poslal David Veselý
Církevní restituce = ERC + ŘKc2
Závěrečné dějství procesu kodifikace církevních restitucí poodhalilo roušku,
která dosud cudně zakrývala nahotu těla ekumenického společenství.
Toto uměle vytvořené tělo nazývané Ekumenickou radou církví je tzv.
konciliární společenství, nesourodá organizace 11 církví - evangelických,
evangelikálních, pravoslavné, husitské a starokatolické. Tyto církve souhlasí s
věroučnou bází ERC. Pozorovateli jsou církev adventistů a Federace židovských
obcí, kterým k plnému členství brání věroučné či jiné důvody.
Římskokatolická církev, ačkoliv nepovažuje protestantské církve za Kristovu
církev (deklaroval to například současný papež ještě v době, kdy byl prefektem
Kongregace pro nauku a víru v deklaraci Dominus Jesus v roce 2000, kterou
signoval papež Jan Pavel II) je přidruženým členem Ekumenické rady církví.
Přesto však má právo hlasování v komisích ERC. Zástupci církví s plným členstvím
totiž považovali za nespravedlivé, aby byli v hlasování omezeni zástupci ŘKC jen
proto, že mají členství přidružené. Přidružené členství bylo chápáno jako
odůvodněné ze strany ŘKC, ale nemělo být překážkou pro plnou účast ŘKC při
hlasování.
Vztah ŘKC ve smyslu římskokatolického dogmatu zůstává však vůči protestantům
nesmiřitelný. Římští katolíci se nesmí účastnit tzv. památky Večeře Páně v
protestantských církvích, protože tato svátost má v římskokatolickém pojetí
zásadně odlišný význam a je zde nazývána „svátostí oltářní“ neboli eucharistií.
Katechismus římskokatolické církve proto radí, jak získat onu „plnost“: „Věříme
totiž, že jedině apoštolskému sboru, jemuž stojí v čele Petr, svěřil Pán všechno
bohatství Nového zákona, aby ustavil jedno Kristovo tělo na zemi, k němuž se
potřebují plně přivtělit všichni, kdo už patří nějakým způsobem k Božímu lidu.“
. Mnozí reformátoři, například Viklef, Hus nebo později Spurgeon, viděli v úřadu
papeže samotného Antikrista. Přesto a nebo právě proto z iniciativy ERC a ČBK
byla českým církvím nabídnuta tzv. Ekumenická charta, vycházející historicky
právě z konciliárního procesu, a protestantské církve se v této chartě zavazují
jít vstříc cíli, kterým je eucharistické společenství. Tento cíl představuje
zásadní odchýlení od reformačního pojetí památky Večeře Páně. Právě z tohoto
důvodu některé členské církve odmítly tento závazek podepsat. Bratrská jednota
baptistů byla jednou z nich.
Ekumenická rada církví tak vychází vstříc i modelům, které jsou
rozvíjené zejména v rámci Světové rady církví, a které vidí budoucnost světového
křesťanstva v tom, že nekatolické církve akceptují papeže jako svoji hlavu.
Z tohoto úhlu pohledu je třeba nahlížet i na politiku římskokatolické církve
vzhledem k ostatním, nekatolickým církvím. Zejména k těm, které se hlásí k
odkazu reformace z 16. století. V historii českého protestantismu, který je dnes
podrobován revizím zejména ze strany římskokatolicky smýšlejících historiků,
můžeme nalézt mnoho poučného. Jestliže římskokatolická církev prohlašuje, že je
„semper idem“, tedy neměnná, můžeme očekávat, že bude i stále stejně jednat
směrem do budoucnosti. To znamená, že bude usilovat o rekatolizaci
protestantských církví. Vždyť ty, kdo vyznávají klasická protestantská učení,
jako je výlučné postavení Písma ve formování církevní nauky a praxe nebo spasení
pouhou Kristovou milostí skrze pouhou víru, římskokatolická církev jednou
provždy na Tridentském koncilu v 16. století neodvolatelně proklela. Z podobného
důvodu i Mistr Jan Hus zůstává nadále „odsvěceným“ heretikem, který to jen
myslel dobře. K jeho rehabilitaci tudíž nemůže dojít, neboť tato rehabilitace by
byla v rozporu s právem i věroukou katolické církve.
Jak to ale souvisí s církevními restitucemi? K tomu, aby mohla
římskokatolická církev účelněji vystupovat vůči ČR, potřebuje "jednotu" s
ostatními církvemi. K prosazení jejích cílů tak slouží i její aktivity v
Ekumenické radě církví. Přes svůj antagonistický postoj vůči ostatním členům ERC
si katolická církev v této organizaci získala značný, ne-li rozhodující vliv.
Minimálně v otázce církevních restitucí.
Tento vliv se zřejmě projevuje především s ukázňováním těch členů ERC, kteří
poruší disciplínu a opováží se zaujmout odlišné stanovisko. ERC neusiluje o to,
aby její jednání byla pro veřejnost transparentní, a proto na svých
internetových stránkách velmi spoře informuje především o konečných výstupech,
usneseních, vyjádřeních, tiskových prohlášeních nebo akcích. Informace o
pluralitě názorů jednotlivých členů ERC na církevní restituce však raději
nezveřejňuje. Proto se veřejnost dozvídá o názorových rozdílech jednotlivých
členů ERC a o jejich ukázňování jen útržkovitě, z neprvoplánově
zveřejněných informací členů ERC v jiných médiích.
Prvním, a můžeme říci i exemplárním případem neposlušné ovečky v ERC byla
Apoštolská církev. Když koncem roku 2000 poprvé vykrystalizoval návrh, že
bude vytvořen společný fond zejména z majetku, nárokovaném římskokatolickou
církví (včetně různých právnických osob římskokatolické církve), a ze kterého by
byly financovány i ostatní církve, velmi aktivně ve prospěch tohoto návrhu
vystupoval tehdejší předseda ERC, synodní senior CČE Pavel Smetana. Tento návrh
opět potřeboval souhlas ostatních členských církví. Jasně však proti němu
vystoupil biskup Apoštolské církve Rudolf Bubik a k němu se přidali
představitelé dalších církví, jmenovitě husitů, pravoslavných a starokatolíků,
což činilo zhruba 40 % členské základny účastnických církví. Návrh tak nenašel
podporu a Pavel Smetana na protest odstoupil z funkce. AC pak na půdě ERC
opakovaně vystupovala proti novelizaci církevního zákona. V politice Pavla
Smetany pokračovali v ERC představitelé Církve bratrské, zejména pak její
tajemník Karel Fojtík, který je rovněž duchovním otcem současného zákona o
církevních restitucích. V té době v ERC převládal étos, že je třeba pomoci
vydobýt římskokatolické církvi její majetek zpět a věřilo se, že majetkové a
právní zajištění římskokatolické církve bude zárukou i pro ostatní církve. Zdálo
se, že představitelé ERC jsou výkonnou mocí ČBK. Kritizovali vládní liknavost v
otázce restitucí, ale stále zde neexistovala jednota. Apoštolská církev se v
podstatě jako jediná od tohoto postoje veřejně distancovala. V průběhu dalších
let však byla tato církev ukázněna natolik, že se nakonec zařadila do houfu
poslušných oveček ERC. Je zvláštní, že takový kritik restitucí, jako byla AC,
dnes dominuje i mezi „vítězi“ na žebříčku příjemců církevních restitucí. Za
odměnu získala finanční náhradu ve výši 1, 056 miliardy, která je zhruba
dvojnásobná, než s jakou se původně počítalo.
Druhým neposlušným jehňátkem je Bratrská jednota baptistů. Tato malá církev
si dovolila trvat na svých principech a po schválení zákona o církevních
restitucích na svém lednovém Sjezdu delegátů finanční náhradu odmítla. Opět se
od ERC veřejnost nic nedozvěděla. Až 20. února 2013, dva dny před podpisem smluv
mezi státem a církvemi a až když začala média o odřeknutí BJB informovat,
poskytl předseda ERC Joel Ruml
rozhovor deníku.cz, kde na dotaz redaktora ohledně BJB odpověděl.:
"Je škoda, že to řekli až teď, ale druhá věc je, že baptisté mají ještě
devět měsíců, takže se může stát leccos."
Těžko lze předsedu ERC podezírat z toho, že by nevěděl, jaké jsou rozhodovací
mechanismy v BJB a tedy že nevěděl dříve o možnosti odmítnutí restitucí ze
strany BJB. Spíše za tím může být lítost, že BJB mohla dostat podobně jako AC
dvojnásobek finanční náhrady, kdyby ERC s ŘKC vyhodnotily toto riziko včas a
správně ještě před dokončením legislativního procesu. Asi v té době příliš
věřili tandemu Titěra-Donát z tehdejšího VV BJB, kteří bez kompetencí a dílem i
bez vědomí baptistických sborů o restitucích v ERC vyjednávali. Podcenily
skutečnost, že tento tandem nemá tak velké pravomoce, jak jim zřejmě namlouval.
Bez zajímavosti ani nejsou temná slova na konci odpovědi Joele Rumla deníku.cz:
"..baptisté mají ještě devět měsíců, takže se může stát leccos."
Tlak na změnu rozhodnutí Sjezdu delegátů BJB odmítnout finanční náhradu tedy
nebyl pouze ze strany
Ministerstva kultury ale i ze strany ERC.
Nakonec poměrně nejotevřeněji to říká předseda VV BJB M. Kern
v rozhovoru pro deník Právo z 23.2.2013: "V průběhu jednání byla
tendence, abychom nic neříkali, aby naše vystoupení neohrozilo zákon jako
takový. Proto jsme až do schválení drželi jednotu a poté jsme se už necítili
být zajatci ostatních a měli jsme už svobodu k rozhodnutí. Ale s výtkami
jsme se nesetkali." ERC a ŘKC mají zřejmě účinnější nástroje, které jsou než
lepší výtky, aby se svobodná církev mohla cítit v ERC jako zajatec a nemohla
jednat svobodně.
Stejně pozoruhodně působí i skutečnost, že se nenašla ani jedna církev z
těch, které smlouvy podepsaly, která by svobodně odmítla dát všanc svůj morální
kredit a která by odmítla podepsat smlouvu před rozhodnutím Ústavního soudu,
ačkoliv k tomu byly tyto církve veřejností i sekretářem Ústavního soudu
Tomášem Langáškem vyzývány. Všechny tyto církve šly beze studu nebo uzardění v
jednom houfu poslušně tyto smlouvy podepsat.
Pak ani už nepřekvapuje, že žádná z nich nenašla odvahu, aby po podpisu
pohlédla společnosti do očí na tiskové konferenci. Raději zbaběle, možná i pod
tíhou špatného svědomí, ujeli před novináři do svých úřadů. Kruh se uzavřel a
falešné kamarádství tohoto pozoruhodného, rozporuplného a nesourodého
společenství vydalo své ovoce.