Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Lukáš   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 4446, komentáře < 7 dní: 14, komentářů celkem: 4157, adminů: 23, uživatelů: 2319
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 088 489

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 13 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Anketa k parlamentním volbám v říjnu 2017
Společnost Pro uživatele Notabene jsme spustili novou anketu (viz pravý okraj vstupní stránky), tentokráte k parlamentním volbám, které proběhnou 20.-21. října 2017. 

Protože anketní systém umožňuje nastavit max. 12 odpovědí, vybrali jsme dvanáct kandidujících stran v pořadí podle aktuálních výsledků předvolebních výzkumů (aktuální odhad volebního výsledku k 9. říjnu 2017).

Základní informace o říjnových parlamentních volbách s odkazy na jednotlivé kandidující strany naleznete na Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2017.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 09. říjen 2017 @ 22:21:15 CEST (105 čtenářů)
(komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Homofóbia nemá v cirkvi miesto
Etika poslal Nepřihlášený

„Mladý muž, cením si vaše slová, ale musíte si uvedomiť, že väčšina homosexuálov sú nebezpeční predátori.”

Práve som dohovoril o skúsenosti s príťažlivosťou k osobám s rovnakým pohlavím v kostole v srdci Wisconsinu, keď po službách prišiel za mnou postarší muž a toto boli jeho prvé slová, ktoré mu vyšli z úst.

Bol som zaskočený a požiadal som ho o objasnenie. Ukázalo sa, že keď bol v armáde, tak mu jeden homosexuál dával návrhy, a to spôsobilo, že teraz sú preňho všetci homosexuáli agresívni a nebezpeční. Jeho celý pohľad na homosexuálov bol vystavaný na jedinej skúsenosti — a strachu.

Aj ja mám strach, ale mám strach z toho, že homofóbia je už príliš rozšírená, a to nielen v spoločnosti, ale aj v cirkvi. Niektorí by mohli poukázať na slovo homofóbia, ktoré som použil. Niekedy môže byť používané ako politicky nabitý termín na umlčanie akéhokoľvek odporu voči homosexualite. Toto však nie je presná definícia tohto slova.

Slova homofóbia znamená strach z homosexuality, lepšie povedané z homosexuálov. A hoci to nie je to isté ako láskavá, biblická opozícia voči určitému správaniu a viere, tento postoj založený na strachu často vedie k neužitočným stereotypom, predsudkom a dokonca ku krutému týraniu.

Takže poďme veci nazývať pravými menami. Homofóbia existuje a v cirkvi nemá miesto.

Vložil: Mainstream v Středa, 13. září 2017 @ 14:32:33 CEST (323 čtenářů)
(Více... | 6154 bytů | 25 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Absolutní a relativní
Principy poslal Nepřihlášený

Před několika staletími se v Evropě vedly kruté náboženské války. V dobách reformace byli lidé ochotni se zabíjet pro jiné porozumění tomu, co se děje při Večeři Páně. Nedokážu si představit, jak se musel Pán Ježíš cítit. Vždyť ustanovil svou Večeři jako znamení jednoty svých následovníků. Kdybychom šli ještě dále do minulosti, museli bychom konstatovat, že ve jménu Božích pravd docházelo k vyvražďování velkých skupin obyvatelstva. Vyvražďování katarů či albigenských se svým rozsahem rovnalo etnickým čistkám, ne-li přímo genocidě.

Aby člověk odsoudil jinověrce k smrti, musí si být naprosto jist, že má pravdu a že jinověrec se mýlí, případně že zaujímá tak hříšný postoj, že je hoden nejvyššího trestu. Na světě začalo být nesrovnatelně příjemněji a bezpečněji, když si lidé připustili, že jejich poznání může být částečné (ostatně Písmo na to upozorňovalo zcela jednoznačně a srozumitelně) a že řešení náboženských rozdílů pomoci řemdichu či kulometu opravdu nemůže oslavit Boha. Zatímco tedy lidé v minulosti věřili v absolutního Boha a věřili i ve svou absolutní schopnost vědět něco správně, dnes jsme v situaci diametrálně odlišné: Pochybujeme o jakémkoli svém (i cizím) poznání a mnozí pochybují i o tom, že existuje nějaká jedna pravda, chcete-li, Pravda s velkým P, tedy že existuje absolutní Bůh

Vložil: Mainstream v Neděle, 06. srpen 2017 @ 23:07:01 CEST (281 čtenářů)
(Více... | 4360 bytů | 7 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Evangelikální arminiáni
Teologie poslal Nepřihlášený

Evangelium je to nejcennější, co církev má, protože „je to moc Boží ke spasení“. A diskuze o tom, co je jeho obsahem, pravděpodobně nezmizí, budou-li překypovat popleteností, kterou k nim my evangelikálové v těchto dnech silně přispíváme.

Mezi evangelikály, stejně jako mezi dalšími křesťany, dochází k teologic­ké změně. Věřím, že tento trend začal, když se církev podívala na Bibli no­vým, věrným způsobem, v dialogu s mo­derní kulturou, která klade důraz na autonomii, světskost, dočasnost a historickou změnu.

Tohle prohlášení dr. Clarka Pinnocka, respektovaného evangelikál­ní­ho teolo­ga, není kritikou ani varo­vá­ním, ale slibným vývojem autorova náhledu.

Před dvěma lety (pozn. př.: článek vyšel v roce 1992) se na semináři Trinity Evangelical Divinity School blízko Chicaga setkala řada evangelikálních vedoucích, aby definovali význam slova „evan­ge­likální“. Mnozí byli při odjezdu stejně zmateni, jako když tam dorazili. Je čím dál těžší říci, co je evangelikální, a co ne. Americký evangelikalismus se od polo­vi­ny osmnáctého století dělí na dvě tradice: probuzeneckou a re­formovanou (podle reformace 16. století). Ačkoliv Vel­ké probuzení v Americe a Evangeli­kál­ní probuzení v Británii byly zpočátku příkladem harmonie mezi reformací a pro­buzením, postupně se stávaly riva­ly, jelikož probuzenectví formovalo arminiánskou teolo­gii. Arminiánská větev probuzenectví se stala populární a získala všeobecnou převahu, a tak byl evangelikalismus více a více formován antropocentrickou, na člověka zaměřenou teologií, ačkoliv jeho hlavní práce v oblasti systematické teo­lo­gie byly reformované.

Vložil: Mainstream v Neděle, 06. srpen 2017 @ 23:05:18 CEST (204 čtenářů)
(Více... | 27627 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Ruský patriarcha Kirill přirovnal sňatky homosexuálů k nacistickým zákonům
Etika poslal Nepřihlášený

Hlava ruské pravoslavné církve, moskevský patriarcha Kirill, přirovnal západní zákony dovolující homosexuálům uzavírat manželství k nacistickým zákonům. "Rozvracejí mravní povahu člověka a vyvolávají stejné pobouření jako zákony fašistického Německa," prohlásil podle serveru ruské redakce BBC.

"Jestliže cíl zákona je v rozporu s mravností, tak přestává být závazným," usoudil partriarcha v projevu předneseném na univerzitě v kyrgyzském hlavním městě Biškeku. Lidé se podle něj bouří proti zákonům o manželství gayů ze stejných důvodů, jako se bouřili proti nacistickým zákonům či apartheidu, protože tyto zákony odporují morálce. Je hluboce přesvědčen, že tyto právní normy nejsou životaschopné, ztělesňují propast mezi svobodou a mravní odpovědností, mezi právem a morálními zásadami.
Vložil: Mainstream v Úterý, 30. květen 2017 @ 21:39:45 CEST (219 čtenářů)
(Více... | 2743 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Dan Drápal: Křesťan v současné politické krizi
Společnost poslal Nepřihlášený

Přes veškeré nedostatky, které kolem sebe dnes a denně v politickém životě vidíme, věřím v demokratickou politiku. Proto předem upozorňuji, že tomu, kdo na ni nevěří, se tento článek asi nebude líbit.

Islamisté jsou přesvědčeni, že demokracie je v rozporu s Boží vůlí. Zákonodárcem může být jedině Alláh, a ten zjevil svou vůli v Koránu. Korán je dostačující pro organizaci života společnosti – a co je navíc, je hřích. Demokratická politika nepřipadá v úvahu, protože o pravdě se nedá hlasovat.

Některé křesťanské okrajové skupiny mají názor podobný. Z listu Římanům přece víme, že veškerá vrchnost je od Boha; proto hlasování nemůže nic podstatného ovlivnit – Bůh si stejně prosadí své záměry. Politika je záležitost tohoto světa – proč se s ní špinit?

Tyto dvě skupiny v naší zemi moc početné nejsou. Početnější je třetí skupina, kterou tvoří lidé přesvědčení, že politické dění u nás „někdo řídí“. Politiky, kteří jsou vidět, považují za nastrčené figurky. Za pomyslné nitky tahá někdo v pozadí. Podle těchto lidí na tom demokratické volby mohou změnit jen málo.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 25. květen 2017 @ 16:50:53 CEST (334 čtenářů)
(Více... | 6460 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Jací jsou Češi? Tolerantní ke gayům, nesnášenliví k věřícím.
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Jací jsou Češi v porovnání s okolními národy? Jsme ve srovnání s Polskem či Maďarskem skutečně tak liberální a tolerantní, jak si o sobě myslíme? Nebo mají pravdu spíš ti, kdo nás vidí jako rasisty a xenofoby? Alespoň částečnou odpověď nám může dát výzkum amerického nezávislého institutu Pew Research Center, na nějž jako první upozornil Josef Bouška na serveru magazínu Reportér.

Institut se ve svém velmi podrobném průzkumu zaměřil na státy střední, východní a jihovýchodní Evropy a na otázky související s náboženstvím, národní identitou a tolerancí. Jak se tedy Češi od svých sousedů liší?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 22. květen 2017 @ 16:54:04 CEST (213 čtenářů)
(Více... | 3948 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Názory: Anketa: Souhlasíte s ordinací bratra Václava Chumchala?
Principy poslal Nepřihlášený

Pro čtenáře Notabene jsme připravili anketu s otázkou: "Souhlasíte s ordinací bratra Václava Chumchala?"

Anketu naleznete na úvodní stránce vpravo.

Níže uvádíme odkazy na články související s osobou a působením bratra Václava Chumchala:

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 18. květen 2017 @ 16:59:57 CEST (374 čtenářů)
(Více... | 2329 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Katolíci a protestanté - proměny vztahů
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Ne, nepůjdu do dávné minulosti. Tu přenechám historikům. Budu mluvit o období, které zakusili moji rodiče a které jsem zakusil já sám.

Maminka (ročník 1925) vyrůstala jako dcera laického kazatele, který založil dva sbory nynější Církve bratrské, a to Luhačovice a Bratislavu. V dobách jejího útlého dětství se v naší zemi konaly poměrně úspěšné stanové evangelizace, pořádané metodistickou církví ze Spojených států. Katolíci byli tehdy ostře proti a katoličtí kněží po skončení evangelizačních shromáždění vysvěcovali místa, na nichž stály stany metodistů. Od svého otce slyšela maminka vyprávět, jak katolický kněz v Pozlovicích (ty leží hned vedle Luhačovic a byly rodištěm mého dědečka) kázal proti mému dědečkovi, ovšem zastřeně, nejmenoval ho. V kázání zmiňoval nevzdělané lidi, kteří se pletou do náboženství, a několikrát zopakoval známé rčení „ševče, drž se svého kopyta“. Farníkům prý nedošlo, na koho míří, a mudrovali mezi sebou, co asi místní švec panu faráři udělal. „Mezidenominační“ sňatky byly tehdy vzácné – a nevítané. Z obou stran zhruba stejně.

Nu, všechno napomáhá k dobrému těm, kdo milují Boha. Účinným Božím nástrojem radikálního zlepšení vztahů bylo komunistické pronásledování věřících. V osmdesátých letech jsem se stýkal s panem farářem Kohlíčkem, který složil „u Antoníčka“ na Strossmayerově náměstí. Oba jsme bydleli na ulici Dukelských hrdinů, jen tři domy od sebe. Mnohokrát jsme se společně modlili. Vyprávěl mi o deseti letech, které strávil ve vězení a během nichž se seznámil s některými zavřenými evangelickými faráři. Zcela spontánně, aniž jsem o tom začal mluvit já, mi řekl, že kdyby nebylo této zkušenosti, s žádným evangelickým farářem by se asi nikdy nebavil. Společná zkušenost utrpení pro víru ale u každého vedla k přehodnocení dřívějších postojů. V tom na tom byli katolíci, evangelíci či pravoslavní stejně.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 17. duben 2017 @ 21:58:10 CEST (116 čtenářů)
(Více... | 6197 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Vidím vystupovat do dění jinou církev, neviditelnou a nadpřirozenou
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

5. Vidím vystupovat do dění jinou církev, neviditelnou a nadpřirozenou.

Spojení duchovně hlubokých následovníků Ježíše Krista skrze Ducha svatého a s důvěrou v Něho a v jeho panování. Tato nadpřirozená církev pravých křesťanu bude církví v podzemí a bude zahrnovat katolíky, protestanty a všechny denominace, jak bílé, tak i barevné ze všech národů. A zatímco světová nadcírkev bude provozovat politickou moc, bude tato nadpřirozená církev netušeně růst duchovně. Její moc poroste pronásledováním. Neboť pronásledování, jenž přijde na tuto zem, sblíží pravé křesťany navzájem a přimkne je úžeji k samotnému Ježíši. 

Nebude se hledět na konfesiální příslušnost, ale na příchod Pána Ježíše. Duch svatý shromáždí v jedno všechny lidi, věřící všech směrů a ze všech tříd. A ačkoliv tato neviditelná církev již na světě existuje, bude v nadcházející době politicky viditelná. Nebude příliš stavět do popředí sociální cíle. Její příslušníci budou však víc pronásledováni. Toto tělo všech pravých věřících bude tak spjato s evangelizační činností, že tato neviditelná církev obdrží nadpřirozené pomazání a moc Ducha svatého, aby nesla evangelium do všech končin světa.

Vložil: Mainstream v Sobota, 01. duben 2017 @ 19:53:58 CEST (181 čtenářů)
(Více... | 3692 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: BJB, ekumenismus a homosexualita
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V současné době hýbou BJB dvě témata, a to je jednota s římskokatolickou církví a homosexualita. Jakoby se zde naplňovala temná prorocká vize ze 70. let Davida Wilkersona, kde se takovýto vývoj předpokládá. Pokud je proroctví pravdivé, pak se jedná teprve o začátek a právě takováto témata povedou k dělní křesťanstva napříč denominacemi. Jedni budou ekumenismus a nové formy zbožnosti vítat, druzí se od nich oddělí. Přesto proroctví vykresluje budoucnost mnohem temněji, než se zdá. Jedná se o počátek porodních bolestí nebo o pouhou náhodnou či předem vykonstruovanou podobnost?

Vložil: Mainstream v Sobota, 01. duben 2017 @ 19:15:57 CEST (373 čtenářů)
(Více... | 3812 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Reformátor Sebastian Castellio: citáty
Principy poslal Nepřihlášený

Hledat pravdu a říkati ji tak, jak si myslíme, to nemůže být nikdy zločin. Nikdo nemá být k žádnému přesvědčení donucován. Přesvědčení je svobodné.

Náboženské pravdy jsou tajemné svou podstatou, a stejně po více než tisíci letech jsou předmětem nekonečných sporů, při nichž nepřestane téci krev, dokud neosvítí lidského ducha láska a neřekne své poslední konečné slovo.

Potomstvo nepochopí, proč jsme znovu museli žít v tak hluboké tmě, když už jednou nastalo světlo. 

Když uvažuji o tom, kdo je vlastně kacíř, nenalézám nic jiného, než že za kacíře označujeme všechny ty, kteří nesouhlasí s naším názorem.

Vložil: Mainstream v Úterý, 21. březen 2017 @ 16:24:02 CET (160 čtenářů)
(Více... | 1446 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Uzavřená (?!) facebooková skupina Kazatelé BJB
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Věděli jste, že existuje uzavřená (?!) facebooková skupina Kazatelé BJB, kde se dost divoce rozebírá budoucnost BJB. Do dnešního dne jsem to netušil a myslím, že to netuší ani řada kazatelů BJB. 

Dnes jsem dostal příležitost nahlédnout do diskusí této svérázné skupiny, která má 37 členů, z nichž řada není kazateli, naopak tam řada kazatelů schází. Nutno podotknout, že na diskusi se nepodílí nikdo z členů Výkonného výboru BJB, i když jeho místopředseda Honza Jackanič je jedním ze správců této facebookové skupiny.

Je to tam velmi výživné počteníčko. Posuďte sami menší ochutnávku:

Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. březen 2017 @ 13:09:21 CET (696 čtenářů)
(Více... | 18444 bytů | 7 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Názory: Homosexualita, etika a církev
Etika poslal Nepřihlášený

Homosexualita, o které se ještě před zhruba dvěma generacemi v takzvaně slušné společnosti veřejně nemluvilo, se stala v dalších letech postupně tématem etickým, pastoračním a politickým. Chceme-li se zamyslet nad tímto problémem z hlediska křesťanské etiky, je užitečné vzít v úvahu celkovou společenskou situaci. Velkým tématem demokratických společností je ochrana menšin a jejich práva, tedy i ochrana a práva homosexuálně orientovaných bližních.

Budiž mi dovoleno říci hned na počátku, že mám ze současné společenské atmosféry, v níž se šermuje právy nalevo napravo, v čase i prostoru, spíš obavy. Zdá se mi, že obecný trend je rvát se o svá práva a hnát k odpovědnosti druhé - tedy vyloženě protikřesťanský. Nevím, kam nás tato vlna zanese, ale nelíbí se mi to. V souvislosti s debatou o homosexualitě přispívá celková atmosféra k ostré polarizaci stanovisek, jak ve společnosti, tak v církvích. Skoro by se dalo říci, homosexualita je dnes téma dost explozivní k rozdělení libovolné církve. Aktuálně proběhlo (a probíhá) několik velmi bouřlivých debat především v Německu.

Proč zrovna homosexualita zdvihá takové emoce? Jak se vlastně křesťané různých konfesí vyrovnávají se sexualitou?
Pokusím se shrnout své úvahy v pěti bodech:
1. co víme o homosexualitě?
2. čím je teologicky lidská sexualita?
3. jak rozumím biblickým zmínkám o homosexuálním styku?
4. jak se k problému staví církve?
5. co z toho plyne pro náš vztah k homosexualitě?

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. únor 2017 @ 15:11:06 CET (303 čtenářů)
(Více... | 21676 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Názory: Sestra si vzala baptistu
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Z diskuse na webu www.emimino.cz

Anonymní:
Ahoj maminky, moje sestra se před rokem zamilovala do jednoho chlapa, chodili spolu půl roku, on si ji zasnoubil a do měsíce byla svatba. Jenže co se vzali, začalo naprostý peklo, totálně jí vymyl mozek, nejdřív to začalo tím, ze se mnou přestala chodit na jakoukoliv zábavu, jelikož pití alkoholu je špatné, že se to nesmí, dokonce ani tancovat není správné, celkově asi zábava… 
To bych ještě pochopila, vdala se, tak chce být třeba s manželem doma, ale ona se postupně s rodinou přestala stýkat úplně, protože třeba například já jsem hříšnice (nejsem vdaná a mám dítě), že nevěříme v boha, že půjdeme do pekla a takový kecy. Jsme prý špatný lidé a ona je teď očištěná (byla na křtinách) a stala se z ní babtistka. Dokonce se i přestala zajímat o módu, protože móda není pro život důležitá, každou neděli chodí do kostela a když jsem tam na ní čekala, dělala že mě nezná. Jen se na mě koukla a šla dal??!! Jsem z toho v koncích, co se to s ní jen stalo??

Vložil: Mainstream v Sobota, 11. únor 2017 @ 09:29:58 CET (298 čtenářů)
(Více... | 8555 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Bohové se vracejí a co my s tím
Evangelizace poslal Nepřihlášený

Když jsem chodíval na box, pak jsem si odnesl jedno staré boxerské pravidlo. Toto pravidlo zní: Frajer jsi do první rány.Asi ho není třeba vysvětlovat. Z vlastní zkušenosti bych ale chtěl povědět, že boxovat s pytlem je jiné, než s živým člověkem. To druhé je složitější a více to bolí. Zmiňuji to nikoli proto, že bych si myslel, že jsme „frajeři“, ale že skutečný smysl a dopad toho, co slyšíme, se ukáže v tom, až budeme konfrontováni „s bohy, kteří se vracejí“. Až budeme konfrontování s ateismem, vírou v horoskopy, s něcismem, s odporem k organizovanému náboženství, odporem ke jménu Ježíš, s generací mileniálů nebo tzv. post-pravdivou dobou.

Vzpomínám si, když jsem studoval filozofii a hlavně na neskutečný pocit, když jsem obhájil svoji závěrečnou práci, která se týkala Platonova dialogu Timaios a jeho srovnání s Genesis. Odcházel jsem s dvojkou, pocitem, že se mě nikdo nebude ptát, jakou jsem měl známku a hlavně že to, co jsem nastudoval, je při život zcela nepoužitelné. Zároveň bych chtěl, aby se mi toto nestávalo jako kazateli. 

V této souvislosti si přečtěme jednu z rad zkušeného ďábla: Nejdůležitější je zabránit našemu pacientovi v činech. Pokud nic neudělá, může o své lítosti (a my bychom doplnili a čemkoli, třeba co slyšel na pastorálce) přemýšlet jak je mu libo. Ať se v tom to hovado válí, ať o tom napíše klidně i knihu. Ať dělá cokoli, hlavně nesmí začít jednat. Jeho zbožnost nám vůbec neublíží, pokud zůstane jen v jeho představách a pokud nepřipustíme, aby se dostala do jeho vůle. Čím častěji bude cítit a nejednat, tím méně pak dokáže vůbec jednat. Rady zkušeného ďábla

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 09. únor 2017 @ 16:17:36 CET (196 čtenářů)
(Více... | 13309 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Amaziášova lekce o oddělení
Principy poslal Nepřihlášený

„Zatím shromáždil Amaziáš lid Judský, a ustanovil po domích otcovských čeledí jejich hejtmany a setníky, po všem Judstvu a pokolení Beniaminovu, a sečtl je od dvadcítiletých a výše, a našel jich třikrát sto tisíc vybraných mužů bojovných, kopidlníků a pavézníků. Najal také ze mzdy z Izraele sto tisíc mužů udatných ze sta hřiven stříbra. Muž pak Boží přišel k němu, řka: Ó králi, nechť netáhne s tebou vojsko Izraelské; nebo Hospodin není s Izraelem, a všechněmi syny Efraimovými“ (2. Paralipomenon 25:5-7).

Ale táhni ty. Učiniž tak, a posilň se k boji; jinak porazí tě Bůh před nepřátely, neboť může Bůh i pomoci i poraziti. Tedy řekl Amaziáš muži Božímu: Jakž pak udělám s stem hřiven stříbra, kteréž jsem dal vojsku Izraelskému? Odpověděl muž Boží: Máť Hospodin mnohem více nad to, což by dal tobě. A tak oddělil Amaziáš vojsko to, kteréž bylo přitáhlo k němu z Efraim, aby odešli na místo své. Pročež rozhněvali se náramně na Judské a navrátili se k místu svému s velikým hněvem. Mezi tím Amaziáš posiliv se, vedl lid svůj, a táhl do údolí solnatého, a porazil synů Seir deset tisíců“ (2. Paralipomenon 25:8-11).

Vložil: Mainstream v Pondělí, 06. únor 2017 @ 07:59:22 CET (330 čtenářů)
(Více... | 19155 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Jaké by mělo být stanovisko BJB k mariánskému sloupu na Staroměstském náměstí?
Zajímavosti Pro čtenáře Notabene jsme připravili novou anketu s otázkou:

Jaké by mělo být stanovisko BJB k otázce znovuobnovení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí?

Anketu naleznete na pravém okraji úvodní stránky.
Vložil: Mainstream v Sobota, 04. únor 2017 @ 11:32:14 CET (172 čtenářů)
(Více... | 429 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Papež: Pravý ekumenismus se zakládá na společném obrácení k Ježíši Kristu
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Vatikán. V rámci včera zahájeného Týdne modliteb za jednotu křesťanů přijela do Říma ekumenická delegace z Finska. Už po třicet let vždy v tuto dobu oslavuje v Římě svátek sv. Henrika, patrona této skandinávské země. Sv. Henrik žil ve 12. století a jako biskup švédské Uppsaly evangelizoval území dnešního Finska, kde také zemřel mučednickou smrtí.

Jak řekl ve svém pozdravu papež František, pravý ekumenismus se zakládá na společném obrácení k Ježíši Kristu jako našemu Pánu a Spasiteli. Pokud se obracíme k Němu, přibližujeme se zároveň také jedni k druhým. Svatý otec pak zmínil svou nedávnou cestu do švédského Lundu na připomínku začátku reformace:

„Tato společná připomínka reformace měla velký význam po lidské i teologicko-duchovní stránce. Po padesáti letech oficiálního ekumenického dialogu mezi katolíky a luterány se nám podařilo jasně vytyčit perspektivy, na nichž se dnes dokážeme shodnout. Jsme za to vděční. Zároveň v našich srdcích žije upřímná lítost za naše viny. V tomto duchu jsme si v Lundu připomněli, že úmyslem Martina Luthera před pěti sty lety bylo církev obnovit a nikoli rozdělit. Toto setkání nám dodalo odvahu a sílu, abychom v našem Pánu Ježíši Kristu hleděli do budoucnosti, na ekumenickou cestu, kterou jsme povoláni kráčet společně.“

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. únor 2017 @ 15:43:03 CET (114 čtenářů)
(Více... | 2716 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Je Donald Trump nový císař Konstantin?
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Článek, v němž Blaise Joseph přirovnává Donalda Trumpa k římskému císaři Konstantinovi, poprvé vyšel na portálu MercatorNet 26. března 2016, dlouho předtím, než Trump získal nominaci za Republikánskou stranu a nakonec porazil Hillary Clintonovou. Tehdy se zdál být opovážlivý a nepravděpodobný. Dnes se jeví prorocky. Překlad zveřejňujeme se souhlasem MercatorNet. (Pozn. překl.)

Křesťané nemohou svobodně mluvit. Náboženská svoboda je terčem útoku. Společnost je materialistická a nemravná. Západní civilizace čelí velkým hrozbám zevnitř i zvenku. Jediný evidentní vůdce, který je na obzoru, není žádný světec.

Myslíte na Spojené státy roku 2016? Nikoli. Jde o Řím roku 312.

Tím vůdcem je Konstantin, který usiluje o to, aby se stal římským císařem. Má mnoho chyb: měl několik manželek a jednu z nich dokonce odsoudil k smrti, byl mimořádně ctižádostivý a jako vojevůdce i politik bezohledný. Legenda říká, že prožil svou verzi „cesty do Damašku“, měl vidění, obrátil se na křesťanství, zvítězil nad svými odpůrci a stal se velkým římským císařem.  

Konstantin nejenže zachránil Římskou říši, ale také osvobodil křesťanství. V roce 313 podepsal Edikt milánský, který křesťanům dával právo svobodně praktikovat víru a svobodně se vyjadřovat. To stačilo k tomu, aby se mohli svobodně angažovat ve veřejné oblasti, a umožnilo rozšíření křesťanského poselství do celé říše a pokřesťanštění pohanské kultury.

Vložil: Mainstream v Úterý, 24. leden 2017 @ 11:09:40 CET (219 čtenářů)
(Více... | 13369 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Protestantizace katolické církve
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Církev byla k takovýmto omylům vždycky v opozici a někdy je odsoudila s maximální přísností. V dnešní době dává Kristova nevěsta přednost používání léku milosrdenství před lékem přísnosti. Je přesvědčena o tom, že současným požadavkům lépe odpovídá, jestliže ukazuje na závažnost svého učení, než když pronáší odsudky (Jan XXIII., Projev k zahájení 2. vatikánského koncilu 11. 10. 1962).

Byl lék milosrdenství používán jen pro bloudícího, nebo také pro blud?

Na tuto otázku zdánlivě irelevantní zná správný rozum jen tuto odpověď: jen pro bloudícího, a to s jasným cílem: přivést ho k poznání pravdy. Idea, že je možno vyléčit milosrdenstvím blud, je prostě absurdní: rozumný člověk má totiž ze povinnost blud nejen specifikovat, ale také ho zavrhnout a bojovat proti němu. Blud je zlo samo v sobě, tak jako nemoc; je třeba ho potírat, aby se nešířil a neinfikoval mysli a nenarušoval mravní život. O to více přísluší tato nevyhnutelná povinnost pastýřům církve, kteří odpovídají před Bohem nejen za svou vlastní duši, ale také za duše druhých.

Vložil: Mainstream v Sobota, 31. prosinec 2016 @ 14:39:42 CET (1127 čtenářů)
(Více... | 10629 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Je správné, aby sbory měly na vánoční svátky zvláštní bohoslužby?
Principy V anketě, kterou naleznete na pravém okraji úvodní stránky můžete vyjádřit svůj názor na otázku: Je správné, aby sbory měly na vánoční svátky zvláštní bohoslužby?

Svůj postoj k této otázce můžete rozvést v komentáři k tomuto článku.

Vložil: Mainstream v Středa, 21. prosinec 2016 @ 21:36:11 CET (274 čtenářů)
(Více... | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Mesiánští Židé a Vánoce
Principy poslal Nepřihlášený

Zhruba ve stejnou dobu, kdy křesťané slaví Vánoce, Židé slaví chanuku, „svátek zasvěcení chrámu“. Protože židovský kalendář pro vyrovnání rozdílu mezi měsíčním a slunečním rokem používá „přestupný měsíc“ namísto přestupného roku, svátek chanuka spadá do období mezi koncem listopadu a koncem prosince.

Letos, v roce 2010, Židé začali zapalovat každý večer jednu svíčku na devítiramenném chanukovém svícnu už 1. prosince, takže všech osm jich hořelo 8. prosince. Svíček na svícnu je ve skutečnosti celkem devět, protože každý chanukový svícen má devátou svíčku, „šamaše“ neboli „sluhu“, který dává své světlo ostatním svíčkám – jinými slovy, kterým se ostatní svíčky zapalují.

Vložil: Mainstream v Úterý, 20. prosinec 2016 @ 18:06:29 CET (392 čtenářů)
(Více... | 4184 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Bláznovství jménem vánoce
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Začátek je v pohanství   

Královna Babylónu Semiramis, chytrá a půvabná čarodějnice, zcela zaprodána satanu, prohlásila svého zemřelého manžela Nimroda za boha slunce, nazvala jej Baalem a vyžadovala jeho uctívání. Pak porodila syna Tamuze a považovala jej za převtělení Nimroda-Baala. Své početí označila za neposkvrněné, byla pannou a matkou zároveň, záhy se všude objevily její sošky, na nichž drží malého boha slunce, kterého prohlásila za „spasitele“. (V různých zemích se uctívala pod různými jmény jako „královna nebes“.) Semiramis nařídila světu, aby oslavoval narození Tamuze. Tento byl, jak již víme, „bohem slunce“ – Baalem, tedy představitelem satana. Dnem Baalova narození určila 25. prosinec. Od svých astrologů se dozvěděla, že v tento den je slunce nejvíce vzdáleno od Země (zimní slunovrat). Proto lidé říkali, že 21. prosince Slunce-Baal umírá, 24. prosince se však opět vrací k životu a 25. prosince se znovu narodí. Během staletí obětoval celý svět 25. prosince Slunci pod různými jmény jako: Tamuz, Mithra, Horus, Osiris, Sol atd. Byla to doba orgií, obětování dětí Baalovi, pití a veselí.

Pohané tedy věřili, že jejich bůh Slunce se každým rokem opětovně rodí. Proto noc 25. prosince a další noci byly odedávna považovány za „svaté noci“. Původ slova vánoce podle jazykovědců pochází z němčiny. Jeho původní název byl „svatá noc“. Staré německé slovo Weihnachten si naši předkové počeštili takto: první část vá- převzali z němčiny beze změny a druhou počeštili (weihen = zasvětit, Nacht = noc). Vánoce nemají jen tradici evropskou. Slavily se v Asii, u amerických Indiánů i jinde. Ve starém Římě se nakonec oslavy ustálily na 25. prosinec. Datum zvolil r. 274 po Kr. císař Aurelián jako den „natalis solis invicti“ – Zrození nepřemožitelného Slunce.

Vložil: Mainstream v Úterý, 20. prosinec 2016 @ 18:04:22 CET (436 čtenářů)
(Více... | 9396 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Vánoce jsou ateistický svátek
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V předvánočním čase se často setkávám s otázkou, jestli jako ateista slavím Vánoce a pokud ano, tak proč a jak, když přece nejsem věřící. Krátká odpověď je ano, Vánoce slavíme, stromeček zdobíme, dáváme si pod něj vzájemně dárky „od Ježíška“, jíme kapra a zpíváme koledy. Otázka se ale vrací každý rok a každým rokem se na ni ptá více a více lidí, takže si zaslouží i odpověď druhou, delší.

Určitě nechci brát křesťanům jejich nijak originální a v určitých ohledech kuriózní pojetí Vánoc. Tento článek nebude soupisem toho, jak vánoce slaví křesťané, protože to se na nás valí v tomto období horem spodem snad ze všech stran. Skutečností je, že křesťané měli s Vánoci poměrně dlouho problém a oprávněně je považovali je za pohanské svátky. Až někdy kolem 4.století našeho letopočtu, když se křesťanství stalo státním náboženstvím Římanů vznikla potřeba pro tento kult nadchnout co nejvíce lidí. Zrušení největšího a nejoblíbenějšího svátku v roce – Saturnálií by věci nijak nepomohlo a tak byl již zaběhnuté oslavě a zvykům přidán křesťanský kontext. To naroubování je ovšem poměrně hrubé a neumělé. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 20. prosinec 2016 @ 17:59:22 CET (209 čtenářů)
(Více... | 6639 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Vánoce - mýty inkulturace
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V prosinci 1909 napsal Gilbert Keith Chesterton o nábožensko-vědeckém významu Vánoc:

„Když mi nějaký učený člověk řekne, že 25. prosince se ve skutečnosti klaním astronomickému Slunci, pak mu řeknu, že nic takového nedělám. Praktikuji zvláštní osobní náboženství, jehož radosti ani v nejmenším nejsou astronomické.”

Již před sto lety nám dal Chesterton správnou odpověd’ podle zdravého rozumu i podle osobního přesvědčení, ale především jako křesťan a religionista, který velmi dobře ví, co se slaví o Vánocích: „Nekapitulujte tak lehce před zlomky pravdy z desáté ruky, jako je tvrzení, že Vánoce mají pohanský původ… Mluví se mnoho o slunovratu, tvrdí se, že Vánoce jsou svým způsobem kultem Slunce. Na to všechno je velmi jednoduchá odpověď: Všechno je ve skutečnosti zcela jinak. Když lidé říkají, že cítí za symboly ,ducha’, pak to první, co od nich očekávám, je, že cítí, jaký je to protiklad: klanět se slunci, anebo se dát vést hvězdou.” Hvězda nás zavádí do Betléma na setkání s Bohem, který z vlastní iniciativy sestoupil na zem, aby začal s lidmi společný božsko-lidský příběh.

Bohužel, Chestertonovi bylo věnováno málo pozornosti, a tak nakonec triumfoval historicko-religionistický význam Vánoc, který je dokonce přijímán i uvnitř církve. Nyní byla Chestertonova intuice konečně vědecky potvrzena a demaskována religionisticko-vědecká smyšlenka. Hans Forster, papyrolog Rakouské národní knihovny, přednesl dvě přednášky o vzniku vánočních svátků na studijním dnu na Katolické akademii v Mnichove. Výchozím bodem byla běžná teze, že ve čtvrtém století po Kristu byla široce rozšířená pohanská slavnost Slunce, se kterou se chtěla katolická církev vypořádat tak, že v rámci integrace nazvala tento svátek Sol invictus, svátek neporazitelného Božího Syna. Při zimním slunovratu se slavilo narození Božího Syna jako východu Slunce spravedlnosti (Malachiáš 3,20). Za tuto příkladnou formu inkulturace je stará církev ještě dnes chválena.

Vložil: Mainstream v Neděle, 18. prosinec 2016 @ 16:57:50 CET (197 čtenářů)
(Více... | 6343 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Jak se bránit kritice
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Chce-li člověk v církvi dlouhodobě obstát, musí se naučit bránit kritice. Kritika je přece nespravedlivá, necitlivá a nebere ohledy na vždy čistou vnitřní motivaci kritizovaného.

Pojďme si tedy ukázat, jak má křesťan kritice čelit.

Základem pro naše vzájemného církevního obcování je znalost veršíků a připravenost jimi počastovat naše okolí asi tak, jako kolem sebe trousila teta Kateřina přísloví a pranostiky… Pro případ (nespravedlivé, necitlivé atd.) kritiky je potřeba znát tři známé verše, resp. to podstatné v nich obsažené:

  1. Vidíš třísku v mém oku, ale trám v tom tvém ti nevadí?

  2. Kdo je bez viny, ať první hodí kamenem…

  3. Nesuď, abys nebyl souzen!
Vložil: Mainstream v Pátek, 16. prosinec 2016 @ 15:48:59 CET (262 čtenářů)
(Více... | 2747 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Vánoce z pohledu víry a pověry
Principy poslal Nepřihlášený

Bezpochyby žádné narození nebylo jako narození Pána Ježíše Krista. Ano, v Písmu čteme o některých, jejichž zrození zvěstoval anděl nebo o něm prorokovali proroci, ale u nikoho jej nepředpověděl Pán Bůh sám, jenž o Něm hovořil již v zahradě Eden po pádu jako o semeni ženy, a žádné narození neoslavovaly zástupy andělů zpívající na nebi. Žádné jiné dítě nebylo počato tak podivuhodným způsobem, z panny působením Ducha Svatého. A žádnému po právu nenáležela tak podivuhodná jména, Předivný, Rádce, Bůh silný, Rek udatný, Otec věčnosti, Kníže pokoje, a konečně Emmanuel, Bůh s námi, a Jehova Tsidkenu, Hospodin spravedlnost naše. Narození Krista je spolu s Jeho ukřižováním a vzkříšením až do Jeho druhého příchodu největší div, jaký se dosud na zemi udál.

Z tohoto zázraku a naplnění Božích zaslíbení se Boží lid má jistě radovat a pamatovat naň. Znamená to však, že je na místě slavit Vánoce? Totiž – mají hrát Vánoce nějakou roli v životě víry jednotlivce a v životě církve a místních sborů? Má duchovní význam jejich slavení? Je na místě, aby sbory měly na vánoční svátky zvláštní shromáždění?

To jsou otázky, které si dnes klade jen málo křesťanů. Zvyk slavit Vánoce už v nich příliš zakořenil, a jejich ochota zastavit se a znovu celou věc biblicky zvážit není velká. Spíše se dá očekávat, že se budou lidé v církvi snažit přijít s nějakým ospravedlněním, proč tak činit, nebo aspoň, proč to nevadí. Duch, který mezi vyznávajícími, znovuzrozenými křesťany převládal v dřívějších dobách, vnitřně je pudící a vedoucí, aby svou praxi formovali na základě Božího Slova a vše měli Písmem opodstatněno, vyprchává. „A proč ne?“ nebo „Proč to vadí?“ jsou otázky, které mnozí dnešní křesťané pokládají častěji, než „A co o tom říká Bible?“

Vložil: Mainstream v Pátek, 09. prosinec 2016 @ 18:10:08 CET (318 čtenářů)
(Více... | 9318 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: DVOJÍ ALIJA, DVOJÍ IZRAEL
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

Společenství Izraele ztratilo několikrát svou samostatnost. Izraelské království skončilo r. -722, Judské království r. -586 a mimo krátké období Hasmoneovského království (r. -142 až r. -6), musel Izrael čekat na znovunabytí své samostatnosti až do r. 1948.


V r. 1948 tedy vznikl samostatný stát Izrael. Jaké biblické texty se na moderní stát Izrael vztahují? Jaký je smysl jeho existence? Vznik tohoto státu nemůže být obyčejnou historickou událostí jako vznik kteréhokoli státu už z toho důvodu, že stát IZRAEL vznikl na území, které mu přidělil Hospodin, což je ve světových dějinách událost naprosto unikátní.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 08. prosinec 2016 @ 15:16:21 CET (481 čtenářů)
(Více... | 17530 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Duchovní vedení a pojetí autority
Sborový život poslal Nepřihlášený

edním z paradoxů lidského života je vztah k autoritě. Na jednu stranu se vůči ní vyhrazujeme a bouříme, na stranu druhou jí potřebujeme. Někdy se obáváme, že nás nějaká autorita omezí v našem rozhodování, někdy ale potřebujeme radu a vedení, které očekáváme právě od autorit. Každý člověk – včetně rebelů, nějakou autoritu v životě potřebuje, otázka je, odkud ta či ona autorita bere svoji legitimitu, tedy právo rozhodovat a radit.  

Německý sociolog Max Weber popsal tři druhy autorit. Tradiční, která je autoritou díky dlouhodobé a vyzkoušené tradici. Další je autorita charismatická, která plyne z důvěry v mimořádné schopnosti v nějakého člověka a nakonec je autorita legálně-racionální, která je odvozena ze zákonů a obecně přijímaných principů.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 05. prosinec 2016 @ 22:36:08 CET (283 čtenářů)
(Více... | 7074 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.81 Seconds