poslal Jaroslav Táborský V tomto příspěvku si dovoluji představit
jiný pohled na církevní restituce, pohled,
který se od praktikujícího katolíka a člena
modlitební skupinky asi neočekává.
Z hlediska náboženství, Bible (ale ne
z hlediska světského práva), vidím několik
problémů. Řešení problematiky z hlediska
světského práva nebude na soudu rozhodující.
Musíme si uvědomit, že církev v celé své
historii se plně neřídila Ježíšovou
katechezí a lze také říct Biblí, uvážíme-li,
že platí Ježíšův výrok: „Nepomine čárka
ze Staré smlouvy". Se Starou smlouvou
souvisí např. nařízení o Milostivém létu (Lv
25,8-17), nebo varování z Dt 28 (stručně
řečeno: „Budeš-li dodržovat, budeš se mít
dobře. Nebudeš-li dodržovat, budeš se mít
špatně"). Bylo vyhodnoceno, kolik majetku
získala církev díky „nadstandardním" vztahům
k mocným tohoto světa? Bohatství v minulosti
církvi vždy škodilo, a protože nikdy nebylo
provedené důsledné metanoia,
změna smýšlení, neprospěje ji to ani nyní.
Snaha restituovat zpět majetek trvá už 20
let. Klademe si otázku typu: „Co když Bůh
není tomu nakloněn?". Pokud byl Bůh
s církevní praxi dříve spokojen, proč
dopustil, že byl církvi majetek odňat. I
takové otázky bychom si měli klást.
Problematika zpětných vazeb, bez které se
např. přírodní vědy neobejdou, je asi pro
teology a pastýře církve zcela cizí.
Pozorujeme, jak ekonomické reformy tvrdě
dopadají na chudé, nemocné apod. a naši
pastýři v zájmu církevních restitucí v
podstatě mlčí. Ale to zavání pokrytectvím a
víme, že za to je běda. Vzpomeňme si, že 15.
května 1891 vydal papež Lev XIII. dlouho
očekávanou první sociální encykliku Rerum
novarum, jíž církev zaujala oficiální
stanovisko k sociální otázce, a to bylo
několik let po vydání Kapitálu Karla Marxe.
Nebylo snad neřešení sociálních problémů
příčinou revolucí a nástupu komunistické
ideologie? Bylo snad křesťanství v Rusku za
carismu v pořádku? Asi jsme se nepoučili.
Nikde jsem neviděl a neslyšel varování ve
směru k boháčům, že spíše projde velbloud
uchem jehly, nežli se boháč dostane do
Božího království.
Kde máme hledat řešení a vzít si příklad? No
přece u Ježíše. Proč se neptáme Ježíše, co
by dělal na našem místě? Bydleli snad Ježíš
a jeho učedníci v honosných palácích a měli
zvláštní oblečení? Při poctivém čtení Bible
odpověď snadno najdeme. Jsem přesvědčen, že
všichni naši pastýři čtou Bibli. Co je (a
nejen je) asi napadne, když čtou následující
texty:
„Nečiním-li skutky svého Otce,
nevěřte mi"
(J 10, 37-38),
„Nemějte
tedy starosti. Neříkejte: ‚Co budeme jíst?
Co budeme pít? Co si oblečeme?‘ Všechny ty
věci vyhledávají pohané, ale váš nebeský
Otec ví, že to všechno potřebujete. Hledejte
nejprve Boží království a jeho spravedlnost,
a toto vše vám bude přidáno. Nemějte starost
o zítřek; zítřek bude mít své vlastní
starosti. Den má dost svého trápení." (Mt
6, 31-34),
„Amen,
amen, říkám vám: Kdo věří ve mne, bude dělat
skutky, které dělám já. A bude dělat ještě
větší skutky, neboť odcházím k Otci. O
cokoli poprosíte v mém jménu, to udělám, aby
byl Otec oslaven v Synu. Když mě budete o
něco prosit v mém jménu, já to udělám.
Jestliže mě milujete, zachovávejte má
přikázání." (J 14, 12-15),
„Amen, amen
říkám vám, že o cokoli byste poprosili Otce
v mém jménu, to vám dá. Až dosud jste v mém
jménu o nic neprosili. Proste a přijměte,
aby vaše radost byla úplná" (J 16,
23-24),
„Kdybyste měli víru a
nepochybovali byste, nejen to s tím
fíkovníkem se stane, ale kdybyste řekli
hoře: ´Zvedni se a hoď se do moře´, stane
se. A všechno, zač byste prosili v modlitbě,
ve víře, dostanete" (Mt 21,21), „Ti,
kdo uvěří, pak budou provázet tato znamení:
v mém jménu budou vymítat démony, ." (Mk 16,
17-20),
„Kdybyste
měli víru jako hořčičné zrnko," odpověděl
Pán, „řekli byste této moruši: ‚Vykořeň se a
přesaď se do moře!‘ a poslechla by vás(L
17,6), „Amen,
říkám vám, budete-li mít víru jako zrnko
hořčice, řeknete téhle hoře: ‚Přejdi odsud
tam, a ona přejde a nic pro vás nebude
nemožné" (Mt
17, 20-21),
„Když
jim známost Boha nebyla dost dobrá, Bůh je
vydal jejich zvrácené mysli, aby dělali, co
není správné. Jsou prolezlí nepravostí,
podlostí, chamtivostí a záští; jsou plní
závisti, vraždychtivosti, svárlivosti, lsti
a zlomyslnosti; štváči a pomlouvači ..." (Ř
1, 28-32),
„Kdo
by tedy jedl tento chléb a pil Pánův kalich
nehodným způsobem, takový se proviní proti
Pánově tělu a krvi. Ať každý sám sebe
prověří, než bude jíst z toho chleba a pít z
toho kalichu. Kdo totiž jí a pije, aniž by
si uvědomoval, že jde o Pánovo tělo,
takový jí a pije své vlastní odsouzení. To
proto je mezi vámi tolik slabých a
nemocných, a mnozí dokonce umírají.
Kdybychom se ovšem soudili sami, nebyli
bychom souzeni" (1
K 11, 27-31),
„Protože nepojali lásku
k pravdě, aby mohli být spaseni a proto na
ně Bůh pošle mocné působení bludu ..."
(2 Te 2).
Nebo jsme až natolik oslepli, že
nám smysl těch textů uniká? Mně z toho
vychází, že Ježíš by nám dnes řekl asi toto:
„Pokolení zvrhlé a nevěřící. Co jste to
udělali s mojí katechezi? Nejdříve se
obraťte a udělejte pokání. Pak proste a bude
vám dáno. Neřekl jsem snad, abyste nejprve
hledali Boží království a jeho spravedlnost,
a toto vše vám bude přidáno?"
Pavol Mikula
http://www.getsemany.cz