poslal Nepřihlášený V minulém čísle časopisu Protestant Jan Škrob vyjádřil své znepokojení nad některými signály, které jsou pozorovatelné v prohlášeních Ekumenické rady církví či jejích jednotlivých představitelů. V článku „Za koho mluví Ekumenická rada církví?“ se soustředil především na pletivo témat spojených s Istanbulskou úmluvou, manželstvím stejnopohlavních párů či formulací mužských a ženských rolí ve společnosti. Jan Škrob z perspektivy, která dnes bývá trochu nešťastně označovaná jako liberální, vyjádřil obavu, jestli se ERC přespříliš neidentifikuje s autoritářskými, silně konzervativními a pravicovými tendencemi některých církví.
Není bez zajímavosti, že velmi podobný okruh témat hraje centrální roli také v jiné vlně kritiky ERC, která se v současnosti probudila v táboře několika fundamentalistických sborů Bratrské jednoty baptistů. Čtyři sbory a jedna kazatelská stanice, které patří k nejradikálnějším z nich, oznámily před nedávnem své rozhodnutí opustit alianci Bratrské jednoty baptistů. Jedním z hlavních důvodů byla mimo jiné také trvalá spolupráce českých baptistů s ERC. Ta je ovšem podle mínění fundamentalistů příliš liberální a zejména v benevolenci k sexuálním menšinám zatahuje baptisty mezi církve hříšně volnomyšlenkářské a nevěrné Písmu.
|
poslal PH Ekumenickou radu církví považuji za dobrou platformu mezidenominační komunikace a
spolupráce v oblastech, které shledáme za užitečné - diskutujme o těch
oblastech. Svůj význam má ERC též jako platforma pro společnou
komunikaci minoritních nekatolických denominací se státem v již
zmíněných oblastech působení těchto církví ve veřejném prostoru jako
jsou vězeňská, nemocniční a vojenská duchovní služba, bohoslužby a jiné
křesťanské pořady ve veřejnoprávních médiích, hájení zájmu církevních
škol, možnost připomínkovat návrhy některých zákonů apod.
Faktem
je, že žijeme v zemi, kde 90% lidí, kteří chodí do kostela, jsou
katolíci. Katolická církev má nepoměrně větší finanční a personální
možnosti než všechny nekatolické církve dohromady. Proto se není čemu
divit, že zástupci ŘKC může být u všeho možného. Vezměme na vědomí, že
díky velkorysému přístupu římskokatolické církve, mají církve sdružené v
ERC ve veřejném prostoru daleko větší prostor než odpovídá jejich
celkovým počtům.
|
poslal Nepřihlášený Milí bratří a sestry v lovosickém sboru.Chci reagovat na obě vaše zamyšlení nad vystoupením BJB z ERC.Především nemohu souhlasit s postojem, že z odmítnutí učení
Řimsko-katolické církve plyne logický krok vystoupit z ERC, jehož je ŘKC
přidruženým členem. Z takového postoje nepřímo vyplývá, že ten, kdo je
pro setrvání BJB v ERC, souhlasí s učením ŘKC, nebo ho přinejmenším
nezná.
Znám ne výborně, ale alespoň dobře
učení ŘKC a vím, v čem je zásadní rozdíl mezi učením ŘKC a učením
protestantských církví. Protestanté mají za základ Bibli, ŘKC Bibli +
tradici. A z tradice pak je možné doplnit do církevního učení cokoliv:
mariánský kult, uctívání svatých jako prostředníků spásy, autoritu
papeže, odpustky, záslužné skutky, oběť (mše), atd. Že je cesta spásy
tímto výrazně zamlžena a zatemněna, o tom nepochybuji.
Na
druhé straně je také pravdou, že v ŘKC jsou i lidé, kteří tyto věci
odsunuli do pozadí, případně je i odmítají, a zdůrazňuji jedinečnou
spásu v Kristu a vedou i jiné k osobní zkušenosti s Kristem.
|
poslal Nepřihlášený Rád bych věděl, jak štvaním proti ERC a katolíkům se naplňuje Velké
poslání církve (Mt 28, 18-20), Ježíšova modlitba J 17 atd. A co slovo
Pána Ježíše z Mt 7, 15-20?
Sbor v Lovosicích se podařilo rozdělit. Pak
sbor Petra Chelčického dostat ven z BJB. Teď úsilí rozdělit sbory BJB
mezi sebou a dostat BJB z ERC. Co to je asi za ovoce?
O co rozděleným Lovosicím a několika
dalším jde? Proč raději neusilovat o účinné nesení evangelia v naší
ateistické a neopohanské zemi?
D. Stehlík
|
poslal Nepřihlášený Nedávno jsem si přečetl na internetu zajímavou zprávu, a to, že jeden
ze sborů BJB navrhl vystoupení z ECR. Hlavním z podstatných
zmíněných důvodů je zde vzrůstající vliv římskokatolické církve na
směřování ERC, který se danému sboru jeví jako neslučitelný
s reformačním odkazem BJB.
Nejsem vůbec specialistou na BJB. Jen vím, že její kongregační princip
v minulosti dovoloval mnoha paracírkevním, necírkevním,
nedenominačním a dalším jiným uskupením zasahovat svým vlivem mezi
české baptisty. Ať už to byla KMS přes charismatické křídlo, KAM přes
odbor mládeže, liberální teologie přes některé české sbory a
v poslední době kalvinismus přes některé moravské sbory. Někdy se
jednalo o vlivová uskupení kolem amerického misionáře té patřičné
orientace. Všichni to ale s baptisty myslí jen dobře a jsou
přesvědčení, že právě jejich důrazy tuto kongregaci ozdraví, probudí,
stabilizují, ba přímo zachrání.
Přes to všechno to baptisté ustáli,
zatímco jiné církve s rigidnější strukturou by se již dávno
rozdělily. Dokonce se jim podařilo vyrovnat s pragmatismem bývalého
vedení a odmítnout tzv. církevní restituce. Dnes se jedné skupině zdá,
že je třeba vystoupit z ERC.
|
poslal Nepřihlášený Protiekumenické sbory BJB (Jablonec, Kroměříž, Kuřim, Lovosice) vyhrotily situaci v Bratrské jednotě baptistů na samotnou mez rozpadu - buď vystoupení z Ekumenické rady církví nebo zapření Pravdy Kristovy. Zdá se, že z takto vyostřeného dilematu již není myslitelná společná cesta ven, cesta kompromisu, natožpak konsensu.
(Wikipedie: "Kompromis je způsob rozhodování nebo řešení sporů. Označuje takový výsledek, na který jsou schopny přistoupit všechny zúčastněné strany. Kompromis ale neznamená optimální způsob řešení sporů, neboť ve skutečnosti znamená ústupek nebo nenaplnění očekávání žádné z vyjednávajících stran. Optimální způsob řešení sporu je dohoda ve smyslu všestranného vítězství, tedy konsenzus.").
Co tedy udělají "zásadové" sbory, pokud Sjezd delegátů nepřistoupí na jejich nátlak opustit společně sdílený prostor vytýčený Ústavou BJB?
(Ústava BJB: "Úvodní ustanovení: 1. Bratrská jednota baptistů (BJB) je společenstvím baptistických sborů na území české republiky, které se dobrovolně sdružily za účelem vzájemné spolupráce i spolupráce s jinými církevními grémii a organizacemi v ČR i v zahraničí... Cíle BJB: 4. Poskytovat základnu pro baptistická a ekumenická studia, pro mezidenominační spolupráci")
|
poslal Nepřihlášený Na letošním Sjezdu delegátů BJB konaném 23.3.2016 v Praze má být projednán návrh sboru v Jablonci na vystoupení BJB z Ekumenické rady církví. Svůj pohled na tento návrh nám přednesla Teologická komise BJB na RZS v Brně. Proto se jablonečtí rozhodli poslat na všechny sbory tuto reakci.
Reakce na vyjádření Teologické komise BJB k návrhům na vystoupení z ERC a několik poznámek k diskuzi na RZS.
|
poslal Nepřihlášený 1. Několik poznámek k ekumenismu, BJB a ERC
Ekumenická spolupráce je pro baptistické sbory nezbytná. Jako baptistické církve (tedy místní sbory) rozpoznáváme, že nejsme jedinými církvemi a proto také "věříme, že vzájemný svazek uskutečněný v místním sboru vede k vytváření širších svazků mezi sbory a společenstvími sborů kdekoliv je to možné." Místní církve pak (především z organizačních důvodů) vstupují do rozličných ekumenických uskupení, jakými jsou Bratrská jednota baptistů, či skupiny připravující místní ekumenické aktivity. Konkrétní rozpoznání toho, kde je taková spolupráce možná a kde možná není, však zůstává úkolem každé církve (tedy místního sboru).
|
poslal Nepřihlášený Počátky ekumenického hnutí
Z hlediska ekumenického zaměření současného evanglikalismu je dobré nahlédnout, co je cílem ekumenického hnutí a z něho vycházejících iniciativ, a jak k němu jednotlivé církve, včetně římskokatolické, přistupují.
Ekumenické hnutí bylo iniciováno ze strany zejména protestantských
církví za účelem překonání roztříštěnosti a koordinace evangelizace.
Mezi první ekumenické instituce lze zařadit organizaci vzdělávání
mládeže YMCA (1844) a následně YWCA (1855) v Londýně. Na ně navázala
Světová konference o misii v Edinburgu (1910) a po přerušení těchto snah
vlivem 2. světové války byla v Amsterodamu založena Světová rada církví
WCC (1948).
|
poslal Nepřihlášený Návrh sboru BJB v Jablonci n/N pro jednání Sjezdu delegátů konaném dne 25.4.2015 v Aši.
Návrh: Navrhujeme, aby BJB jako celek vystoupila z Ekumenické rady církví.
Už delší dobu jsme znepokojeni snahou o sbližování a sjednocování (dnes už nejen) křesťanských církví a denominací. Děje se to na základě vzájemné „korektnosti“ a tolerance bez ohledu na zjevené pravdy Písma. Nejlépe snad tuto skutečnost ukazuje letošní ekumenická Novoroční bohoslužba v chrámě sv. Víta, kde zazněla naprosto otevřeně výzva přijmout „římského biskupa jako služebníka bdícího nad svorností mezi bratry a sestrami“; a to dřív než dojde rozpravám o pravdách teologického učení 1).
|
poslal Nepřihlášený
Plán akcí Ekumenické zrady církví pro léta 2013 - 2023
Na následující dekádu EZC plánuje posílení svého vlivu mezi církvemi a chystá několik akcí spolu s vydáváním ekumenických encyklik:
|
Vložil: Benjamin v Sobota, 23. březen 2013 @ 09:28:20 CET (818 čtenářů)
(Více... | 1826 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)
|
poslal Nepřihlášený
Scott Meadows
Publikováno v Reformed
Baptist Fellowship, ve čtvrtek, 14. února 2013
Joseph Ratzinger, též známý jako Jeho Svatost papež Benedikt XVI., právě
oznámil svou rezignaci na úřad papeže ke konci tohoto měsíce, února 2013. Proces
výběru jeho následovníka byl již zahájen za doprovodu velké pozornosti světových
zpravodajských médií. Jako teolog a pastor se cítím zavázán svým svědomím
záležitost komentovat.
Před lety mi byla položena otázka, jaký je můj názor na nového kardinála
Bostonu. Odpověděl jsem: „To je jako byste se mne zeptal na nového kapitána
pirátské lodi. Celý ten podnik je nelegitimní.“ Nepopírám, že tyto události
mohou mít závažný dopad, ale silně a vážně protestuji proti projevům úcty a
posvátné bázně před těmito muži a před touto náboženskou institucí ze strany
těch, kdo by měli mít více soudnosti.
Jeden velký zastánce biblické víry kdysi napsal skvělou knihu nazvanou
Křesťanství a liberalismus (1923). V ní J. Gresham Machen detonoval trvalý a
mocný výbuch proti teologickému liberalismu tvrzením, že toto není vůbec žádné
křesťanství, ale alternativní protichůdné náboženství, které je hluboce
protikřesťanské.
|
poslal Nepřihlášený
Výsledek 3. mezinárodního fóra mariologie
Pro rozdělené křesťany se Maria stala tématem dialogu. To je výsledek 3.
mezinárodního mariologického fóra, které proběhlo v Leccu
v Lombardii.
Fórum bylo organizováno Papežskou mariánskou akademií na přání Svatého Otce,
který se v telegramu obrátil k účastníkům s výzvou, aby tato událost přinesla
„nové nadšení“ do mariologických studií.
Postava Marie byla osvětlena z biblického, dogmatického, spirituálního,
liturgického a ekumenického hlediska, přičemž poslední hledisko bylo nové.
|
Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 14. březen 2013 @ 10:33:20 CET (831 čtenářů)
(Více... | 2518 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)
|
poslal Nepřihlášený Návrh nového znaku Ekumenické rady církví
aneb s
Katolickou modloslužbou na věčné časy a nikdy jinak...
|
poslal Nepřihlášený BJB byla zastoupena představiteli Ekumenické rady církví při modloslužbě uctívání lidských kostí
V pátek 8. března 2013 na Pražském hradě složil Miloš Zeman prezidentský
slib.
Nový prezident republiky pak mj. uctil v katedrále sv. Víta, Václava a
Vojtěcha lebku katolického světce, knížete sv. Václava.
Uctění lebky sv. Václava v katedrále sv. Víta, Vojtěcha a Václava proběhlo za
aktivní účasti předsedy Ekumenické rady církví a synodního seniora Českobratrské
církve evangelické Mgr. Joele Rumla, prvního místopředsedy ERC a předsedy Rady
Církve bratrské Ing. Daniela Fajfra, MTh, za účasti diecézních biskupů, zástupce
Federace židovských obcí a Pravoslavné církve. Rovněž byli přítomni členové
Metropolitní kapituly u sv. Víta a kanovníci Kolegiátní kapituly Všech svatých
na Hradě pražském.
>
Zde je videozáznam ze závěrečného aktu uctívání ostatků sv.
Václava včetně modlitby k němu "Svatý Václave" (klikněte na obrázek):
|
poslal Nepřihlášený Padělek zvaný Týden modliteb za jednotu křesťanů
Od 18. do 25. ledna probíhá v Římě, ale nejen tam, tzv. Týden modliteb za
jednotu křesťanů. Pokud srovnáme pokoncilní oslavy tohoto týdne s jeho původním
posláním, zjistíme, že jsou na hony vzdáleny tradiční nauce Církve.
Původní účel: obrácení a návrat do pravé CírkveKaždoroční Týden modliteb za jednotu křesťanů je nový název pro to, co se dříve
jmenovalo Oktáv jednoty s Petrovým stolcem.
Zmíněný Oktáv zavedl otec Paul Francis Wattson, zakladatel Bratří smíření, a
získal pro něj souhlas papeže sv. Pia X.Otec Wattson, bývalý anglikán, který se obrátil na katolickou víru, se rozhodl,
že oktáv bude začínat 18. lednem, tj. na svátek Nastolení sv. Petra v Římě, a
končit 25. ledna, tedy svátkem Obrácení sv. Pavla apoštola. Jednalo se o
veřejnou událost, během níž probíhaly modlitby za obrácení nekatolíků a jejich
návrat do pravé Církve Ježíše Krista, církve katolické.
|
Vložil: Benjamin v Pondělí, 11. březen 2013 @ 12:07:48 CET (832 čtenářů)
(Více... | 19424 bytů | komentáře? | Obnova | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)
|
poslal joker Evoluce protestantských církví
aneb hledání ztraceného času v ekumenickém rybníčku...
|
poslal Nepřihlášený S Ekumenickou radou církví k
lepším katolickým zítřkům
V probíhající diskusi o odchodu Bratrské jednoty baptistů z Ekumenické rady
církví jistě budou užitečné informace, jak na ekumenické hnutí nahlíží
Římskokatolická církev. V poskytování informací na toto téma je velmi skoupá a
většinou se omezuje na oficiální dokumenty, které jsou psány diplomatickým
jazykem. Přesto se tu a tam najdou informace takříkajíc přímo od pramene. V
našem případě jsou od samotného kardinála Waltra Kaspera, prefekta papežské rady
pro jednotu křesťanů ve svodce ze zasedání této rady před sedmi lety:
Kardinál Walter Kasper, prefekt Papežské rady pro jednotu křesťanů, přednesl na
plenárním zasedání zmíněné Rady dne 14. 11. 2006 důležitý projev. Řekl v něm, že
ten, kdo hovoří bez rozlišování o „ústupu zpět, o stagnaci, nebo dokonce o
ekumenické době ledové, prozrazuje hlubokou neznalost situace“.
|
Vložil: Benjamin v Středa, 06. březen 2013 @ 13:57:45 CET (896 čtenářů)
(Více... | 10558 bytů | komentáře? | Obnova | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)
|
poslal Nepřihlášený Třináctým důvodem, proč setrvat v ERC je příležitost účastnit pod moudrým vedením katolických hierarchů velkolepých náboženských státoslužeb.
Dnešní zpráva k programu inaugurace nového prezidenta ČR:
Poté, co nový prezident České republiky Miloš Zeman pronese ve Vladislavském sále Pražského hradu slavnostní slib a na III. nádvoří Pražského hradu se zúčastní vojenské přehlídky, odebere se do Svatováclavské kaple katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha.
Zde proběhne tradiční pobožnost před relikvií sv. Václava, patrona české země, který se stal symbolem české státnosti.
|
poslal Krytyk
Článek
Sedm důvodů pro vystoupení BJB z ERC otevřel diskusi o otázce dalšího
setrvání Bratrské jednoty baptistů v Ekumenické radě církví. Aby byla tato
diskuse vyvážená odvažuji se bratrstvu a sesterstvu předestřít důvody, které
hovoří pro to, aby BJB v ERC setrvala.
Nalézám jich dvanáctero, a jsou to zejména tyto důvody:
|
poslal bros Události posledních dnů kolem podpisu smluv o církevních restitucích,
vyvolaly mnoho otázek, které se ptají po dalším smyslu působení Bratrské jednoty
baptistů v Ekumenické radě církví. V prvé řadě to jsou závažné otázky po
směřování církví, které si ERC vytyčuje ve stěžejním dokumentu Charta oecumenica.
Z toho vyplývají i otázky týkající se vlivu římskokatolické církve (duchovního i
finančního) na toto zamýšlené směřování nekatolických církví. A v neposlední
řadě to jsou otázky, které se týkají podvazování svobodného rozhodování
jednotlivých církví v rámci Ekumenické rady církví.
Z katolické strany můžeme zřetelně pozorovat snahu o vytvoření
institucionální, resp. viditelné jednoty církví, kterou zesnulý papež Jan Pavel
II viděl v přijetí primátu římského biskupa ze strany nekatolických církví.
Profesor Filipi pak popisuje současnou katolickou snahu o vytvoření budoucí
institucionální jednoty z pera jezuitského teologa Rahnera: „všechny dílčí
církve uznají smysl a právo petrovské služby římského biskupa jako garanta
jednoty v pravdě a lásce, a na druhé straně se papež výslovně zaváže uznat a
respektovat samostatnost dílčích církví a své magisteriální autority bude užívat
pouze způsobem, jakým svá rozhodnutí učiní všeobecný koncil celé církve…“
Ekumenická rada církví proto usiluje o realizaci obsahu dokumentu Charta
oecumenica, ve které se konstatuje: „Viditelné jednotě ještě zabraňují
zásadní rozdíly. Existují rozdílná pojetí, především co se týče církve a její
jednoty, svátostí a úřadů. S tím se nemůžeme spokojit“ a proto je zde
obsažen i závazek: „budeme pracovat pro viditelnou jednotu církve Ježíše
Krista v jedné víře, která má své vyjádření ve vzájemně uznaném křtu a v
eucharistickém společenství.“ V bodě 5 se pak důraz na eucharistické
společenství opakuje: „Zvláště bolestným znamením rozštěpenosti mezi mnohými
křesťanskými církvemi je absence eucharistického společenství.“ a proto je
zde obsažen společný závazek: „jít vstříc cíli, kterým je eucharistické
společenství“.
Charta Oecumenica obsahuje také závazek „zkoumat, co je možné a nutné
prohlásit v závazné formě církevními autoritami za výsledky dialogu“. Tento
závazek tedy směřuje k závaznému vyhlašování výsledků takového „dialogu“
církevními autoritami, tj. k vyhlašování ve formě závazné pro členy církví.
Takové pojetí je ryze katolické a vyplývá z katolického pojetí víry jakožto
přijetí toho, co církevní autority vyhlásí jako závazné učení. V kontrastu s tím
je baptistické pojetí autority Písma, vyjádřené i v zásadě Sola Scriptura a
svobody svědomí. Tento závazek pro BJB přináší nebezpečí spočívající v tom, že
pro členy sborů by měly mít závaznost výsledky „dialogu“ mezi představiteli
katolické církve, protestantů a VV BJB.
Při vší úctě k ekumenickému dialogu, přátelství a respektu mezi jednotlivými
církevními představiteli, je nutné si uvědomit historickou skutečnost, že
rekatolizace protestantských církví pod heslem křesťanské jednoty, vždy byla
dávným cílem katolické církve. Stejně tomu je i s jednotou evropského kontinentu
pod duchovní autoritou papeže.
Z těchto principiálně rozdílných východisek pak pramení důvody, proč zvážit
další setrvání Bratrské jednoty baptistů v Ekumenické radě církví. Některé z
nich mohou být tyto:
|
poslal David Veselý Církevní restituce = ERC + ŘKc2
Závěrečné dějství procesu kodifikace církevních restitucí poodhalilo roušku,
která dosud cudně zakrývala nahotu těla ekumenického společenství.
Toto uměle vytvořené tělo nazývané Ekumenickou radou církví je tzv.
konciliární společenství, nesourodá organizace 11 církví - evangelických,
evangelikálních, pravoslavné, husitské a starokatolické. Tyto církve souhlasí s
věroučnou bází ERC. Pozorovateli jsou církev adventistů a Federace židovských
obcí, kterým k plnému členství brání věroučné či jiné důvody.
Římskokatolická církev, ačkoliv nepovažuje protestantské církve za Kristovu
církev (deklaroval to například současný papež ještě v době, kdy byl prefektem
Kongregace pro nauku a víru v deklaraci Dominus Jesus v roce 2000, kterou
signoval papež Jan Pavel II) je přidruženým členem Ekumenické rady církví.
Přesto však má právo hlasování v komisích ERC. Zástupci církví s plným členstvím
totiž považovali za nespravedlivé, aby byli v hlasování omezeni zástupci ŘKC jen
proto, že mají členství přidružené. Přidružené členství bylo chápáno jako
odůvodněné ze strany ŘKC, ale nemělo být překážkou pro plnou účast ŘKC při
hlasování.
|
poslal Nepřihlášený Milan Kern, předseda Výkonného výboru BJB, v rozhovoru pro deník Právo z 23.2.2013 vyslovil pozoruhodnou myšlenku, že Bratrská jednota baptistů se až do chvíle schválení zákona o církevních restitucích cítila být zajatcem ostatních církví Ekumenické rady církví.
Jako jediní ze 17 církví jste nakonec nepodepsali snlouvu se státem a odmítli jste 227 milionů korun. Proč?
Už tady fungujeme více než 120 let a po většinu té doby jsme působili skrze samofincování, ne skrze dotování státem. To je ideový důvod. Druhý důvod je ten, že jsme měli problém s tím, že v zákonu o majetkovém narovnání je napsáno, že má sloužit k tomu, aby si církve vytvořili majetkovou základnu a mohly být nezávislé na státu. My si nechceme vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů, tedy od státu. Také majetkové škody, které nám byly způsobeny v době komunistů, jsou nesrovnatelně nižší, než které nám byly nabízeny. Byly u nás i úvahy, zda to nepřijmout a nepoužít na bohulibé cíle, např. dotovat veřejně prospěšnou činnost, ale nakonec převládlo mínění peníze nepřijmout.
|
poslal Nepřihlášený Muž, který se nejvíce zasloužil o rozvoj mariánského kultu byl biskup Alfons de Liguori
(1696 – 1787). Napsal knihu „Slávy Marie“, která byla přeložena do
mnoha jazyků a měla četná vydání. Některé výňatky z této knihy (americké
vydání z r. 1931) přeložím a uvedu vedle citátů z Bible, aby bylo ihned
zřejmé, jak bohatě pracovala fantasie Liguoriho. Místo, aby byl
exkomunikován za tyto kacířské, rouhavé výmysly, byl naopak kanonizován
církví jako „svatý“! Je to důkaz, jak se církev plně ztotožnila
s Liguoriho bludy a přijala je za své.
|
|
|