Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Oto   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2923
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 706 413

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 78 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Texty: Odluka cirkvi a štátu
Posted on Sobota, 24. leden 2009 @ 20:08:55 CET Vložil: Mainstream

Principy poslal Menonita

     Európski novokrstenci a Jednota českých bratov odmietli štátne zásahy do života cirkvi a zastávali sa zásady náboženskej znášanlivosti a slobody vyznania. No predsa prvé obsažnejšie diela o odluke cirkvi a štátu v anglickom jazyku napísali baptisti.

Návrhy a závery ohľadom " pravého kresťanského náboženstva" pripravené Johnom Smythom a jeho zborom v Amsterodame r. 1612 obsahovali nasledovné články: "Mestská rada z pozície svojej úradnej moci sa vmešovala do náboženstva, alebo vo veci svedomia. Nie je však oprávnená nútiť a dotláčať ľudí k tej, alebo onej forme náboženského vyznania, alebo učenia, ale má nechať kresťanské náboženstvo slobodné, zveriť to na svedomie každého človeka a riešiť iba občianske priestupky, krivdy a hriechy ľudí voči ľuďom..., lebo iba Kristus je Kráľom a zákonodarcom cirkvi a svedomia (Jk 4,12)."


     V tom istom roku (1612) T. Helwys opäť v Anglicku, publikoval v Londýne svoj prvý traktát v angličtine za plnú náboženskú slobodu pod názvom Krátky výklad tajomstva nerovnosti. Poslal kópiu kráľovi Jakubovi I. so svojou vlastnoručnou venovacou poznámkou: Počuj, ó kráľ, nepohrdni radou úbohého a nech jeho náreky prídu k tebe. Kráľ je iba smrteľník a nie Boh a preto nemá moc nad nesmrteľnými dušami svojich poddaných, vyrábať zákony a nariadenia pre nich a ustanoviť nad nimi duchovných Pánov. Ak kráľ má moc ustanovovať duchovných pánov a zákony, potom je nesmrteľným Bohom a nie smrteľným človekom. Kráľu, nech ťa nezvedú pokušitelia do hriechu ani proti Bohu, ktorého by si mal poslúchať, ani proti tvojim úbohým poddaným, ktorí by mali a chcú poslúchať teba vo všetkom, telom, životom a majetkom, inak nech prídu o život na zemi. Boh spas kráľa! Tvoj: Helwys

     Text knihy obsahoval nasledovné výroky: Náš pán kráľ je iba pozemským kráľom a má kráľovskú moc iba v pozemských záležitostiach a ak kráľovi poddaní sú poslušní a verní, poslúchajúci všetky ľudské (občianske) zákony vydané kráľom, náš pán kráľ si nič viac nemôže nárokovať. Lebo ľudská nábožnosť voči Bohu je (intímnou) vecou medzi Bohom a človekom. Kráľ za ňu nezodpovedá a kráľ nemá byť sudcom medzi Bohom a ľuďmi. A či sú heretici, Turci, Židia, alebo čokoľvek, to ani trochu neprináleží pozemskej vrchnosti, aby ich trestala. Helwys doplatil na svoju trúfalosť životom. Zavreli ho a zomrel v žalári pred r. 1616. Jeho spolupracovník Leonard Busher vydal dielo: Náboženský pokoj - traktát o slobode svedomia. Londýn, 1614. Nečakal, aby ho zavreli. Navrátil sa do Holandska a zvyšok svojho života prežil v exile.

     Názory Helwysa a Bushera našli ozvenu u iného raného anglického separatistického vodcu. Roger Williams (1604-81) utiekol do Bostonu r. 1631, aby sa vyhol áreštu v Anglicku. Stál na pozícii slobody svedomia a práv Indiánov a to ho doviedlo do priameho konfliktu s kongregačnou štátnou cirkvou a s politickým aparátom štátu Massachusetts. R. 1636 založil novú kolóniu, zvanú Providence a zorganizoval tam prvý baptistický zbor v amerických kolóniách (1639). Dokázateľne dostal r. 1663 kráľovské dobrozdanie pre založenie štátu Rode Island, prvej kolónie, zaručujúcej úplnú náboženskú slobodu, kde prijali zásadu odluky cirkvi a štátu.

     Vo svojom traktáte Krvavé osídlo (tenent) prenasledovania, vydanom r. 1944 Williams prehlasuje: Všetky civilné štáty,so svojimi hodnostármi a súdmi, vo svojich príslušných ústavách a v administratívnom aparáte sú dokázateľne naozaj občianske a preto nie sudcovia, gubernátori, alebo obrancovia duchovných, či kresťanov, štátu a náboženstva. Je vôľou a nariadením Božím, že už od príchodu jeho Syna, Pána Ježiša musí byť zaručené svedomie a bohoslužba aj tých posledných pohanov, židov, Turkov alebo antikristovcov, pre všetkých ľudí vo všetkých národoch a krajoch. Má sa proti nim bojovať tým mečom, ktorý je duchovný a schopný víťaziť: mečom Božieho Ducha, slovom Božím.

Z knihy:
Baptistické korene a identita

Jarold K. Zeman: Baptist Roots and Identity 1978, Acadia Divinity College, Canada

Preložil: P. Kondač, 1998

Vydala Bratská Jednota Baptistov na Slovensku v roku 2002



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Odluka cirkvi a štátu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Odluka cirkvi a štátu (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Menonita v Sobota, 24. leden 2009 @ 21:22:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přesně takto chápu odluku církve od státu. Není to o tom přijímat či nepřijímat dary od krále (státu = občanů). Odluka je o zamezení vměšování (regulování, nařizování) státní moci do věcí církevních, náboženských.

Jsem přesvědčen, že i v dobách prvních baptistů (a i dobách prvních křesťanů) se příjmalo dary od bohatých, dary od mocných, dary od šlechticů, dary od králů. A přitom nebyla porušena zásada odluky.

Koho zajimá mé rozjímání nad tímto tématem - tak viz. mé předchozí komentáře.

Myslím, že i bratři slováci - BAPTISTI - přijímají příspěvky od státu.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.12 Seconds