Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Taťána   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 10, článků celkem: 5049, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 4835, adminů: 23, uživatelů: 2391
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 199 142

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 8 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Cesta k ekumeně v současnosti
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Můj úhel pohledu

Opakovaně zde v minulých dnech zazněla výzva, abychom mluvili otevřeně a na základě své osobní zkušenosti. Této výzvy se budu držet i já. Proto prosím berte moje vystoupení jako můj úhel pohledu, který je navíc s ohledem na vymezený čas nutně výběrový a omezený. Na problematiku se dívám jako člen římskokatolické církve, který se od poloviny 90. let s různou intenzitou pohybuje v ekumenickém prostředí a téměř dvacet let jsem zaměstnán na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy. Setkání a rozhovory se členy různých církví pro mne nejsou výjimečnou událostí, ale naopak v podstatě každodenní náplní práce.

Dlouholeté působení v tomto prostředí mě nepochybně ovlivňuje, ale nepřestávám být doma v římskokatolické církvi, kde se spolu se svými syny účastním křesťanského života, včetně života svátostného. A jak už bývá u ekumenicky angažovaných křesťanů poměrně běžným zvykem, mám tendenci být více kritický ke svojí vlastní církvi a tradici. Naopak u ostatních křesťanských církví se snažím vidět a ocenit pozitivní prvky. Odlišné důrazy v jiných církvích nevnímám jako něco, co by mě ohrožovalo a vůči čemu bych se potřeboval vymezovat, ale naopak jako něco, co mě může obohatit.

Vložil: Mainstream v Středa, 25. březen 2020 @ 18:06:08 CET (66 čtenářů)
(Více... | 42504 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Názory: Pohled na budoucnost Staroměstského náměstí
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Daniel Ženatý [synodní senior Českobratrské církve evangelické] promluvil z pozice předsedy Ekumenické rady církví na semináři k budoucnosti Staroměstského náměstí, který pořádal Magistrát hl. m. Prahy. Ve svém vystoupení zdůraznil, že ve sporu o obnovu Mariánského sloupu proti sobě nestojí církve.

Vážený pane primátore, vážení přátelé, děkuji za pozvání.

Předesílám, že nejsem ani historik, ani architekt, ani politik, a doufám, že se vám nebudu plést do řemesla. Jsem teolog.

Zastupuji Ekumenickou radu církví v ČR. Ta sdružuje 12 členských církví vzniklých buď přímo z Reformace, nebo odštěpením od církve římskokatolické.

Pro pořádek ocituji poslední platné usnesení valného shromáždění ERC z konce roku 2018, týkající se Mariánského sloupu:

Vzhledem k blížícímu se výročí poprav 27 představitelů stavovského odboje na Staroměstském náměstí a v návaznosti na bohoslužbu smíření k 600. výročí smrti Mistra Jan Husa navrhuje Valné shromáždění ERC, aby na místě bývalého mariánského sloupu na Staroměstském náměstí vznikl symbolický památník smíření.

Vložil: Mainstream v Úterý, 10. březen 2020 @ 21:36:57 CET (43 čtenářů)
(Více... | 8154 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Mohou křesťané slavit Vánoce?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Může křesťan slavit Vánoce, svátek, který nejen, že má pohanský původ, ale je také využíván nevěřícím světem k propagaci komercialismu? Dle mého názoru záleží na člověku a jeho přesvědčení před Bohem. Především jsme vybízeni, abychom považovali spravedlnost a oddanost Bohu za to nejdůležitější. Musíme usilovat o to zalíbit se Bohu na základě toho, o čem věříme, že je konzistentní s Písmem. Když však nahlédneme do Písma, nenalezneme žádnou pasáž přikazující slavit Kristovo narození. Na druhou stranu, Bible rovněž říká, že všechno je dovoleno, ale ne vše prospívá (1. Korintským 6:12). Navíc bychom měli být plně přesvědčeni o dni uctívání či v otázce stravování (Římanům 14:1-12). Právě tento odkaz podporuje stanovisko, podle něhož mají křesťané svobodu ve slavení Vánoc.

Starý Zákon hlásá, že jsme povinni uctívat Boha podle přikázání, která ustanovil (Exodus 20:1-4; 24:12-31:18). Vánoce ale nebyly ustanoveny Bohem. Navíc neexistují žádné záznamy, že raná církev slavila narození Krista. Na druhou stranu nenajdeme ani biblický zákaz ohledně slavení Kristova narození. Takže když není řečeno, že to dělat nemůžeme, znamená to, že je zcela v pořádku Vánoce slavit? Jeden pohled je takový, že smíme dělat pouze to, co Písmo výslovně přikazuje. Druhý oproti tomu říká, že smíme dělat cokoliv vyjma toho, co Písmo zakazuje. Které stanovisko je správné? Když se podíváme do samotného Písma, zjistíme, že nemáme „překračovat, co je napsáno“ (1. Korintským 4:6). Bible je evidentně naším vodítkem. Ale když se podíváme na verše, jež jsme už zmínili – že vše je dovoleno (1. Korintským 6:12) a že křesťané mají být sami přesvědčeni ve své vlastní mysli (Římanům 14:5), pak se slavení Vánoc stává otázkou osobních preferencí.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. prosinec 2019 @ 17:47:08 CET (275 čtenářů)
(Více... | 4394 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Žena ať ve shromáždění mlčí?!
Sborový život poslal Nepřihlášený

Také vám občas tento verš vrtá hlavou? Ještě „šťavnatější“ je jeho pokračování: „Nedovoluje se jim, aby mluvily; mají se podřizovat, jak to říká i Zákon. Chtějí-li se o něčem poučit, ať se doma zeptají svých mužů; ženě se nesluší mluvit ve shromáždění.“ 1 Kor 14, 34 – 35 

Některé církve či sbory si tento text přizpůsobily k obrazu svému a zredukovaly ho na zákaz ženám v neděli kázat, jinde dokonce ženy v církvi nesmějí ani vyučovat. Verš z 1 Kor 14 přece mluví jasně, ne?! Jenže je zde problém. Slovo eklézia, které v 1 Kor 14 překladatelé překládají jako shromáždění, je jinde přeloženo jako církev. Verš by se tedy dal přeložit ženy v církvi (v eklézii) ať mlčí. Jenže zřejmě i ti nejbibličtější z biblických křesťanů nechají ženy vyučovat v besídce, v mládeži, v dorostu, což je v posledku v něčem ještě větší zodpovědnost než kázání nebo vyučování dospělých, protože dospělí si leccos přeberou, kdežto když kážete hereze dětem, tak děti to nerozpoznají. Zároveň i besídka, dorost, mládež či nejrůznější skupinky, kde ženy v rámci sboru učí, jsou církví (eklézií). Dále se asi nikdo neřídí slovy „nedovoluje se jim, aby mluvily, chtějí-li se poučit, ať se doma zeptají svých mužů.“ Dovedete si představit, že na otázku nějaké ženy po kázání odpovíte: Mlč a zeptej se až doma!

Dále jistě neplatí, že dary Ducha svatého, které nazýváme dary jazyka, jsou výhradně pro muže (např. proroctví, vyučování, slovo moudrosti, slovo poznání či evangelizace, která je často spojena s vyučováním). Jiná věc je, že mnohé ženy jsou schopnější než muži a to včetně vyučování, kázání, v práci s lidmi a v mnoha dalších oblastech.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. listopad 2019 @ 15:58:50 CET (358 čtenářů)
(Více... | 7856 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Hnutí nebo denominace? Aneb ovlivnit, nikoliv ovládnout.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jednoduše, nejbezpečnější je obojí v jednom.

Jsou hnutí, která odmítají dospět a denominalizovat, tj. zformulovat své krédo, dovolit svým členům volit si demokraticky své vedoucí a přijmout bohoslužebný řád včetně liturgie. Těmto církvím hrozí stát se sektami, kde vládnou nevolené vyvolené osobnosti, které mezi sebe nikoho nepustí. Nedospělá hnutí jsou neustále zmítána větry učení a následováním silných osobnosti, které nemají žádné věroučné hranice, zato jsou všichni vedeni Duchem. Kazatelé zde například – díky absenci liturgie - řeční celé hodiny, a když je chválící skupinka zrovna uchvácena Duchem svatým, vznikne – ze stejného důvodu - svatý a taktéž nekonečný chaos. V hnutí obvykle kvasí bludy, a pokud se zrovna deset minut nic neděje, všichni jsou nervózní, že něco není v pořádku. Hnutí se nejvíce bojí nečinnosti a usazenosti a proto zde aktivita stíhá aktivitu.

Pokud se ale denominace usadí, lidé začnou lpět na formě. Každý ví, jak se správně modlit, kdo nepochází ze správného rodu, nemá šanci stát se kazatelem a denominace často ovládají rodinné klany. Bible je pak vykládána jen v souladu s tradicí. Když např. luterán potřebuje něco rozsoudit, hledá v symbolických knihách, kalvinista musí najít argumenty v Instituci a ten nový u Spurgeona, a Wesleyán musí praxi ospravedlnit z deníku Johna Wesleye. Církve pak mají i své šibolety. Luterán nachází v Bibli dvojí zákon, oddělený od evangelia, kalvinista zase predestinaci a rozhněvaného Boha a wesleyán dopěl k bezhříšné dokonalosti a již nehřeší. Všichni jsou samozřejmě uprostřed pravdy a tato nadsázka je pro ně samozřejmě jen nepochopením nebo dokonce hrozným rouháním. Denominace se pak cítí nejvíc ohrožena jinakostí a bere se smrtelně vážně. Když to dojde do extrému, jedni se pak hlásí ke Kalvínovi, druzí k Lutherovi a třetí k Wesleymu. Denominace má pak tendenci donekonečna rozvádět svá učení a produkovat další řády v domnění, že je zde řešení, až se v nich nakonec nikdo nevyzná.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 26. září 2019 @ 15:26:57 CEST (185 čtenářů)
(Více... | 4065 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Mariánský sloup, stánky s buřty nebo nic?
Katolicismus poslal Nepřihlášený

V poslední době nejen některé Pražáky rozpaluje jak sluníčko, tak diskuse ohledně obnovy mariánského sloupu. Mnozí na mě směřují dotazy, co si o tom myslím. Mám-li shrnout svůj čistě osobní názor jednou větou, pak se jedná o zbytečnou provokaci, která nevede ke smíření, ale ke zbytečnému vyhloubení příkopů, které se v posledních letech celkem daří zasypávat.

Nechci vršit řádky podporující proč sloup neobnovovat nebo obnovovat. Zkráceně popsáno, jedni tvrdí, že „sloup byl postaven na místě vroucích modliteb Pražanů k Panně Marii, z vděčnosti za její pomoc v bitvě o Staré a Nové Město pražské proti Švédům, po vyplenění Malé Strany a Hradčan v roce 1648 a na poděkování za ukončení třicetileté války 1618 – 1648.“ Proti tomu není co namítat, byť na modlitby k Marii nevěřím. Ale není zde nic militantního.

Jenže je tu i druhý pohled: „Ikonografie mariánského sloupu byla diskriminační – nejen samotná socha Marie vyjadřuje porážku protestantů, kteří jsou vyjádřeni drakem pod nohama Marie, ale součástí sousoší byly i čtyři další sochy, kde katoličtí andělé probodávají kacíře.“
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 14:46:42 CEST (360 čtenářů)
(Více... | 5468 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Křesťané v politice a nedělní Letná
Společnost poslal Nepřihlášený

Soudě dle statusů na facebooku mých přátel, z různých rozhovorů a narážek, v neděli na Letné bude více křesťanů než na leckteré křesťanské konferenci. A je to dobře. Na jednu stranu politika nemá být hlavním tématem církve, na stranu druhou žijeme v tomto národě a neseme za něj zodpovědnost. Nicméně to, co se děje, mě v kontextu křesťanství vede ještě k jedné úvaze.

V posledních měsících na skupince, do které chodím, společně studujeme knihu Evangelium pro všední den od T. Kellera. Hned v první studii autor píše o tématu, se kterým se setkáte i v jeho některých kázáních či knihách. Rozlišuje mezi falešnými a pravými proroky, kdy falešní proroci mj. vyzývali k tomu, aby se vyvolený lid stáhl ze společnosti (Keller píše z města), aby neztratil svoji identitu. Oproti tomu Bohem povolaní proroci povzbuzují k tomu, aby se Boží lid asimiloval a svoji identitu si uprostřed cizí kultury a Bohu nepřátelské společnosti zachoval. Autor mj. vychází Jeremiáše 29, 4 – 14, kde Bůh židovským přesídlencům dává pokyny, aby se v Babyloně zabydleli, rozmnožovali, usilovali o pokoj, modlili se za svoje okolí a byli součástí města, nikoli aby z něj utekli (více zde: https://vimeo.com/288593517).
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 14:46:13 CEST (327 čtenářů)
(Více... | 4454 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.16)

Názory: Majdan a Letná
Společnost poslal Nepřihlášený

Doputoval ke mně dopis jednoho lokálního politika, kterému se podle všeho nelíbí výzva lidoveckého předsedy Marka Výborného, aby lidovci podpořili plánovanou demonstraci na Letné. Z dopisu vybírám:

„Chystá se nový ‚Majdan‘? Co přinesl ten na Ukrajině nyní snad už jasně vidíme.

Výsledky demokratických voleb již neplatí?

A kdo to všechno platí? Jedni říkají, že Putin, druzí, že Soros. Vyberte si.“

Majdan je zřejmě zmíněn jako odstrašující příklad. Současné demonstrace někteří přirovnávají k „Majdanu“, jiní zase k listopadu 1989. Obojí přirovnání jsou dle mého názoru naprosto nevhodná. Pokusím se vysvětlit, proč.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 14:45:32 CEST (223 čtenářů)
(Více... | 6109 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.4)

Názory: Koho budete volit při letošních eurovolbách?
Společnost poslal Nepřihlášený

Podělte se s námi se svým stanoviskem, koho budete volit tento týden ve volbách do Evropského parlamentu.


Hlasujte v anketě, kterou naleznete v pravém sloupci těchto stránek nahoře.
Vložil: Mainstream v Úterý, 21. květen 2019 @ 21:34:45 CEST (222 čtenářů)
(komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: O katech
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Leckdo z nás kdysi ve škole slyšel o starověkém muži jménem Marcus Porcius Cato, předobrazu všech dalších katů. Proslul tím, že ať mluvil o čemkoli, vždycky skončil větou: "Ostatně soudím, že Kartágo musí býti zničeno!" Umanutost, fanatická nenávist, posedlost?

V posledních letech jsem sledoval, že ať psal předseda VV do sborů o čemkoli (třeba k Vánocům nebo k Velikonocům) vždy v tom v nějaké formě zaznělo: "Ostatně soudím, že Topolka musí býti vyloučena!" Umanutost, fanatická nenávist, posedlost?

Oba to omílali tak dlouho, až se jim to podařilo. Z prosperujícího Kartága zbyla pustina posypaná solí a z Bratrské jednoty baptistů je Nebratrská jednota nebaptistů.

Vložil: Mainstream v Sobota, 04. květen 2019 @ 19:45:52 CEST (953 čtenářů)
(Více... | 1345 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.14)

Názory: Vyloučení Topolky
Ze světa baptistů poslal duha

Milé sestry a bratři, nedá mi to se nevyjádřit ke sjezdu delegátů a k vyloučení Topolky. Nevím zda si všichni, kdo zvedli ruku pro vyloučení, uvědomují kolik bolesti způsobili, odsoudili jste sbor Topolky - udělili kolektivní trest a za co? Ve výsledku jste nepotrestali Topolku, ale samotnou BJB. Kolik z vás se přišlo do společenství na Topolce podívat? Kolik z vás zná Topolecké osobně a snažili jste se upřímně a s láskou ke Kristu porozumět jejich názorům? Opravdu jste hlasovali s klidem a jistotou, že je to vůle našeho Pána? Nerozumím vám... 

Vložil: Mainstream v Pondělí, 29. duben 2019 @ 11:18:56 CEST (392 čtenářů)
(Více... | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.22)

Názory: A tak to v Lovosicích začalo...
Historie českých baptistů poslal Anonym

Názor br. kazatele Chumchala na BJB a VV. Sborová schůze 14.10.2018 v BJB Lovosice.

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 21:00:32 CEST (651 čtenářů)
(Více... | 191 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Velikonoční zamyšlení
Zamyšlení poslal Lolik

Při dnešním velkopátečním čtení jsem si uvědomil zajímavé souvislosti se současností. Pán Ježíš říká: "Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale přelézá ohradu, je zloděj a lupič." Jan 10:1. Do našeho současného ovčince přilezlo tolik různých učení, která staví víru na emocích, na Bibli (rozuměj doslovné čtení Bible), na autoritách a možná na dalších věcech. Přilézají do církve a výsledek jejich působení je velký zmatek.

Vložil: Benjamin v Sobota, 20. duben 2019 @ 01:44:14 CEST (433 čtenářů)
(Více... | 4386 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Reakce na Vyjádření ohledně dění v kroměřížském sboru Lance Robertse k mé osobě
Etika poslal martyria

Reakce na informace zveřejněné zde: Vyjádření ohledně dění v kroměřížském sboru


Drazí bratři v Kristu,
s velkým překvapením, přímo šokem jsem zjistil, že byl na BJB rozeslán starším Kroměřížského sboru, Lancem Robertsem hromadný email, který mne viní z údajných lží, pomluv a dezinformací o Kroměřížském sboru BJB.
Jelikož se za tato nařčení odmítl omluvit (korespondence níže), zasílám vám vysvětlující email já sám. Sami posuďte kdo zde šíří nepravdy.
Jelikož nemám přístup k adresám kam byl email rozeslán, zasílám na emailové adresy, které jsem získal z veřejných zdrojů.

Ještě vloni jsem byl členem sboru BJB v Kroměříži. Jako host jsem se účastnil i sjezdu delegátů. Okamžitě po jeho skončení, začali starší sboru Alois Klepáček a Lance Roberts připravovat odchod z BJB.

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 21. březen 2019 @ 09:33:12 CET (547 čtenářů)
(Více... | 18381 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Amputace
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Dovolil jsem si sepsat malé zabečení řadové ovečky k současným patáliím v BJB, tedy k prohlášení pěti sborů o vystoupení a následnému prohlášení výkonného výboru. Ne že bych si dělal velké naděje, že jeden článeček poměrně nového, bezvýznamného člena může celou situaci zvrátit. To těžko. Těžko zvrátit všechny ty předchozí roky, nahromaděná ostrá slova, nesouhlas s tím, co bylo i nebylo řečeno, vzrůstající podezíravost, a dokonce i nějaké ty pomluvy, které – jak už to v takových případech bývá – občas létají z jedné i z druhé strany.

Na obou stranách mám však známé a přátele, takže mi to prostě není jedno. A navíc bych chtěl mít i před Bohem klidné svědomí, že jsem aspoň udělal, co se dalo. Je mi jasné, že ze svého omezeného pohledu nemůžu postihnout celou složitost situace – ale snad si aspoň můžu trošku zabečet.

Bé bé.

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. březen 2019 @ 21:53:37 CET (635 čtenářů)
(Více... | 12203 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Názory: Služba sester Božím slovem
Principy poslal Nepřihlášený

Kázala u nás ve sboru sestra ze sousedního sboru, jedna z mála v Bratrské jednotě baptistů. kterým jejich sbor kázání umožňuje. I jedna sestra z našeho sboru, která jindy – a od sester mne to bolí snad ještě víc než od bratří – tvrdila, že sestry Božím slovem sloužit nemají, mi na můj dotaz, zda tedy není Martina opravdu Bohem povolaná kazatelka, odpověděla kladně. Je mi to dalším potvrzením, že Boží povolávání sester do služby – a nejen v besídce, chvalách nebo diakonii, ale na všech úrovních, tedy i v kazatelství, staršovstvu, vedení sboru či nadsborových složek atd. – opravdu existuje.

Věřím také, že není výjimečné: možná je stejně časté nebo dokonce častější než povolávání bratří. Jako výjimečné se v některých církvích jeví pouze proto, že jejich vedení vlivem zažitých předsudků a mylného, tendenčního výkladu Písma úplnému spektru služby sester brání a omezuje je právě jen na besídku apod. – a také proto, že i samy sestry v BJB (a i v jiných podobně zaměřených církvích, například v CB), které jsou Pánem podobně povolány do téže služby a ne méně než muži (možná dokonce více) pro ni obdarovány, ale kvůli postoji svých sborů ji nemohou vykonávat (nebo jen s omezením, například v besídce nebo ve chvalách), případně samy se o ni ani nehlásí a když jim taková myšlenka přijde, tak ji – naprogramovány tím postojem sborů a zakořeněnými předsudky – zahánějí v domnění, že je to nějaké „ďáblovo pokoušení k pýše“, ačkoli se může jednat o skutečné Boží povolání.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. březen 2019 @ 12:29:35 CET (542 čtenářů)
(Více... | 10084 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Pár otázek k zamyšlení ohledně pojetí autority v církevním společenství
Principy poslal Nepřihlášený

Jelikož bývá pojetí autority v mnoha církevních společenstvích zdrojem napětí a kontroverzí, pokusil jsem se – po delším zamyšlení nad danou problematikou – formulovat několik základních otázek, které by snad mohly být nápomocné k úvahám nad danou problematikou.

1. Divergence, či konvergence moci, resp. má být autorita soustředěna v rukou jedince, či má být rozdělena mezi více bratří? (Jednota, či dělba moci?)

2. Je autorita vedoucího i nad zákonem (např. ústavou, řádem, či kodexem církve atd.), či je autorita zákonu poddána?

3. Je ve sporech třeba z principu stranit autoritě, či je třeba vždy zachovat nestranný postoj?

Vložil: Mainstream v Sobota, 23. únor 2019 @ 14:02:14 CET (416 čtenářů)
(Více... | 2512 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Pravoslavné církve jako rukojmí politiky
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Pravoslavné církve jsou mnohem těsněji spjaté se státní politikou, než jsme dnes zvyklí u církví západního světa. Závislost církve na konzervativních, autoritativních, nacionalistických režimech ale známe i v našem prostředí.

Ekumenický patriarcha Bartoloměj s tradičním sídlem v Konstantinopoli (dnešním Istanbulu), historicky obdařený prvenstvím mezi sobě rovnými nejvyššími představiteli („hlavami“) nezávislých pravoslavných církví v těchto dnech podepsal tomos, úřední listinu, která poskytuje Pravoslavné církvi Ukrajiny takřečenou autokefalitu, tedy prakticky nezávislost na kterékoli existující pravoslavné církvi. Tomos byl metropolitovi Epifaniovi z Kyjeva předán v neděli, o svátku Zjevení Páně (Epifanie). 

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 10. leden 2019 @ 15:31:27 CET (255 čtenářů)
(Více... | 6265 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Ve kterém Betlémě se narodil Ježíš?
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Některé archeologické výzkumy naznačují, že se historický Ježíš mohl narodit na zcela jiném místě, než jak udává stará křesťanská tradice. Ve Svaté zemi se dá najít ještě jeden Betlém, který by se jako dějiště hodil víc.

I letos se budou poutníci sjíždět do Betléma, který dnes leží na území Palestinské samosprávy. Budou se tam modlit s důvěrou, že to je skutečně místo, kde se narodil Ježíš.

Ačkoliv ale o historické existenci Ježíše z Nazareta vědci většinou nepochybují, s místem jeho narození je to trochu komplikované. Ten pravý Betlém je prý na severu Izraele v Galileji, jak uvedl před rokem portál Telegraph.co.uk. a u nás zmínil National Geographic.

Vložil: Mainstream v Pátek, 14. prosinec 2018 @ 18:32:48 CET (208 čtenářů)
(Více... | 4534 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Kdy se narodil Ježíš - 25.12., 6.1. nebo ve Svátek stánků?
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Většina lidí řekne, že se narodil 25. prosince. Nicméně v Novém Zákoně nenajdete nic, co by toto datum potvrdilo jako den Ježíšova narození. První dvě století v prvotní církvi neexistovalo nic takového, jako oslava Ježíšova narození. Dohady (lépe spekulace!!) na toto téma započaly někde mezi 3.a 4. stoletím, kde vznikla myšlenka ustanovit přesné datum Ježíšova narození. V této době už ale bylo křesťanství „zkorumpováno“ nastupujícími pohanskými prvky a takto kontaminované se stalo oficiálním náboženstvím římské říše.

Během této doby bylo navrženo osm konkrétních dat Ježíšova narození v rozmezí od března do ledna. Papeži Liberiovi se v roce 354 zalíbilo datum 25. prosince a tím pádem se v Římě ujalo. Stalo se tedy pravidlem na západě římské říše a v roce 435 byla poprvé celebrována „Christ mass“ papežem Sixtem III. Toto datum bylo podle největší pravděpodobnosti vybráno proto, aby vyvažoval vliv pohanských svátků Natalis Solis Invicti (zrození nepřemožitelného slunce) a uctívání Mithrase, perského boha slunce, který se údajně v tento den narodil. Na Východě si vybrali datum 6. ledna; den, kdy Řekové oslavovali narození boha Dionýsa a Egypťané boha Osirise. Zmíněné datum je stále používáno řeckou a ruskou ortodoxní církví. V obou případech tu je se zvolení dne narození Krista spojeno s pohanstvím.

Vložil: Mainstream v Pátek, 14. prosinec 2018 @ 18:26:07 CET (162 čtenářů)
(Více... | 18191 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Rádio Vaticana: Ježíš se narodil 25. prosince roku 1 před n.l.
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Je tomu už dávno, kdy byla přijata interpretace, která zpochybňuje 25. prosinec roku 1 před n. l. jako datum Ježíšova narození. Obvykle se přitom operuje datem Herodovy smrti, poněvadž souvisí s Ježíšovým narozením. Uvádí se, že zemřel roku 4 před n.l., takže by se s ohledem na událost vraždění neviňátek, mohl Ježíš narodit jedině roku 6 či 7 před n.l. 

Tato interpretace je falešná a Ježíš se skutečně narodil v prosinci roku 1 před n.l., jak to podává tradice.

Proveďme však konfrontaci obou tezí.

Vložil: Mainstream v Pátek, 14. prosinec 2018 @ 18:20:07 CET (185 čtenářů)
(Více... | 7719 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Replika Tomáše Halíka na Václava Klause k Petru Piťhovi
Rodičovství poslal Nepřihlášený

V době infekčního populismu jsem zvyklý čelit záplavě zlobných reakcí, které se rády vydávají za většinový hlas lidu. Po mé reakci na Piťhovu svatováclavskou apokalypsu jsem byl však překvapen množstvím hlasů, které mi tentokrát děkovaly, že jsem jim vrátil důvěru v to, že ve společnosti i v církvi rozumné uvažování nebude snad kapitulovat před hysterickými emocemi. Protože mám raději věcnou kritiku než pouhý souhlas, vyhlížel jsem, kdo se Piťhy zastane a předloží mi věcné a kritické argumenty k úvaze, zda jsem něco důležitého nepřehlédl.

Bohužel, ubohá argumentační úroveň několika polemických článků mne hluboce zklamala. Většinou se úplně míjejí cílem, pokud mi zcela neprávem předhazují, že bych chtěl Piťhovi zazlívat názor, že manželství je svazek muže a ženy a že lidstvo stěží najde náhradu za takto chápanou rodinu – tento názor sdílím a vždy hájím. V tomhle sporu mi nejde tak o Istanbulskou smlouvu a genderové teorie, na obé jistě mohou být různé názory, nýbrž o styl a věrohodnost hlásání víry v kostele, tedy o věrohodnost křesťanství v Čechách.

Vložil: Mainstream v Pátek, 02. listopad 2018 @ 09:06:25 CET (343 čtenářů)
(Více... | 10458 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Apoštol lásky o oddělení
Principy poslal Nepřihlášený

Učení o oddělení od bludu, falešných učitelů a zkompromisovaných bratří není už dlouho v církvi populární (bylo-li kdy vůbec). Mnozí by dnes i popírali jeho pravdivost. Boží Slovo o oddělení však jasně hovoří: „A netáhněte jha s nevěřícími. Nebo jaký jest spolek spravedlnosti s nepravostí? A jaké obcování světla s temnostmi? A jaké srovnání Krista s Beliálem? Aneb jaký díl věřícímu s nevěřícím? A jaké spolčení chrámu Božího s modlami? Nebo vy jste chrám Boha živého, jakož pověděl Bůh: Že přebývati budu v nich, a procházeti se, a budu jejich Bohem, a oni budou mým lidem. A protož vyjdětež z prostředku jejich a oddělte se [od nich,] praví Pán; a nečistého se nedotýkejte, a já přijmu vás“ (2. Kor. 6:14-17). „Přikazujemeť pak vám, bratří, ve jménu Pána našeho Jezukrista, abyste se oddělovali od každého bratra, kterýž by se choval neřádně a ne podle naučení vydaného, kteréž přijal od nás“ (2. Tes. 3:6). „Nyní pak psal jsem vám, abyste se nesměšovali [s takovými], kdyby kdo, maje jméno bratr, byl smilník, neb lakomec, neb modlář, neb zlolejce, neb opilec, neb dráč. S takovým ani nejezte“ (1. Kor 5:11). A to uvádíme jen několik hlavních případů.

O oddělení píše i apoštol Jan, zejména ve svém druhém listu. Každé Písmo je živé a mocné a ve všech dobách užitečné, nicméně tato krátká epištola je dnes, v době rozmachu nového evangelikalismu, aktuálnější snad než kdykoliv dříve (nakolik něco takového jde říci). „Přichází-li kdo k vám, a tohoto učení [tzn. učení Kristova] nepřináší, nepřijímejte ho do domu, aniž ho pozdravujte. Nebo kdož takového pozdravuje, přiúčastňuje se skutkům jeho zlým“ (2. Jan 10-11). V myslích dnešních ekumenismem odkojených křesťanů mají tato slova jen omezený dopad; podle mnohých se dají dnes aplikovat možná tak na jehovisty nebo mormony. Ve skutečnosti, studujeme-li pečlivě, co Jan píše, uvidíme, jak dalekosáhlý dopad tyto výstrahy Božího Slova mají.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 18. říjen 2018 @ 23:05:12 CEST (286 čtenářů)
(Více... | 14328 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Genesis 2018 – průzkum mezi křesťany
Teologie poslal Nepřihlášený

Rádi bychom poprosili všechny křesťany o malou spolupráci. Uvědomujeme si rozmanitost názorů ohledně stvoření a knihy Genesis v dnešní době, a proto jsme se rozhodli udělat v této věci malý průzkum.

Naším záměrem je alespoň přibližně zjistit, jak tyto zásadní otázky vnímají křesťané v České republice. Navrhli jsme proto anonymní dotazník se sedmi jednoduchými, přesto však klíčovými otázkami z knihy Genesis. Můžete jej volně šířit ve svém sboru i mezi přáteli, zde je celá tato zpráva včetně odkazů ve formátu PDF.

Vložil: Mainstream v Úterý, 16. říjen 2018 @ 21:14:17 CEST (237 čtenářů)
(Více... | 1069 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: USA: Nemocná společnost
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Trumpův kandidát na soudce Nejvyššího soudu USA Brett Kavanaugh je obětí hysterické kampaně, jež má zabránit tomu, aby konzervativní soudci získali jeho jmenováním většinu v klíčové ústavní instituci USA. Je příznačné, že jeho obvinění kopírují děsivou pokrokářskou kampaň „Me too“, jež řadu měsíců kvůli osočením z domnělých dávných sexuálních deliktů likviduje celebrity z nejrůznějších společenských sfér.

Pro našince je zrůdná absurdita celé aféry naprosto děsivá – Kavanaugh je jednou z žen obviněn, že ji údajně jako teenager osahával, druhá tvrdí, že si přes svou tehdejší opilost matně vzpomíná, že se před ní před 35 let na kolejním večírku obnažoval. Obě ženy se s těmito tvrzeními poprvé vytasily až po více než 30 letech, poté, co se jejich oběť stala široce veřejně známou. Jejich obviněními se zabývají příslušné orgány amerického Kongresu a jsou využívány k další eskalaci vnitropolitické války americké levice s prezidentem Trumpem.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 27. září 2018 @ 18:54:12 CEST (154 čtenářů)
(Více... | 2964 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Obnova ´´tradiční rodiny´´?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Lidé, kteří hovoří o podpoře tradiční rodiny, blábolí nesmysly – to, co mají na mysli (otec, matka, ale dětí jako smetí plus žádná práva pro homosexuály), je rodina extrémně netradiční, pouhý po několik generací trvající přechodný stav, první fáze rozkladu. Tradiční monogamní rodina je velká, mnohogenerační, je to ekonomická jednotka zajišťující své příslušníky v mládí i ve stáří, a kdo ji chce vidět, ať navštíví dejme tomu pákistánský venkov. 

Tradiční rodinu neobnovíme kázáním tradičních hodnot (normální způsob života se stává „hodnotou“ ve chvíli, kdy zanikl) ani bojem proti nemravným menšinám, ba ani manipulací s daňovým základem, nýbrž docela jednoduše zrušením starobních důchodů a povolením dětské práce (tedy pokud by i práce mezitím nedošla a hra na ni se nestala samoúčelem); tradiční rodina by se obnovila během jedné generace. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 10. srpen 2018 @ 10:06:57 CEST (364 čtenářů)
(Více... | 1370 bytů | 8 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Byl jsem uprchlík a neujali jste se mne…
Etika poslal Nepřihlášený

Odmítnutí ujmout se byť sebemenšího množství uprchlíků je symbol, který představuje mnohem horší urážku Krista než jakkoli kontroverzní divadelní představení.

Nedávno opět zaznělo z úst vrcholných politických představitelů naší země: nepřijmeme vůbec žádného uprchlíka, a to ani několik desítek, jak jsme o to byli požádáni. Všichni přitom víme, že přijetí nejen těch několika desítek, ale i několika tisíc migrantů by naši zemi nepoškodilo.

To odmítnutí byť i malé hrstky migrantů, jak bylo řečeno v jednom nedávném otřesném televizním duelu, má symbolický význam. To je pravda. Je třeba si uvědomit, co to symbolizuje, jakou zprávu o naší zemi tím světu posíláme.

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. srpen 2018 @ 11:37:27 CEST (221 čtenářů)
(Více... | 6475 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Vytrácí se z naší země demokracie a máme být nervózní?
Společnost poslal Nepřihlášený

V poslední době se na mě jako na předsedu CB obrací znepokojení lidé – většinou členové naší církve s tím, že bychom se měli jako církev vyjádřit k nastalé politické situaci. Mnozí jsou znepokojeni tím, že dochází k postupnému otupování demokracie a plíživému odklonu od některých svobod, které jsme jako národ po roce 1989 nabyli. Hovoří se o tom, že církve údajně mlčeli při komunistickém puči v roce 1948 a že příliš nereagovali ani v roce 1968. Nevím, toto nedokážu posoudit, ale kladu si otázku, jak se k nastalé situaci postavit dnes.

Dle mého se církev nemá příliš vyjadřovat k politickému dění a to nikoli proto, že nemá co říct, ale proto, že z principu má být otevřená pro všechny hledající a to nezávisle na té které stranické příslušnosti.

Jiná otázka ale je, kde je ona mez, kdy už nelze mlčet, protože se za některými nepohodlnými lidmi začínají zavírat brány vězení, nebo když se začínají pošlapávat některé základní pojistky demokracie. Tak daleko ještě, myslím, nejsme, ale…

Vložil: Mainstream v Úterý, 24. červenec 2018 @ 23:41:45 CEST (259 čtenářů)
(Více... | 7884 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Názory: Islamizace jako přicházející Boží soud
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Někdy se autoři opakují a ani já nejsem výjimkou. Proto prosím o shovívavost. V poslední době se stalo módou, že se křesťani stále více vyjadřují k politice. I já jsem se tím nechal strhnout. Co mne však udivuje, že angažovaní křesťané na soudobé nešvary hledají výhradně politická řešení. Jakoby už Bůh neměl vše v ruce a církev to měla vyřešit za něho. Možná je to učením katolíků a charismatiků, že církev je Kristus a co neudělá církev, neudělá ani Kristus.

Písmo říká, že se máme především modlit za vládní představitele, abychom mohli žít klidným a zbožným životem v pokoji. Křesťanům se však již pouhý klidný a blahobytný život omrzel, chtějí být vidět, mít přímý vliv a něco znamenat, a tak se politicky angažují ve společnosti. Samotná angažovanost není nic špatného. Obávám se ale, že jim k tomu navíc chybí Boží povolání, zmocnění, znalosti, zkušenosti a prozíravost. Někteří se na sebe rozhodli svolat Boží soud, a tak se otevřeně staví proti vládní moci. Jiní soudy přivolávají schvalováním homosexuality a podobných vymožeností a ještě jiní mluví reálně o politických hrozbách, ale aktivně podporují strany, které tyto hrozby přinášejí a podporují. Jejich praxe je tedy obvykle neužitečná či přímo škodlivá.

Vložil: Mainstream v Pátek, 20. červenec 2018 @ 20:35:30 CEST (206 čtenářů)
(Více... | 4453 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Názory: Prolomení do nové radikální budoucnosti
Principy poslal Nepřihlášený

Jedna z věcí, která mě opravdu na Ježíši fascinuje je, že byl radikálně inkluzivní. Možná nám to nepřijde vůbec něčím zvláštní, ale prostý a jednoduchý fakt, že Ježíš měl mezi svými následovníky ženy, které byly ceněnou součástí jeho týmu, to bylo radikální. Tyto ženy podporovaly jeho službu, cestovaly s ním, a především se od něj učily (seděly u jeho nohou jako Marie).

V Ježíšově době rabíni obvykle žádné ženy ve svém týmu neměli, a co se týče vzdělání, jejich názor byl jasný. Rabín Eliezer například řekl v prvním století: Slova Tóry by měly raději shořet, než aby byly svěřeny ženě. Ženy byly redukovány do druhořadých občanů, které nesměly svědčit u soudu, mluvit k cizím lidem, bylo jim bráněno v uctívání Boha, jejich status byl jen těsně nad otroky. Už chápete, proč bylo Ježíšovo chování k ženám tolik radikální?

Ježíš byl inkluzivní jako nikdo před ním (není divu, že se ženy s nadšením přidávaly k církvi). Podobně Ježíš zahrnul do svého poselství a vztahů další odstrkované skupiny, jako třeba nemocné a malomocné. Přesto i Ježíš zažil moment, který v tomto radikálním zapojování odstrkovaných otevřel úplně nové dveře do nové budoucnosti. Byl to moment, kdy jeden člověk – jedna žena – prolomila ticho. Prolomení ticha vždy otevírá nové netušené možnosti a novou budoucnost

Vložil: Mainstream v Úterý, 17. červenec 2018 @ 11:58:33 CEST (311 čtenářů)
(Více... | 13254 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.75)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.68 Seconds