|
| | | Kdo je Online | Právě je 80 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Komentáře: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka
Posted on Úterý, 09. červen 2015 @ 00:43:56 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Vážení
bratři a sestry, rád bych
reagoval na příspěvek pana Ivana Stanka (jehož text se nachází zde a zde), který byl
zaslán BJB sborům (27. května 2015). Nejprve bych na úvod vyjádřil souhlas s tím,
co je uvedeno na začátku tohoto dopisu tedy to, že BJB stojí před historických
rozhodnutím, které udá směr jakým se BJB bude v budoucnosti ubírat.
Také
bych vyjádřil souhlas s myšlenkou, aby církevní soužití existovalo
v duchu A) řádné interpretace slova (pravdy), B) křesťanské lásky, C) tolerance,
a D) s ohledem na baptistické kořeny, ne však ve smyslu jak je uvedl a
vysvětlil autor příspěvku. V jeho podání tyto motivy postrádají nezbytnou
kvalitu a propracovanost, která je nezbytná k seriózní argumentaci.
A.
Je
přesvědčení o "jedné interpretaci pravdy" opravdu iluzí? Jsem rád, že autor
pochopil rozdíly, které setrvávají mezi BJB a ŘKC a rozhodl se podpořit návrh
na ukončení spolupráce s ŘKC. Toto asi autor neměl na mysli, když svůj
článek psal. Moje (ne)pochopení toho co autor říká, ilustruje, že pokud člověk
přestane hájit základní pojem autorského záměru a odevzdá toto rozhodnutí
čtenářům (jak to propagoval Jacques Derrida a další postmoderní autoři),
jakákoliv komunikace se stává téměř nemožnou. I autor příspěvku psal
s určitým záměrem a očekával, že jeho čtenáři mají schopnost najít "jednu
interpretaci" slov. Pokud by o tom nebyl přesvědčen, bylo by pro něj zbytečné
vůbec něco psát. Je proto zcela nelogické na jednu stranu propagovat myšlenku
mnoha interpretací a autorských záměrů, a pak zcela paradoxně, použít pravý
opak (tj. systém jedna intepretace) na vyjádření své myšlenky. Toto je při
nejmenším nekonsistentní.
Odvolávání se na historii křesťanství jako příklad
podporující mnohočetnost interpretací je přinejmenším naivní. Tento argument
spíše podporuje, nežli oslabuje přesvědčení o "jedné interpretaci pravdy." V teologickém
světě debat, herezí, a doktrín bylo přesvědčení o poznatelnosti a pochopení
správného záměru biblického textu nepostradatelné. Pokud by tomu tak nebylo tak
by k dnešní církvi patřili potomci Areiose (SJ), modalisté, či mormoni a
koncil v Nice by byl hloupou fraškou kvůli jednomu písmenku (homoiousios vs. homoousios). Protože věřící byli přesvědčeni o správné a jednotné
interpretaci Bible nejsou dnes tyto hereze součástí křesťanské věrouky. Námitka,
ve smyslu že otrokářství bylo původně odůvodněny biblicky, byla již v minulosti
adresována (např. Tim Keller, Reason for
God, str. 62-65.)
B.
Autor,
se svými komentáři také dotýká otázek, co lze a nelze, dle jeho názoru,
považovat za biblickou lásku.
1. Naznačuje
snad autor, že přesvědčení o správné interpretaci textu (Bible) je znakem
nebiblické lásky?
2. Připadá
mu nebiblické milovat ty, kteří jsou nám blízcí svým myšlením a také tím co
říkají (tedy křesťany-protestanty)?
3. Vidí
snad biblickou lásku v rozporu s dialogem, který se vyznačuje učitelským
postojem jednoho ke druhému, je množinou samostatných monologů, pokusem
přesvědčit ostatní na svoji stranu?
Pokud
nám jde tedy o pochopení a projevení biblické lásky, což jak autor správně
naznačil je důležité, měli bychom vycházet z biblického textu a ne
z našich osobních představ. Našli bychom tedy výše uvedené popisy (ne)biblické
lásky v Bibli?
1. Na
adresu prvního bodu bychom si mohli připomenout Ježíšova slova saduceům, kterým
řekl, že bloudí, protože neznají Písma ani Boží moc (Matouš 22,29). Ježíš
poukázal na to, že saduceové špatně vyložili SZ, že jejich interpretace byla
chybná. Ježíš tedy hájil "jednu interpretaci pravdy" byl tedy tím pádem
nemilující? Bylo by tedy od Ježíše více láskyplné (biblické) ponechat saduceům
jejich mylnou interpretaci?
2. Druhý
bod nám poskytuje podobné dilema, pokud nám jde o to definovat lásku biblicky.
Jak Ježíš tak i třeba apoštol Jan vyzývali věřící, aby se milovali bratrskou
láskou, protože jsou v Kristu (1 Jan 4,21 nebo Gal. 6,10). Je možné, že
autor článku chtěl naznačit spíše myšlenku, že milovat "pouze" (v dnešní
ekumenické době celkem kontroverzní slovíčko) své bratry a sestry v Kristu
a nikoho jiného je nebiblické. Pokud by to tak nevyjádřil tak bych souhlasil.
Křesťané jsou povoláni milovat nejenom své bližní v Kristu, ale také své
bližní, kteří v Kristu nejsou. Snad není zapotřebí si vysvětlovat jak
taková láska k vlastním (křesťanům) a nevlastním (nevěřícím) má vypadat.
Na druhou stranu je potřeba rozhodnout na základě čeho tyto skupiny definujeme.
Riziko je, že pokud naše rozlišení stojí na špatném základu, naše pokusy
milovat budou vlastně skutky nenávisti. Jak by to vypadalo, pokud bych se např.
rozhodnul, že mormoni jsou křesťané jako já. Začal bych se k nim chovat (milovat)
jako k věřícím a přestal bych jim zvěstovat. V očích světa by moje
chování vypadalo jako velice milující, ale v očích Božích by to byla
nenávist, které jenom mylně utvrzovalo skupinu nevěřících ve lži, vyúsťující ve
věčném zatracení a odloučení od Boha.
3. Pro
třetí bod bych navrhoval změnit slovíčko dialog na něco jiného, třeba -- rande.
To myslím lépe vystihuje autorovo očekávání od takových setkání. Dialog,
zvláště v teologickém kontextu se většinou vyznačuje učitelským postojem,
monology a přesvědčováním (Ježíš a Nikodém [Jan 3] a nebo Pavel v Athénách
[Skutky 17]). Následující vysvětlení, že je třeba se poučit z toho kam
takové "dialogy" vedou s nevěřícími (stoupenci jiných náboženství) nebere
v potaz zaslepenost lidského srdce, nepochopení a odpor k duchovním
věcem (1 Kor. 2,14), ve kterém nadchází změna pouze z Boží milosti. Pokud
tomu tak není, museli bychom konstatovat, že apoštol Pavel se zřejmě nikdy
nepoučil. Přestože byl mnohokrát bit a kamenován (2 Kor. 11,25) neúnavně kázal,
učil, a dělal to samé a dokonce se zapřísahával, ať je sám zatracen, pokud by
se to změnilo (1 Kor. 9,16).
Co je
to tedy biblická (pravá křesťanská) láska? To je velice rozsáhlý pojem, který
obsahuje mnohé dimenze a není prostor, abychom jej zde do detailu řešili, ale
v kontextu autorova příspěvku bych rád zdůraznil, co již částečně zaznělo.
Křesťanská láska vůči věřícím i nevěřícím by měla být imitací lásky Krista (1
Kor. 4,16). Ten jak je vidět z evangelií je přesvědčen o jednotné
interpretaci Písma, miluje jednak nevěřící, ale hlavně také své ovečky (Jan
10,10) a neváhá poukázat na teologické chyby, pokud se vyskytnou. Přesto však
zůstává dokonale milující.
C.
Duch
tolerance (teologické plurality) jaký je zdůrazňován ve článku, tak jako
v případě biblické lásky, znovu postrádá na definiční kvalitě. Ačkoliv
autor jasně neudává, jak definuje teologickou pluralitu (toleranci) jeho
poznámky jako např. iluze jedné interpretace nebo že "interpretační pokusy
Božího zjevení mohou být četné" dávají najevo, že jeho smýšleni, ať si to
uvědomuje nebo ne, je ovlivněno tzv. novou tolerancí.
Souhlasím, že je nesprávné někoho nutit věřit tak jako já, ale zároveň
z toho nevyplývá, že je špatné se pokoušet lidi přesvědčovat. Tento názor
nepramení z Bible (asi není třeba znovu připomínat apoštola Pavla, který
se neustále snažil přesvědčit ostatní o pravdivosti evangelia). Naopak tento
názor je symptomem právě nové tolerance, která zaplavuje současnou společnost.
D. A. Carson jí nazývá novou tolerancí, neboť začala nahrazovat "starou"
toleranci. Problém je, že nová tolerance není biblická a už vůbec ne
tolerantní. Vyznačuje se názorem, že člověk má povinnost uznat rozdílné názory.
Nový druh tolerance již nehájí práva na existenci
rozlišných názorů, ale vyžaduje, že všechny názory jsou považovány za stejně
hodnotné. To vše bez ohledu na to zdali tyto názory jsou vůbec logické a
konsistentní. To vše ve jménu solidarity a podle některých "biblické lásky."
Jenže sám Bůh je zastáncem tzv. staré tolerance, která umožňuje diskuzi (v
denominaci, mezi denominacemi, náboženstvími i sekulárními organizacemi),
souhlas i nesouhlas, poznatelnost pravdy, logickou konsistenci a nevyžívá se v postmoderní
dekonstrukci. To je koneckonců vidět i v Písmu. Bůh lidi vyzývá, aby ho
následovali, aby činili pokání, aby přijali jeho oběť v Kristu, a byli
spaseni "pouze" vírou. Mnozí se těmto výzvám vzepřou, mají na věci jiný názor
(Řím. 1). Boží odpověď však není v duchu nové tolerance ve, které se Bůh
"uskromní" a bez oponování uzná validitu rozdílných názorů. Naopak, Bůh
nekompromisně konstatuje, "nebudete-li činit pokání, všichni právě tak
zahynete" (Luk. 13,5).
Je paradoxní, že nová tolerance, která se snaží
propagovat image pochopení, solidarity, a rovnoprávnosti je ve skutečnosti velice
netolerantní a arogantní. V teologickém kontextu se nová tolerance
vyznačuje, právě tím co je v některých místech vidět i v příspěvku. Pravá
tolerance, která jak doufám charakterizuje tuto reakci je založena na
přesvědčení, že určité názory jsou z biblického hlediska nadřazené, že
autor má právo se vyjádřit, ostatní mají právo s respektem reagovat a
neupírat mu jeho názory i když je třeba vůbec nesdílí. (Detailní studii na toto
téma lze najít v D. A. Carson, The
Intolerance of Tolerance)
D.
Autor
naznačuje, že řešení teologických otázek, a jejich následná praktická aplikace,
by se měly dít tak aby to odráželo baptisticky charakteristické rysy. Zvláště
je zde pak vychválen způsob, jak byla situace řešena baptistickým sborem Praha
4. Pro jistotu jsem si ověřil kontext a pravděpodobně se jedná o reakci na
nepřijetí sboru Chelčického na posledním SD. Trvalo by moc dlouho probírat
příspěvek pražského sboru tak jen shrnu, co si myslím, že autor ohodnotil jako
kladné a na co poukazoval ve svém příspěvku. Autorovy se zřejmě líbilo to, že
pražský sbor zavrhl odmítnutí přijmout sbor Chelčického do BJB kvůli rozlišné
teologii. S tím, že přijmout a akceptovat rozdílné teologie, nebo různá
pochopení biblického svědectví, je charakteristickým rysem baptistů a to i
z historického hlediska.
Nechci zde řešit otázku nezačlenění uvedeného sboru do
BJB, neboť sbor a jeho učení neznám. Poukazuji na tento způsob myšlení v kontextu
diskutované ekumeny, kde ho také autor vyjádřil. Podle jeho názoru bychom měli
ekumenickou spolupráci s ŘKC vidět tak jak pražský sbor vidí začlenění
sboru Chelčického do BJB, tudíž být otevření a vstřícní ke skupinám, které se
od nás teologicky liší. To je přece odkaz našich baptistických předků. Jenže
tohle bych zrovna netvrdil.
Zaprvé takovýto výrok ignoruje důležité teologické
třídění (traige) a zadruhé to neodráží odkaz, který nám zanechali naši
baptističtí předchůdci. Pokud klademe důraz na to zůstat věrni baptistickým
ideálům tak samozřejmě souhlasím. Co to ale opravdu znamená? Ve zveřejněných zásadách
BJB (http://www.bjb.cz/ke-stazeni/category/1-dokumenty-bjb), se píše
následující, "Baptistické sbory navazují na svědectví a praxi prvotní církve a
duchovní protestantské reformace v Evropě. K jejím ústředním
principům se hlásí. Nemají závazné církevní konfese, vyznavačské dokumenty
prvních století církve (Apoštolské vyznání víry, Nicejsko-cařihradské vyznání a
Chalcedonskou definici) však pokládají za svědectví křesťanské pravdě."
Z tohoto stanoviska vyplývá několik věcí. Ano čeští
baptisté nemají oficiální konfesi. To není ryze baptistická zásada, kterou se
každá baptistická denominace řídí, neboť z historie lze vypozorovat mnoho
baptistických konfesí (např. Londýnské konfese 1644 a 1689). Přestože BJB
nedisponuje oficiálním dogmatem, hlásí se k věrouce a doktrínám evropské
reformace (ne Katolické proti-reformace) a vyznáním prvních století církve (ta
jsou celkem obecná a většinou řešila hereze ohledně christologie). To je velice
závažné a závazné prohlášení, které se zasazuje o určitý teologický postoj a má
vliv na současnou diskuzi o ekumenické spolupráci s ŘKC.
Stačí se zaměřit
na čistě baptistické odkazy reformace, jako byla např. Londýnská konfese 1869.
Jak by BJB měla řešit současnou situaci o ekumeně, aby také zároveň zachovala
své odvolání na evropskou protestantskou (baptistickou) reformaci? Stačí si
tuto konfesi přečíst a je hned jasné, že základní přesvědčení autora dopisu (o
autoritě a neomylnosti písma, jedné interpretaci pravdy, čí nové tolerance ŘKC
teologie) je v jasném rozporu s výše uvedenou konfesí. Zkrátka, svými
postoji se autor vzpírá zásadám, které BJB oficiálně zastává. Je samozřejmě
možné, že se autor může těmto zásadám (věroukám) přizpůsobit, nebo je oficiálně
přepsat, nebo opustit BJB a začlenit se do denominace, která sdílí jeho
věrouku. Každopádně odvolávat se na to co by BJB měla historicky zastávát, by
nevedlo (pokud chceme být konsistentní) k ekumenické spolupráci, jakou si
autor představuje ba naopak (jsem samozřejmě ochoten prodiskutovat jednotlivé
body odkazů evropské reformace a porovnat je s věroukou ŘKC).
Opravdu si myslím, že autor má pravdu, když konstatuje,
že stojíme na prahu důležitého a historického rozhodnutí, které rozhodne kterým
směrem se BJB bude v budoucnu ubírat. Rád bych tímto příspěvkem apeloval
na všechny, kteří jsou ochotni naslouchat a hluboce přemýšlet o současné
situaci. Modlím se, aby vám Bůh pravdy dal moudrost a milost oddaně následovat
jeho Syna a našeho pána Ježíše Krista.
v Kristu,
Antonín
Váhala
spolupracovník
sboru BJB Kroměříž
Antonín se přistěhoval do Olomouckého
kraje aby mohl založit sbor v Přerově a zároveň učit na Českém biblickém
institutu v Kroměříži. Má ženu a pět dětí. Uvěřil ve Spojených Státech,
kde také vystudoval M.Div. a Th.M. na Southeastern Baptist Theological
Seminary. V současné době pracuje na Ph.D. disertaci (historie české
reformace) na New England Universitě v Armidale (Australie). učitelé Českého biblického institutu v Kroměříži
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 3.5 Hlasů: 2
|
| | | |
|
|
Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Duke v Úterý, 09. červen 2015 @ 21:38:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Jsem rád, že autor
pochopil rozdíly, které setrvávají mezi BJB a ŘKC a rozhodl se podpořit návrh
na ukončení spolupráce s ŘKC." - to je magořina, která příznačně předznamenává celou tu slovní ekvilibistritiku pana Váhaly.
|
Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Úterý, 09. červen 2015 @ 22:32:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | pro Duke - ten kdo čte dál, tomu to smysl dává. Váš pokus zdiskreditovat autora dopisu tím že vytrhnete z kontextu jednu větu a dáte k tomu opovržlivou poznámku jen zjevuje váš charakter. |
]
Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Duke v Středa, 10. červen 2015 @ 07:33:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ona věta svědčí o charakteru pisatele tohoto článku. Zesměšňuje Ivana Stanka a mate čtenáře, který si nepřečetl původní články. Příznačný je též kontrast mezi "Vážení bratři a sestry" a "pana Ivana Stanka".
|
]
Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Úterý, 09. červen 2015 @ 21:46:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Víra v pochybnostech: http://bohu-a.svetu.cz/991-vira-v-pochybnostech.html
Citát: Nikdo z nás, křesťanů, nehlásá Boží pravdu, ale pouze své názory o Boží pravdě. Tyto názory mohou, jistě mohou, být pravdivé, ale také být pravdivé nemusí. Když nám náš rozum říká, že jsou pravdivé, ještě to neznamená, že pravdivé opravdu jsou. Naopak - Písmo samotné nás vede k tomu, abychom každé vnuknutí, které se objeví v našem mozku i srdci, důsledně zkoumali. Někdy nám však splývají naše názory o Boží Pravdě s Boží pravdou samotnou a v tom okamžiku, kdy se nám to stává, pak nedůvěřujeme Božímu Slovu, ale pouze svému rozumu, který nám říká, že zrovna ten náš názor je pravdivý. Zaměňujeme Výklad Božího Slova s Božím slovem samotným a tento náš výklad pak povyšujeme nad samotné Boží Slovo. Říkáme - vidíme, a při tom jsme slepí.
Na druhé straně - když si připustíme, že jsme slepí, pak až tehdy můžeme vidět. Protože když si připustíme, že jsme slepí, vede nás to k hledání Zdroje Vidění. Když si někdo myslí, že vidí, pak je slepý a co hůře - není motivován hledat Zdroj Vidění, hledat toho, kdo je mocen mu zrak vrátit.
Osobně docházím k přesvědčení, že jenom tehdy, když pochybuji o sobě samém, pouze tehdy mohu říci, že věřím Bohu. Protože když nepochybuji o sobě samém, pak věřím v sebe a ne v Boha. Toho Boha, který mi přikazuje:Chceš-li jít za mnou, zapři a odlož sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mně.
Jenom tehdy, když pochybuji, že mám pravdu, jenom tehdy ze mne může mluvit Duch Svatý. Jenom tehdy, když zkoumám sebe sama, když pochybuji o sobě samém, když si uvědomuji, že jsem jen neužitečný služebník, jenom tehdy si mne Bůh může použít. Při čemž pevně věřím, že mi mé názory mi nezjevuje Tělo a Krev. ale Duch Boží, současně však pochybuji o sobě samotném, což mně vede k potřebě zkoumat své názory, zda-li jsou skutečně z Ducha Svatého. Pevně věřím, že skrze mne hovoří Duch Svatý a zároveń však o tom pochybuji. Protože kdybych přestal pochybovat, přestal bych hledat Hlas Ducha Svatého a stačil by mi hlas mého rozumu, který by mi říkal, že ke mně hovoří Duch Svatý. A tak mne pochybnosti o mém rozumu umožňují nechat se vést Duchem Svatým... Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/991-vira-v-pochybnostech.html |
Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Úterý, 09. červen 2015 @ 21:51:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jedna poznámka: Když píše člověk člověku, píše "bytosti", která je přibližně na jeho úrovni. Když však píše člověku Bůh, píše mu osobnost, která ho zcela přesahuje. Pak dopis, který držíme v ruce, je mnohovrstnatý.
Na nás je stát před tímto dopisem s pokorou slepého, který potřebuje být neustále veden, a ne s pýchou vševědoucnost, která vedení nepotřebuje, protože prostě ví, že má pravdu.. |
Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Úterý, 09. červen 2015 @ 22:55:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže podle vás je to, co nám chce sdělit Bůh mnohovrstnaté? Právě proto, že to napsal Bůh? A co to znamená to mnohovrstnaté? Že kupř. Bůh řekl, že chce, aby všichni lidé došli poznání pravdy, ale v nějaké jiné "vrstvě" to může znamenat třeba že Bůh nechce, aby lidé došli poznání pravdy? Jak tomu mám rozumět? Potom píšete, že před Biblí máme stát s pokorou slepého, který potřebuje neustále být veden. Naprosto souhlasím, že nelze k Bibli přistupovat s pýchou a pocitem vševědoucnosti. A že je potřeba být veden. Jen mně zajímá, jestli je podle vás možné pod tím vedením někdy vůbec dojít nějaké definitivní pravdy? Došel jste vy někdy pod tím vedením nějaké jasné pravdy, na které můžete pevně stát? Ba co víc, předávat tuto jasnou pravdu potom dokonce i ostatním lidem? Bez jakýchkoli pochybností, že se mýlíte? A kdo, nebo co vás k poznání vede?
|
]
Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Středa, 10. červen 2015 @ 12:30:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na tvoje otázky velice přesně odpovídá apoštol Pavel v 1 kor 13, 9-12.
Kristus je Pravda a Krista lze poznat, poznávat a mít s ním osobní vztah, ale nelze "Jej mít přečteného..." |
]
Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Středa, 10. červen 2015 @ 15:28:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jak to prosím vás odpovídá 1 Kor 13:9-12 na otázku, jak mám rozumět vašemu názoru, že to, co nám Bůh chce sdělit (v Písmu) je mnohovrstnaté? Pavel tam přece vůbec nemluví o tom, že Boží slovo je mnohovrstnaté.K mé druhé otázce poznamenáváte, že Kristus je pravda a Krista lze poznat. Jak jste tedy Krista poznal vy? A jak víte, že to, co jste o Kristu poznal je pravda? Kdo, nebo co vás k tomu poznání vede?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Středa, 10. červen 2015 @ 18:32:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ten citát je o tom, že naše poznání je pouze a jen částečné. A až přijde plnost, že to, co je částečné, bude překonáno. To je apoštolova odpověď na Vaši otázku ohledně možnosti dosáhnout "definitivní" pravdy. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Středa, 10. červen 2015 @ 18:43:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kdo z nás je neomylný? Kdo se ve výkladu bible nemýlí?Jestliže si uvědomíme, že se múžeme mýlit, pak nás toto uvědomnění musí vést k pokání. K uvědomnění si vlastní nedostatečnosti, slabosti, hříšnosti, nedokonalosti. Pak musíme velice citlivě od sebe dělit to, co říká Biblický text, od toho, co si já osobně myslím, že Biblický text říká. Na to, co biblický text říká, na tom můžeme stát, na tom, co si o biblickém textu myslíme, na tom stát nemůžeme. Když však si neuvědomujeme vlastní omylnost a věříme ve vlastní neomylnosti, pak svůj vlastní výklad Bible snadno zaměňujeme za Boží Slovo A postoj uvědomění si vlastní omylnosti je velice osvobozující. Když totiž vyznávám Bohu upřímně, že se mohu mýlit a snažím se s citlivostí od sebe oddělovat, co říká Písmo, od toho, co říkám o Písmě já, dává mi to naopak smělost ve zvěstování Božího slova. Protože když zdůrazním, že to či ono si pouze myslím, pak tím vyzívám svého čtenáře, posluchače, aby sám kriticky hodnotil, jestli to, co mu předávám, je z Ducha Svatého, nebo není.Jestliže se někdo domnívá, že něco poznal, nepoznal ještě tak, jak je třeba poznat.. 1Kor 8,2.
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/1031-co-to-vlastne-je-ta-sola-scriptura-.html |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Středa, 10. červen 2015 @ 18:46:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A co se týče mnohovrstnatosti biblického textu, myslím si, že jsme to všichni prožili. Těžko to však vysvětlit někomu, kdo to neprožil. To je, s odpuštěním, jako vysvětlovat Beethovena neslyšícímu nebo duhu nevidícímu... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Středa, 10. červen 2015 @ 19:24:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | OK, ještě k té mnohovrstevnatosti biblického textu.
Stalo se Vám někdy, že jste nějaký biblický oddíl přečetl mnohokrát, jeho poselství Vám bylo zcela jasné, zcela pochpopitelné a pak jste si ho přečetl někdy ještě jednou a naráz jste v něm uslyšel "vrstvu", hlas, který jste před tím neslyšel a který převrátil mnohé z toho, co jste si před tím myslel o Bohu, o Kristu, o spasení či o sobě samém? A to né proto, že Váš "předchozí" výklad byl nějaký špatný, ale proto, že k Vám promluvila "jiná" v vrstva toho onoho biblického místa?
Mě osobně se to stalo už několikrát. A nevykučuji, že se mi to stane opět... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Čtvrtek, 11. červen 2015 @ 06:49:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K prvnímu příspěvku o částečném poznání. Takže podle vás na základě 1 Kor 13:9-12 není možné dosáhnout žádné definitivní pravdy? Může třeba někdo někomu říct, že je pravda, že Ježíš Kristus vstal tělesně z mrtvých? Není ten text 1 Kor 13:9-12 o tom, že zatím nevíme naprosto všechno (podobně jakoby bychom byli Bůh), ale že to nevylučuje, že Bůh nám zjevil a v Písmu učinil poznatelné určité definitivní pravdy? Způsob jakým jste to podal na mně totiž dělá dojem, jakoby jste říkal, že vlastně není možné dojít vůbec žádné definitivní pravdy. Že váš argument není o plnosti poznání, ale o nemožnosti poznat jakoukoli pravdu. Že třeba Kristovo vzkříšení nakonec může, ale taky nemusí být pravda. Že na základě 1 Kor 13:9-12 není zkrátka možné prohlásit, že to pravda je.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Čtvrtek, 11. červen 2015 @ 10:11:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kristova smrt a vzkříšení - je otázkou biblického textu, anebo výkladu biblického textu? Otázkou biblického textu je jistě zpráva, že Kristus zemřel. Můžeme citovat všechna biblická místa, která o tomto mluví.
Jiná otázka je, jak my rozumíme tomu, co čteme, co si my představujeme pod pojmem smrt a vzkříšení. To je třeba zkoumat. je mé pochopení toho, co to je smrt a vzkříšení, to samé, jak to chápe bible? Anebo jsou naše představy svévolné typu "věčná otisk ve vesmíru", kterým se biblickým pisatelům ani nesnilo? To je duchovní boj a zodpovědnost každého křesťana - prověřovat to, co si myslí o biblí, samotnou biblí. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Čtvrtek, 11. červen 2015 @ 07:03:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K tomu o mnohovrstevnatosti. Když jste třeba přečetl oddíl Bible a jeho poselství vám bylo zcela jasné a pochopitelné, ale po dalším přečtení jste "uslyšel" vrstvu, hlas, který jste před tím neslyšel a který převrátil mnohé z toho před tím, tak co, nebo kdo vám dal poznání toho druhého? A jak víte, že po tom druhém přečtení nepřijde další "uslyšení vrstvy, hlasu, který vám převrátí zase to předešlé, nebo dokonce zcela všechno k čemu jste došel předtím? Je podle vás možné se vůbec dobrat čtením Bible nějaké pravdy? |
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Pátek, 12. červen 2015 @ 05:49:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Předešlá otázka: A jak víte, že po tom druhém přečtení nepřijde další "uslyšení" vrstvy, hlasu, který vám převrátí zase to předešlé, nebo dokonce zcela všechno k čemu jste došel předtím? -- Takže je přece jen podle vás možné, že když jste četl v Písmu o Kristově vzkříšení, tak se může stát, že v nějakém dalším "uslyšení" vrstvy, hlasu, vám Bůh zcela převrátí že Kristus vstal z mrtvých. Třeba vás překvapí tím, že "uslyšíte" vrstvu, hlas, že Kristus z mrtvých nevstal. Ale s tím si také potom nebudete jistý, protože i to se zase může změnit a tak to jde pořád dál. Takže podle vás není možné se za vašeho pozemského života dobrat při čtení a studování Písma žádné definitivní pravdy. Je to tak, že? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pátek, 12. červen 2015 @ 07:36:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak ten hlas musím znovu a znovu měřit Písmem.
Příklad: Jeden pastor napsal, že vzkříšení Krista je jenom jakýsi věčný otisk ve vesmíru. V případě, že by tento pastor ve své sebejistotě přestal soudit své názory Písmem, tak by v tomto názoru mohl i zemřít. Jestliže však jej začne měřit Písmem, může se posunout dále a dále.
Jestliže přestaneme soudit své názory Písmem, je to to samé, jako kdybychom Písmo vyhodili na smetiště. protože v takovém případě ho přestaneme používat. Jo, koukneme do ní, ale už ho nebudeme studovat, chtít z něj získat bohatství, poučení, proměnění.
Protože říkáš: Jsem bohat mám všechno a nic už nepotřebuji. Zj 3,17 |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Sta (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pátek, 12. červen 2015 @ 07:42:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jinými slovy: Jsem bohat, mám svou systematickou teologii a své pevně zformulované dogmata, bibli už nepotřebuji...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Sta (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Pátek, 12. červen 2015 @ 08:02:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Tak ten hlas musím znovu a znovu měřit Písmem. Příklad: Jeden pastor napsal, že vzkříšení Krista je jenom jakýsi věčný otisk ve vesmíru. V případě, že by tento pastor ve své sebejistotě přestal soudit své názory Písmem, tak by v tomto názoru mohl i zemřít. Jestliže však jej začne měřit Písmem, může se posunout dále a dále." -- Takže je podle vás třeba své názory znovu a znovu měřit Písmem, ale nelze dojít k definitivní pravdě. Ani v případě učení, že Kristus vstal z mrtvých. Rozumím tomu správně? Tedy že kupř. ten pastor co řekl, že vzkříšení Krista je jenom jakýsi věčný otisk ve vesmíru, ten by se měl posunout dále a dále, ale že by mohl ještě v jeho životě na tomto světě s naprostou jistotou prohlásit "pravda je že Kristus vstal z mrtvých" toho podle vás dosáhnout nelze. Je to tak? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pátek, 12. červen 2015 @ 09:24:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | S "naprostou jistotou" lze citovat bibli (v řečtině a v hebrejštině), ale to, JAK tomu textu MY rozumíme, jestli pojmu vzkříšení rozumíme jako "věčný otisk ve vesmíru," nebo jestli mu rozumíme zcela jinak, a jestli je to naše porozumění v souladu s tím, jak vzkříšení vnímá Bible, to musí být předmětem poměřováním Písmem.
Bůh nám nedal učebnici systematické teologie a přesný seznam jasných dogmat, kterých máme bezpodmínečně věřit, uznávat je, klanit se jim a uctívat. On nám dal Bibli, kterou máme v Jeho Duchu a s Jeho Pomocí objevovat, studovat, nechat se ji překvapovat a proměňovat. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy I (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Sobota, 13. červen 2015 @ 07:45:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A už jste vaše porozumění o vzkříšení Ježíše Krista učinil předmětem poměřování s Písmem? Došel jste v tom k jedné jisté definitivní pravdě? Dokázal byste lidem říct "Ježíš Kristus vstal z mrtvých" s takovou jistotou, že je to pravda? Nebo jste k tomu ještě nedošel? Jestli ne, je vůbec podle vás možné dojít ještě v tomto životě do bodu, kdy budete moci takový výrok s jistotou prohlásit? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výz (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 09:18:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nevím, jestli mi rozumíte, či jestli mi chcete rozumět. Ježíš vstal z mrtvých je biblická citace. Samozřejmě, že svobodně mohu říci, že Kristus vstal z mretvých a pak k tomu připojit výklad toho, jak tomu rozumím já. A jak už jsem napsal, tím, že od sebe odděšlím to, co říká bible, od toho, co si já myslím, že říká bible, tak nechám na posluchači, aby zkoumal stejně jako já, jestli je ten či onen výklad pravdivý či nikoliv.
Sola scriptura, jen Písmo! Jen Písmo je autoritativní, ne naše výklady Písma, které se mohou mýlit. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Sobota, 13. červen 2015 @ 18:57:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Snažím se porozumět tomu, jestli je podle vás výrok "Ježíš Kristus vstal z mrtvých" třeba z úst kazatele, nebo evangelisty již jeho interpretace - pouze to co on si myslí o tom textu Písma, nebo když toto řekne, tak je to zkrátka pravda a jako pravdu jí může lidem kázat, zvěstovat. Jak to podle vás je? Už jste vy někdy někomu řekl "Ježíš Kristus vstal z mrtvých" s jistotou, že je to pravda?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhal (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 20:05:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, protože se jedná o citaci z Písma: Např. z 1Kor 15:4. Jestli by to bylo například v rozhovoru s oním pastorem "věčného otisku ve vesmíru", asi bych k tomu pak musel dodat to, jak tento citát oslovuje mě, protože by tam mohlo hrozit, že já bych mluvil o voze a on by si myslel, že mluvím o koze.
Větší "problém" mám například u věty: ‚Spravedlivý z víry bude živ.‘ (1 Řím 1,17), protože zrovna tam si myslím, že český překlad zužuje význam tohoto citátu a když ho člověk jen tak ocituje, může druhého vnést v omyl. Takže když se dostanu například k tomuto textu, cítím se povinován vysvětlit, co podle mého názoru znamená kupříkladu ono řecké slovo Pistis, ze kterého Spravedlivý bude živ. A možná by chtělo i přiblížit pojem Spravedlivý. A pak, u takovéto jednoduchá věty, se mohou ozvat a rezonovat další vrstvy, které při povrchním čtení v češtině nezazní. Ale nechám to na svém partnerovi, aby si sám přežvýkal a porovnal s Písmem, co mu říkám. Nezjevuji to jako nezvratné neomylné dogma, ale jako svůj osobní názor.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína V (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Sobota, 13. červen 2015 @ 20:39:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže podle vás není každý člověk zcela slepý. V některých věcech v Písmu je i pro vás možné se dobrat pravdy a vidět pravdu tak jak je. A být si tou pravdou, kterou nacházíte v Bibli, jistý. Takže i ten bratr Váhala co napsal ten dopis se může dobrat z Písma pravdy a být si jistý, že to pravda skutečně je a sdělit tu pravdu druhým lidem. A v některých učeních Písma to podle vás nikdy nejde, nebo je to prostě jen těžké? Zajímalo by mně totiž, že když je možné s jistotou poznat pravdu o Ježíšově vzkříšení (být si jistý tímto dogmatem - učením, že je pravda), jestli to je ta jedna jediná výjimka v celé Bibli, nebo je to možné i u jiných dogmat? A jestli je to možné i u některých jiných učení (dogmat) v Bibli, ale u jiných ne, tak kdo, nebo co určuje tu hranici, které už poznatelné jako jistá pravda nejsou? (pokud podle vás nejsou) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antoní (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 20:56:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ne ne, stále si asi nerozumíme.
To, čím si můžeme být jisti, je řekněme řecký originál, psaný text. Ale pak k nám ten text nějak hovoří. Resp skrze ten text k nám někdo hovoří. Někdy ten, jindy onen. A my ten psaný text nějak chápeme. A zde přistupuje řekněme naše "slepota."
Jedná se o nedokonalost, se kterou prostě musíme počítat. Kristus jednou řekl: Kdyby jste byli slepí, hřích by jste neměli, ale vy říkáte: Vidíme, a proto hřích na Vás zústává.
Každý z nás si vytváříme nějake řekněme "tradice." Tomu se nelze vyhnput. Ale je třeba tyto tradice stále zas a znova měřit Biblí.Je třeba počítat ze vlastní slepotou. Ale také, na druhé straně, samozřejmě s Pomocí Boží.
A to právě tím, že se necháme překvapopvat biblickým textem. Bibli musíme číst "v Duchu Svatém". To je taky taková křesťanská fráze. Podle mého názoru to znamneá číst je ve svatém postoji k Bibli, který dává právě Duch Svatý (v řečtině slovo duch v podstatě znamená i vnitřní postoj, protže obě věci jsou spolu velice úzce spjaty. Je to Duch, co dává postoj. Nečistý dech dáva nečistý postoj, tudíž mít nečistého ducha znamneá i mít nečisté postoje a naopak). Je třeba bibli otevírat v tom správném postoji, aby dávala život. Otevíra v postoji pokory, v postoji: Ne já, Hospodine, ale ty to víš), v postoji odevzdání se Ježíši Kristu jako Svému Panovníkovi, Králi, Vlastníkovi a Spasiteli.
Právě tehdy, když rezigunujeme na své já, když v Duchu Svatém otvíráme bibli, tehdy ji nám otevírá sám Duch Svatý. A my objebvujeme nové vrstvy a slyšíme nové hlasy skrze text napsany před tisíciletím.
Ale stále musíme počítat s tím, že k nám nepromluvá pouze Duch svatý, ale také naše tělesnost, naše řekněme "slepota." A proto je třeba neopouštět "Ducha Svatého," neuhášet ho vlastní pýchou a sebejistotou, neopouštět svatý psotoj, který nám dává Duch Svatý k otevírání Bible... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce An (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Neděle, 14. červen 2015 @ 07:28:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže na mojí původní otázku: "Snažím se porozumět tomu, jestli je podle vás výrok "Ježíš Kristus vstal z mrtvých" třeba z úst kazatele, nebo evangelisty již jeho interpretace - pouze to co on si myslí o tom textu Písma, nebo když toto řekne, tak je to zkrátka pravda a jako pravdu jí může lidem kázat, zvěstovat. Jak to podle vás je? Už jste vy někdy někomu řekl "Ježíš Kristus vstal z mrtvých" s jistotou, že je to pravda?" Jste začal odpověď ano, .... Teď je vaše odpověď prozměnu ne. Nepřijde mi to jako nejasná, nebo těžko zodpověditelná otázka. Tak ještě jednou, jestli jsem vás teď pochopil dobře. Odpověď na otázku shora je podle vás tedy NE. Ovšem kdyby jste přečetl nahlas (nic víc a nic míň) z řeckého originálu "Ježíš Kristus vstal z mrtvých", tak to je jiná věc. Takže podle vás říct to někomu s tím, že je to pravda není možné, ale přečíst to někomu z řeckého originálu, by možné bylo a pak by to byla pravda. Takže v naší situaci, kdy nemáme k dispozici řecký originál to je zhola nemožné. Vzhledem k tomu, že ani vy nemáte řecký originál k dispozici měla být vaše odpověď už poprvé: NE, protože nemám řecký originál, ze kterého bych to nahlas přečetl.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 14. červen 2015 @ 07:42:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Když není řecky originál, tak si musíme být vědomi toho, že citujeme z překladu - a to má ta samá omezení, jako každá jiná tradice. To je také důvod, proč by se měla bible překládat pořád dokola a dokola, proč se vydávají revizované překlady a nové redakce a tak dále. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 14. červen 2015 @ 07:53:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Btw.: Věřím tomu, že větu "Kristus vstal z mrtvých," například z toho listu korintským je také v řeckém překladu, důvěřuji tomu, že se naši bibličtí překladatelé v tak jednoduché větě nesekli. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 14. červen 2015 @ 07:55:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A má-li v řečtině ta věta i jiné významy, pak si myslím, že ten obsah bude spíše širší než užší. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 14. červen 2015 @ 07:56:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tedy jinak řečeno, věřím, že v řeckém originálu se píše o tom, že Kristus vstal z mrtvých. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 14. červen 2015 @ 08:00:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale jak píšu stále dokola, jestli se objeví nějaká "nová vrtsva" typu "věčného otisku ve vesmíru", nový výklad či nová tradice, tak ji musím přezkoumta opětovně písmem, jestli to, jak rozumím této větě, odpovídá biblickému poselství nebo ne. V současnosti věřéím tomu, že "můj výklad", má tradice, v tomto případě biblickému poselství odpovídá. Ozve-li se jiný hlas a jiná vrstva, budu to zkoumat.
Rozumíš mi aspon trosku?
To je to krásné dobrodružství s Bohem. Nechal se jím vést a přelvapovat. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Čtvrtek, 11. červen 2015 @ 10:13:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bůh, a bible, věřím tomu, se nevejdou do přihrádek systematické teologie a dějin dogmatu... |
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Pátek, 12. červen 2015 @ 08:31:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A podle čeho křesťan pozná, jestli to vnuknutí je z Ducha Svatého, nebo z jiného ducha který se nás snaží oklamat? Jak to má křesťan zkoumat? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Stanka (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pátek, 12. červen 2015 @ 11:31:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :-) Poměřováním Písmem čteném v Duchu Svatém s Pomocí Boží... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana Sta (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Sobota, 13. červen 2015 @ 07:55:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Otázka: Podle čeho křesťan pozná, jestli to vnuknutí je z Ducha Svatého, nebo z jiného ducha který se nás snaží oklamat? Jak to má křesťan zkoumat? Vaše odpověď: "Poměřováním Písmem čteném v Duchu Svatém s Pomocí Boží..."
-- Poměřováním Písmem. které je podle vás mnohovrstevnaté a je možné, že vaše dnešní pochopení Písma se dalším čtením zcela převrátí a budete mu rozumět zcela jinak a to se znovu a znovu může opakovat? S jakou vrstvou vašeho pochopení Písma poměřujete, jestli je ten který duch od Boha, nebo není? A kde berete jistotu, že je to potom správně? Nebo vám nevadí, že nikdy vlastně nevíte, co je pravda a co není a jestli jste veden Duchem Svatým nebo jste klamán jiným duchem? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 09:26:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na tyto otázky už jsem už odpovídal. Otázka je, jestli mi rozumíte, anebo jestli mi vůbec chcete rozumět. Připomínám: Rozumět neznamená souhlasit. Stačí napsat: Rozumím ale nesouhlasím. To jak píšete, na mě dělá dojem, že spíše porozumět nechcete. A možná k tomu máte osobnější, vnitřní důvod, nějaké dogma, které je Vám milejhší než Bůh sám, kterého se nechcete vzdát a poměřovat jej Písmem? Jen spekuluji. Ale připadá mi, že jsem tu, nechtíc, narail na Vaši citlivou strunu.
To, co popisujete, je duchovní boj, ke kterému nás zve Bůh. Je to krásně dobrodružství s Bohem, nechat se jím překvapovat a přeměňovat. Není to nic, čeho by se měl křesťan bát.
Chceto však jediné. Pokořir se před Bohem říci mu: Ne já, Panovníku Hospodine, ale ty to víš...
Bůh nám nedal učebnici systemaické teologie a seznam neměnných, vědecky přesně definovaných dogmat. Nedal - a mohl dát. Bůh nám dal Bibli. Tím nám dal prostor k rozvíjení se, ke vztahu s ním. K postupnému poznávání Boha. Kdyby nám dal jasné, vědecky definované dogmata, tak ybchom neměli vztah s Bohem, ale s jeho dogmaty.
Moc jsme se napapali ovoce poznání, že se nedovedem vzdát sebe sama a přijmout Boží vedení?
Sola scritptura, jen Písmo! Bohužek, mnozí tomuto heslu rozumí: Jen můj výklad Písma!! |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy Ivana (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 09:55:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zkusím ještě jiný příklad. Např. v listu do Korintu, 7. kapitole apoštol Pavel radikálně rozděluje to, co říká Pán, od toho, co říká on. A nakonec prohlásí, že věří, že i on má Ducha Svatého. A k tomuto postoji se přiznal Bůh - tím, že jej zahrnul do Bible.
Je to tentýž Pavel, který píše, že jeho poznání je omezené, ten, který napsal, ted ho nebudu citovat, ale parafrázovat podle svého porozumění jeho textu, že být dokonalý znamená být si vědom vlastní nedokonalosti. Ten Pavel, který podle mého názoru, uznal, že se může stát, že i on může kázat falešné evangelium pod prokletím.
Panovníku Hospodine, ty to víš... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy I (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 10:13:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A to hovoříme o apoštolu Pavlovi, jehož apoštolství rozeznali apoštolové povolání samotným Bohem a pak i církev, když jeho spisy rozeznala jako biblické.
Ale ne všechny dopisy apoštola Pavla se dostali do Bible. Mnohé z nich v bibli nejsou? Proč? Věřím tomu, protože je tam nechtěl mít Bůh. Protože to nebylo Jeho Slovo. I sám apoštol pavel tedy psal listy, které nebyly Božím Slovem, ke kterým se Bůh nepřiznal jako ke svému slovu. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výzvy I (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 10:40:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nebo ještě jiný příklad. V první kapitole listu do Galatským podle mého názoru vyzívá Pavel Galaťany, aby vše, co k ním přichází, byt by hlásal kdokoliv, byt by to hlásal sám anděl z nebe (!) či sám Pavel, aby to poměřovali evangeliem, které už od něho dostali. A aby jako prokleté odmítli vše, ne pouze to, co je v protikladu s tím evangeliem, které Pavel již přinesl, ale dokonce vše, co v tom evangeliu obsaženo není.
Víme přesně, jaké evangelium Pavel do Galacie přinesl. Věřím, že ano. Jedná se o evangelium, ke kterému se přiznal Bůh. Možná neunáme formu, jakou Pavel kázal, slovo od slova, ale věřím tomu, že známe obsah toho, co tam Pavel přinesl. A tím obsahem je venaglium, ke tkerému se, před církvi a tudiž i před námi, přiznal Bůh.
Nejsou to texty apoštola Pavla. My víme, že existuje minimálně jeden list, který Bůh záměrně nezahhrnul do bible a záměrně nám to dal vědět. Tím měřítkem tedy nejsou slova apoštola Pavla, "tradice" apoštola Pavla, nebo tradice kohokoliv jiného.
Věřím tomu, že jediné evangelium, ke kterému se Blh před církvi přiznal, jsou spisy Starého a Nového zákona. Těmito spisy máme proměřovat vše, co k nám plyne, byt by to hlásal i samotný anděl z nebe. A jestliže máme poměřovat slova samotných andělů z nebe, tím více musíme poměřovat slova svá . slova vyřčená a slova "pochopení" biblického textu. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Reakce Antonína Váhaly na výz (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Sobota, 13. červen 2015 @ 10:44:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | slova vyřčená i nevyrřená, tudíž i naše dogmata, naše chápání Písma Svatého. Věřím tomi, že vše musíme stále znovu a znovu proměřovat.
Jestli to přestaneme dělat, jestli ztratíme tuto "zpětnou vazbu", pak z historie i současnosti můžeme vidět, k jakým smůtným koncům to vede, jaké smůtné ovoce má víra, která svou tradici, své pochopení Písma, stavíé na roveň Písma takovým způsobem, že své pochopení Písma svatého pokládá za samotné Písmo svaté. |
]
|
| |
|
|