonce za „lži-patriarší synodu“, na níž došlo k „legalizaci antikristova náboženství – ekumenismu“ [4].

Událost, jejíž protagonisté jsou označováni za „skryté uctívače ďábla“, a za jejíž zdárný průběh se přitom modlí rovněž vrcholní představitelé mnoha křesťanských konfesí (včetně papeže Františka), si proto jistě zaslouží bližší vysvětlení. Za normálních okolností by postačilo odkázat zájemce na některý z webů, nejlépe na oficiální stránky sněmu [5], jenže v případě těch ortodoxních obecně platí, že ke sporným otázkám se staví natolik zaujatě – ne-li přímo polemicky – že poznatky na nich uvedené vyžadují ještě dalšího doplnění ze zdrojů, o nichž se záměrně (příp. z důvodu jejich neznalosti či z nedostatku smyslu pro nezaujatý vědecký přístup) neinformuje. Proto se nemohu spokojit s provedením pouze jednoduchých odkazů na českou ‚studii‘ J. Jána [6], ani na dnes již ‚starobylý‘ článek P. Aleše [7]. 

Naopak, jsem nucen čerpat z mnoha zdrojů, včetně těch cizojazyčných a ‚jinoslavných‘ – zejména pak z (přinejmenším do r. 2008) jediné vědecké a nezaujatě kritické monografie na téma přípravy panortodoxního koncilu autorství polského teologa Tadeusze Kałużného [8]. Vzhledem k povaze tohoto textu si však dovolím uvádět pouze vysvětlující poznámky a jen některé zdrojové odkazy na především webové zdroje; z důvodu rozsahu se omezím na historickou prezentaci bez snahy o teologickou analýzu problematiky, obsahovou a strukturální komparaci jednotlivých verzí dokumentů, či vyhodnocení ekumenické relevance jednotlivých postojů; vzhledem k jen těžce předvídatelnému vývoji se nebudu pokoušet ani o nástin možných scénářů dalších osudů uskutečňování ideje panortodoxního koncilu do budoucna.

Vložil: Mainstream v Středa, 14. září 2016 @ 12:28:06 CEST (232 čtenářů)
(Více... | 40361 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Všepravoslavný sněm: „musíme se znovu učit dělat to, co kážeme“
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Chomjakov [1] v 19. století tvrdil, že římští katolíci obětovali svobodu kvůli jednotě, zatímco protestanti ztratili jednotu za cenu svobody. Pravoslavní prostřednictvím sobornosti (synodální, koncilní povahy) své církve mohou těžit ze svobody i jednoty. Nicméně tato synodalita na všepravoslavné úrovni nebyla příliš dlouho praktikována. Proto není překvapením, že ve své úvodní řeči Jeho Blaženost Daniel, patriarcha Rumunska, nazval Svatý a Velký sněm pravoslavných církví jako „začátek normality“. A nemělo by být překvapením, že to nebyl hladký začátek kvůli mnoha nesplněným očekáváním v přípravných fázích a vyústění pro čtyři ze čtrnácti autokefálních církví, které se „v jedenácté hodině“ rozhodly nezastupovat své věřící na tomto sněmu.

Ukazuje se, že nejkontroverznější témata jednání, vznesená některými církvemi, které se odmítly zúčastnit, byla ekumenická, reflektovaná v návrzích dokumentů Vztahy pravoslavné církve se zbytkem křesťanského světa, a do určité míry ve Svátosti manželství a jejích překážkách. [2] Skutečně, mnoho z přítomných delegátů vnímalo návrh dokumentu Vztahy se zbytkem křesťanského světa jako ne zcela v souladu s pravoslavím, ale nevyužili příležitosti angažovat se v dialogu a hledat pro dokument přijatelné znění. Jednoduchá srovnávací analýza návrhu a přijatých textových verzí tohoto dokumentu ukazuje, že v něm bylo uděláno na 400 úprav, což ho činí nejtransformovanějším dokumentem jednání.

Zatímco mnoho úprav anti-ekumenických zástupců si našlo cestu do finální verze, dokument sám si uchovává důležité pro-ekumenické body. Následující analýza nejprve ukáže pro-ekumenické zásluhy, poté přehled anti-ekumenických aspektů a nakonec načrtne závěry.

Vložil: Mainstream v Středa, 14. září 2016 @ 11:59:48 CEST (226 čtenářů)
(Více... | 9161 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Božská loterie aneb krátká úvaha o predestinaci
Teologie poslal Nepřihlášený

V evangelikálních kruzích existují dvě základní učení o spasení. Latinsky se toto učení nazývá soterologie a dnes bych se chtěl zamyslet nad jednou částí tohoto učení, která se nazývá predestinace, což česky znamená (učení o) předurčení. Omlouvám se za tato dvě cizí slova, ale v diskusi s teology se jim bohužel občas nevyhneme.

Existují dva základní proudy, které (ve zkratce) učí následující:

Kalvinismus: jednou spasen, provždy spasen
Ty, které Bůh přijal ve svém milovaném Synu, následně povolal a posvětil skrze svého Ducha, nemohou ani úplně, ani definitivně přijít o tento stav milosti, ale zcela jistě v něm vytrvají až do konce, a budou navěky spaseni.‘ Wes­tminsterské vyznání víry 17,1

Arminianismus: o spasení je možné přijít
Tento směr protestantské teologie vznikl na přelomu 16. a 17. století na základě myšlenek Jakuba Arminia (Jakoba Hermandszoona), který vystoupil proti kalvinistickým názorům o předurčení. Zdůrazňoval, že spasení je darem, že ho Bůh nabízí každému a že záleží na postoji člověka, zda ho příjme a získá věčný život. Tak člověk obdarovaný svobodnou vůlí rozhoduje o svém osudu i věčnosti.

Vložil: Mainstream v Úterý, 30. srpen 2016 @ 22:53:22 CEST (374 čtenářů)
(Více... | 8838 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Hledání evangelické a katolické identity a jejich vzájemného vztahu
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Milí kolegové, svůj příspěvek do našeho přemýšlení nad evangelickou identitou začnu citátem z Karla Rahnera:

 „Najdou se jistě stále a opět naivní či přehorlivé duše, pro něž je vskutku tajemným přáním a ideálem (to, co si barvitě malovali protivníci papežské neomylnosti ve své nepoučenosti v čase Prvního vatikánského koncilu), že totiž neomylný papež může jednoduše a šmahem vyřídit všechny otázky teologie díky svému bezchybnému úsudku... Lidská pravda je již taková, že i v teologii, pokud se ona vyslovuje k nějaké jedné otázce nebo k tomu či onomu rozhodnutí, ihned se správně ozvou rovněž tři nové otázky, které nemohou být jednoduše rozhodnuty. Jen prostí a naivní lidé si toho nevšimnou a myslí si, že by papež mohl, jen kdyby chtěl, proměnit dogmatiku v čistou sbírku definovaných vět. Člověk smí ostatně jen nahlédnout do církevních dějin: v církvi nikdy nebyl směr, který by se prosadil výlučně (...) Zcela zapravdu se dostalo jen jednomu: Pánu oné církve, který jako jediný měl požadavek, aby v církvi zůstalo mnoho antagonistických tendencí.“ (Karl Rahner: Dynamický prvek v církvi, Societas, 2007, str. 96—97)

Rahnerova slova naznačují, že katolicismus pod svým deštníkem skrývá pestrou paletu teologických přístupů a akcentů, duchovních proudů, řádů, kongregací a hnutí, že katolicismus se jen zdálky může jevit jako monolit...

Vložil: Mainstream v Úterý, 30. srpen 2016 @ 22:48:25 CEST (169 čtenářů)
(Více... | 10684 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Názory Tomáše Halíka vedou člověka od křesťanství k ateismu
Principy poslal Nepřihlášený

Tomáš Halík se snaží obhajovat islám tvrzením, že „neexistují dobrá a špatná náboženství, existují jen dobří a špatní věřící“.

Byť profesor Halík se snaží mlžit a nehovořit jasně, tak se zdá, že věří, že všechna náboženství mají původ u Boha.

Nikdy jsem nebyl fanoušek Tomáše Halíka, ale vždy mi bylo divné, proč ho tolik obdivují muslimové, dokonce mám dojem, že má Halík více fanoušku u muslimů než u křesťanů.

Když jsem si přečetl Halíkovo poslední kázání „Jen Bůh, žádný člověk, může skutečně porovnat hodnotu náboženství“ jen se mi potvrdilo, že Halík jaksi stále více potvrzuje, že nejspíše věří v božský původ islámu, byť to opět zastírá hromadou filozofických řečí, aby mohl mít dvě tváře, na své stoupence tu otevřenou propagující islám jako božské učení a na své odpůrce nastavuje svou falešnou tvář, kdy díky nejednoznačností svých prohlášení může kličkovat a tvářit se, jako že ještě není plně proislámský.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 29. srpen 2016 @ 12:09:58 CEST (258 čtenářů)
(Více... | 4156 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Mezi islámem a islamismem není rozdíl, vzkazuje pražské arcibiskupství
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Ještě před rokem by se na něj snesla vlna kritiky a všichni by o něm hovořili jako o xenofobovi. Teď je ale skoro jediný, kdo měl odvahu říct nahlas to, co si myslí většina lidí v Česku. Ředitel vnějších vztahů Arcibiskupství pražského Milan Badal v rozhovoru pro Českou televizi reagoval na teroristický útok ve Francii a věci nazval pravým jménem. Je to nejdrsnější kritika islámu, která kdy v Česku zazněla. Není divu, že video sdílí tisíce lidí a šíří se obrovskou rychlostí nejen po Facebooku.

Po tom, co se video z ČT24 objevilo na internetu, stalo se hitem. Všichni teď o rozhovoru s Milanem Badalem hovoří a většina Čechů mu dává za pravdu. Nebál se pojmenovat věci pravým jménem a měl odvahu říct další věci, se kterými v televizi asi moc nepočítali. Ještě před půl rokem by ho lidé měli za xenofoba, ale teď mu tleskají, že se nebojí o islámu říkat kruté pravdy.

Vložil: Mainstream v Středa, 27. červenec 2016 @ 15:13:44 CEST (546 čtenářů)
(Více... | 3334 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Komentáře: Apokalypsa v islámu
Teologie poslal Stanley

Moji nejoblíbenější biblickou knihou je Zjevení Janovo neboli Apokalypsa. A tak mne zajímalo, jak apokalypsu vidí muslimové. Proto s velkým zájmem jsem si přečetl knihu Apokalypsa v islámu od Jeana - Pierre Filiu (česky Volvox Globator, Praha 2011). Z této knihy, z Koránu a ze Slovníku Judaismus Křesťanství Islám jsem se pak pokusil „vydestilovat“ islámský pohled na apokalypsu. A to i při vědomí toho, že v islámu existuje řada poněkud odlišných pojetí apokalyptických dějů. Existují samozřejmě rozdíly mezi sunnity a šíity a odlišit nutno i radikálně mesianistický proud a islámsko-konzervativní proud.

Vložil: Mainstream v Středa, 27. červenec 2016 @ 15:12:25 CEST (419 čtenářů)
(Více... | 5765 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Komentáře: United 2016 a jak nasytit sytého?
Akce poslal Nepřihlášený

V tomto školním roce jsem měl výsadu se alespoň trochu spolupodílet na přípravě United. Nevím, zda jsem skutečně zaneprázdněný nebo zda si jen neumím organizovat čas, nicméně ve svém životě se nenudím. Proto zvažuji, kam napřít čas, který mi byl svěřen. Spolupodílet se na United byla aktivita, kterou jsem zvažoval, jenže nyní nelituji ani minuty strávené s týmem, který United připravoval. Protože trochu vidím do střev festivalu, pokusím se vystihnout čím je festival jedinečný a proč považuji za moudré rozhodnutí zúčastnit se ho.

Každý, kdo se v naší době pokouší organizovat něco pro druhé, narazí na paradox naznačený v nadpisu tohoto článku. Slovy vynikajícího ekonoma T. Sedláčka, jak nasytit sytého? V křesťansko-festivalovém kontextu to může znamenat jakou hudbu nabídnout generaci youtube, MP3? Co nového povědět na seminářích, když máme mnohokrát pocit, že vše už bylo pověděno? Proč vlastně dělat festival, když je tolik jiných festivalů a to nejen v ČR? Je cílem United více zábavy, více prožitků, více… Možná to na první pohled takto působí, jenže opak je pravdou. Ano, United nabízí kvalitu, zároveň ale v mnoha případech nabízí možnost pokračování. S drtivou většinou účinkujících se můžete osobně setkat, pohovořit s nimi, nechat se jimi inspirovat a případně je i pozvat na nějakou vaší akci. Zároveň leccos můžete okopírovat a realizovat ve vašem kontextu. Jinými slovy United je výborná platforma, na jejímž základě můžete pokračovat.

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. červenec 2016 @ 15:06:15 CEST (363 čtenářů)
(Více... | 5031 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Britští baptisté reflektují brexit
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Politika předsudků a obnova národa

Ve Spojeném království po referendu jsou církve v postavení, kdy mohou dát najevo vzájemné výhody, jež plynou z účasti na roz­manitých společenstvích.

Všimnul jsem si dvou výsledků právě proběhlého referenda o EU. Londýn hlasoval pro setrvání většinou 75 procent, zatímco moje rodiště Hartlepool hla­soval většinou 70 procent pro odchod. Ačkoli imigrace byla jedním z hlavních témat, která motivovala k volbě odejděme (jak jsem to slyšel také z místního Hartlepoolského radia den poté), je zarážející, že multikulturní avšak prosperující Londýn si jasně přál zůstat, a relativně monokulturní ale chudší oblast Spojeného království volila odchod.

Kanadský politolog Will Kymlicka, který píše převážně o multikulturalismu si všímá, že v dobrých časech, kdy se lidé cítí bohatí a zabezpečení, multikulturalismu přejí, ale napadají jej, je-li ohrožena jejich prosperita a bezpečí. Nárůst nacionalismu v Evropě v poslední dekádě, lze jasně vysledovat jako reakci na finanční krizi a opakované teroristické útoky, které vedly k množení obav a nespokojenosti po celé Evropě; a také v mnoha regionech Spojeného království.

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. červenec 2016 @ 15:04:40 CEST (265 čtenářů)
(Více... | 4470 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Tradici zabíjet homosexuály zavedl sám Mohamed, odstranit ji z islámu bude těžké
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Hrůzné vraždění návštěvníků v gay baru v americkém Orlandu americkým muslimem Omarem Mateenem opět ukázalo, že mnozí muslimové si nejsou ochotni připustit možné kořeny spáchaného zla v islámu a v jeho tradici. Místo toho se skrze polopravdy snaží uniknout z nepříjemné debaty o souvislosti hrůzného činu s islámem a soustřeďují se na opakování mantry o nepřípustnosti uplatňování kolektivní viny vůči všem muslimům. Také stále opakují tvrzení, že islám s těmito činy nemá nic společného. V této argumentaci přizvukují vyznavačům islámu s nadšením i mnozí stoupenci multikulturalismu.

Ovšem pokud si muslimové sami nepřiznají, že zdroj ospravedlnění hrůzných činů některých vyznavačů islámu se nachází právě v islámské tradici, nebude možné účinně čelit šíření radikalismu mezi muslimy a riziku spáchání násilí ze strany některých muslimů. Příkladem takovéhoto neupřímného postoje je rozhovor televizní stanice CNN s představitelem amerických muslimů šejchem Hamzou Yusufem.

Yusuf v rozhovoru odmítá, že by islám nesl jakoukoliv vinu na zločinu spáchaném Omarem Mateenem. Stejný postoj má i dalších zhruba 200 předních osobností amerických muslimů, jež po hrůzných vraždách v Orlandu vydaly společný manifest, kde odsuzují vraždění a odmítají spojitost s islámem.

Vložil: Mainstream v Úterý, 28. červen 2016 @ 19:07:54 CEST (282 čtenářů)
(Více... | 7705 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Po referendu jak po výprasku
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Z mainstreamových médií se na nás valí hustá kaše nářků, výčitek, hrozeb, děsivých (a hned zase uklidňujících) proroctví; odborníci se zejména v Českém rozhlase Plus a na ČT 24 střídají jako apoštolové zkázy na nějakém přehřátém veleorloji, celkově se vyvolává dojem, že se stalo cosi tragického a osudového – s čím si ale naši premiéři a ministři ovšemže přesto poradí...

S ničím si neporadí!

Ekonomika samozřejmě pojede i bez nich, ale jinak mě doslova fascinuje, jak britské referendum totálně obnažilo neprofesionalitu a neschopnost evropských politických špiček: tady kdosi vypsal referendum, měsíce chrlil propagandu, a když nastala jedna ze dvou (jenom ze dvou, neřekl bych, kdyby ze dvaceti!) možných variant, vůbec neví, co dělat, na nic není připraven; jediné, na co se David Cameron zmohl, bylo prohlášení, že odstoupí – ovšem až v říjnu; co bude do té doby, neví. I Angela Merkelová se dal slyšet, že se stalo něco, co nečekala – nečekala, ačkoli všechny průzkumy veřejného mínění jí dávaly na srozuměnou, že je to možnost přinejmenším padesátiprocentní...

Vložil: Mainstream v Neděle, 26. červen 2016 @ 22:16:57 CEST (426 čtenářů)
(Více... | 2877 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Co je to fundamentalismus?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V současném světě je slovo fundamentalismus synonymem něčeho velmi negativního. Již jen to, že někdo někoho označí za fundamentalistu, zařazuje to člověka nebo hnutí do kategorie nebezpečných lidí a skupin.

Slovo fundamentalismus ovšem ve skutečnosti vyjadřuje pouze nějaký myšlenkový proud, filosofii nebo hnutí, jež staví na základu (fundamentu) a je tomuto základu věrný. Je charakteristický spíše pokusem o změnu, než o zakonzervováním status quo. Je to spíše hnutí, které si osobuje právo na vlastnění pravdy a dává si nejsvatější právo pravdu prosazovat a měnit tím současný stav. Přitom se (v případě církví) opírá o svaté prameny náboženství, které užívá v doktrinální formě, byť si vybírá a argumentuje pouze vybranými částmi.

Vložil: Mainstream v Sobota, 25. červen 2016 @ 19:38:06 CEST (226 čtenářů)
(Více... | 2018 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas; PR a marketing - Stepan
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.45 Seconds