Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Sabina   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 5175, komentáře < 7 dní: 6, komentářů celkem: 4935, adminů: 23, uživatelů: 2395
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 340 130

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 13 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Co se bude dít v USA... Očekávání a předpovědi
Nezdravá učení poslal Nepřihlášený

Ne každý ví, kdo je pastor Lindsey Williams. Pouze ti, kteří v 70-80. letech minulého století sledovali doslovné naplnění všech jeho předpovědí politických incidentů, si na něho vzpomenou. Také ti, kteří četli jeho knihy, kde všecko, co se mělo stát a co se pak opravdu stalo popsal, budou hned vědět, o koho jde. Jak to, že tyto věci věděl dopředu? Měl snad vidění? Je to snad prorok?

Ne, nic takového. Jako baptistický pastor provozoval svoji náboženskou činnost na Aljašce, kde se tehdy stavěl americký ropovod. Jeho vliv na 25 tisíc tamtéž pracujících dělníků byl tak silný, že si toho i vedení stavby všimlo. Začali ho zvát na své schůze, zasvěcovali ho do svých záležitostí, i do těch, které před jinými tajili. Tak získal vnitřní informace přímo od členů Iluminátů samotných.

Vložil: Mainstream v Středa, 21. říjen 2020 @ 10:48:15 CEST (20 čtenářů)
(Více... | 9848 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: DOBA KONTRA-PRAVDIVÁ
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

Pravda ve světské rovině byla v dnešní době nahrazena pouhou informací, u níž je vztah k realitě nepodstatný, nebo ještě lépe, přímo nežádoucí. Informace musí vypadat hezky, musí být snadno pochopitelná, přijatelná a optimistická - doslova za každou cenu.

Pravdivé poznatky např. z oblasti vědy, které upozorňují na přicházející neblahé změny globálního významu, jsou systematicky zatlačovány do pozadí, aby lidstvo nezneklidňovaly. Proto jsou takové  poznatky, které jsou tu a tam uveřejňovány, velice nepopulární a doslova nežádoucí. Lidé chtějí klid - a to doslova za každou cenu. Zazní-li někde pro mocné tohoto světa nepříjemná pravda mířící dosti hluboko, je okamžitě odmítána jako tzv. "spiklenecká teorie".

Pravda v duchovní rovině, tedy Kristus (J. 14:6), je z křesťanských církví vytěsňována, protože tato ztělesněná Pravda žádá po člověku to, co je mu nepříjemné - totiž znovuzrození (J. 3:7), pokání a důvěru v Boží evangelium (Mk. 1:15), každodenní nesení kříže a následování Krista (Mt. 16:24).

Vložil: Mainstream v Neděle, 04. říjen 2020 @ 22:11:04 CEST (163 čtenářů)
(Více... | 10411 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Zvuk polnice - předzvěst Spasitelova příchodu pro církev?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Na webu "Křesťanem.cz" existuje i pozoruhodný článek "Podivné zvuky - troubení polnice".

https://krestanem.cz/podivne-zvuky-troubeni-polnice/

Mám za to, že tyto úkazy nelze bagatelizovat či ignorovat z těchto důvodů:

1) Jde o zvuky neznámého, s velkou pravděpodobností nadpřirozeného původu, které nelze našimi přístroji lokalizovat

2) Jde o zvuky nacházející se úplně mimo naši kontrolu

Vložil: Mainstream v Středa, 30. září 2020 @ 15:04:30 CEST (125 čtenářů)
(Více... | 893 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Když se mysl odmítá poslušně poddat strachu
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Někdy se vám může stát, že je pro vás pohodlnější se bát. Jednoduše splynete s davem, nikdo si vás nevšimne a nejste terčem zvýšené pozornosti. Vzpomínám na doby, kdy bylo potřeba bát se neutronové bomby, imperialismu, amerického prezidenta a západních agentů. Vláda nás před nimi chránila zákazem cestování, ostnatým drátem okolo hranic a důmyslnými školeními, kterými jsme v rámci studia, zaměstnání i volnočasových aktivit museli všichni periodicky procházet.

Jenže já jsem pocházel z rodiny politického vězně a vadila mi spíše uvedená opatření, a silně jsem pochyboval, že nás ostnatý drát, různá školení a omezení opravdu chrání přes imperialismem. Měl jsem nepříjemný pocit, že je to jen nějaká hra, do které se aktivně zapojují i ti, kteří tomu nevěří. Tušil jsem, že mají jednoduše strach, a tak nejen drží basu, ale dokonce aktivně vymýšlejí další a další kontroly a omezení.

Další nevýhodou, kterou jsem měl, byly neustále zapnuté zahraniční rozhlasové stanice v naší domácnosti, které tvrdily něco zcela jiného. Ach ty imperialistické konspirační teorie o domnělém pronásledování disidentů, špinící a vylhané zprávy o „Zemi, kde zítra již znamená včera“ a o vedoucí úloze komunistické strany, zpochybňující společenský diskurz! A tak místo toho, abych se spořádaně a politicky korektně bál imperialismu, naletěl jsem konspiračním teoriím o tom, že socialismus není nejlepším společenským zřízením a že komunismus nezvítězí. Mám pocit, že dnes, po letech, tyto konspirační teorie sdílí většina dnešní společnosti.

Vložil: Mainstream v Úterý, 29. září 2020 @ 10:02:34 CEST (72 čtenářů)
(Více... | 7122 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: O koronaviru perspektivou religionisty II. - Virus jako konspirace
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V minulém díle (zde) jsme se věnovali pojetí koronaviru jako trestu shůry, ať už za lidskou neposlušnost a liknavost při dodržování božích příkazů, nebo za nešetrné a kořistnické zacházení s přírodou. Koronavirus chápaný jako trest je však jen jedním z možných způsobů, jakých jeho náboženské a spirituální pochopení může nabývat. V dnešním díle se podíváme na pojetí koronaviru z perspektivy konspiračních teorií – i jejich slabších odnoží v širším veřejném kontextu.

Pojetí konspiračních teorií jako náboženských (či, chcete-li, spirituálních) jevů je poměrně mladé, dává však velmi dobrý smysl. Teoretici jako např. Michael Barkun přišli s myšlenkou, podle níž jsou konspirační teorie založené na myšlence apokalyptického boje mezi dobrem a zlem, kde neexistují náhody ani bezvýznamné události. Namísto toho je vše řízeno zpoza kulis zlovolnými mocnostmi, ať už lidskými nebo mimolidskými (např. mimozemskými).

Jedna z interpretací konspiračních teorií říká, že někteří lidé mimořádně špatně snášejí myšlenku náhodnosti a chaosu, a je pro ně tedy méně zatěžující převádět vše na univerzální celosvětové spiknutí než se smířit s tím, že některé věci prostě žádný hlubší smysl nemají. Ano, je pravda, že odmítání náhody je charakteristické pro všechny tři typy náboženských interpretací pandemie. Zde se však dostáváme mimo otázku po zasloužené odplatě a přesouváme se do metaforiky čirého zla a jeho působení ve světě, které dopadá na naprosto nevinné přihlížející.

Vložil: Mainstream v Úterý, 29. září 2020 @ 10:00:28 CEST (37 čtenářů)
(Více... | 6758 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Baptisté a společné bydlení nesezdaných párů
Glosy poslal Nepřihlášený

Na baptistických stránkách sitviry.cz vyšly tři články, které se věnují novému fenoménu ve společnosti i ve sborech - společnému bydlení nesezdaných párů.



Vložil: Benjamin v Pondělí, 28. září 2020 @ 08:55:33 CEST (124 čtenářů)
(Více... | 727 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Evangelikálové podepisují prohlášení na podporu vědeckých poznatků o COVID-19
Sociální projekty poslal Nepřihlášený

Už téměř 7000 evangelikálů z různých částí světa podepsalo Křesťanské prohlášení o vědě pro pandemickou dobu (angl. A Christian Statement on Science for Pandemic Times), které bylo zveřejněno 17. srpna. Webová prezentace se zněním prohlášení v angličtině, francouzštině a španělštině je zde.

Tvůrci prohlášením reagují na neochotu značné části (nejen) křesťanské společnosti řídit se doporučeními vědecké komunity a dodržovat bezpečnostní opatření proti šíření nového typu koronaviru. Naopak se mezi evangelikály masově šíří konspirační teorie, nevědecké alternativní léčebné postupy (psali jsme o nich například zde) a vzdorování nařízeným omezením při shromažďování.

Jedním z takových případů je například evangelikální megacírkev Grace Community Church. Pastor John MacArthur vyzýval členy společenství, aby odmítli autoritu úřadů a vlády, ignorovali zákaz shromažďování v interiérech a povinnost nosit roušky. Vedení církve se v červenci letošního roku dokonce obrátilo na soud, protože je přesvědčeno, že vládní nařízení státu Kalifornia k ochraně veřejného zdraví omezují jejich náboženskou svobodu. Přestože Grace Community Church u soudu neuspěla, odmítá rozhodnutí soudu ze začátku září přijmout. Nadále se schází k bohoslužbám ve vnitřních prostorách a bez roušek. Sborů, které zaujaly podobný postoj jako Grace Community Church a odmítají nechat stát a vědecké poznatky zasahovat do věcí spojených s bohoslužbou, je od počátku pandemie mnoho a jejich odporu se dostává značné mediální pozornosti.

Vložil: Mainstream v Úterý, 08. září 2020 @ 14:47:04 CEST (168 čtenářů)
(Více... | 5665 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Očkování proti koronaviru - záchrana, nebo genocida lidstva?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V současné době sílí u řady lidí obavy z toho, zda by při nuceném plošném očkování proti koronaviru, nemohli být proti své vůli naočkováni spolu s vakcínou i čipem, před čímž Písmo varuje. Je skutečně otázka, jak se bude chovat čip, tedy cizorodé těleso, aplikované injekční jehlou, v lidském těle, které bude trvale vystaveno vysokofrekvenčnímu záření od bezdrátového  komunikačního systému 5G. A jaké následky bude mít vysokofrekvenční záření na lidské tělo očkované vakcínou pozměňující lidskou DNA také nikdo nezkoumal a očividně zkoumat nehodlá . . .

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Miro-Lisal-Nova-era-genetickeho-inzenyrstvi-Vakciny-budou-menit-lidskou-DNA-444787

Zj. 16:2 "První anděl šel a vylil svou nádobu na zem: a zlé, zhoubné vředy padly na lidi označené znamením dravé šelmy a klekající před jejím obrazem."

Jsou zde obavy z toho, že tímto čipem bude člověk nejen lokalizován, ale i jinak kontrolován, možná i ovlivňován. To by bylo možné v případě, kdyby měla každá vakcína své unikátní číslo, které by bylo přiřazeno konkrétnímu člověku. Za těchto okolností by člověk skutečně mohl být v systému 5G velmi přesně lokalizován a kontrolován. Nehledě už k tomu, že implantovaný čip už vzhledem k prudce se rozvíjeným nanotechnologiím, může mít funkcí daleko, daleko více . . .

https://danielsolis.cz/souvislost-mezi-koronavirem-a-g5-ryze-nahodna/

Vložil: Mainstream v Pondělí, 31. srpen 2020 @ 17:13:02 CEST (239 čtenářů)
(Více... | 9796 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Sloup smíření jako symbol nesmíření
Glosy poslal Nepřihlášený

Na Staroměstském náměstí na Starém městě Pražském buduje se připomínka starých časů – mariánský sloup. Není to však sloup smíření, nýbrž votivní dar Panně Marii z perspektivy rekatolizační moci, na jejíž stranu se v 17. století přiklonila historická „štěstěna“, jelikož Švédové české evangelíky nezachránili, nýbrž jen Prahu vyloupili. Stále znovu však obhajují sloup jeho zastánci jako „sloup smíření“, jako sloup něčeho, k čemu pořádně nedochází. Jinak by to slovo nebylo tak zaklínáno anebo by nebylo tak lhostejné. Ale tento zvláštní paradox by měl podle mého vést k zamyšlení.

Vložil: Mainstream v Sobota, 27. červen 2020 @ 20:54:21 CEST (159 čtenářů)
(Více... | 8607 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Podobojí - teologické úvahy k vysluhování Večeře Páně v ČCE 2020
Sborový život poslal Nepřihlášený

Prožili jsme několik postních a velikonočních týdnů eucharistického půstu. Otevření kostelů a blížící se Svatodušní svátky nás staví před otázku, jak máme dále vysluhovat Večeři Páně. Pandemií koronaviru pro nás nastala nová historická situace, která může změnit budoucí podobu této svátosti na měsíce, na roky, na desetiletí. Kristova církev není vázána na tradiční formy, pro svá rozhodování však musí – při všem zohlednění praktické proveditelnosti a pastýřských aspektů – uvádět především teologická kritéria.

1. Časté vysluhování

Již po několik desetiletí jsme v ČCE svědky trendu směrem k častějšímu a častějšímu vysluhování Večeře Páně. Bohoslužby s Večeří Páně namnoze přestaly být výjimkou, mnohde se staly nebo stávají pravidlem. Dosavadní platná Agenda (1983) i právě vznikající nová Agenda považují nedělní bohoslužbu s Večeří Páně za normativní. Návrat k dřívější praxi, kdy se Večeře Páně slavila pouze o velkých svátcích nebo dokonce jako přívažek k bohoslužbám, vyhrazený sborové elitě, bych považoval za neblahý krok zpět. Česká reformace byla v jednom ze svých proudů (Jan Milíč z Kroměříže) hnutím za velmi časté (každodenní) přijímání. Historický argument má pro nás váhu druhotnou, vždyť např. přijímání malých dětí odporuje reformačnímu pojetí Večeře Páně. Zanedbatelný není ani aspekt ekumenický: častým vysluhováním prostě srovnáváme krok s církvemi klasického protestantismu.

Vložil: Mainstream v Pátek, 19. červen 2020 @ 14:03:22 CEST (128 čtenářů)
(Více... | 10118 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Slavení večeře Páně v domácnosti
Sborový život poslal Nepřihlášený

Už ve středu 11. března 2020 jsme v Novém kostele v Litomyšli zrušili první bohoslužby na následující neděli 15. března a nikdo z nás nevěděl na jak dlouho. A hned 26. dubna 2020 jsme začali slavit bohoslužby v povoleném rozsahu patnácti osob dvakrát za neděli. A začali jsme křtem dospělé sestry. A od té doby vždy v mezích daných státem vedeme bohoslužby jak na streamu, což děláme už celé tři roky, tak naživo včetně Večeře Pánovy. Celé roky se tu podává jak z kalichů, tak z kalíšků na podnosu. A v těch kalíšcích je jak alkoholické víno, tak vždy několik kalíšků s nealkoholickou vinnou šťávou.

Už v prvních zprávách rozesílaných ve zpravodaji našeho Sboru Církve bratrské jsem v souhlasu se staršími sboru povzbudil otce a dědy v rodinách, aby lámali chléb a podávali nápoj. A protože mi šlo o to, aby u toho mohly být děti, nechával jsem víno jako alternativu. Povzbuzoval jsem je, aby se jim součástí společného stolování stalo svátostné jídlo. Tam kde nejsou otcové a dědové, povzbuzoval jsem matky a babičky. A kde není celá rodina, povzbuzoval jsem k takovému jednání uměle vytvořená společenství. Myslel jsem tím na lidi v karanténě a mimo republiku. Oslovoval jsem ty, kteří jsou členy sboru a blízce propojené přátele, kteří s námi běžně žijí. 

Nevytvářel jsem obecnou praxi v církvi. A ani si nemyslím, že by naše způsoby měl někdo opakovat jako vzor. Pokud k tomu někdo dojde na základě svobodného uvažování před Bohem, ať mu to je k dobru jako nám. Ještě dodávám, že bych mohl tohle psaní zanést biblickými citáty a následnou argumentací, ale to asi nebyl smysl zadání. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 16. červen 2020 @ 22:23:21 CEST (141 čtenářů)
(Více... | 7602 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Nebourat, nestavět. Saša Uhlová ke sporu o mariánský sloup
Glosy poslal Nepřihlášený

Chodívala jsem přes Staromák několikrát týdně. Moje fakulta měla totiž kromě hlavní budovy na náměstí Jana Palacha ještě pobočku v Celetné ulici, takže Staroměstské náměstí bylo místem, kudy jsem často přecházela z přednášky na přednášku.

Měla jsem tu část Prahy ráda i proto, že jsme po přednáškách často zapadli do nějaké hospody. Cítili jsme se v těch ulicích doma. Tehdy v nich ještě bylo možné najít dost hospod i kaváren, kde to nebylo předražené.

Ta čtvrť se ale za pár let proměnila tak, že jsem do ní prostě přestala chodit. Staromák se stal místem, kam člověk nevyrazí, pokud nutně nemusí. Mentálně se mi ztratil, jako by snad byl v jiném městě, nebo dokonce v jiné zemi.

Vložil: Mainstream v Pátek, 12. červen 2020 @ 17:36:54 CEST (347 čtenářů)
(Více... | 3223 bytů | 18 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Je očkování dar od Boha?
Etika poslal Nepřihlášený

Ještě donedávna si moderní civilizace pochvalovala proočkovanost společnosti a vymizení mnoha nemocí, u nás například spalniček. Nyní přibývá těch, kteří se očkování brání. Jde u této otázky podle vás čistě o racionální rozhodování, nebo je v něčem také duchovní? Je očkování dar od Boha, či spíše neoprávněný zásah člověka do přirozeného vývoje lidstva?

Očkování samo je jistě zajímavým a mnohdy přínosným vynálezem, pokud chrání konkrétního jedince, který se pro ně rozhodl dobrovolně na základě zvážení svých rizik.

Netroufám si říct, jak ho vidí Bůh. Co je pro mě na očkování zarážející, až odsouzeníhodné, jsou spíše systémy plošné a vnucené aplikace. Nyní nejspíš mnozí zvednou pokřik, že právě ta je nutná k vytvoření tzv. kolektivní imunity. Jenže tady je zakopán pes. Nebudu se nyní pouštět do úvah, že je to ke všemu zatím pouze ne zcela prokázaná teorie. Hlavní, co vidím jako problém z hlediska etiky, je to, že budování kolektivní imunity očkováním je založeno na plošné a značně bezohledné aplikaci, která předpokládá obětování slabších, především malých dětí, pokud budou očkováním vážně poškozeny. Tyto oběti pokládá provakcinační společnost za přijatelné, protože je jich údajně málo.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. květen 2020 @ 21:15:14 CEST (206 čtenářů)
(Více... | 7590 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Anna Polcková k odmítnutí zprávy ombudsmanky slovenským parlamentem
Glosy poslal Nepřihlášený

Anna Polcková je předsedající evangelická farářka v Bratislavě, Starém městě. V pořadu ombudsmanka vs. parlament Ondreje Prostredníka a Lucie Plavákové odpovídá na otázku, co vypovídá o stavu lidských práv skutečnost, že zpráva ombudsmanky nebyla slovenským parlamentem vzata na vědomí.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. květen 2020 @ 10:29:28 CEST (163 čtenářů)
(Více... | 1316 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Výměna názorů mezi Ondrejem Prostredníkem a Jánem Szőllősem
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Krátce po nepřijetí zprávy slovenské ombudsmanky tamějším parlamentem se na facebooku rozhořela debata mezi Ondrejem Prostredníkem z neparlamentního politického hnutí Progresívne Slovensko a Jánem Szőllősem z politické strany Kresťanská únia. Oba jsou křesťané. Ondrej Prostredník je luterán, zatímco Ján Szőllős je baptista.

Ondrej Prostredník 14.5.2020 Desivá koalícia ustrašených kresťanov, pohrobkov Tisa a tých, čo myslia srdcom len na seba sa zoradila do šíku. Netrvalo to ani tak dlho. Stačilo, aby sa v parlamente objavili témy ľudských práv. Hlasovanie nového parlamentu o správe ombudsmanky Márie Patakyovej odhalilo rozhodujúcu koalíciu v otázke ľudských práv a slobôd. Čo spája týchto poslancov? Niektorých, čo sa do parlamentu dostali na kandidátke Kresťanskej únie a OĽANO poznám osobne. Viem, že na témy ako je spolužitie osôb rovnakého pohlavia, či interrupcie máme odlišné názory. Nikdy by som však od nich nečakal, že sa postavia proti práci niekoho, kto poukazuje na situácie, v ktorých dochádza k porušovaniu základných práv a slobôd akýchkoľvek občanov tejto krajiny, našich blížnych, ako ich zvykneme označovať v našom spoločnom náboženskom jazyku.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. květen 2020 @ 10:26:31 CEST (134 čtenářů)
(Více... | 7981 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Ohlasy na současné dění na Slovensku
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

V minulém článku jsme psali o současném dění na Slovensku spjatém s politickou aktivitou konzervativních křesťanů. V tomto článku přinášíme ohlasy na toto dění ze strany umírněného křesťanstva.

Rozhodnutí slovenského parlamentu nevzít na vědomí zprávu ochránkyně lidských práv podrobil ostré kritice teológ a publicista Ondrej Prostredník. Pustil se obzvlášť do křesťanů, které tím, že odmítli tuto zprávu, viní ze strachu ze svobody a z pošlapávaní práv a svobod druhých lidí. Jeho ohlas je možné si vyslechnout zde: Tlačová konferencia Ondreja Prostredníka, 15.05.2020.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 21. květen 2020 @ 08:57:41 CEST (204 čtenářů)
(Více... | 2412 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Pařížský arcibiskup: Považují nás za hlupáky a bohoslužby za kino
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Francie – Pařížský arcibiskup rozhořčeně reagoval na další restrikce omezující svobodu náboženských shromáždění. Podle rozhodnutí francouzské vlády bude zákaz veřejných bohoslužeb závazný přinejmenším do 2. června.

“Jednají s námi jako s hlupáky, kteří si s ničím nedokáží poradit,” řekl arcibiskup Michel Aupetit. Připomněl také, že církev sehrává klíčovou roli ve snižování negativních následků epidemie. Od začátku karantény rozdává ve 27 pařížských farnostech jídlo pro potřebné a dokládá, že zachování zdravotních norem není problém.

Arcibiskup Aupetit, který má za sebou rovněž dvacet let lékařské praxe, konstatoval, že církev je připravena na fungování v době epidemie. Na žádost premiéra předložil směrnice, jimiž se bude řídit liturgie, aby se snížilo riziko přenosu nákazy. Nedostal však žádnou odpověď. V příštích dnech se tedy ve Francii otevřou obchody i školy, ale společná modlitba v kostelech bude nadále zakázána.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. květen 2020 @ 17:27:11 CEST (127 čtenářů)
(Více... | 1402 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Teologické a pastorální podněty současných týdnů
Principy poslal Nepřihlášený

Současná viróza či spíše její mediální obraz (v reálu se s ní naštěstí většina z nás asi ještě nesetkala) a reakce na ni nemilosrdně odkryly situaci církví, kterou jsme si mohli třicet let idealizovat - i já jsem doufal, že k nějakému poučení došlo a že například v pastoraci lépe připravuji lidi na situace, kdy bude jejich víra vystavena zkoušce. (O tom, jak by se zachovali ti, kdo tak skvěle křesťansky mluví, jsem ale neměl nikdy iluze).

Vánek nad vánek a všechno byl vánek, abych použil slušnější možnost překladu kazatelových slov... Virózy jsem se nebál, protože jsem patřil mezi ty, kdo se neměli možnost účinně před ní schovat - tak jen potvrzuji pravdivost úsloví, že člověk si zvykne i na šibenici. Traumatizující pro mě ale byly reakce církevního prostředí, připadal jsem si jako za časů komunistického vládnutí: Vedení církví (a ovšem někteří horliví faráři...), nakolik je známo, se bez odporu podřizovala vládním rozhodnutím a ještě sama aktivně zužovala prostor, který byl církvím ponechán. Věřící zjistili, že návštěva kostela je zase spojena s rizikem, třebaže menším než návštěva supermarketu, a toto riziko raději nechtěli podstoupit. A zase se vrátilo zdůvodňování předem zaujatých stanovisek duchovními argumenty - plné kalhoty odpovědnosti a ohleduplnosti a solidarity. A já jsem byl zase ten, koho je třeba napomínat k rozumnosti a opatrnosti...

Takhle paušálně to v reálu samozřejmě nebylo, popisuji stav své mysli v prvních dnech, v něčem pak ještě radikalizovaný situací Velikonoc, kdy byla otevřena hobby centra a tenisové kurty, ale ne kostely. Přitom mě všichni, které jsem konzultoval, od téměř osmdesátiletého zkušeného praktického lékaře po universitní odborníky ujišťovali, že k paušálnímu zrušení bohoslužeb či omezení přijímání eucharistie není dostatečný odborný důvod. Malomyslnost na mě padla po ohlášení uvolňovacích opatření, kdy se ukázalo, že nejsme ani na úrovni zoologických zahrad. A jen doufám, že se představitelé církví trochu zastyděli, když se předseda vlády prořekl, že na církve zapomněli - aby ne, podnikatelé a obchodníci a pejskaři se připomněli, jen církve zřejmě neprojevily žádnou iniciativu, když se dělal plán opatření.

Vložil: Mainstream v Pátek, 01. květen 2020 @ 23:25:55 CEST (196 čtenářů)
(Více... | 15215 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: 2019 - demonstrace proti vládě / 2020 - zavřené kostely a modlitebny
Glosy poslal Nepřihlášený

...

Píše se konec roku 2019 a některé církve naprosto otevřeně postupují proti demokraticky zvolené vládě, pořádají miliony chvilek, volají po demisi premiéra a organizují zájezdy na protivládní demonstrace. Někteří církevní představitelé a aktivisté již delší dobu píší politické články proti premiérovi a prezidentovi. Na verše o poslušnosti vládní moci reagují podrážděně, že prý Boha je třeba poslouchat více než lidi.

Píše se březen roku 2020. V ČR se objevují tři nemocní na Covid 19 a později 93 nakažených. Vláda vyhlašuje stav nouze a WHO celosvětovou pandemii. Uzavírají se církve a ruší se bohoslužby. Ti samí představitelé církví prohlašují, že je třeba se podřizovat vládní moci, což znamená i nescházet se.

Vložil: Mainstream v Úterý, 28. duben 2020 @ 14:15:42 CEST (182 čtenářů)
(Více... | 2194 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: O zapeklitém problému a koronaviru
Glosy poslal Nepřihlášený

Čím větší omyl, tím hůře se berou na vědomí fakta, která z něj vyvádějí. Nejhorší je takový, který byl socializován jako součást, ba předpoklad občanské i mezilidské komunikace, jak známo z nedávné minulosti. Jistě, je pravda, že člověk může být na omylu a dokonce v něm i slušně a poctivě žít. Životu nebezpečné je však zatracovat, byť jen ve světském smyslu někoho jen proto, že vidí věci odlišně, ať už jde o cokoli, nevyjímaje politiku, ani náboženství.

Nikdy v dějinách politická autorita nemanifestovala tak intenzivní zájem o zdravotní stav občanů v globálním měřítku, a to navíc v souvislosti s jediným typem viru. Kolektivní zdravotnické ambice pěstoval ve svém táboře socialismus, a přestože po roce 1989 vyšlo najevo, že na Západě státní zdravotnictví nebylo nutně a vždy kvalitnější, neplyne odtud lidumilnost totalitarismu.

Vyhlášení pandemie jednou z agentur OSN státy k ničemu nezavazuje. Epidemie a tím spíše pandemie je spíše statistický než medicínský termín. Váhu mu dodaly pouze jednotlivé vlády autoritativně zavedenými restrikcemi, které zacházejí s občany trochu jako s nesvéprávnými osobami a vyvolávají dojem, že vypukla biologická válka neznámo proti komu.

Vložil: Mainstream v Úterý, 28. duben 2020 @ 14:14:08 CEST (153 čtenářů)
(Více... | 3834 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Moje nevyřešené obavy z COVID-19 a nařízení vlády
Principy poslal Nepřihlášený

Velice jsem znepokojen tím, že vláda má najednou takovou pravomoc, že může diktovat církvi, zda může nebo nemůže provádět bohoslužebné shromáždění. Církev tady byla již hodně dávno a od začátku své existence prohlašovala, že bude vládě poslušná jen tehdy, pokud její nařízení nejsou v rozporu s tím, koho prohlašuje za svého jediného Kyrios. Takže svá pravidla církev nastavila již dávno. Prohlásit Ježíše za Krále nebyl náboženský ale politický projev, který vedl k jistým následkům.

I přesto, že můžeme souhlasit s vyhlášením karantény a z tohoto důvodu bohoslužby dobrovolně neprovádět (obávám se slova zrušit), jsem znepokojen pokorným přijetím přímého zásahu vlády do věci církve. Najednou se ukázalo, že všechny rozhovory o odluce státu od církve jsou jen slova, a v případě potřeby vláda bez problémů může najít dobrý důvod k diktování a nařizování toho, jak se má církev zachovat.

Vložil: Mainstream v Úterý, 07. duben 2020 @ 12:29:15 CEST (635 čtenářů)
(Více... | 3226 bytů | 16 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Cesta k ekumeně v současnosti
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Můj úhel pohledu

Opakovaně zde v minulých dnech zazněla výzva, abychom mluvili otevřeně a na základě své osobní zkušenosti. Této výzvy se budu držet i já. Proto prosím berte moje vystoupení jako můj úhel pohledu, který je navíc s ohledem na vymezený čas nutně výběrový a omezený. Na problematiku se dívám jako člen římskokatolické církve, který se od poloviny 90. let s různou intenzitou pohybuje v ekumenickém prostředí a téměř dvacet let jsem zaměstnán na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy. Setkání a rozhovory se členy různých církví pro mne nejsou výjimečnou událostí, ale naopak v podstatě každodenní náplní práce.

Dlouholeté působení v tomto prostředí mě nepochybně ovlivňuje, ale nepřestávám být doma v římskokatolické církvi, kde se spolu se svými syny účastním křesťanského života, včetně života svátostného. A jak už bývá u ekumenicky angažovaných křesťanů poměrně běžným zvykem, mám tendenci být více kritický ke svojí vlastní církvi a tradici. Naopak u ostatních křesťanských církví se snažím vidět a ocenit pozitivní prvky. Odlišné důrazy v jiných církvích nevnímám jako něco, co by mě ohrožovalo a vůči čemu bych se potřeboval vymezovat, ale naopak jako něco, co mě může obohatit.

Vložil: Mainstream v Středa, 25. březen 2020 @ 17:06:08 CET (171 čtenářů)
(Více... | 42504 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Názory: Pohled na budoucnost Staroměstského náměstí
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Daniel Ženatý [synodní senior Českobratrské církve evangelické] promluvil z pozice předsedy Ekumenické rady církví na semináři k budoucnosti Staroměstského náměstí, který pořádal Magistrát hl. m. Prahy. Ve svém vystoupení zdůraznil, že ve sporu o obnovu Mariánského sloupu proti sobě nestojí církve.

Vážený pane primátore, vážení přátelé, děkuji za pozvání.

Předesílám, že nejsem ani historik, ani architekt, ani politik, a doufám, že se vám nebudu plést do řemesla. Jsem teolog.

Zastupuji Ekumenickou radu církví v ČR. Ta sdružuje 12 členských církví vzniklých buď přímo z Reformace, nebo odštěpením od církve římskokatolické.

Pro pořádek ocituji poslední platné usnesení valného shromáždění ERC z konce roku 2018, týkající se Mariánského sloupu:

Vzhledem k blížícímu se výročí poprav 27 představitelů stavovského odboje na Staroměstském náměstí a v návaznosti na bohoslužbu smíření k 600. výročí smrti Mistra Jan Husa navrhuje Valné shromáždění ERC, aby na místě bývalého mariánského sloupu na Staroměstském náměstí vznikl symbolický památník smíření.

Vložil: Mainstream v Úterý, 10. březen 2020 @ 20:36:57 CET (100 čtenářů)
(Více... | 8154 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Mohou křesťané slavit Vánoce?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Může křesťan slavit Vánoce, svátek, který nejen, že má pohanský původ, ale je také využíván nevěřícím světem k propagaci komercialismu? Dle mého názoru záleží na člověku a jeho přesvědčení před Bohem. Především jsme vybízeni, abychom považovali spravedlnost a oddanost Bohu za to nejdůležitější. Musíme usilovat o to zalíbit se Bohu na základě toho, o čem věříme, že je konzistentní s Písmem. Když však nahlédneme do Písma, nenalezneme žádnou pasáž přikazující slavit Kristovo narození. Na druhou stranu, Bible rovněž říká, že všechno je dovoleno, ale ne vše prospívá (1. Korintským 6:12). Navíc bychom měli být plně přesvědčeni o dni uctívání či v otázce stravování (Římanům 14:1-12). Právě tento odkaz podporuje stanovisko, podle něhož mají křesťané svobodu ve slavení Vánoc.

Starý Zákon hlásá, že jsme povinni uctívat Boha podle přikázání, která ustanovil (Exodus 20:1-4; 24:12-31:18). Vánoce ale nebyly ustanoveny Bohem. Navíc neexistují žádné záznamy, že raná církev slavila narození Krista. Na druhou stranu nenajdeme ani biblický zákaz ohledně slavení Kristova narození. Takže když není řečeno, že to dělat nemůžeme, znamená to, že je zcela v pořádku Vánoce slavit? Jeden pohled je takový, že smíme dělat pouze to, co Písmo výslovně přikazuje. Druhý oproti tomu říká, že smíme dělat cokoliv vyjma toho, co Písmo zakazuje. Které stanovisko je správné? Když se podíváme do samotného Písma, zjistíme, že nemáme „překračovat, co je napsáno“ (1. Korintským 4:6). Bible je evidentně naším vodítkem. Ale když se podíváme na verše, jež jsme už zmínili – že vše je dovoleno (1. Korintským 6:12) a že křesťané mají být sami přesvědčeni ve své vlastní mysli (Římanům 14:5), pak se slavení Vánoc stává otázkou osobních preferencí.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. prosinec 2019 @ 16:47:08 CET (351 čtenářů)
(Více... | 4394 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Žena ať ve shromáždění mlčí?!
Sborový život poslal Nepřihlášený

Také vám občas tento verš vrtá hlavou? Ještě „šťavnatější“ je jeho pokračování: „Nedovoluje se jim, aby mluvily; mají se podřizovat, jak to říká i Zákon. Chtějí-li se o něčem poučit, ať se doma zeptají svých mužů; ženě se nesluší mluvit ve shromáždění.“ 1 Kor 14, 34 – 35 

Některé církve či sbory si tento text přizpůsobily k obrazu svému a zredukovaly ho na zákaz ženám v neděli kázat, jinde dokonce ženy v církvi nesmějí ani vyučovat. Verš z 1 Kor 14 přece mluví jasně, ne?! Jenže je zde problém. Slovo eklézia, které v 1 Kor 14 překladatelé překládají jako shromáždění, je jinde přeloženo jako církev. Verš by se tedy dal přeložit ženy v církvi (v eklézii) ať mlčí. Jenže zřejmě i ti nejbibličtější z biblických křesťanů nechají ženy vyučovat v besídce, v mládeži, v dorostu, což je v posledku v něčem ještě větší zodpovědnost než kázání nebo vyučování dospělých, protože dospělí si leccos přeberou, kdežto když kážete hereze dětem, tak děti to nerozpoznají. Zároveň i besídka, dorost, mládež či nejrůznější skupinky, kde ženy v rámci sboru učí, jsou církví (eklézií). Dále se asi nikdo neřídí slovy „nedovoluje se jim, aby mluvily, chtějí-li se poučit, ať se doma zeptají svých mužů.“ Dovedete si představit, že na otázku nějaké ženy po kázání odpovíte: Mlč a zeptej se až doma!

Dále jistě neplatí, že dary Ducha svatého, které nazýváme dary jazyka, jsou výhradně pro muže (např. proroctví, vyučování, slovo moudrosti, slovo poznání či evangelizace, která je často spojena s vyučováním). Jiná věc je, že mnohé ženy jsou schopnější než muži a to včetně vyučování, kázání, v práci s lidmi a v mnoha dalších oblastech.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. listopad 2019 @ 14:58:50 CET (441 čtenářů)
(Více... | 7856 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Hnutí nebo denominace? Aneb ovlivnit, nikoliv ovládnout.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jednoduše, nejbezpečnější je obojí v jednom.

Jsou hnutí, která odmítají dospět a denominalizovat, tj. zformulovat své krédo, dovolit svým členům volit si demokraticky své vedoucí a přijmout bohoslužebný řád včetně liturgie. Těmto církvím hrozí stát se sektami, kde vládnou nevolené vyvolené osobnosti, které mezi sebe nikoho nepustí. Nedospělá hnutí jsou neustále zmítána větry učení a následováním silných osobnosti, které nemají žádné věroučné hranice, zato jsou všichni vedeni Duchem. Kazatelé zde například – díky absenci liturgie - řeční celé hodiny, a když je chválící skupinka zrovna uchvácena Duchem svatým, vznikne – ze stejného důvodu - svatý a taktéž nekonečný chaos. V hnutí obvykle kvasí bludy, a pokud se zrovna deset minut nic neděje, všichni jsou nervózní, že něco není v pořádku. Hnutí se nejvíce bojí nečinnosti a usazenosti a proto zde aktivita stíhá aktivitu.

Pokud se ale denominace usadí, lidé začnou lpět na formě. Každý ví, jak se správně modlit, kdo nepochází ze správného rodu, nemá šanci stát se kazatelem a denominace často ovládají rodinné klany. Bible je pak vykládána jen v souladu s tradicí. Když např. luterán potřebuje něco rozsoudit, hledá v symbolických knihách, kalvinista musí najít argumenty v Instituci a ten nový u Spurgeona, a Wesleyán musí praxi ospravedlnit z deníku Johna Wesleye. Církve pak mají i své šibolety. Luterán nachází v Bibli dvojí zákon, oddělený od evangelia, kalvinista zase predestinaci a rozhněvaného Boha a wesleyán dopěl k bezhříšné dokonalosti a již nehřeší. Všichni jsou samozřejmě uprostřed pravdy a tato nadsázka je pro ně samozřejmě jen nepochopením nebo dokonce hrozným rouháním. Denominace se pak cítí nejvíc ohrožena jinakostí a bere se smrtelně vážně. Když to dojde do extrému, jedni se pak hlásí ke Kalvínovi, druzí k Lutherovi a třetí k Wesleymu. Denominace má pak tendenci donekonečna rozvádět svá učení a produkovat další řády v domnění, že je zde řešení, až se v nich nakonec nikdo nevyzná.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 26. září 2019 @ 14:26:57 CEST (222 čtenářů)
(Více... | 4065 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Mariánský sloup, stánky s buřty nebo nic?
Katolicismus poslal Nepřihlášený

V poslední době nejen některé Pražáky rozpaluje jak sluníčko, tak diskuse ohledně obnovy mariánského sloupu. Mnozí na mě směřují dotazy, co si o tom myslím. Mám-li shrnout svůj čistě osobní názor jednou větou, pak se jedná o zbytečnou provokaci, která nevede ke smíření, ale ke zbytečnému vyhloubení příkopů, které se v posledních letech celkem daří zasypávat.

Nechci vršit řádky podporující proč sloup neobnovovat nebo obnovovat. Zkráceně popsáno, jedni tvrdí, že „sloup byl postaven na místě vroucích modliteb Pražanů k Panně Marii, z vděčnosti za její pomoc v bitvě o Staré a Nové Město pražské proti Švédům, po vyplenění Malé Strany a Hradčan v roce 1648 a na poděkování za ukončení třicetileté války 1618 – 1648.“ Proti tomu není co namítat, byť na modlitby k Marii nevěřím. Ale není zde nic militantního.

Jenže je tu i druhý pohled: „Ikonografie mariánského sloupu byla diskriminační – nejen samotná socha Marie vyjadřuje porážku protestantů, kteří jsou vyjádřeni drakem pod nohama Marie, ale součástí sousoší byly i čtyři další sochy, kde katoličtí andělé probodávají kacíře.“
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 13:46:42 CEST (391 čtenářů)
(Více... | 5468 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Křesťané v politice a nedělní Letná
Společnost poslal Nepřihlášený

Soudě dle statusů na facebooku mých přátel, z různých rozhovorů a narážek, v neděli na Letné bude více křesťanů než na leckteré křesťanské konferenci. A je to dobře. Na jednu stranu politika nemá být hlavním tématem církve, na stranu druhou žijeme v tomto národě a neseme za něj zodpovědnost. Nicméně to, co se děje, mě v kontextu křesťanství vede ještě k jedné úvaze.

V posledních měsících na skupince, do které chodím, společně studujeme knihu Evangelium pro všední den od T. Kellera. Hned v první studii autor píše o tématu, se kterým se setkáte i v jeho některých kázáních či knihách. Rozlišuje mezi falešnými a pravými proroky, kdy falešní proroci mj. vyzývali k tomu, aby se vyvolený lid stáhl ze společnosti (Keller píše z města), aby neztratil svoji identitu. Oproti tomu Bohem povolaní proroci povzbuzují k tomu, aby se Boží lid asimiloval a svoji identitu si uprostřed cizí kultury a Bohu nepřátelské společnosti zachoval. Autor mj. vychází Jeremiáše 29, 4 – 14, kde Bůh židovským přesídlencům dává pokyny, aby se v Babyloně zabydleli, rozmnožovali, usilovali o pokoj, modlili se za svoje okolí a byli součástí města, nikoli aby z něj utekli (více zde: https://vimeo.com/288593517).
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 13:46:13 CEST (354 čtenářů)
(Více... | 4454 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.16)

Názory: Majdan a Letná
Společnost poslal Nepřihlášený

Doputoval ke mně dopis jednoho lokálního politika, kterému se podle všeho nelíbí výzva lidoveckého předsedy Marka Výborného, aby lidovci podpořili plánovanou demonstraci na Letné. Z dopisu vybírám:

„Chystá se nový ‚Majdan‘? Co přinesl ten na Ukrajině nyní snad už jasně vidíme.

Výsledky demokratických voleb již neplatí?

A kdo to všechno platí? Jedni říkají, že Putin, druzí, že Soros. Vyberte si.“

Majdan je zřejmě zmíněn jako odstrašující příklad. Současné demonstrace někteří přirovnávají k „Majdanu“, jiní zase k listopadu 1989. Obojí přirovnání jsou dle mého názoru naprosto nevhodná. Pokusím se vysvětlit, proč.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 13:45:32 CEST (237 čtenářů)
(Více... | 6109 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.4)

Názory: Koho budete volit při letošních eurovolbách?
Společnost poslal Nepřihlášený

Podělte se s námi se svým stanoviskem, koho budete volit tento týden ve volbách do Evropského parlamentu.


Hlasujte v anketě, kterou naleznete v pravém sloupci těchto stránek nahoře.
Vložil: Mainstream v Úterý, 21. květen 2019 @ 20:34:45 CEST (240 čtenářů)
(komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.47 Seconds